scenariusze koniec wakacji.pdf
(
2288 KB
)
Pobierz
230754906 UNPDF
Scenariusze lekcji
Scenariusz nr 1.
Tadeusz Chmielewski
Czas powrotów
Temat: Dlaczego wakacje nie mogą trwać wiecznie?
Tok lekcji
Czynności ucznia:
Czynności
nauczyciela:
Potrzebne
materiały
Omówienie lekcji
Wprowa-
dzenie
– opowiada o minionych waka-
cjach
– łączy opowiadanie z prezenta-
cją pamiątek
– wymienia miejsca, które
chciałby odwiedzić
– uzasadnia wybór
– prowadzi rozmowę
na temat minionych
wakacji
– ocenia wypowiedzi
uczniów
Uczniowie mieli przygotować w domu wypowiedź
na temat minionych wakacji oraz przynieść wakacyjne
pamiątki. Najpierw ochotnicy opowiadają o tym, jak
i gdzie spędzili czas wolny od nauki. Opowiadanie łą-
czą z prezentacją przyniesionych pamiątek. Następnie
wymieniają miejsca, które chcieliby odwiedzić, gdyby
można było przedłużyć wakacje, uzasadniając wybór.
Realizacja
–
słucha nagrania piosenki
–
czyta cicho ze zrozumieniem
– opowiada o przedstawionej
sytuacji
– określa główną myśl utworu
– określa funkcję refrenu
– rozwiązuje rebus
– prezentuje rozwiązanie
–
zapisuje temat lekcji
– włącza kasetę
z nagraniem
– prowadzi pogadan-
kę na temat tekstu
piosenki
odtwa-
rzacz CD,
płyta z na-
graniem
piosenki
Nauczyciel włącza płytę z nagraniem piosenki. Po jej
wysłuchaniu uczniowie czytają tekst po cichu i opo-
wiadają o sytuacji przedstawionej w piosence. Następ-
nie określają główną myśl (np.
brak chęci do powrotu
z wakacji
), a także wyjaśniają, jaką funkcję pełni re-
fren. Potem samodzielnie rozwiązują rebus. Po upły-
wie określonego czasu chętny uczeń podaje rozwiąza-
nie, które zostaje zapisane jako temat lekcji. Później
nauczyciel zapisuje na tablicy początek zdania zgodnie
z podaną wskazówką, a ochotnicy podchodzą kolejno
do tablicy i dopisują jego dalszy ciąg. Prowadzący za-
jęcia dba o poprawność zapisu na tablicy.
– rozdaje kartki
z rebusem
– podaje temat lekcji
– zapisuje na tablicy
początek zdania
[patrz Wskazówka
nr 1]
karta z re-
busem [dla
każdego
ucznia]
(Zał. nr 1)
– dopisuje dalszy ciąg zapisane-
go na tablicy zdania
•
•
– dba o poprawność
zapisu na tablicy
Zakoń-
czenie
– redaguje i zapisuje notatkę,
wniosek jako podsumowanie
wszystkich dopisanych zdań
–
prezentuje własny zapis
–
zapisuje treść zadania domo-
wego
– pomaga przy reda-
gowaniu zapisów
– sprawdza popraw-
ność zapisów
– podaje treść zadnia
domowego
Na zakończenie uczniowie redagują samodzielnie
wniosek (2–3 zdania) jako podsumowanie, uogólnie-
nie treści wszystkich uzupełnionych zdań. Nauczyciel
pomaga w pracy tym, którzy zwrócą się o pomoc, a po-
tem prosi o odczytanie kilku zapisów.
Zadanie
domowe
Przygotuj kilkuzdaniową ustną wypowiedź na temat obrazu Paula Cézanne’a
Góra Świętej Wiktorii
.
0
.
o
a
m
w
b
o
u
o
]
e
e
ą
ć
,
.
e
e
ą
ć
,
.
e
e
ą
ć
,
.
e
e
ą
ć
,
.
e
e
ą
ć
,
.
e
e
ą
ć
,
ż
,
,
o
e
)
.
r
u
a
y
i
w
:
:
o
e
e
m
ą
ć
]
:
,
,
m
,
,
]
+
ż
:
k
=
o
n
+
ć
+
e
o
+
e
l
=
g
a
r
1
k
r
1
ę
=
ą
W
Scenariusz nr 2.
Sławomir Grabowski, Marek Nejman
Czwórka plus z wieloryba
Temat: Czego nauczył się Krzysztof – bohater opowiadania
Czwórka plus z wieloryba
?
Tok lekcji
Czynności ucznia:
Czynności
nauczyciela:
Potrzebne
materiały
Omówienie lekcji
Wprowa-
dzenie
– układa cytaty i przysłowia
z rozsypanki
– wypowiada się na temat sensu
ułożonych przysłów i cytatów
– rozdaje koperty
z pociętymi cytatami
i przysłowiami
koperty
z pociętymi
cytatami
i przysłowia-
mi (Załącz-
nik nr 1)
Na początku lekcji uczniowie pracują parami, układa-
jąc cytaty i przysłowia z rozsypanek. Następnie ochot-
nicy wypowiadają się na temat ich znaczenia.
Realizacja
–
czyta cicho ze zrozumieniem
–
określa czas i miejsce akcji
–
opowiada o przygodach głów-
nego bohatera
– podaje powody ucieczki
chłopca z domu
– wymienia inne sposoby na
rozwiązanie kłopotów boha-
tera
–
czyta instrukcję i zadanie
– porządkuje chronologicznie
wydarzenia przedstawione
w tekście
–
tworzy linię czasu
–
ilustruje wybrane wydarzenia
–
prezentuje efekt pracy grupy
– prowadzi pogadan-
kę na temat prze-
czytanego tekstu
Uczniowie czytają tekst po cichu. Następnie określają
czas i miejsce akcji oraz opowiadają o głównym bo-
haterze, jego problemach i powodach ucieczki z do-
mu. Proponują i zapisują na tablicy inne sposoby na
rozwiązanie kłopotów chłopca. Następnie, pracując
w grupach, tworzą linię czasu, zaznaczając na niej naj-
ważniejsze wydarzenia w porządku chronologicznym.
Ilustrują też wybrane wydarzenia. Po upływie okre-
ślonego czasu sprawozdawcy prezentują efekty pracy
grup.
– rozdaje instrukcję,
zadanie i potrzebne
materiały
instrukcja
i zadanie
dla grup
(Zał. nr 2)
szary pa-
pier, pisaki,
kredki
•
– ocenia prezentacje
•
•
Tok lekcji
Czynności ucznia:
Czynności
nauczyciela:
Potrzebne
materiały
Omówienie lekcji
Zakoń-
czenie
–
zapisuje temat lekcji
– wypowiada się na temat tego,
czego nauczył się bohater
tekstu
– ocenia słuszność kary, jaka
spotkała chłopca
–
zapisuje wyrazy bliskoznacz-
ne do wyrazu
podróż
–
korzysta ze słownika wyrazów
bliskoznacznych
–
odczytuje zapisane wyrazy
–
zapisuje treść zadania domo-
wego
– podaje temat lekcji
– prowadzi pogadan-
kę na temat kary
poniesionej przez
chłopca
Uczniowie zapisują temat lekcji, a potem wyjaśniają,
czego nauczył się bohater tekstu. Wypowiadają się też
na temat zasadności kary, jaka go spotkała. Następ-
nie, korzystając ze słownika wyrazów bliskoznacznych,
zapisują w zeszycie wyrazy bliskoznaczne do wyrazu
podróż
.
– rozdaje słowniki
wyrazów blisko-
znacznych
– podaje treść zadania
domowego
słowniki
wyrazów
bliskoznacz-
nych
Zadanie
domowe
Ćwiczenie nr 38 z
Zeszytu ćwiczeń
.
•
Plik z chomika:
agaapril
Inne pliki z tego folderu:
w_pustyni_i_w_puszczy.pdf
(1220 KB)
w pustyni i w puszczy praca klasowa.doc
(55 KB)
w pustyni i w puszczy lekcje2.doc
(46 KB)
w pustyni i w puszczy lekcje.doc
(52 KB)
w pustyni i w puszczy.txt
(3 KB)
Inne foldery tego chomika:
e booki
Galeria
Historia mp3
pda
ppt
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin