Historia ogrodów Japonii.pdf
(
132 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - historia ogrodow Japonii.doc
HISTORIA
OGRODÓW
JAPO
İ
SKICH
POŁO
ņ
ENIE GEOGRAFICZNE JAPONII.
Japonia jest pa
ı
stwem usytuowanym na w
Ģ
skim ła
ı
cuchu wysp na zachodnim Pacyfiku u
wschodnich wybrze
Ň
y Azji. Archipelag wg Japo
ı
czyków ma kształt „trzydniowego
Ksi
ħŇ
yca”, składa si
ħ
z 4 wysp: Hokkaido, Honsiu, Shikoku i Kiusiu oraz ponad 3000
mniejszych wsyp. Wi
ħ
kszo
Ļę
powierzchni zajmuj
Ģ
góry z tego te
Ň
powodu najbardziej
zamieszkałymi rejonami s
Ģ
te nadmorskie w pasie nizin pomi
ħ
dzy Tokio a Osak
Ģ
i Nagoj
Ģ
.
Tradycyjny krajobraz japo
ı
ski (
nihon no f
ǩ
kei
) to taki, który mo
Ň
na odnale
Ņę
„nad kraw
ħ
dzi
Ģ
wody, po stronie gór” (Higuchi, 1988). Higuchi wyró
Ň
nił siedem struktur krajobrazu, które
znajduj
Ģ
odzwierciedlenie w tradycyjnych ogrodach:
•
typ Akizushima -Yamato - dolina otoczona poro
Ļ
ni
ħ
tymi lasem górami,
•
typ 8 - płatkowego kwiatu lotosu -
Ļ
wi
Ģ
tynie buddyjskie w dolinach poło
Ň
onych na
terenach wy
Ň
ynnych,
•
typ chramu Mikumari - pola ry
Ň
owe usytuowane w w
Ģ
skiej dolinie,
•
typ odci
ħ
tej od
Ļ
wiata doliny - w
Ģ
ska, otoczona górami dolina, w której płynie rzeka,
•
typ z
ǝ
f
ǩ
- tokusui - równina otoczona górami od północy, wzgórzami od zachodu i
wschodu oraz otwarta na południe,
•
typ
Ļ
wi
ħ
tego wzgórza - niewysoka góra otoczona równin
Ģ
,
•
typ punktu widokowego - niewysoka góra, słu
ŇĢ
ca jako punkt odniesienia, s
Ģ
siaduj
Ģ
ca
z terenem równinnym.
KLIMAT JAPONII
Rozci
Ģ
gło
Ļę
południkowa Japonii sprawia,
Ň
e le
Ň
y ona w zasi
ħ
gu trzech stref klimatycznych
tj. na południu – zwrotnikowej, w cz
ħĻ
ci
Ļ
rodkowej – podzwrotnikowej, a na północy –
umiarkowanej ciepłej. Do tego dochodz
Ģ
wpływy monsunowe nadaj
Ģ
ce morski charakter
klimatu kraju. Poza wysp
Ģ
Nansei oraz południow
Ģ
cz
ħĻ
ci
Ģ
Kiusiu wyra
Ņ
ny jest podział na
cztery pory roku. Ze wzgl
ħ
du na znaczn
Ģ
długo
Ļę
geograficzn
Ģ
wysp i ich ró
Ň
norodno
Ļę
topograficzn
Ģ
czynniki klimatyczne s
Ģ
zró
Ň
nicowane np. zim
Ģ
w terenach obj
ħ
tych Alpami
Japo
ı
skimi temperatura dochodzi do – 20
o
C, gdzie w tym samym czasie w rejonach
nizinnych wyspy Kiusiu temperatura osi
Ģ
ga + 19
o
C. Silne zró
Ň
nicowanie klimatu wpływa na
dobór ro
Ļ
lin.
HISTORIA, KULTURA, SZTUKA JAPONII
Zasadniczy wpływ na kultur
ħ
Japonii wywarła cywilizacja s
Ģ
siaduj
Ģ
cych Chin jak i Korei. W
Chinach narodziły si
ħ
charakterystyczne dla Japonii dziedziny sztuki jak
orgiami
,
suiseki
oraz
bonsai
.
ORIGAMI
Sztuka kunsztownego składania papieru. Pierwotnie z papieru tworzono dekoracje na
ceremonie religijne, jednak z biegiem czasu zacz
ħ
to przyozdabia
ę
równie
Ň
domy. Popularne
stało si
ħ
zwijanie listów i prezentów w warto
Ļ
ciowy papier. Reguły nakazuj
Ģ
składa
ę
papier
bez nacinania i klejenia.
SUISEKI
Sztuka artystycznego eksponowania kamieni i skał przypominaj
Ģ
cych swym kształtem
istniej
Ģ
ce pejza
Ň
e lub mityczne góry. Kamienie te prezentuje si
ħ
na rze
Ņ
bionych lub płaskich
podstawach.
Suiseki
podzielono jest na trzy kategorie:
•
San – sui – kei – seki
to kamienie w formie krajobrazów z górami i wod
Ģ
,
•
Keisho – seki
to kamienie obiekty,
•
Biseki
to kamienie wyró
Ň
nione ze wzgl
ħ
du na barw
ħ
i rysunek.
BONSAI
Sztuka
bonsai
polega na miniaturyzowaniu drzew lub krzewów hodowlanych w odpowiednio
dobranych pojemnikach. Efekt ten uzyskiwany jest przez specyficzne przycinanie i
piel
ħ
gnacj
ħ
. Do kompozycji
bonsai
mog
Ģ
by
ę
u
Ň
yte wszystkie gatunki drzew i krzewów, ale
najbardziej popularne to sosna i klon, a z kwitn
Ģ
cych drzew – wi
Ļ
nia i
Ļ
liwa oraz z krzewów
owocuj
Ģ
cych – pigwa i
Ļ
liwa daktylowa.
Równie
Ň
z Pa
ı
stwa
ĺ
rodka (dawna nazwa Chin) dotarł buddyzm
zen
stanowi
Ģ
cy inspiracj
ħ
do
nowych nurtów oraz form w malarstwie, kaligrafii, poezji. Japo
ı
czycy na szcz
ħĻ
cie odeszli od
wiernego kopiowania chi
ı
skich wzorów tworz
Ģ
c odr
ħ
bny styl natchniony jedynie wpływami
s
Ģ
siadów np. w Chinach kultywowano symetri
ħ
w kompozycji, natomiast w sztuce japo
ı
skiej
główny plan znajduje si
ħ
poza
Ļ
rodkiem dzieła.
Wraz z
zen
do Kraju Wschodz
Ģ
cego Sło
ı
ca dotarł rytuał picia herbaty przekształcony pó
Ņ
niej
w ceremoni
ħ
o znacz
Ģ
cych walorach estetycznych i filozoficznych.
Zen
miało wpływ na wiele
dziedzin
Ň
ycia Japo
ı
czyków jak i tworzyło nowo
Ļ
ci typu poezja
haiku
czy
ikebana
.
IKEBANA
Sztuka układania kwiatów, która skupia si
ħ
na tworzeniu harmonii linearnych konstrukcji,
rytmu i koloru.
ARCHITEKTURA
Obok warto
Ļ
ci estetycznych takich jak prostota, nietrwało
Ļę
, nieregularno
Ļę
, naturalno
Ļę
- w
aran
Ň
acji ogrodów japo
ı
skich zasadnicz
Ģ
rol
ħ
odegrała architektura. Drewniane, słupowo -
belkowe konstrukcje rezydencji nie miały
Ļ
cian no
Ļ
nych, co umo
Ň
liwiało otwarcie na
zewn
Ģ
trz du
Ň
ych, widokowych przestrzeni słu
ŇĢ
cych prze
Ň
yciom kontemplacyjnym.
Południowa
Ļ
ciana z rozsuwanymi panelami, zwanymi "
amado
", pozwalała na poł
Ģ
czenie
przestrzeni mieszkalnej z krajobrazem. Prywatno
Ļę
osi
Ģ
gano nie za pomoc
Ģ
Ļ
cian
zewn
ħ
trznych i zasłon jak w Europie, ale poprzez umiej
ħ
tne komponowanie ro
Ļ
linno
Ļ
ci i
kamieni w otaczaj
Ģ
cym dom ogrodzie.
Japo
ı
czycy cz
ħ
sto przekształcali otaczaj
Ģ
c
Ģ
przyrod
ħ
tak, aby harmonizowała z istniej
Ģ
cymi
lub projektowanymi budowlami. Sztuczne ukształtowanie ogrodu ze strumieniem, kamienn
Ģ
latarni
Ģ
, mostem, altank
Ģ
i bambusowym urz
Ģ
dzeniem do zbierania wody.
Tradycyjne miasta japo
ı
skie podtrzymywały sw
Ģ
wi
ħŅ
z przyrod
Ģ
poprzez ogrody prywatne a
nie parki miejskie jak np. w Europie. Nawet najmniejszy ogród był odbiciem wszech
Ļ
wiata,
oaz
Ģ
ciszy i samotno
Ļ
ci.
RO
ĺ
LINNO
ĺĘ
Ogród w stylu japo
ı
skim to dobre rozwi
Ģ
zanie dla niewielkiego miejskiego ogrodu o słabym
nasłonecznieniu. Jest to przede wszystkim ogród z dominuj
Ģ
cym listowiem (cz
ħ
sto
wykorzystywany jest zimozielony bambus, sosny, azalie, ró
Ň
aneczniki), rozja
Ļ
niony jest
niewielk
Ģ
ilo
Ļ
ci
Ģ
delikatnych kwiatów, poprzecinany
Ň
wirowymi alejkami, z niewielk
Ģ
sadzawk
Ģ
lub oczkiem wodnym, kilkoma efektownymi kamieniami i japo
ı
skim lampionem.
Zamkni
ħ
ty jest
Ň
ywopłotem, drewnianymi panelami lub bambusowym ekranem. Widnieje w
nim te
Ň
kilka pi
ħ
knych, dobrze przyci
ħ
tych krzewów.
Dla mieszka
ı
ców Japonii wa
Ň
ne było symboliczne znaczenie ro
Ļ
lin. Drzewa w dawnych
ogrodach japo
ı
skich cz
ħ
sto traktowano jako element mniej wa
Ň
ny, stanowi
Ģ
cy swego rodzaju
uzupełnienia kompozycji.
Szczególnie du
Ň
e znaczenie przywi
Ģ
zywano do gatunków, które w okresie kwitnienia
przyci
Ģ
gały uwag
ħ
pi
ħ
knem kwiatów, a w porze jesiennej barwnymi li
Ļę
mi. Drzewa bogato
kwitn
Ģ
ce sadzono przede wszystkim od strony wschodniej, natomiast te o przebarwiaj
Ģ
cych
si
ħ
li
Ļ
ciach w zachodniej cz
ħĻ
ci ogrodu. Korzystaj
Ģ
c z odpowiednich gatunków drzew i
symbolicznej aran
Ň
acji mo
Ň
na było tymi ro
Ļ
linami zast
ħ
powa
ę
pewne elementy kompozycji
ogrodowej. Przykładowo je
Ļ
li nie było stawu, to zamiast niego sadzono drzewa – 9
judaszowców, w miejscu symbolicznego strumienia od strony wschodniej umieszczano 9
wierzb, natomiast brak pagórków mo
Ň
na było zast
Ģ
pi
ę
przez posadzenie 3 cedrów
zró
Ň
nicowanej wysoko
Ļ
ci.
Najpopularniejszymi drzewami spotykanymi w ogrodzie japo
ı
skim s
Ģ
sosny. Postrzega si
ħ
je
w kulturze wschodu jako symbol siły i długowieczno
Ļ
ci. Bardzo cz
ħ
sto sadzone s
Ģ
nast
ħ
puj
Ģ
ce gatunki: sosna japo
ı
ska, korea
ı
ska, czarna i g
ħ
sto kwiatowa. Z zimozielonych
ro
Ļ
lin li
Ļ
ciastych rozpowszechnione s
Ģ
ostrokrzew, bukszpan drobnolistny oraz ligustr. Nie
brakuje równie
Ň
w ogrodach japo
ı
skich drzew i krzewów z pi
ħ
knymi kwiatami.
Najwi
ħ
kszym powodzeniem w
Ļ
ród mieszka
ı
ców Kraju Kwitn
Ģ
cej Wi
Ļ
ni ciesz
Ģ
si
ħ
oczywi
Ļ
cie wi
Ļ
nie: wczesna i ró
Ň
owa. W japo
ı
skim klimacie symbolizuj
Ģ
one pocz
Ģ
tek
budz
Ģ
cego si
ħ
Ň
ycia, jako jedne z pierwszych drzew kwitn
Ģ
na wiosn
ħ
. Ze wzgl
ħ
du na pi
ħ
kno
kwiatów i li
Ļ
ci uprawiane s
Ģ
tak
Ň
e magnolie (np. magnolia japo
ı
ska, magnolia gwia
Ņ
dzista),
glicynie oraz rododendrony, zarówno ró
Ň
aneczniki jak i azalie. Wskazana jest jednak tak
Ň
e
obecno
Ļę
drzew nie posiadaj
Ģ
cych licznych p
Ģ
ków kwiatowych, np. klonów (np. klon
japo
ı
ski, klon Ginnaia, klon palmowy) i miłorz
ħ
bów japo
ı
skich. Nie nale
Ň
y tak
Ň
e zapomina
ę
o kolorystyce ro
Ļ
linno
Ļ
ci w poszczególnych porach roku. Szczególn
Ģ
rol
ħ
w ogrodzie
japo
ı
skim odgrywaj
Ģ
bambusy. Symbolizuj
Ģ
one przyja
Ņı
i wytrwało
Ļę
. W zwartych
nasadzeniach wykorzystywane s
Ģ
jako naturalne tło dla pozostałych elementów
kompozycyjnych w ogrodzie. Odznaczaj
Ģ
si
ħ
delikatno
Ļ
ci
Ģ
pokroju i du
ŇĢ
wytrzymało
Ļ
ci
Ģ
na
niekorzystne warunki atmosferyczne. Ich p
ħ
dy s
Ģ
ponadto wspaniałym materiałem do budowy
ró
Ň
nego rodzaju przegród wewn
ħ
trznych i płotów. Kompozycje ro
Ļ
linne uzupełniaj
Ģ
krzewy
ozdobne. Oprócz bukszpanu i rododendronów popularne s
Ģ
cyprysiki (np. cyprysik
t
ħ
połuskowy) i
Ň
ywotniki. Formy ro
Ļ
linne w ogrodzie japo
ı
skim pocz
Ģ
tkowo były
wzorowane na tradycyjnych formach chi
ı
skich. Z czasem ogrodnicy zacz
ħ
li wprowadza
ę
nowe malowniczo kształtowane korony drzew i krzewów na podobie
ı
stwo niezwykłych form
wyst
ħ
puj
Ģ
cych w naturalnym
Ļ
rodowisku Japonii. Szczególn
Ģ
inspiracj
Ģ
stały si
ħ
fantastycznie ukształtowane drzewa rosn
Ģ
ce w surowym górskim klimacie. Powyginane
nienaturalne gał
ħ
zie, cz
ħ
sto o bardzo dziwnych kształtach, stanowiły wzór do na
Ļ
ladowania w
budowanych ogrodach cesarskich i magnackich. W pó
Ņ
niejszym okresie , kiedy powierzchni
ħ
ogrodów zacz
ħ
to stopniowo ogranicza
ę
, ro
Ļ
linno
Ļę
równie
Ň
uległa miniaturyzacji, przy
jednoczesnym zachowaniu interesuj
Ģ
cych kształtów.
W ogrodach japo
ı
skich popularno
Ļ
ci
Ģ
cieszyło si
ħ
formowanie sztucznych koron drzew.
Zakładane obecnie przydomowe ogrody japo
ı
skie cz
ħ
sto zajmuj
Ģ
powierzchni
ħ
zaledwie
kilkunastu metrów kwadratowych. Posadzenie w nich wi
ħ
kszej liczby drzew i krzewów jest
mo
Ň
liwe przede wszystkich dzi
ħ
ki technikom ograniczaj
Ģ
cym wzrost ro
Ļ
lin. Stosuj
Ģ
c ró
Ň
ne
zabiegi, takie jak: przycinanie, przyginanie, skr
ħ
canie, rozpinanie na rusztowaniach pni i
gał
ħ
zi, uzyskuje si
ħ
sztucznie formowane korony. S
Ģ
one cz
ħ
sto asymetryczne, ale o
zrównowa
Ň
onej formie. Cało
Ļę
korony wpisuje si
ħ
w zarys trójk
Ģ
ta lub czworok
Ģ
ta. W
ogrodach mo
Ň
na spotka
ę
równie
Ň
drzewa maj
Ģ
ce regularn
Ģ
form
ħ
piramidaln
Ģ
i kolumnow
Ģ
.
Ich zadaniem jest podkre
Ļ
lenie kontrastowo
Ļ
ci asymetrycznie kształtowanych drzew.
1) Korona w kształcie litery „s”
2) Korona kr
ĢŇ
kowa
3) Korona uko
Ļ
na
4) Korona wij
Ģ
ca si
ħ
5) Korona wysepkowa
Popularne było tak
Ň
e formowanie krzewów.
Krzewy ozdobne rosn
Ģ
ce w ogrodach japo
ı
skich bardzo rzadko zachowuj
Ģ
swoj
Ģ
naturaln
Ģ
form
ħ
. Najcz
ħĻ
ciej s
Ģ
stosowane jako elementy uzupełniaj
Ģ
ce lub równowa
ŇĢ
ce kompozycj
ħ
,
słu
ŇĢ
te
Ň
do tworzenia regularnie formowanych
Ň
ywopłotów. W kompozycjach wyst
ħ
puj
Ģ
jako tradycyjne niskie formy kuliste i półkuliste.
ELEMENTY MAŁEJ ARCHITEKTURY
LATARNIE
„
Ishi - doro
“ japo
ı
skie latarnie kamienne b
ħ
d
Ģ
ce istotn
Ģ
cz
ħĻ
ci
Ģ
architektury japo
ı
skiego
ogrodu pełniły zarówno estetyczn
Ģ
jak i czysto funkcjonaln
Ģ
rol
ħ
o
Ļ
wietlaj
Ģ
c drog
ħ
przed
wej
Ļ
ciami do
Ļ
wi
Ģ
ty
ı
. Kamienne latarnie w ogrodach towarzyszyły cz
ħ
sto przy okazji
wieczornych spotka
ı
na ceremonii herbaty. Rze
Ņ
biono je najcz
ħĻ
ciej z granitu o najwy
Ň
szej
jako
Ļ
ci a wymiary latarni dostosowane były proporcjonalnie do wielko
Ļ
ci zaprojektowanego
ogrodu lub architektury danego obiektu. Mo
Ň
na wyró
Ň
ni
ę
cztery podstawowe kategorie
latarni:
• tachi-gata (latarnie na postumencie),
• ikekomi-gata (wkopane w ziemi
ħ
),
• yukimi-gata (z daszkiem chroni
Ģ
cym przed
Ļ
niegiem),
• oki-gata (małe latarenki).
Zachowane do dzi
Ļ
zabytkowe kamienne latarnie s
Ģ
istotnym elementem dziedzictwa kultury
japo
ı
skiej.
Latarnie w stylu
„tachi-gata“
powstawały w okresie Muromachi (1338 – 1573 r). Ustawiano
je w wielkich ogrodach oraz przy
Ļ
wi
Ģ
tyniach buddyjskich. Okr
Ģ
gły trzon latarni posiadał na
spodzie sze
Ļ
ciok
Ģ
tn
Ģ
baz
ħ
(
kiso
). Na górnej, sze
Ļ
ciok
Ģ
tnej platformie (
nakadai
) zamocowana
była latarnia (
hibukuro
) z rze
Ņ
bionym daszkiem (
kasa
) zwie
ı
czonym po
Ļ
rodku kamiennym
klejnotem (
hoh-ju
). Całkowita wysoko
Ļę
tych latarni wynosiła od 1 do 2 m.
Plik z chomika:
wiedza_na_chomikuj
Inne pliki z tego folderu:
Mieszkanie dostepne dla osób z dysfunkcją narządu ruchu.pdf
(3912 KB)
Mieszkanie dostepne dla osób z dysfunkcjami wzroku.pdf
(2731 KB)
Dostosowanie budynków użyteczności publicznej - teoria i narzędzia.pdf
(3007 KB)
Ożarowski A. Jaroniewski W. - Rośliny lecznicze i ich praktyczne zastosowanie.pdf
(3386 KB)
Katalog nawierzchni bezpiecznej euroflex.pdf
(1241 KB)
Inne foldery tego chomika:
! Pod Mocnym Aniołem !
16 Guitar Chords to Jam With - (Beginner - Intermediate) TUTORiAL
2066 & Then - Reflections (1973)
A_K_O_R_D_E_O_N
Aebersold Jazz Play Along Vol 1 to 106
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin