Podstawowa umiejętność służąca tworzeniu i utrzymywaniu związków z innymi. Słuchanie to komplement, ponieważ niesie w sobie informację: „Interesuję się tym, co dzieje się w twoim życiu – ty i twoje doświadczenia są dla mnie ważne”
Prawdziwe słuchanie oparte jest na intencji zaangażowania się w jeden z następujących celów:
· Zrozumienie drugiej osoby;
· Cieszenie się jej obecnością/zainteresowanie rozmową;
· Nauczenie się czegoś;
· Udzielenie pomocy lub pocieszenie
1. Porównywanie
· W trakcie rozmowy cały czas próbujesz ocenić, kto jest mądrzejszy, bardziej kompetentny, zdrowszy emocjonalnie – ty czy twój rozmówca
· Niewiele dociera do ciebie, ponieważ jesteś zbyt zajęty ocenianiem, czy dorównujesz rozmówcy
2. Domyślanie się
· Gdy domyślasz się, czyli czytasz w myślach drugiej osoby, nie zwracasz zbytnio uwagi na to, co ludzie mówią, a wręcz nie dowierzasz słowom
· Próbujesz zgadnąć, co rozmówca „naprawdę” myśli lub czuje
· Takie domysły, przeczucia, niejasne przesłanki nie mają nic wspólnego z tym, co dana osoba do ciebie mówi
3. Przygotowywanie odpowiedzi
· Jeśli myślisz, co masz powiedzieć za chwilę, nie masz czasu na słuchanie
· Musisz się starać, aby wyglądać na zainteresowanego
4. Filtrowanie
· Słuchanie wybiórcze, np. zwracasz uwagę na to, czy twój rozmówca jest zły, nieszczęśliwy
· Unikanie słyszenia pewnych wypowiedzi – zwłaszcza negatywnych, krytycznych, zagrażających
5. Osądzanie
· Negatywne etykietki mają ogromną moc
· Osądy powinny być formułowane dopiero po wysłuchaniu i ocenieniu treści wypowiedzi. To podstawowa zasada uważnego słuchania.
6. Skojarzenia
· Słuchasz „jednym uchem” i nagle coś, co przekazuje rozmówca, uruchamia łańcuch skojarzeń
· Kiedy jesteśmy znudzeni czy zniecierpliwieni rozmową, mamy większą skłonność do uciekania w łańcuch skojarzeń
7. Utożsamianie się
· Cokolwiek powie twój rozmówca, odnosisz do swojego doświadczenia
· Zaczynasz swoje ekscytujące opowieści i nie masz czasu, aby naprawdę usłyszeć i poznać drugą osobę
8. Udzielanie rad
· Wystarczy, że usłyszysz kilka pierwszych zdań, a już zaczynasz szukać odpowiedniej rady
9. Sprzeciwianie się
· Ta przeszkoda karze ci się kłócić i spierać
· Druga strona nigdy nie czuje się naprawdę wysłuchana, ponieważ zawsze ci spieszno, aby się z nią nie zgodzić
· Podczas rozmowy wyszukujesz wypowiedzi, z którymi mógłbyś polemizować
· Znajdź jeden punkt, w którym mógłbyś się z nim zgodzić
· Rodzaje sprzeciwiania się:
Ø Gaszenie – za pomocą zgryźliwych i sarkastycznych uwag, które mają na celu zaniechanie tematu
Ø Dyskontowanie – lekceważenie lub przyjmowanie wiadomości z zastrzeżeniem. Polega na tym, że za każdym razem, gdy słyszysz komplement, natychmiast wyliczasz wszystko, co może obniżyć twoją wartość.
10. Przekonanie o swojej racji
· Jesteś gotowy posunąć się bardzo daleko – nawet do przekręcania faktów, podnoszenia głosu, obwiniania, przypominania grzechów z przeszłości – aby tylko uniknąć poczucia, że się mylisz
· Masz niewzruszone przekonania, nigdy nie przyznajesz się do błędów – więc nie uczysz się na nich i cały czas je popełniasz
11. Zmiana toru
· Nagła zmiana tematu. Przestawiasz rozmowę na inne tory, kiedy jesteś znudzony tematem lub czujesz się nieswojo, gdy jest on poruszany
· Obracanie w żart, czyli ciągłe reagowanie na słowa rozmówcy żartem lub dykteryjką
12. Zjednywanie
· „Tak… Prawda… Absolutnie… Wiem… Oczywiście… Niewiarygodne… Tak… Naprawdę?”
· Chcesz być miły, uprzejmy, wspierający. Chcesz, aby ludzie cię lubili, więc zgadzasz się ze wszystkim. Słuchasz na pół uważnie – na tyle tylko, aby nie zgubić wątku – ale nie angażujesz się naprawdę. Nie dostrajasz się do rozmówcy – chcesz tylko zjednać go sobie. Badasz, co mówi.
1. Słuchanie aktywne
· Parafrazowanie – powtarzanie swoimi słowami tego, co – jak nam się wydaje – ktoś powiedział. Można zacząć zwrotami: „Mówisz, że… Innymi słowy… Zaczekaj, próbuję zrozumieć… Czy chcesz przez to powiedzieć, że…?”
· Precyzowanie – zadawanie pytań aż do uzyskania pełniejszego obrazu. Jeśli dopytujesz się, chcesz wiedzieć więcej – pozwalasz odczuć drugiej osobie, że jesteś nią zainteresowany
· Informacja zwrotna – jeśli sparafrazowałeś, wyjaśniłeś, zrozumiałeś, to dobry moment, aby powiedzieć o swoich reakcjach. Bez popadania w osądy, możesz podzielić się tym, co myślałeś, czułeś lub czego doświadczałeś. Trzy ważne cechy dobrej informacji zwrotnej: natychmiastowa, szczera, wspierająca – np. „Mam wrażenie, że jest coś, czego mi nie mówisz” jest bardziej wspierające niż: „Coś przede mną ukrywasz”. „Myślę, że prawdopodobnie popełniłeś błąd” jest bardziej wspierające niż: „Głupio postąpiłeś”.
2. Słuchanie empatyczne
· Wymaga uświadomienia sobie jednej sprawy: każdy z nas próbuje przetrwać. Nie musisz wszystkich lubić czy zgadzać się ze wszystkimi, ale uznaj fakt: łączą nas nieustanne zmagania
· Oznacza słuchanie z odpowiednim nastawieniem: „Trudno jest mi tego słuchać, ale mam przed sobą drugiego człowieka, który próbuje przeżyć”.
3. Słuchanie otwarte
· Trudno jest słuchać, kiedy oceniamy lub szukamy winy
· Cały komunikat ulega zaburzeniu, ponieważ przygotowujemy się do odrzucenia osoby lub jej koncepcji
· Jeżeli z góry chcemy kogoś odrzucić, słuchamy wówczas wybiórczo, wychwytując wszystko, co wydaje się fałszywe
· Najważniejsza zasada: wysłuchanie całości komunikatu, a dopiero potem ocenianie go
4. Słuchanie świadome
· Składają się na nie 2 elementy:
Ø Porównanie tego, co słyszymy, ze swoją wiedzą historyczną oraz wiedzą o ludziach i życiu (porównujemy bez osądu)
Ø Obserwowanie i wsłuchiwanie się w spójność wypowiedzi
PEŁNE SŁUCHANIE (jak być w pełni zaangażowanym słuchaczem?)
· Utrzymuj kontakt wzrokowy
· Nachyl się nieco w stronę rozmówcy
· Wspieraj mówiącego, kiwając głową lub parafrazując
· Upewnij się, czy dobrze rozumiesz, poproś o sprecyzowanie wypowiedzi, zadając pytania
· Zadbaj o to, aby nic nie odciągnęło ani nie rozproszyło twojej/waszej uwagi
· Nawet, jeśli jesteś zły lub rozdrażniony, zaangażuj się w słuchanie i zrozumienie wypowiedzi
· Komunikacja odwzajemniona – kiedy rozmawiacie na jakiś temat i powstaje konflikt, dajecie sobie szansę wypowiadania kolejno swoich opinii
· Kiedy mówisz:
Ø Wyjaśnij swój punkt widzenia krótko i zwięźle
Ø Unikaj obwiniania i obrzucania przezwiskami. Nie oskarżaj i nie skupiaj swojej uwagi na potknięciach partnera
Ø Mów o sobie i swoim doświadczeniu. Skup się na tym, czego chcesz i co czujesz
· Kiedy słuchasz:
Ø Skup całą swoją uwagę na partnerze, aby naprawdę zrozumieć jej/jego uczucia, potrzeby, opinie
Ø Nie sprzeciwiaj się temu, co słyszysz, nie dyskutuj, nie poprawiaj niczego, co mówi twój partner
Ø Możesz zadawać pytania, aby coś wyjaśnić, ale nie polemizuj i nie wygłaszaj argumentów negujących stwierdzenia partnera
7
socjolozka88