scenariusze koniec wakacji.pdf

(2288 KB) Pobierz
230754906 UNPDF
Scenariusze lekcji
Scenariusz nr 1. Tadeusz Chmielewski Czas powrotów
Temat: Dlaczego wakacje nie mogą trwać wiecznie?
Tok lekcji
Czynności ucznia:
Czynności
nauczyciela:
Potrzebne
materiały
Omówienie lekcji
Wprowa-
dzenie
– opowiada o minionych waka-
cjach
– łączy opowiadanie z prezenta-
cją pamiątek
– wymienia miejsca, które
chciałby odwiedzić
– uzasadnia wybór
– prowadzi rozmowę
na temat minionych
wakacji
– ocenia wypowiedzi
uczniów
Uczniowie mieli przygotować w domu wypowiedź
na temat minionych wakacji oraz przynieść wakacyjne
pamiątki. Najpierw ochotnicy opowiadają o tym, jak
i gdzie spędzili czas wolny od nauki. Opowiadanie łą-
czą z prezentacją przyniesionych pamiątek. Następnie
wymieniają miejsca, które chcieliby odwiedzić, gdyby
można było przedłużyć wakacje, uzasadniając wybór.
Realizacja słucha nagrania piosenki
czyta cicho ze zrozumieniem
– opowiada o przedstawionej
sytuacji
– określa główną myśl utworu
– określa funkcję refrenu
– rozwiązuje rebus
– prezentuje rozwiązanie
zapisuje temat lekcji
– włącza kasetę
z nagraniem
– prowadzi pogadan-
kę na temat tekstu
piosenki
odtwa-
rzacz CD,
płyta z na-
graniem
piosenki
Nauczyciel włącza płytę z nagraniem piosenki. Po jej
wysłuchaniu uczniowie czytają tekst po cichu i opo-
wiadają o sytuacji przedstawionej w piosence. Następ-
nie określają główną myśl (np. brak chęci do powrotu
z wakacji ), a także wyjaśniają, jaką funkcję pełni re-
fren. Potem samodzielnie rozwiązują rebus. Po upły-
wie określonego czasu chętny uczeń podaje rozwiąza-
nie, które zostaje zapisane jako temat lekcji. Później
nauczyciel zapisuje na tablicy początek zdania zgodnie
z podaną wskazówką, a ochotnicy podchodzą kolejno
do tablicy i dopisują jego dalszy ciąg. Prowadzący za-
jęcia dba o poprawność zapisu na tablicy.
– rozdaje kartki
z rebusem
– podaje temat lekcji
– zapisuje na tablicy
początek zdania
[patrz Wskazówka
nr 1]
karta z re-
busem [dla
każdego
ucznia]
(Zał. nr 1)
– dopisuje dalszy ciąg zapisane-
go na tablicy zdania
230754906.008.png
– dba o poprawność
zapisu na tablicy
Zakoń-
czenie
– redaguje i zapisuje notatkę,
wniosek jako podsumowanie
wszystkich dopisanych zdań
prezentuje własny zapis
zapisuje treść zadania domo-
wego
– pomaga przy reda-
gowaniu zapisów
– sprawdza popraw-
ność zapisów
– podaje treść zadnia
domowego
Na zakończenie uczniowie redagują samodzielnie
wniosek (2–3 zdania) jako podsumowanie, uogólnie-
nie treści wszystkich uzupełnionych zdań. Nauczyciel
pomaga w pracy tym, którzy zwrócą się o pomoc, a po-
tem prosi o odczytanie kilku zapisów.
Zadanie
domowe
Przygotuj kilkuzdaniową ustną wypowiedź na temat obrazu Paula Cézanne’a Góra Świętej Wiktorii .
230754906.009.png
0
. o a m
w b o u o ]
e e ą ć , .
e e ą ć , .
e e ą ć , .
e e ą ć , .
e e ą ć , .
e e ą ć , ż , , o e ) .
r u a y i w :
: o e e m
ą ć ]
: , , m
, , ]
+
ż :
k = o
n + ć
+ e
o + e
l = g
a r 1
k r 1
ę = ą
W
230754906.010.png 230754906.011.png 230754906.001.png 230754906.002.png 230754906.003.png 230754906.004.png
Scenariusz nr 2. Sławomir Grabowski, Marek Nejman Czwórka plus z wieloryba
Temat: Czego nauczył się Krzysztof – bohater opowiadania Czwórka plus z wieloryba ?
Tok lekcji
Czynności ucznia:
Czynności
nauczyciela:
Potrzebne
materiały
Omówienie lekcji
Wprowa-
dzenie
– układa cytaty i przysłowia
z rozsypanki
– wypowiada się na temat sensu
ułożonych przysłów i cytatów
– rozdaje koperty
z pociętymi cytatami
i przysłowiami
koperty
z pociętymi
cytatami
i przysłowia-
mi (Załącz-
nik nr 1)
Na początku lekcji uczniowie pracują parami, układa-
jąc cytaty i przysłowia z rozsypanek. Następnie ochot-
nicy wypowiadają się na temat ich znaczenia.
Realizacja czyta cicho ze zrozumieniem
określa czas i miejsce akcji
opowiada o przygodach głów-
nego bohatera
– podaje powody ucieczki
chłopca z domu
– wymienia inne sposoby na
rozwiązanie kłopotów boha-
tera
czyta instrukcję i zadanie
– porządkuje chronologicznie
wydarzenia przedstawione
w tekście
tworzy linię czasu
ilustruje wybrane wydarzenia
prezentuje efekt pracy grupy
– prowadzi pogadan-
kę na temat prze-
czytanego tekstu
Uczniowie czytają tekst po cichu. Następnie określają
czas i miejsce akcji oraz opowiadają o głównym bo-
haterze, jego problemach i powodach ucieczki z do-
mu. Proponują i zapisują na tablicy inne sposoby na
rozwiązanie kłopotów chłopca. Następnie, pracując
w grupach, tworzą linię czasu, zaznaczając na niej naj-
ważniejsze wydarzenia w porządku chronologicznym.
Ilustrują też wybrane wydarzenia. Po upływie okre-
ślonego czasu sprawozdawcy prezentują efekty pracy
grup.
– rozdaje instrukcję,
zadanie i potrzebne
materiały
instrukcja
i zadanie
dla grup
(Zał. nr 2)
szary pa-
pier, pisaki,
kredki
– ocenia prezentacje
230754906.005.png 230754906.006.png
Tok lekcji
Czynności ucznia:
Czynności
nauczyciela:
Potrzebne
materiały
Omówienie lekcji
Zakoń-
czenie
zapisuje temat lekcji
– wypowiada się na temat tego,
czego nauczył się bohater
tekstu
– ocenia słuszność kary, jaka
spotkała chłopca
zapisuje wyrazy bliskoznacz-
ne do wyrazu podróż
korzysta ze słownika wyrazów
bliskoznacznych
odczytuje zapisane wyrazy
zapisuje treść zadania domo-
wego
– podaje temat lekcji
– prowadzi pogadan-
kę na temat kary
poniesionej przez
chłopca
Uczniowie zapisują temat lekcji, a potem wyjaśniają,
czego nauczył się bohater tekstu. Wypowiadają się też
na temat zasadności kary, jaka go spotkała. Następ-
nie, korzystając ze słownika wyrazów bliskoznacznych,
zapisują w zeszycie wyrazy bliskoznaczne do wyrazu
podróż .
– rozdaje słowniki
wyrazów blisko-
znacznych
– podaje treść zadania
domowego
słowniki
wyrazów
bliskoznacz-
nych
Zadanie
domowe
Ćwiczenie nr 38 z Zeszytu ćwiczeń .
230754906.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin