CDN_OPT!MA_Handel_15.pdf
(
3643 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - CDN_OPT!MA_Handel_15_0.doc
System CDN OPT!MA v. 15.0
Moduł Handel
Moduł Handel Plus
31-864 Kraków, Al. Jana Pawła II 41g
tel. (12) 681 43 00, fax (12) 687 71 00
Dział Wsparcia Klienta i Partnera: (12) 681 43 00
www.comarch.pl/cdn
info.cdn@comarch.pl
Pomyśl o środowisku zanim zdecydujesz się wydrukować ten dokument !
UWAGA
Prawa wynikające z Warunków Gwarancji Użytkownik nabywa po rejestracji programu u Producenta. Dokumentem
potwierdzającym rejestrację jest Certyfikat Rejestracji Oprogramowania, który Użytkownik otrzymuje od razu wraz
z Oprogramowaniem lub po odesłaniu wypełnionej karty rejestracyjnej.
Każdorazowo przy nabyciu nowego programu lub odtworzeniu gwarancji w Certyfikacie Rejestracji Oprogramowania
określone są daty obowiązywania gwarancji na poszczególne programy.
W przypadku wątpliwości dotyczącej zarejestrowania Oprogramowania lub wprzypadku
nieotrzymania Certyfikatu Rejestracji Oprogramowania prosimy o kontakt z Producentem (12) 681 43
00.
UWAGA! Użytkowanie nielegalnej kopii naraża Użytkownika programu na postępowanie karne zgodnie z ustawą
o prawie autorskim z dnia 04.02.1994 r.
Użytkowanie legalnie nabytej kopii oprogramowania w wersji otrzymanej w trakcie obowiązywania gwarancji jest
możliwe bez żadnych ograniczeń czasowych.
Gwarancja na oprogramowanie umożliwia:
uzyskanie kolejnych wersji programów na warunkach preferencyjnych (bezpłatne nowe wersje
oprogramowania w okresie gwarancyjnym - nie dotyczy kosztów dostarczenia, nośnika instalacji oraz
szkolenia)
zakup kolejnych stanowisk lub innych programów do kompletu
korzystanie z konsultacji autorskich u Producenta lub pomocy serwisu technicznego*
W trosce osprawną obsługę gwarancyjną prosimy ostaranne przechowywanie Certyfikatu Rejestracji
Oprogramowania oraz podawanie numeru ewidencyjnego w trakcie kontaktów z Producentem.
*Nie dotyczy pakietu CDN OPT!MA Start Mikrofirma.
Podręcznik Użytkownika systemu CDN OPT!MA
Str. 3
1
Spis treści
1
SPIS TREŚCI.....................................................................................................................................................3
2
INFORMACJE OGÓLNE................................................................................................................................... 10
2.1
PRZEPŁYW INFORMACJI W SYSTEMIE CDN OPT!MA ........................................................................................11
2.2
ZASADY DZIAŁANIA PROGRAMU .....................................................................................................................11
3
ZASADY OBSŁUGI PROGRAMU...................................................................................................................... 13
3.1
ZANIM ZACZNIEMY WYSTAWIAĆ DOKUMENTY ................................................................................................13
3.1.1
JAK ROZPOCZĄĆ PRACĘ - KROK PO KROKU........................................................................................13
3.1.2
CO ZROBIĆ, ABY NA FAKTURZE POJAWIŁY SIĘ DANE BANKOWE ........................................................14
4
DOKUMENTY.................................................................................................................................................. 16
4.1
OBSŁUGA LIST Z DOKUMENTAMI....................................................................................................................16
4.1.1
LISTY DOKUMENTÓW: ZAKŁADKA WG NUMERU.................................................................................17
4.1.2
LISTY DOKUMENTÓW: ZAKŁADKA ZA OKRES.....................................................................................17
4.1.3
LISTY DOKUMENTÓW: ZAKŁADKA Z KONTRAHENTEM........................................................................17
4.1.4
LISTY DOKUMENTÓW: ZAKŁADKA ZNAJDŹ.........................................................................................17
4.2
FAKTURY SPRZEDAŻY ....................................................................................................................................18
4.2.1
CO NALEŻY WIEDZIEĆ O FAKTURACH................................................................................................18
4.2.2
LISTA FAKTUR ..................................................................................................................................19
4.2.3
FORMULARZ FAKTURY: ZAKŁADKA OGÓLNE.......................................................................................20
4.2.4
FORMULARZ FAKTURY: ZAKŁADKA KONTRAHENT..............................................................................22
4.2.5
FORMULARZ FAKTURY: ZAKŁADKA PŁATNOŚCI..................................................................................23
4.2.6
FORMULARZ FAKTURY: ZAKŁADKA DOKUMENTY................................................................................23
4.2.7
WPISYWANIE POZYCJI NA FAKTURĘ..................................................................................................24
4.2.8
FORMULARZ POZYCJI NA FAKTURZE..................................................................................................25
4.2.9
ZAPIS Z WYDRUKIEM........................................................................................................................27
4.2.10
WYDRUK FAKTURY ...........................................................................................................................27
4.2.11
WYDRUKI TEKSTOWE .......................................................................................................................29
4.2.12
DEFINIOWALNY WYDRUK FAKTURY...................................................................................................29
4.3
FAKTURY VAT MARŻA ....................................................................................................................................33
4.4
PARAGONY ....................................................................................................................................................34
4.4.1
CO NALEŻY WIEDZIEĆ O PARAGONACH. ............................................................................................34
4.4.2
LISTA PARAGONÓW..........................................................................................................................34
4.4.3
FORMULARZ PARAGONU: ZAKŁADKA OGÓLNE...................................................................................36
4.4.4
FORMULARZ PARAGONU: ZAKŁADKA KONTRAHENT...........................................................................37
4.4.5
FORMULARZ PARAGONU: ZAKŁADKA PŁATNOŚCI...............................................................................37
4.4.6
FORMULARZ PARAGONU: ZAKŁADKA DOKUMENTY.............................................................................38
4.4.7
WPISYWANIE POZYCJI NA PARAGON.................................................................................................38
4.4.8
PRZEKSZTAŁCENIE PARAGONU DO FAKTURY .....................................................................................39
4.5
TAX FREE ......................................................................................................................................................40
4.5.1
FORMULARZ DOKUMENTU TAX FREE .................................................................................................41
4.5.2
ZASADY PRZEKSZTAŁCANIA PARAGONÓW DO TAX FREE ....................................................................41
4.6
REZERWACJE ODBIORCY................................................................................................................................41
4.6.1
CO NALEŻY WIEDZIEĆ O REZERWACJACH. ........................................................................................41
4.6.2
LISTA REZERWACJI ODBIORCY .........................................................................................................42
4.6.3
FORMULARZ REZERWACJI.................................................................................................................44
4.6.4
REZERWACJE TOWARU A ZASOBY .....................................................................................................46
4.7
ŁATWA SPRZEDAŻ .........................................................................................................................................46
4.7.1
KROK 1 - TOWARY............................................................................................................................46
4.7.2
KROK 2 - DOKUMENT........................................................................................................................47
4.7.3
KROK 3 - KONTRAHENT ....................................................................................................................47
4.8
FAKTURY PRO FORMA ....................................................................................................................................48
4.8.1
CO NALEŻY WIEDZIEĆ O FAKTURACH PRO FORMA? ...........................................................................48
4.8.2
LISTA FAKTUR PRO FORMA ...............................................................................................................48
4.8.3
FORMULARZ FAKTURY PF: ZAKŁADKA OGÓLNE..................................................................................49
4.8.4
FORMULARZ FAKTURY PF - ZAKŁADKA KONTRAHENT.........................................................................49
4.8.5
FORMULARZ FAKTURY PF – ZAKŁADKA DODATKOWE.........................................................................49
4.8.6
FORMULARZ FAKTURY PF - ZAKŁADKA DOKUMENTY..........................................................................49
4.8.7
FORMULARZ FAKTURY PF – DOPISYWANIE POZYCJI ..........................................................................49
4.9
FAKTURY ZALICZKOWE ..................................................................................................................................50
4.9.1
FAKTURA ZALICZKOWA.....................................................................................................................50
4.9.2
KOREKTA FAKTURY ZALICZKOWEJ ....................................................................................................52
4.9.3
FAKTURA FINALNA............................................................................................................................53
4.9.4
FISKALIZACJA FAKTUR ZALICZKOWYCH.............................................................................................54
Str. 4
Moduł Handel v. 15.0
4.9.5
FAKTURY ZALICZKOWE W WALUTACH OBCYCH .................................................................................54
4.10
SPRZEDAŻ DEDYKOWANA ..............................................................................................................................55
4.10.1
INFORMACJE O KONTRAHENCIE........................................................................................................56
4.10.2
SPRZEDAŻ ZA OSTATNIE TRZY MIESIĄCE ..........................................................................................56
4.10.3
DOKUMENTY SPRZEDAŻY..................................................................................................................56
4.10.4
ZADANIA I KONTAKTY CRM...............................................................................................................57
4.11
FAKTURY ZAKUPU ..........................................................................................................................................57
4.11.1
CO NALEŻY WIEDZIEĆ O FAKTURACH ZAKUPU...................................................................................57
4.11.2
LISTA FAKTUR ZAKUPU .....................................................................................................................57
4.11.3
FORMULARZ FZ: ZAKŁADKA OGÓLNE.................................................................................................58
4.11.4
FORMULARZ FZ: ZAKŁADKA KONTRAHENT.........................................................................................60
4.11.5
FORMULARZ FZ: ZAKŁADKA PŁATNOŚCI............................................................................................60
4.11.6
FORMULARZ FZ: ZAKŁADKA DOKUMENTY..........................................................................................61
4.11.7
WPISYWANIE POZYCJI NA FZ ............................................................................................................61
4.11.8
EDYCJA TABELI VAT NA DOKUMENTACH ZAKUPU ..............................................................................62
4.12
ZAMÓWIENIE U DOSTAWCY ...........................................................................................................................63
4.12.1
CO NALEŻY WIEDZIEĆ O ZAMÓWIENIACH U DOSTAWCY....................................................................63
4.12.2
LISTA ZAMÓWIEŃ U DOSTAWCÓW....................................................................................................63
4.12.3
FORMULARZ ZAMÓWIENIA................................................................................................................64
4.12.4
FORMULARZ ZAMÓWIENIA: ZAKŁADKA OGÓLNE................................................................................65
4.12.5
FORMULARZ ZAMÓWIENIA: ZAKŁADKA KONTRAHENT........................................................................65
4.13
ŁATWE ZAKUPY .............................................................................................................................................66
4.13.1
KROK 1 - TOWARY............................................................................................................................66
4.13.2
KROK 2 - DOKUMENT........................................................................................................................67
4.13.3
KROK 3 - KONTRAHENT ....................................................................................................................68
4.14
FAKTURY WEWNĘTRZNE SPRZEDAŻY .............................................................................................................68
4.14.1
CO NALEŻY WIEDZIEĆ O FWS ...........................................................................................................68
4.14.2
LISTA FAKTUR WEWNĘTRZNYCH SPRZEDAŻY ....................................................................................68
4.14.3
FORMULARZ FAKTURY WEWNĘTRZNEJ SPRZEDAŻY ...........................................................................69
4.15
FAKTURY RR..................................................................................................................................................70
4.15.1
LISTA FAKTUR RR.............................................................................................................................70
4.15.2
FORMULARZ FAKTURY RR: ZAKŁADKA OGÓLNE.................................................................................70
4.15.3
FORMULARZ FAKTURY RR: ZAKŁADKA KONTRAHENT.........................................................................71
4.15.4
FORMULARZ FAKTURY RR: ZAKŁADKA TABELKA VAT..........................................................................71
4.15.5
FORMULARZ FAKTURY RR: ZAKŁADKA DOKUMENTY...........................................................................71
4.15.6
ZASADY PRZEKSZTAŁCENIA FRR DO FZ/ PZ .......................................................................................71
4.15.7
ZASADY TWORZENIA FRR NA PODSTAWIE FZ ....................................................................................71
4.15.8
ANULOWANIE FRR I DOKUMENTÓW SKOJARZONYCH.........................................................................72
4.16
ZASOBY.........................................................................................................................................................72
4.16.1
CO NALEŻY WIEDZIEĆ O ZASOBACH..................................................................................................72
4.16.2
LISTA ZASOBÓW ..............................................................................................................................73
4.16.3
FORMULARZ ZASOBU........................................................................................................................75
4.16.4
FORMULARZ ZASOBU: ZAKŁADKA OGÓLNE........................................................................................76
4.16.5
FORMULARZ ZASOBU: ZAKŁADKA DODATKOWE.................................................................................79
4.16.6
FORMULARZ ZASOBU: ZAKŁADKA ATRYBUTY.....................................................................................79
4.16.7
FORMULARZ ZASOBU: ZAKŁADKA ZASOBY.........................................................................................79
4.16.8
FORMULARZ ZASOBU: ZAKŁADKA REZERWACJE.................................................................................80
4.16.9
FORMULARZ ZASOBU: ZAKŁADKA ZAMÓWIENIA................................................................................80
4.16.10
FORMULARZ ZASOBU: ZAKŁADKA RECEPTURY...................................................................................81
4.16.11
FORMULARZ ZASOBU: ZAKŁADKA GRUPY...........................................................................................81
4.16.12
FORMULARZ ZASOBU: ZAKŁADKA ZAMIENNIKI..................................................................................81
4.17
WYDANIA ZEWNĘTRZNE ................................................................................................................................82
4.17.1
CO NALEŻY WIEDZIEĆ O WYDANIACH ZEWNĘTRZNYCH.....................................................................82
4.17.2
LISTA WYDAŃ ZEWNĘTRZNYCH ........................................................................................................82
4.17.3
FORMULARZ WZ: ZAKŁADKA OGÓLNE...............................................................................................83
4.17.4
FORMULARZ WZ: ZAKŁADKA KONTRAHENT.......................................................................................85
4.17.6
FORMULARZ WZ: ZAKŁADKA DOKUMENTY.........................................................................................85
4.18
PRZYJĘCIE ZEWNĘTRZNE...............................................................................................................................85
4.18.1
CO NALEŻY WIEDZIEĆ O DOKUMENTACH PZ .....................................................................................85
4.18.2
LISTA PRZYJĘĆ ZEWNĘTRZNYCH.......................................................................................................86
4.18.3
FORMULARZ PZ: ZAKŁADKA OGÓLNE.................................................................................................86
4.18.4
FORMULARZ PZ: ZAKŁADKA KONTRAHENT.........................................................................................88
4.18.6 FORMULARZ PZ: ZAKŁADKA DOKUMENTY.............................................................................................88
4.19
ROZCHODY WEWNĘTRZNE.............................................................................................................................88
4.19.1
CO NALEŻY WIEDZIEĆ O DOKUMENTACH RW ....................................................................................88
4.19.2
LISTA DOKUMENTÓW RW .................................................................................................................88
4.19.3
FORMULARZ RW: ZAKŁADKA OGÓLNE...............................................................................................89
4.19.4
FORMULARZ RW: ZAKŁADKA KONTRAHENT.......................................................................................89
4.19.5
FORMULARZ RW: ZAKŁADKA DOKUMENTY.........................................................................................89
Podręcznik Użytkownika systemu CDN OPT!MA
Str. 5
4.20
PRZYJĘCIA WEWNĘTRZNE..............................................................................................................................90
4.20.1
CO NALEŻY WIEDZIEĆ O DOKUMENTACH PW ....................................................................................90
4.20.2
LISTA PRZYJĘĆ WEWNĘTRZNYCH......................................................................................................90
4.20.3
FORMULARZ PW: ZAKŁADKA OGÓLNE................................................................................................90
4.20.4
FORMULARZ PW: ZAKŁADKA KONTRAHENT.......................................................................................91
4.20.5
FORMULARZ PW: ZAKŁADKA DOKUMENTY.........................................................................................91
4.21
PRZESUNIĘCIA MIĘDZYMAGAZYNOWE............................................................................................................91
4.21.1
CO NALEŻY WIEDZIEĆ O PRZESUNIĘCIACH MM .................................................................................91
4.21.2
LISTA MAGAZYNÓW..........................................................................................................................91
4.21.3
LISTA PRZESUNIĘĆ MIĘDZYMAGAZYNOWYCH....................................................................................92
4.21.4
FORMULARZ MM: ZAKŁADKA OGÓLNE...............................................................................................93
4.21.5
FORMULARZ MM: ZAKŁADKA DOKUMENTY.........................................................................................94
4.21.6
PRZESYŁANIE DOKUMENTÓW MM POMIĘDZY MAGAZYNAMI ODLEGŁYMI............................................94
4.22
INWENTARYZACJA .........................................................................................................................................96
4.22.1
JAK PRZEPROWADZIĆ INWENTARYZACJĘ?.........................................................................................96
4.22.2
LISTA ARKUSZY INWENTARYZACYJNYCH ...........................................................................................99
4.22.3
ARKUSZ INWENTARYZACYJNY WYPEŁNIONY .....................................................................................99
4.22.4
FORMULARZ AI: ZAKŁADKA OGÓLNE...............................................................................................100
4.22.5
FORMULARZ AI: ZAKŁADKA DOKUMENTY........................................................................................100
4.22.6
OPERACJE NA PRZEKSZTAŁCONYM AI..............................................................................................100
4.23
BILANS OTWARCIA ......................................................................................................................................101
4.23.1
CO NALEŻY WIEDZIEĆ O BILANSIE OTWARCIA BOM ........................................................................101
4.23.2
CO NALEŻY WIEDZIEĆ O BILANSIE ZAMKNIĘCIA BZM ......................................................................101
4.23.3
LISTA DOKUMENTÓW BOM I BZM ...................................................................................................102
4.23.4
FORMULARZ DOKUMENTU BOM.......................................................................................................102
4.23.5
FORMULARZ DOKUMENTU BZM .......................................................................................................103
4.23.6
WSPÓŁPRACA Z MODUŁEM KSIĘGA PODATKOWA ............................................................................104
4.24
KOMPLETACJA .............................................................................................................................................105
4.24.1
JAK PRZEPROWADZIĆ KOMPLETACJĘ? .............................................................................................105
4.24.2
LISTA RECEPTUR ............................................................................................................................106
4.24.3
FORMULARZ RECEPTURY ................................................................................................................107
4.24.4
PRZYJĘCIE WEWNĘTRZNE PRODUKTU.............................................................................................107
4.24.5
ROZCHÓD WEWNĘTRZNY SKŁADNIKÓW..........................................................................................109
4.24.6
KOREKTY DO PWP ..........................................................................................................................110
5
WYSTAWIANIE DOKUMENTÓW – INFORMACJE DODATKOWE ................................................................... 112
5.1
DOPISYWANIE POZYCJI NA DOKUMENT........................................................................................................112
5.2
KOD I NAZWA NA DOKUMENTACH................................................................................................................112
5.3
WSPÓŁPRACA Z KOLEKTORAMI DANYCH ......................................................................................................112
5.4
WYKORZYSTANIE CZYTNIKA KODÓW KRESKOWYCH .....................................................................................113
5.4.1
KODY WAGOWE..............................................................................................................................113
5.5
SORTOWANIE POZYCJI NA DOKUMENTACH ..................................................................................................114
5.6
HISTORIA TOWARU .....................................................................................................................................114
5.7
HISTORIA KONTRAHENTA ............................................................................................................................115
5.8
AGREGOWANIE POZYCJI NA DOKUMENTACH ................................................................................................116
5.9
ATRYBUTY...................................................................................................................................................116
5.9.1
ATRYBUTY W MODULE CDN OPT!MA HANDEL ..................................................................................116
5.9.2
ATRYBUTY TOWARU .......................................................................................................................117
5.9.3
ATRYBUTY KONTRAHENTA..............................................................................................................119
5.9.4
ATRYBUTY DOKUMENTU .................................................................................................................120
5.9.5
ATRYBUTY NA DOKUMENTACH HANDLOWYCH I MAGAZYNOWYCH ...................................................120
5.9.6
PRZENOSZENIE ATRYBUTÓW NA DOKUMENTY SKOJARZONE I KORYGUJĄCE ....................................120
5.10
ZESTAWIENIE WG ATRYBUTÓW TOWARÓW .................................................................................................121
5.11
TERMINY PŁATNOŚCI NA DOKUMENTACH.....................................................................................................122
5.12
KOPIOWANIE DOKUMENTU ..........................................................................................................................122
5.12.1
KOPIOWANIE PŁATNOŚCI NA DOKUMENTACH .................................................................................123
5.13
OPERACJE SERYJNE .....................................................................................................................................123
5.13.1
SERYJNE KOPIOWANIE FAKTUR I PARAGONÓW ...............................................................................123
5.13.2
SERYJNE ZATWIERDZANIE DOKUMENTÓW ......................................................................................123
5.13.3
SERYJNE USUWANIE DOKUMENTÓW ...............................................................................................124
5.13.4
SERYJNE TWORZENIE DOKUMENTÓW MAGAZYNOWYCH..................................................................124
5.14
EKSPORT/ IMPORT CENNIKA ........................................................................................................................124
5.14.1
EKSPORT CENNIKA .........................................................................................................................124
5.14.2
IMPORT CENNIKA ...........................................................................................................................125
5.14.3
EKSPORT/ IMPORT RECEPTUR ........................................................................................................126
5.15
ROZLICZANIE ZALICZEK...............................................................................................................................127
5.15.1
ROZLICZANIE ZALICZEK OD/ DLA KONTRAHENTA ............................................................................127
5.15.2
ROZLICZANIE ZALICZEK PRACOWNIKA ............................................................................................128
5.16
MARŻA NA DOKUMENTACH ..........................................................................................................................129
Plik z chomika:
misiekyo
Inne pliki z tego folderu:
CDN_OPT!MA_PIK_15.pdf
(3120 KB)
CDN_OPT!MA_Handel_15.pdf
(3643 KB)
CDN_Detal_15.pdf
(1578 KB)
CDN_BiurRach_15.pdf
(1461 KB)
CDN_OPT!MA_Serwis_15.pdf
(1384 KB)
Inne foldery tego chomika:
CDN XL
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin