PL0015 Załącznik 7.pdf

(3474 KB) Pobierz
PRODUKCJA URZĄDZEŃ
DO ZASILANIA POJAZDÓW
PALIWAMI GAZOWYMI LPG I CNG
Homologacja sposobu montaŜu
przystosowująca pojazdy mechaniczne do
zasilania gazem propan-butan
PL*0015*00/G
Załącznik 7
OPIS WARUNKÓW MONTAŻU - TECHNOLOGIA
Montaż instalacji gazowej rozpoczyna się od zapoznania montażystów z dokumentacją
techniczną zabudowy w konkretnym pojeździe, podziału pracy (jedna sekcja zajmuje się
mocowaniem zbiornika i przewodów wysokociśnieniowych, druga odpowiedzialna jest za montaż
elementów w komorze silnika, trzecia podłącza instalację elektryczną, oraz wydania niezbędnych
części, narzędzi i przyrządów.
Za wszystkie wymienione czynności odpowiedzialny jest technik przyjmujący od kierownika
zakładu zlecenie montażu.
Jest to zawsze osoba o wysokich kwalifikacjach i dużym doświadczeniu zawodowym. Do
niego należy również bezpośredni nadzór nad sposobem montażu, a po jego zakończeniu całościowa
kontrola poprawności wykonanej adaptacji.
1. Sprawdzenie ważności poświadczenia Kolejowego Dozoru Technicznego zbiornika gazu, a
także czy elementy instalacji są zaopatrzone w oznakowania homologacyjne.
2. Kontrola rozmieszczenia i mocowania na pojeździe poszczególnych elementów.
3. Sprawdzenie:
a. czy przewody wysokiego ciśnienia są prawidłowo ukształtowane,
b. czy przewody elastyczne i wentylacyjne nie wykazują pęknięć i czy na ich końcach
znajdują się metalowe opaski odpowiednio zaciśnięte.
4. Kontrola czy reduktor nie przepuszcza gazu przy nie pracującym silniku.
5. Kontrola działania elektrozaworu gazowego i benzynowego.
6. Kontrola działania zaworu ograniczającego wpływ gazu.
7. Kontrola działania urządzenia ograniczającego stopień napełnienia zbiornika.
8. Kontrola szczelności obudowy zbiornika i obudowy zaworów
Pierwsze napełnienie zbiornika odbywa się na stacji tankowania LPG pod nadzorem
wyznaczonego pracownika.
Strona 1 z 35
EKO ALMA SP.J.
55-010 Radwanice ul. Grafitowa 2
Tel. +48 0 71 311 73 97 – Email: info@autogas.pl
828278102.034.png 828278102.035.png 828278102.036.png 828278102.037.png 828278102.001.png 828278102.002.png
PRODUKCJA URZĄDZEŃ
DO ZASILANIA POJAZDÓW
PALIWAMI GAZOWYMI LPG I CNG
Homologacja sposobu montaŜu
przystosowująca pojazdy mechaniczne do
zasilania gazem propan-butan
PL*0015*00/G
Załącznik 7
Po sprawdzeniu szczelności wszystkich elementów instalacji i ich połączeń następuje
uruchomienie gazowego układu zasilania, wstępna regulacja i przejazd na stanowisko diagnostyczne,
gdzie dokonuje się regulacji dokładnej oraz badania wartości emisji zanieczyszczeń gazowych spalin.
Osiągnięty rezultat sprawdza się w trakcie próby drogowej i jeśli zachodzi taka konieczność
koryguje ustawienia aż do uzyskania właściwego wyniku.
Stwierdzenie jakiejkolwiek niezgodności wyników próby powoduje przekazanie wadliwie
działającego elementu do producenta.
INSTRUKCJA MONTAŻU INSTALACJI GAZOWEJ
(instalacja mieszalnikowa, przykładowe elementy)
Instalowanie w pojazdach samochodowych alternatywnego układu zasilania silnika gazem
płynnym propan-butan podlega przepisom zawartym w rozporządzeniu Ministra Transportu i
Gospodarki Morskiej (Dz.U. nr 155/96 poz. 772 wraz z późniejszymi zmianami). Przepisy te określają
wymagania techniczne dotyczące montowania urządzeń przystosowujących pojazdy samochodowe
do zasilania gazem.
Głównymi elementami ekładu LPG są:
·
Zbiornik gazu z zaworem zespolonym (wielozaworem), wskaźnikiem poziomu i
obudową szczelną,
·
Elektromagnetyczny zawór odcinający,
·
Reduktor - parownik,
·
Mieszalnik (mikser) lub urządzenie wtryskowe gazu
·
Elektroniczna jednostka sterująca,
·
Przewody łączące poszczególne elementy układu.
Dane techniczne podstawowych zespołów:
Strona 2 z 35
EKO ALMA SP.J.
55-010 Radwanice ul. Grafitowa 2
Tel. +48 0 71 311 73 97 – Email: info@autogas.pl
828278102.003.png 828278102.004.png 828278102.005.png 828278102.006.png 828278102.007.png 828278102.008.png 828278102.009.png 828278102.010.png
PRODUKCJA URZĄDZEŃ
DO ZASILANIA POJAZDÓW
PALIWAMI GAZOWYMI LPG I CNG
Homologacja sposobu montaŜu
przystosowująca pojazdy mechaniczne do
zasilania gazem propan-butan
PL*0015*00/G
Załącznik 7
Zbiornik gazu o pojemności 90dm 3 , masie całkowitej 80kg i średnicy 360mm (producent
Zakład Wyrobów Metalowych „STAKO” w Słupsku - numer homologacji E20 67R 00B3030)
Zawór zespolony BRC 360/37° Reduktor-parownik AT 90 E
Zawór odcinający ET98
Wlew paliwa typ B1
W wyniku zabudowy zwiększeniu uległa masa własna pojazdu o około 50kg.
MONTAŻ W KOMORZE SILNIKA
Reduktor-parownik BRC AT90E 100kW o wydajności stosowanej do mocy w pojemności
skokowej silnika zamocowano do karoserii pojazdu poniżej linii wodnej układu chłodzącego.
Właściwy obieg cieczy ogrzewającej gaz zapewniono włączając go równolegle w układ
chłodzenia silnika.
Wejście wysokociśnieniowe reduktora łączy z zaworem odcinającym dopływa gazu (BRC typ
ET98) miedziana rurka φ 6, na której ukształtowano pętlę kompensacyjną.
Wyjście niskociśnieniowe połączono przewodem gumowym 19x27 z attuatorem (silnikiem
krokowym) i mieszalnikiem (BRC typ 12MX01990052A) zamontowanym w przewodzie dolotowym
powietrza.
Wszystkie złącza instalacji gazowej znajdują się w miejscach łatwo dostępnych dla kontroli, a
ich rozłączenie nie jest możliwe bez użycia narzędzi.
MONTAŻ W CZĘŚCI TYLNEJ POJAZDU
Zbiornik walcowy produkcji ZWM „STAKO” o średnicy 360mm i pojemności 90 litrów
zamontowano poprzecznie w przedniej części komory bagażowej pojazdu.
Stelaż zbiornika przykręcono do podłogi pojazdu pięcioma śrubami M10.
Obliczenie wytrzymałościowe przeprowadzono dla pary śrub przenoszących największe
obciążenia.
Strona 3 z 35
EKO ALMA SP.J.
55-010 Radwanice ul. Grafitowa 2
Tel. +48 0 71 311 73 97 – Email: info@autogas.pl
828278102.011.png 828278102.012.png 828278102.013.png 828278102.014.png 828278102.015.png 828278102.016.png
PRODUKCJA URZĄDZEŃ
DO ZASILANIA POJAZDÓW
PALIWAMI GAZOWYMI LPG I CNG
Homologacja sposobu montaŜu
przystosowująca pojazdy mechaniczne do
zasilania gazem propan-butan
PL*0015*00/G
Załącznik 7
Dla pełnego zbiornika o masie 80kg siła bezwładności działająca przy opóźnieniu 20g wynosi
1600kG.
Iloczyn tej siły i jej ramienia (180mm) jest równy iloczynowi siły reakcji R i jej ramienia
(180mm).
Reakcja R (1600kG) rozkłada się na dwie śruby.
Siła działająca na każdą z nich wynosi 800kG.
Ponieważ naprężenie rzeczywiste będące stosunkiem tej siły do pola przekroju śruby może
być co najwyżej równe naprężeniu dopuszczalnemu k , więc minimalna średnica rdzenia śruby
wykonanej z materiału, dla którego przyjęto k =1450kG/cm 2 wynosi 8,38mm , co odpowiada śrubie
M10 .
Zbiornik ułożono na podkładach izolujących jego bezpośredni kontakt ze stelażem w pozycji
odpowiedniej dla zastosowanego wielozaworu i przymocowano oryginalnymi opaskami.
Na kryzie zbiornika założono podstawę obudowy szczelnej i zamontowano wielozawór BRC
(360/37°) . Jest on wyposażony w 80-procentowy zawór ograniczający napełnianie zbiornika,
wskaźnik poziomu, nadciśnieniowy zawór bezpieczeństwa i zawór jednokierunkowy.
Hermetyczną obudowę wielozaworu (BRC Mod. „87/B”) połączono przewodami z dwoma
króćcami wentylacyjnymi o średnicy 30mm umieszczonymi w podłodze. Skosy króćców ustawiono
przeciwstawnie, tak by jeden skierowany był do przodu, a drugi do tyłu pojazdu.
Wlew paliwa zainstalowano na zewnątrz pojazdu. Miedzianą rurką wysokociśnieniową (φ 8)
poprowadzoną właściwym przewodem wentylacyjnym, połączono go z krzywką wejścia gazu
wielozaworu.
Przewód zasilający (rurka miedziana φ 6 w osłonie PCV) poprowadzono od wielozaworu
przewodem wentylacyjnym, a następnie pod podłoga pojazdu do komory silnika, gdzie po skręceniu
pętli kompensacyjnej połączono go z elektrozaworem gazowym.
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
Do kontroli pracy układu zasilania gazem wykorzystano urządzenie ECOGAS (BRC).
W skłąd systemu wchodzą:
Strona 4 z 35
EKO ALMA SP.J.
55-010 Radwanice ul. Grafitowa 2
Tel. +48 0 71 311 73 97 – Email: info@autogas.pl
828278102.017.png 828278102.018.png 828278102.019.png 828278102.020.png 828278102.021.png 828278102.022.png 828278102.023.png
PRODUKCJA URZĄDZEŃ
DO ZASILANIA POJAZDÓW
PALIWAMI GAZOWYMI LPG I CNG
Homologacja sposobu montaŜu
przystosowująca pojazdy mechaniczne do
zasilania gazem propan-butan
PL*0015*00/G
Załącznik 7
·
Elektroniczna jednostka sterująca,
·
Attuator (silnik krokowy, STEP),
·
Przełącznik rodzaju pracy Micro,
·
Oraz Hall effect sensor informujący o poziomie napełnienia zbiornika.
Centralę ECOGAS umieszczono w kabinie kierownicy z lewej strony poniżej panelu głównego.
Przełącznik Micro zamocowano w desce rozdzielczej samochodu w miejscu zapewniającym
łatwość obsługi.
Okablowanie głównej wiązki ECOGAS połączono w następujący sposób:
Przewody zasilające
·
czerwony (rosso) z biegunem dodatnim akumulatora,
·
czarny (nero) z masą silnika,
·
brązowy (marzone - napięcie +12V „po kluczyku”) i szary (grigio - impulsy zapłonu) z
odpowiednimi biegunami cewki zapłonowej,
Przewody sterujące
·
zielony (verde) z cewką elektrozaworu gazowego,
·
biało-czerwony (bianco/rosso) z cewką reduktora,
·
zielono-biały (verde/bianco) z zewnętrznym emulatorem wtrysku,
Przewody emulatora sondy lambda szeregowo w przewód sygnałowy sondy:
·
żółty (giallo) od srony czujnika,
·
błękitny (azzurro) od strony centrali.
Do gniazda wskaźnika rezerwy podłączono przewód łączący ECOGAS z sensorem pełnego
wskazania ( Hall effect sensor ) zamontowanym na wielozaworze zbiornika LPG.
Wewnętrzny czujnik ciśnienia centrali ECOGAS włączono równolegle w układ kontroli
podciśnienia w kolektorze dolotowym silnika.
Pozostałych przewodów nie wykorzystano.
Strona 5 z 35
EKO ALMA SP.J.
55-010 Radwanice ul. Grafitowa 2
Tel. +48 0 71 311 73 97 – Email: info@autogas.pl
828278102.024.png 828278102.025.png 828278102.026.png 828278102.027.png 828278102.028.png 828278102.029.png 828278102.030.png 828278102.031.png 828278102.032.png 828278102.033.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin