studia_indologiczne_tom_03.pdf
(
1012 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Z-B5-NR3.DOC
STUDIA INDOLOGICZNE
tom 3 (1996)
INSTYTUT ORIENTALISTYCZNY
UNIWERSYTET WARSZAWSKI
WARSZAWA 1996
KOMITET REDAKCYJNY
Piotr Balcerowicz – redakcja techniczna
Marek Mejor – redakcja naukowa
Ma³gorzata Wieliñska – wspó³praca redakcyjna
Termin zamkniêcia kolejnych numerów
Studiów Indologicznych
up³ywa
ka¿dorazowo z koñcem czerwca danego roku. Redakcja prosi autorów o
{
nadsy³anie artyku³ów w formie wydruku tekstu opatrzonego dyskietk¹ z
wersj¹ artyku³u w kodach ASCII lub w standardzie Windows (w redakcji
dostêpne s¹ czcionki sanskryckie, tzw.
True Type Fonts
, zawieraj¹ce kompletny
zestaw znaków diakrytycznych, a przeznaczone do wszystkich edytorów
tekstów wspó³pracuj¹cych z programem Windows, np. Microsoft Word,
Word Perfect, Word),
|
uwzglêdnianie standardowego systemu spolszczania przyjêtego w
Studiach
Indologicznych
(patrz
SI
1 (1994) 6-7),
}
o stosowanie siê do zasad transkrypcji naukowej obowi¹zuj¹cej w
Studiach
Indologicznych
, z uwzglêdnieniem podzia³ów miêdzywyrazowych w z³o¿eniach
oraz
sandhi
na styku wyrazów (patrz
Studia Indologiczne
1 (1994) 6-8),
~
o opatrzenie artyku³ów bibliografi¹ wedle systemu przyjêtego w
Studiach
Indologicznych
.
Redakcja zastrzega sobie prawo do adjustacji nades³anych tekstów.
© Instytut Orientalistyczny UW
ADRES REDAKCJI
Uniwersytet Warszawski
Instytut Orientalistyczny
Krakowskie Przedmieœcie 26/28
00-927 Warszawa
sk³ad komputerowy, projekt ok³adki: Piotr Balcerowicz
Druk i oprawa:
Zak³ad Graficzny Uniwersytetu Warszawskiego
Zam. 618/96
ISSN 1232-4663
SPIS TREŒCI
PIOTR BALCEROWICZ:
Œaókarasvâmin:
Nyâya-praveœa
– „Wprowadzenie w logikê”
(
Czêœæ druga
)
5
JOANNA JUREWICZ:
Trzy kroki Wisznu
48
BOGUS£AW J. KOC:
Wizja „D³ugiego Mroku” – Rygweda 1.164
(Przek³ad z sanskrytu i opracowanie)
77
MAREK MEJOR:
Praœnôpanišad
(Przek³ad z sanskrytu, opracowanie i komentarz)
92
MAREK MEJOR:
Buddyjska doktryna o powstawaniu w zale¿noœci (
pratîtya-samutpâda
)
– oryginalna koncepcja samego Buddy czy póŸniejszy jej rozwój?
118
BO¯ENA ŒLIWCZYÑSKA:
Mâòðûkyôpanišad
(Przek³ad z sanskrytu i opracowanie)
130
MA£GORZATA WIELIÑSKA:
Wprowadzenie do systemu Asztadhjaji
135
•
RECENZJE:
155-159
ANNA TRYNKOWSKA:
Bo¿ena Œliwczyñska:
The Gîtagovinda of Jayadeva and the Kåšna-yâtrâ
155
•
SPRAWOZDANIA:
160-162
DANUTA STASIK:
XIV Miêdzynarodowa Konferencja
nt. wspó³czesnych zagadnieñ Azji Po³udniowej
EL¯BIETA WALTER:
135 rocznica urodzin Rabindranatha Tagore’a
160
161
Œaókarasvâmin:
Nyâya-praveœa –
–
„Wprowadzenie w logikê”
opracowa³, prze³o¿y³ z sanskrytu i opatrzy³ komentarzem
PIOTR BALCEROWICZ
CZÊŒÆ DRUGA
106
III. Noty objaœniaj¹ce (§§ II-V)
II. Relacja nieodstêpowania
(vyâpti)
II.1. Wielokrotnie wspominana relacja nieodstêpowania (
vyâpti
)
107
jest dwojakiego
rodzaju: pozytywna (
anvaya
) i negatywna (
vyatireka
). Sam termin
vyâpti
jest
derywatem czasownika
vi
Ö
âp
„przenikaæ, rozci¹gaæ siê na …” i dos³ownie
t³umaczy siê go „przenikanie; ogarnianie” (niem.: „Umfassung”; ang. „pervasion”
lub „invariable concomitance”). Takie znaczenie jest o tyle uzasadnione, ¿e
w³asnoœci orzekane o podmiocie logicznym – s¹ to mianowicie w³asnoœæ do
udowodnienia (
sâdhya
,
dharma
) oraz w³asnoœæ stanowi¹ca racjê (
hetu
) –
„przenikaj¹” (
vyâpnoti
) swoje pod³o¿e, jakim jest
pakša
. I tak, racja (
hetu
)
„przenika (ogarnia)” (
sc.
zawiera w sobie w sensie logicznym) podmiot (
pakša
;
por. s. 22 i n.), który stanowi jej pod³o¿e; w³asnoœæ do udowodnienia (
sâdhya
) zaœ
„przenika” obiekty charakteryzuj¹ce siê w³asnoœci¹ stanowi¹c¹ racjê. Tu na
marginesie stosowna uwaga: poprzez „przenikanie” racji przez w³asnoœæ do
106
C
ZÊŒÆ DRUGA
zawiera
III. Noty objaœniaj¹ce §§ II-V
,
IV. Uwagi
(s. 32 i nn.),
V. S³owniczek wybranych indyjskich terminów logicznych
(s. 45 i n.),
VI. Wykaz
zastosowanych symboli logicznych i skrótów terminologicznych
(s. 45 i n.) oraz
Bibliografiê uzupe³niaj¹c¹
(s. 47). C
ZÊŒÆ PIERWSZA
(Studia Indologiczne 2 (1995) 39-
87) zawiera
I. T³umaczenie
,
II. Tekst sanskrycki
,
III. Noty objaœniaj¹ce
§ I
oraz
Skróty i
Bibliografiê
.
107
Próbê logicznej formalizacji relacji nieodstêpowania (
vyâpti
) w logice
buddyjskiej, a w szczególnoœci w kontekœcie idei trójpostaciowoœci racji
logicznej
(
trairûpya
) stanowi¹cej warunek poprawnego wnioskowania, oraz wysi³ek omówienia
powi¹zañ i ewenutalnej to¿samoœci relacji nieodstêpowania z relacj¹ jako
nierozerwalnym zwi¹zkiem (
avinâ-bhâva
) podejmuje Oetke (1994/b: 11-16; 108-113);
krótki zaœ rys historyczny prezentuje Oetke na ss. 114-117.
Studia Indologiczne
3 (1996) 5-47.
Copyright
© by
Instytut Orientalistyczny, Uniwersytet Warszawski
Plik z chomika:
dagmarakoz
Inne pliki z tego folderu:
studia_indologiczne_tom_02.pdf
(1148 KB)
studia_indologiczne_tom_01.pdf
(877 KB)
studia_indologiczne_tom_03.pdf
(1012 KB)
studia_indologiczne_tom_07.pdf
(2073 KB)
studia_indologiczne_tom_04.pdf
(882 KB)
Inne foldery tego chomika:
Sankskryt (adad.molo)
Słowniki (adad.molo)
Wykłady - Ćwiczenia (adad.molo)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin