Polityka społeczna.docx

(1370 KB) Pobierz

Wykład. Doktrynalne uwarunkowania polityki społecznej

n       Rozwój   polityki   społecznej   w  znacznym  stopniu  jest uzależniony  od  stosunku  podmiotów  tej  polityki  do wartości uznawanych  w  danym  społeczeństwie  za  najważniejsze  oraz od sposobów   ich   realizacji. 

n       Starając  się  traktować  politykę społeczną  jako  dyscyplinę  autonomiczną i jednorodną, zmuszeni jesteśmy  do  uwzględnienia z góry określonych systemów wartości zawierających  się w teoretyczno-normatywnych zbiorach koncepcji kształtowania  stosunków   społecznych  (doktryn  politycznych) uwzględniających  także  określone  działania  w ramach polityki społecznej.

n       W historii myśli społecznej istnieje wiele programów naprawy   życia   społecznego,   jednak   z   punktu   widzenia kształtowania   się  obecnego  ładu  społeczno-ekonomicznego  na szczególną   uwagę   zasługują  trzy  doktryny:, liberalna, socjalistyczna oraz społeczna nauka Kościoła katolickiego.

Polityka społeczna w myśli socjalistycznej

n       W wizji społeczeństwa opartej na doktrynie socjalistycznej, niezależnie  czy  będzie  to  socjalizm  utopijny,  marksizm czy socjalizm  demokratyczny,  zasadniczego znaczenia nabierają trzy wartości:  wolność, równość, braterstwo.

n       Najważniejszym pojęciem z  punktu  widzenia  realizacji  sprawiedliwości społecznej jest równość.

Analizując historycznie próby budowania polityki społecznej na  takim rozumieniu wyżej wymienionych wartości, można wyróżnić następujące kierunki (fazy) jej rozwoju.

n       Pierwszy związany z teorią K. Marksa zakładający zniesienie kapitalizmu

n       Drugi  związany  z  rewizjonizmem  i  poglądami  uznającymi kapitalizm  za  reformowalny.

Liberalizm a polityka społeczna

n       Najważniejszym  pojęciem  dla  tego  nurtu  myślowego  jest wolność. 

n       Pojęcie to ma charakter uniwersalny.

n       Wolność odnoszona jest  do  jednostki  i  rozumiana  jako przeciwieństwo przymusu.

n       Jednostka  jest wolna o ile nie jest podporządkowana arbitralnej woli  innego  człowieka,  czy  grupy ludzi.

n       Stan wolności oznacza taką  sytuację,  w  której  przymus  ze  strony  innych  ludzi ograniczony został  tak  dalece,  jak  to jest tylko możliwe.

n       Z wolnością  nie  są  związane  żadne  korzyści,  poza możliwością wykorzystania  warunków  przez nią stworzonych.

n       Pojęcie równości rozpatrywane   jest  w  związku  z  pojęciem  wolności.

n       Równość dopuszczana przez liberałów kończy się tam, gdzie zanika proces wzmacniania i ochrony wolności  jednostki.

n       Równość prawno-polityczna (np. jako powszechne i równe prawo głosu) jest uzupełnieniem  wolności politycznej.

n       Równość społeczna to przede wszystkim równy szacunek  dla  człowieka,  niezależnie od jego rangi czy pozycji.

n       W katalogu liberalnych równości znajduje się także  równość  szans  (równość dostępu i startu), która powinna polegać   na  wyrównywaniu  różnic  początkowych,  związanych  z dysproporcjami   bogactwa.  

n       Jednakże ta równość i równość ekonomiczna w liberalnej koncepcji są znacznie ograniczone, gdyż nie dopuszczają ograniczenia wolności jednostki.

Kierunki w doktrynie liberalnej,  mające  inne  nastawienie  do  problemów polityki społecznej

n       polityka  społeczna  oparta na założeniach teorii Keynesa, realizowana przez  zwolenników  socjalnego liberalizmu. Najpełniejszym odzwierciedleniem tej koncepcji jest idea welfare    state  rozwijana między innymi przez J.K. Galbraitha, G. Myrdala, W.H. Beveridgea.

n       Powrót do tradycyjnych wartości  XIX-wiecznego  liberalizmu.  Zwolennicy  koncepcji  "praw  naturalnych"  (R. Nozick) zakładają,  że  interwencja  państwa  jest  moralnie  zła,  poza nielicznymi  wyjątkami, dlatego jej uczestnictwo w podziale jest niewskazane  (teoria  państwa minimalnego). Zwolennicy podejścia empirycznego    (F.A.  Hayek,    M. Friedman)   uzasadniają,   że interwencja państwa prowadzi do zmniejszania ogólnego dobrobytu, dlatego  powinna  być  stopniowo  ograniczana  do działań ściśle związanych  z  funkcjonowaniem  państwa (wojsko, policja, wymiar sprawiedliwości).

Społeczna Nauka Kościoła Katolickiego

n       Związana jest bezpośrednio z wypowiedziami papieży i dokumentami przez nich wydawanymi (encyklikami, listami papieskimi dokumentami soborowymi itp.)

n       W skład tej nauki nie włącza się poglądów różnorodnych szkół i myślicieli katolickich.

Katolicyzm społeczny

n       Za prekursora katolicyzmu społecznego uznaje się W.Kettlera (1811-1877) – jako duchowny zajmował się problemem nędzy i ubóstwa robotników. Sformułował program prawodawstwa pracy, którego celem była osłona najsłabszych.

n       Do tego grona należy zaliczyć jeszcze: H. Maning’a, kardynała który zajmował się mediacją podczas strajku dokerów w 1889r.

n       Ta działalność wpłynęła na kształt  encykliki "Rerum novarum" Leona XIII (1891)

Wymiary społecznej nauki Kościoła katolickiego

n       Teoretyczny związany z koncepcją stworzenia systemu międzyludzkich relacji według nowego porządku społecznego

n       Historyczny związany z aplikacją niezmiennych zasad w konkretnych ustrojach społecznych

n       Praktyczny związany z propozycjami zastosowania w praktyce zasad, wedle możliwości, potrzeb i okoliczności w różnych ustrojach gospodarczych

Wybrane encykliki

n       "Rerum novarum" Leona XIII (1891) dotyczyła kwestii robotniczej i zapoczątkowała doktrynę socjalną Kościoła

n       "Quadragesimo  anno"  (1931),  Piusa  XI,  to propozycja budowy  ustroju  społecznego  opartego  na  korporacjonizmie  i  zasadzie pomocniczości.

n       -  "Mater et Magistra" (1961), Jana XXIII przedstawia  problemy  związane  z  przeludnieniem  i niedorozwojem, wymagające zaangażowania się chrześcijan w ich rozwiązywanie.

n       -  "Pacem  in  Terris"  (1963),  Jana  XXIII to dokument o prawach  człowieka,  a  także  zbiór wskazówek według których powinny działać   podstawowe   podmioty   kształtujące życie społeczeństwa.

n       -  "Populorum  progressio"  (1967),  Pawła  VI  odnosiła się do problemu nierówności i niesprawiedliwości społecznej dotykającej w sposób szczególny tzw. kraje trzeciego świata.

n       - "Laborem exsercens" (1981), Jana Pawła II porusza  wartości  związane  z  pracą,  która  stanowi centralny problem polityki społecznej.

n       Nauka społeczna Kościoła stara się wyjaśnić zmieniającą się rzeczywistość  odwołując się do chrześcijańskiej koncepcji osoby ludzkiej.

n       Zmierza do ukierunkowania działalności człowieka formułując zasady postępowania: dobra wspólnego, solidarności, pomocniczości, uczestnictwa.

n       Koncentruje się na obronie godności człowieka i jego praw wynikających nie z racji politycznych, ale moralnych.

n       Z koncepcji człowieka przyjętej przez naukę społeczną Kościoła  wynika  dążenie  do  stworzenia  porządku  społecznego (państwa).

n       W wyniku  naturalnych  skłonności  społeczeństwa do istnienia  i  rozwoju  w  ramach  państwa, dochodzi do powstania "państwa pomocniczego".

n       Zależność  między  społeczeństwem  a państwem  ma  się  opierać na formule: "tak daleko społeczeństwo jak   to   jest   możliwe,   tak  daleko  państwo  jak  to  jest konieczne".

n       Państwo   pomocnicze odrzuca socjalistyczną koncepcję  państwa maksimum uważając, że odbiera ono człowiekowi inicjatywę i odpowiedzialność za własne  działania,  jak  i liberalną koncepcję  państwa  minimum,  które  odmawia  pomocy jednostkom słabszym, potrzebującym pomocy, faworyzuje bogatszych i  silniejszych. 

n       Państwo  pomocnicze szczególnie troszczy się o ludzi,  którzy nie są w stanie o własnych siłach zaspokoić nawet elementarnych  potrzeb  (starcy, inwalidzi, bezdomni, bezrobotni itp.). 

n       W koncepcji państwa pomocniczego szczególne znaczenie ma odwoływanie  się  do pewnych wartości centralnych wynikających z zasady personalizmu   i   humanizmu, bez których żadne społeczeństwo, jak i państwo nie może istnieć.

Konserwatyzm – zasady:

n       Nie dla teorii – zakaz budowy doktryn naruszających porządek społeczny,

n       Nie dla indywidualizmu – społeczeństwo jest jedynym twórcą wartości materialnych i duchowych.

n       Nie dla racjonalizmu – wiedza człowieka jest ułomna w porównaniu z religia, obyczajami i instynktem społecznym,

n       Nie dla praw podmiotowych – idei równości, religia jest naturalnym źródłem wszelkiego dobra, fundamentem społeczeństwa i sankcjonuje nierówności społeczne,

n       Nie dla postępu – w imię ciągłości historycznej  i tradycji

n       Konserwatyzm krytykuje liberalizm za jego racjonalizm i lekceważenie znaczenia religii oraz etyki w życiu społeczeństwa, co prowadzi do kultu egoizmu i bogactwa,

n       Konserwatyzm (podobnie jak liberalizm) opowiada się za wolnością jednostki, ochrona własności prywatnej i drastycznym ograniczeniem socjalnej interwencji państwa. Państwo powinno być tylko patronem inicjatyw społeczno-gospodarczych,

n       Konserwatyzm (podobnie jak liberalizm) jest przeciwny zasadzie równości społecznej,

n       Konserwatyści preferują stan średni (warstwę posiadająca własność), ale popierają spółdzielczość i kultywowanie solidarności społecznej,

n       Najlepszym działaniem społecznym jest prywatna filantropia, która uczy altruizmu i chrześcijańskiej miłości.

Wykład. Między społeczeństwem a państwem

n       „Utożsamianie społecznego z politycznym jest najpoważniejszym z błędów, który całkowicie zmienia wszelkie rozumienie zarówno społeczeństwa, jak i państwa”. [Maciver]

n       Arystoteles

n       Państwo pochodzi z natury, co oznacza, ze powstało na drodze naturalnego rozwoju, syntezy mniejszych wspólnot rodzinnych w osady, które skupiają się, tworzyły koinonia – wspólnotę miasta- państwa.

n       Rodzina -- Gmina (wspólnota) -- Państwo

n       Przykładem rozróżnienia społecznych struktur państwowych od pozapaństwowych są starożytne Chiny, gdzie istniały niezależnie dwie kultury:

n       Państwowo miejska – skoncentrowana wokół dworu, oparta na wojsku i urzędnikach

n       Wiejska – mająca za podstawę wiejską gminę, określana przez naturalny rytm pór roku i rytm przychodzących i odchodzących pokoleń ludzkich

n       Ten obraz dał podstawę nauce Lao-tse, w której miedzy jednostką a państwem (państwami z których składało się cesarstwo) istnieją dwie czysto społeczne formacje, dom i wspólnota, podczas gdy w zakorzenionym w kulturze miejskiej systemie konfucjańskim pozostał już tylko dom, rodzina, która zresztą w swej postaci miejskiej – w odróżnieniu od rodziny – całkowicie wcieliła się w państwo.

Starożytność

n       Państwo = wszelka organizacja społeczna

n       Władza państwowa = wszelka władza społeczna

n       Potrzeba państwa wynika z konieczności współdziałania ludzi zróżnicowanych zawodowo (przyczyna naturalna – nie wynik rozwoju społecznego)

n       Początki państwa pokrywają się z początkami organizacji społecznej [to ahistoryzm]

n       Państwo to instytucja wyrażająca interesy ogółu społeczeństwa

n       Oderwanie idei państwa od materialnych interesów poszczególnych grup społecznych

n       Czynnika spajającego społeczeństwo w jedno państwo szukano w sferze czystego rozumu, który tworzy prawo, które jednoczy społeczeństwo w sposób trwały w ramach jednego państwa

Średniowiecze

n       Określając przyszłą zjednoczoną ludzkość jako res publica genesis humani lub jako ecclesia universalis można odnieść wrażenie, pojawienia się zasady społecznej.

n       Przytaczając słowa Wilhelma Ochama : „Cały rodzaj ludzki stanowi jeden naród; ogół śmiertelnych jest wspólnotą tych, którzy chcą razem tworzyć wspólnotę.”

n       To znaczy, ze każdy pojedynczy związek uznaje za część communitas

n       To jednak nie świadczy, że udało się przezwyciężyć arystotelesowskie pomieszanie tego co społeczne z tym co polityczne.

n       Przeciwnie coraz bardziej zaznacza się tendencja podporządkowania i praktycznego poddania państwu wszelkich organizmów społecznych.

n       Jak określił to Girke: „wyłącznego reprezentowania całego życia publicznego przez państwo”.

Renesans

n       Dopiero w późnym renesansie pojawia się próba przezwyciężenia starożytnej wizji państwa i społeczeństwa.

n       Althusius w pracy Politica (1603r.) podobnie jak u Arystotelesa nie uznaje on żadnej różnicy rodzajowej między społeczeństwem a państwem jednak uważa, że każdemu związkowi społecznemu przysługuje względna autonomia, natomiast państwo posiada pełną suwerenność.

n       Co prawda nie ma tu mowy jeszcze o społeczeństwie, ale ukształtowała się jego idea

n       Kluczem do rozwiązania zagadki dotyczącej zależności między państwem i społeczeństwem jest odwołanie się do wolnych umów między jednostkami, mających na celu uznanie i zabezpieczenie istniejącego stanu posiadania.

n       Tej zasadzie przeczy np. idea państwa Lewiatana zaproponowana przez T. Hobbesa:

n       „Państwo urzeczywistni w doskonały sposób swą ideę, regulując wszelką działalność obywateli, kierując wszystkie zgodnie z jedną najważniejszą wolą. Dopóki nie urzeczywistni tego celu w państwie będzie jeszcze społeczeństwo.”

n       Takie doskonałe państwo przypomina państwo totalitarne

n       Rewolucje umożliwiły przeciwstawienie państwa społeczeństwu.

n       Dotyczy to zwłaszcza rewolucji francuskiej, ale także radzieckiej

Pierwsza próba

n       Saint-Simon. Wprowadził rozróżnienie dwóch rodzajów kierowania:

n       Społecznego (administrowanie)

n       ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin