studia_indologiczne_tom_03.pdf

(1012 KB) Pobierz
Microsoft Word - Z-B5-NR3.DOC
STUDIA INDOLOGICZNE
tom 3 (1996)
INSTYTUT ORIENTALISTYCZNY
UNIWERSYTET WARSZAWSKI
WARSZAWA 1996
KOMITET REDAKCYJNY
Piotr Balcerowicz – redakcja techniczna
Marek Mejor – redakcja naukowa
Ma³gorzata Wieliñska – wspó³praca redakcyjna
Termin zamkniêcia kolejnych numerów Studiów Indologicznych up³ywa
ka¿dorazowo z koñcem czerwca danego roku. Redakcja prosi autorów o
{ nadsy³anie artyku³ów w formie wydruku tekstu opatrzonego dyskietk¹ z
wersj¹ artyku³u w kodach ASCII lub w standardzie Windows (w redakcji
dostêpne s¹ czcionki sanskryckie, tzw. True Type Fonts , zawieraj¹ce kompletny
zestaw znaków diakrytycznych, a przeznaczone do wszystkich edytorów
tekstów wspó³pracuj¹cych z programem Windows, np. Microsoft Word,
Word Perfect, Word),
| uwzglêdnianie standardowego systemu spolszczania przyjêtego w Studiach
Indologicznych (patrz SI 1 (1994) 6-7),
} o stosowanie siê do zasad transkrypcji naukowej obowi¹zuj¹cej w Studiach
Indologicznych , z uwzglêdnieniem podzia³ów miêdzywyrazowych w z³o¿eniach
oraz sandhi na styku wyrazów (patrz Studia Indologiczne 1 (1994) 6-8),
~ o opatrzenie artyku³ów bibliografi¹ wedle systemu przyjêtego w Studiach
Indologicznych .
Redakcja zastrzega sobie prawo do adjustacji nades³anych tekstów.
© Instytut Orientalistyczny UW
ADRES REDAKCJI
Uniwersytet Warszawski
Instytut Orientalistyczny
Krakowskie Przedmieœcie 26/28
00-927 Warszawa
sk³ad komputerowy, projekt ok³adki: Piotr Balcerowicz
Druk i oprawa:
Zak³ad Graficzny Uniwersytetu Warszawskiego
Zam. 618/96
ISSN 1232-4663
SPIS TREŒCI
PIOTR BALCEROWICZ:
Œaókarasvâmin: Nyâya-praveœa – „Wprowadzenie w logikê”
( Czêœæ druga )
5
JOANNA JUREWICZ:
Trzy kroki Wisznu
48
BOGUS£AW J. KOC:
Wizja „D³ugiego Mroku” – Rygweda 1.164
(Przek³ad z sanskrytu i opracowanie)
77
MAREK MEJOR:
Praœnôpanišad (Przek³ad z sanskrytu, opracowanie i komentarz)
92
MAREK MEJOR:
Buddyjska doktryna o powstawaniu w zale¿noœci ( pratîtya-samutpâda )
– oryginalna koncepcja samego Buddy czy póŸniejszy jej rozwój?
118
BO¯ENA ŒLIWCZYÑSKA:
Mâòðûkyôpanišad (Przek³ad z sanskrytu i opracowanie)
130
MA£GORZATA WIELIÑSKA:
Wprowadzenie do systemu Asztadhjaji
135
RECENZJE:
155-159
ANNA TRYNKOWSKA:
Bo¿ena Œliwczyñska:
The Gîtagovinda of Jayadeva and the Kåšna-yâtrâ
155
SPRAWOZDANIA:
160-162
DANUTA STASIK:
XIV Miêdzynarodowa Konferencja
nt. wspó³czesnych zagadnieñ Azji Po³udniowej
EL¯BIETA WALTER:
135 rocznica urodzin Rabindranatha Tagore’a
160
161
Œaókarasvâmin: Nyâya-praveœa –
„Wprowadzenie w logikê”
opracowa³, prze³o¿y³ z sanskrytu i opatrzy³ komentarzem
PIOTR BALCEROWICZ
CZÊŒÆ DRUGA 106
III. Noty objaœniaj¹ce (§§ II-V)
II. Relacja nieodstêpowania
(vyâpti)
II.1. Wielokrotnie wspominana relacja nieodstêpowania ( vyâpti ) 107 jest dwojakiego
rodzaju: pozytywna ( anvaya ) i negatywna ( vyatireka ). Sam termin vyâpti jest
derywatem czasownika vi Ö âp „przenikaæ, rozci¹gaæ siê na …” i dos³ownie
t³umaczy siê go „przenikanie; ogarnianie” (niem.: „Umfassung”; ang. „pervasion”
lub „invariable concomitance”). Takie znaczenie jest o tyle uzasadnione, ¿e
w³asnoœci orzekane o podmiocie logicznym – s¹ to mianowicie w³asnoœæ do
udowodnienia ( sâdhya , dharma ) oraz w³asnoœæ stanowi¹ca racjê ( hetu ) –
„przenikaj¹” ( vyâpnoti ) swoje pod³o¿e, jakim jest pakša . I tak, racja ( hetu )
„przenika (ogarnia)” ( sc. zawiera w sobie w sensie logicznym) podmiot ( pakša ;
por. s. 22 i n.), który stanowi jej pod³o¿e; w³asnoœæ do udowodnienia ( sâdhya ) zaœ
„przenika” obiekty charakteryzuj¹ce siê w³asnoœci¹ stanowi¹c¹ racjê. Tu na
marginesie stosowna uwaga: poprzez „przenikanie” racji przez w³asnoœæ do
106 C ZÊŒÆ DRUGA zawiera III. Noty objaœniaj¹ce §§ II-V , IV. Uwagi (s. 32 i nn.),
V. S³owniczek wybranych indyjskich terminów logicznych (s. 45 i n.), VI. Wykaz
zastosowanych symboli logicznych i skrótów terminologicznych (s. 45 i n.) oraz
Bibliografiê uzupe³niaj¹c¹ (s. 47). C ZÊŒÆ PIERWSZA (Studia Indologiczne 2 (1995) 39-
87) zawiera I. T³umaczenie , II. Tekst sanskrycki , III. Noty objaœniaj¹ce § I oraz Skróty i
Bibliografiê .
107 Próbê logicznej formalizacji relacji nieodstêpowania ( vyâpti ) w logice
buddyjskiej, a w szczególnoœci w kontekœcie idei trójpostaciowoœci racji logicznej
( trairûpya ) stanowi¹cej warunek poprawnego wnioskowania, oraz wysi³ek omówienia
powi¹zañ i ewenutalnej to¿samoœci relacji nieodstêpowania z relacj¹ jako
nierozerwalnym zwi¹zkiem ( avinâ-bhâva ) podejmuje Oetke (1994/b: 11-16; 108-113);
krótki zaœ rys historyczny prezentuje Oetke na ss. 114-117.
Studia Indologiczne 3 (1996) 5-47.
Copyright © by Instytut Orientalistyczny, Uniwersytet Warszawski
Zgłoś jeśli naruszono regulamin