Pedagogika specjalna
Podrecznik pedagogika specjalna Deborah Deutsch Smith
Niepełnosprawność zniknela by gdyby społeczenstwo inaczej by na to patrzyła
· Niepełnosprawność
· Upośledzenie
W wielku dyscyplinach postrzega sie niepelnosprawnosc w rodzaju dewiacji.
Czy pojecie niepełnosprawności jest współczesnym wymysłem?
(Ezop był niewidomy) Nie, nie jest to pojęcie wymysłem współczesnym, osoby niepełnosprawne sa traktowane gorzej, kiedys na zamku osoby niepełnosprawne pełniły rolę błazna. Dzisiaj również spotykamy się odpychaniem od siebie osób niepełnosprawnych. Wróćmy do sparty, małe słabe dzieci były zabijane.
Niepełnosprawność jest klasyfikowana w róznych państwach
Amerykańska i europejska
1799r w lesie we Francji zostaje znalezione niepelnosprawne dziecko, ktore przywieźli do Paryża do specjalisty. On zaczął się opiekowac tym dzieckiem-Wiktorem. Chciał obudzic jego wrażliwość duchową, zainteresować zyciem społecznym, poszezyc zakres pojęć dziecka, chciał aby dziecko zaczęło mówić, spowodować aby dziecko wykonywało najprostrze operacje myślowe. Poniusł klęskę, niewiele udalo mu się osiągnąć, ten fakt jest uznawany za początek pedagogiki specjalnej
1846r Powstanie pedagogiki specjalnej we Francji, potem w 1846 r trafiło to do ameryki.
1876r Segeon pomógł założyć najstarsze i najwieksze stowarzyszenie zajmujace sie upośledzeniem umysłowym AMERICAN ASOCIATION OF MENTAL RETADIATION, działa do dziś.
Poczatek XXw. W NEW JERSEY w szkole specjalnej stworzono mozliwość kształcenia nauczycieli dla klas specjalnych.
Wiele uczniów było wykluczanych ze szkół publicznych. Szkoły specjalne pod koniec XIXw. Były przechowalniami ludzi specjalnych od społeczeństwa. Osoby z niepełnosprawnościami były postrzegane jako osoby nie warte zainteresowania, były problemem dla społeczenstwa dlatego były izolowane.
W stanach zjednoczonych w 1795r wychodzi ustawa o osobach niepełnosprawnych.
Dlaczego?
Milion dzieci z niepełnosprawnościami nie było obięte jakąkolwiek oświatą edukacyjna
Ponad połowa dzieci z niepełnosprawnościami nie dostawała odpowiednich usług edykacyjnych
Specjalne potrzeby edukacyjne tych dzieci nie były w pełni zaspokajane ponieważ nie posiadalo niezbednych usług towarzyszących.
Rodziny z osobami niepełnosprawnycmi musiały szukać usług poza miejscem zamieszkania i na wlasny koszt.
Ideą było to aby powstały instytucje stanowe oraz rejonowe ktore mogly zapewnic skuteczne nauczanie edukacyjne tych dzieci.
Edukacja specjalna- zagwarantowanie ze wszystkie dzieci upośledzone będą miały dostęp do bezpłatnej i odpowiadającej potrzeb edukacji publicznej z naciskiem na nauczanie specjalnei usługi towarzyszące opracowane po to by sprostać ich indywidualnym potrzebą, zagwarantować ochronę praw dzieci upośledzonych a także ich rodziców i opiekunów aby wesprzeć stany i społeczności lokaln, Zapewnienie nauki wszystkim dzieciom upośledzonym oraz aby dokonać oceny i zagwarantować skuteczność wysiłków na rzecz ich edukacji. Przepisy wykonawcze ktore były sformułowane do tej ustawy miały ustalic definicję edukacji specjalnej : jest to specjalnie opracowane nauczanie bezpłatne dla rodzica zaspakajające indywidualne potrzeby dziecka z niepełnosprawnością w tym nauczanie prowadzone w klasie szkolnej w domu w szpitalach w instytucjach obejmuje również wychowanie fizyczne.
Zapewniona jest ciągłość nauczania w instytucjach społecznych, zapewnione są usługi tzw uzupełniajace- zajęcia wyrównawcze po za klasą, lub tzw nauczanie wędrujące (nauczyciel obsluguje kilka szkół), to ograczajace środowisko jest dobierane indywidualnie.
Ocena funkcjonowania dziecka -zindywidualizowany program nauczania
Szkoła jest blisko domu rodzinnego, środowisko lokalne.
Klasyfikowanie niepełnosprawności w edukacji specjalnej
Autyzm
Głucho-ślepota
Głuchota
Zaburzenia emocjonalne
Zaburzenia słuchu
Upośledzenie umysłowe
Niepełnosprawność wieloraka
Niepełnosprawność ruchowa
Inne zaburzenia stranu zdrowia np. ADHD
Specyficzne trudności w uczeniu się (np. dysleksja)
Zaburzenia mowy oraz jezykowe
Pourazowe uszkodzenie mózgu
Zaburzenia wzroku
Zasady edukacji specjalnej
KONTROWERSYJNOŚĆ NAUKI SPECJALNEJ
Pedagogika specjalna jest nie potrzebna poniewaz nie naprawia człowieka
Nauczanie specjalne jest dyskryminujące
Nauczanie specjalne za dużo kosztuje
RYBUSIA