Typologia_aktow_komunikacyjnych-folie.doc

(113 KB) Pobierz
Poprawność językowa

Typologia aktów komunikacyjnych

 

AKT KOMUNIKACYJNY - każda zauważalna przez odbiorcę zmiana w zachowaniu, wyglądzie, a także otoczeniu fizycznym nadawcy.

 

OGÓLNE FUNKJE JĘZYKA

1.    Grace A. Delaguna

·         Funkcja społeczna - koordynowanie aktywności członków danej grupy

·         Funkcja psychologiczna - organizowanie wyższych form życia umysłowego dzięki systemowi językowemu

·         Funkcja regulacyjna - kontrolowanie innych poprzez wykorzystanie środków językowych

 

2.    Lew Wygodzki – podaje 2 główne funkcje:

·         rola języka w autoekspresji i wyrażaniu uczuć

·         rola języka w procesie socjalizacji

 

3.    Joyce Hertzlerjęzyk spełnia kilkanaście funkcji:

·         identyfikacja

·         kategoryzacja

·         środek myślenia

·         warunek działania pamięci

 

4.    Harold Laswell proces komunikowania w społeczeństwie pełni trzy funkcje:

·         obserwacja i analiza otoczenia

·         koordynacja działań

·         przekazywanie dziedzictwa kulturowego i społecznego

5.    Wilbur Schramm – w każdym społeczeństwie wymiana informacji pełni trzy funkcje:

·         Strażnik – obserwator, prowadzący czujne obserwacje otoczenia,

·         Decydent – podejmuje decyzje o kierunkach działań,

·         Nauczyciel- prowadzi socjalizację nowych członków społeczności.

 

JAKA RÓŻNICA MIĘDZY KOMUNIKACJĄ A INFORMACJĄ?

 

PODEJŚCIE KLASYCZNE JOHNA AUSTINA I JOHNA SEARLE’A

3 aspekty aktu komunikacyjnego (Austin):

1.    lokucyjny (bezpośredni tekst pisany/mówiony)

2.    illokucyjny (interpretacja intencji mówcy)

3.    perlokucyjny (skutek aktu komunikacyjnego)

(Żona do męża: Włożyłam nowy sweter. Podobam ci się w nim?

Mąż do żony: Już po siódmej)

 

Typologia aktów komunikacyjnych Austina przyjmuje istnienie pięciu głównych klas wypowiedzi:

1.    Werdykty – przedstawienie sądów (orzeczenia, wyroki sądu)

2.    Polecenia – stwierdzenia mające wpływ na zachowania lub wyrażające przewagę (rozkazy, doradzanie, ostrzeganie…)

3.    Zobowiązania – przyjęcie obligacji lub deklarowanie intencji (zapowiedź, obietnica)

4.    Wyrażenie postawy – ekspresja swojego stosunku (gratulacje, przepraszanie, ocenianie...)

5.    Wyrażenie przekonań – wyrażanie swojej postawy do komunikowanych treści i do całej sytuacji komunikacyjnej (wątpliwość, pytanie, negacja...)

 

Te ostatnie Austin dzieli na 7 grup (np. potwierdzanie, zwracanie uwagi, informowanie, postulowanie, itd.), ale jak sam przyznaje, trudno je rozgraniczyć, gdyż kryteria są tu bardzo nieostre.

 

5 aktów mowy (Searle) – różniących się intencją komunikacyjną:

1.    Stwierdzenia – zawierają przekonania osoby mówiącej

2.    Dyrektywy – mają wpłynąć na zachowanie odbiorcy (rozkaz, prośba, propozycja...)

3.    Zobowiązania – zobowiązują samego mówiącego do wykonania pewnych działań w przyszłości

4.    Autoekspresje – ujawniają lub zwracają uwagę na stan psychiczny, postawy, uczucia i przeżycia osoby mówiącej (podziękowania, gratulacje, narzekania...)

5.    Deklaracje – tworzą nowy stan rzeczy, który nie istniał poprzednio (podobne do werdyktów u Austina). Np. „Daję panu ocenę dostateczną” – wypowiadane przez egzaminatora do studenta zaraz po egzaminie, mają swe wyraźne konsekwencje życiowe, zmieniają rzeczywistość. Nie mogą być rozpatrywane na skali prawda – fałsz, a jedynie jako skuteczne lub nieskuteczne.

 

 

 

 

 

SYSTEMATYKA PRAGMATYCZNA (kontynuacja myśli Austina)

 

3 klasy zachowań językowych: (op. pracownicy naukowi uniwersytetu w Antwerpii)

1.    Akty informowania (opisy stanów rzeczy, uważane przez osobę mówiącą za prawdziwe)

2.    Akty performatywne (wypowiedzi zawierające wartość praktyczną, intencję oddziaływania na odbiorcę) - wśród nich:

a)    ukryte (informacja z podtekstem)

b)   jawne (intencje wyrażane explicite, np. rozkaz, prośba, gest groźby)

c)    wstępne (zachowania komunikacyjne, mające przygotować rozmówców do pojawienia się właściwych aktów performatywnych, np. preprośba, zapowiedź polecenia...)

3.    Akty hybrydowe, o niejasnym charakterze

 

4 najważniejsze cechy sytuacji komunikacyjnych:

1.    Rodzaj osób nawiązujących kontakt (dorosły - dziecko, dziecko - dziecko, dorosły - dorosły, nauczyciel - uczeń, kobieta - mężczyzna, lekarz - pacjent, sprzedawca - klient)

2.    Rodzaj środowiska, w którym dochodzi do kontaktu (klasa szkolna, zakład pracy, sala sądowa, przestrzeń publiczna itd.)

3.    Rodzaj kontaktu (korespondencja, rozmowa poprzez pośredników, rozmowa telefoniczna, bezpośrednia)

4.    Cel spotkania, zadanie do wykonania w trakcie kontaktu (doradztwo, debaty publiczne, spotkanie towarzyskie itd.)

 

KOMUNIKACJA PERWSAZYJNA W BEZPOŚREDNICH KONTAKTACH - GERARD MILLER

 

·         Założenie nadawcy – osoby nakłaniającej: jej akt perswazyjny (za pomocą języka!) jest warunkiem osiągnięcia celu w postaci zmotywowania odbiorcy do zrobienia czegoś.

·         Jak przekonać drugiego, by robił to, co JA uważam za słuszne? (Nie jest to zadanie łatwe ;)

·         Badania Marwell i Schmidt - 6 strategii perswazyjnych:

1.    Strategia marchewki”, („Jeśli posłuchasz, to Cię nagrodzę”). Przedstawienie korzyści możliwych do uzyskania dzięki podporządkowaniu się sugestiom.

2.    Strategia kija”, („Jeśli nie posłuchasz, to Cię ukarzę”). Przedstawienie strat pojawiających się w wyniku braku podporządkowania się sugestiom.

3.    Strategia zaszczytu”, („Jeśli posłuchasz, będę z Ciebie dumny”). Taka manipulacja sytuacją, by odbiorca, podporządkowując się sugestiom, osiągnął rację dla odczuwania dumy.

4.    Strategia samopotępienia” („Tylko idiota by nie posłuchał”). Taka manipulacja sytuacją, by odbiorca, unikając podporządkowania się sugestiom, sam siebie karał poczuciem wstydu, winy, poniżenia.

5.    Strategia przenoszenia kompetencji” (odwołanie się do zdania ekspertów).

6.    Strategia konformizacji („Ludzie docenią to, co zrobisz”). Odwoływanie się do wzorców i aktywności innych osób.

·         G. Miller - uporządkowanie strategii perswazyjnych w 2 wymiary:

1.    Orientacja na nagradzanie - orientacja na karanie

2.    Koncentracja na nadawcy - koncentracja na odbiorcy

·         Stosowanie poszczególnych strategii zależne jest m.in. od aktualnego poziomu znajomości, intymności lub powierzchowności interakcji, a także od czynników osobowościowych.

 

KONCEPCJA AKTÓW KONWERSACYJNYCH A. THOMASA

 

Analiza wymiany konwersacyjnej wymaga śledzenia rozmowy pod kątem trzech kryteriów:

1.    Wymiar Aktywności konwersacyjnej (sposób wyrażania danej myśli) - tu wyróżnia się 3 grupy aktów komunikacyjnych:

a)    Informowanie,

b)   Szukanie informacji,

c)    Oddziaływanie na zachowanie

2.    Typ komunikatu (tematyka)- w tej kategorii znajdują się następujące grupy:

·         Informacje (przekonania, szczegóły osobiste, intencje, obietnice, opowiadania...)

·         Organizowanie komunikacji (uzasadnienia, syntezy, prośba o ocenę, unikanie, uleganie, wyrażanie zrozumienia, egzemplifikacje...)

·         Stosunki interpersonalne (wsparcie emocjonalne, przepraszanie)

·         Kontrolowanie rozmowy przez posiadacza tury (metastwierdzenia, kierowanie rozmową, autokorekcje, powtórki)

·         Kontrolowanie rozmowy przez słuchacza (dokończenia, mikrokomentarze, zabieranie głosu, śmiech...)

 

3.    Obiekt referencji:

·         brak obiektu – wypowiedź, w której nie ma określenia bezpośredniego obiektu,

·         ja – wypowiedź odnosząca się do cech i zachowań osoby mówiącej,

·         partner – wypowiedź, w której nadawca opisuje cechy i zachowania swego rozmówcy,

·         my - wypowiedź, w której nadawca opisuje cechy i zachowania swoje i swojego rozmówcy równocześnie,

·         inni - wypowiedź, w której nadawca opisuje cechy osób trzecich, rzeczy, instytucji,

·         hipotetyczny - wypowiedź, w której nadawca opisuje cechy i zachowania osób i grup „hipotetycznych”, niedookreślonych, („powinno się...”, „ludzie zawsze...”)

 

·         Na podstawie dodatkowych badań okazało się, że fundamentem rozmów są zachowania językowe 6 rodzajów:

Ø      przekonania,

Ø      wydarzenia biograficzne,

Ø      uzasadnienia,

Ø      aktywne akcentowanie,

Ø      egzemplifikacje,

Ø      mikrokomentarze słuchacza.

 

MODEL REAKCJI SŁOWNYCH - W. STILES

·         analizuje akt komunikacyjny pod względem 3 elementów (nawiązanie do tradycyjnego modelu komunikacji „nadawca-przekaz- odbiorca”):

1.    Źródło informacji w przekazie – może być związane z nadawcą lub z innymi osobami. Tworzą dwie klasy komunikatów, mające swą „bazę”:

a)    w doświadczeniu nadawcy

b)   w doświadczeniu innych (ale znana nadawcy)

2.    Odniesienie wypowiedzi:

a)    do interpretacji z punktu widzenia nadawcy

b)   do interpretacji z punktu widzenia innych osób

3.    Temat wypowiedzi:

a)    dotyczący nadawcy

b)   dotyczący innych osób

·         8 kombinacji aktów komunikacyjnych:

1.    Odsłanianie się

2.    Poinformowanie

3.    Pytanie

4.    Wyrażenie aprobaty

5.    Doradzanie

6.    ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin