Access 2007 PL. Cwiczenia praktyczne. Ebook promocyjny helion.pl.pdf

(507 KB) Pobierz
Access 2007 PL. Ćwiczenia praktyczne
IDZ DO
PRZYKÿADOW Y ROZDZIAÿ
Access 2007 PL.
SPIS TREľCI
Ěwiczenia praktyczne
KATALOG KSIĠİEK
Autorzy: Danuta Mendrala, Marcin Szeliga
ISBN: 978-83-246-0933-8
Format: A5, stron: 184
KATALOG ONLINE
ZAMíW DRUKOWANY KATALOG
TWíJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Poznaj podstawy tworzenia aplikacji bazodanowych
¤ Zaplanuj tabele i relacje
¤ Zaprojektuj formularze
¤ Zdefiniuj kwerendy
¤ Wygeneruj raporty
Microsoft Access 2007 PL to najnowsza wersja jednego z najpopularniejszych
systemw zarzĴdzania bazami danych wykorzystywanych we wspĀczesnych
przedsiķbiorstwach. Jednak Access to nie tylko baza danych, ale rwnieŃ rozbudowane
wizualne ľrodowisko programistyczne. KorzystajĴc z niego i wspierajĴc siķ
oferowanymi przez niego kreatorami oraz narzķdziami pomocniczymi, nawet
poczĴtkujĴcy uŃytkownik z ĀatwoľciĴ utworzy wĀasnĴ aplikacjķ sĀuŃĴcĴ do
przetwarzania danych zgromadzonych w bazie.
âAccess 2007 PL. Ěwiczenia praktyczneÒ to wprowadzenie do tematyki tworzenia
aplikacji bazodanowych z wykorzystaniem najnowszej wersji Accessa. CzytajĴc tķ
ksiĴŃkķ i wykonujĴc kolejne ěwiczenia, poznasz zasady korzystania z Accessa,
projektowania tabel i wiĴzania ich relacjami. Dowiesz siķ, w jaki sposb przygotowaě
formularze, modyfikowaě dane za pomocĴ kwerend i generowaě raporty z bazy.
Poznasz rwnieŃ zastosowania makropoleceĺ i nauczysz siķ dzieliě aplikacje
bazodanowe na moduĀy.
¤ Praca z plikami baz danych
¤ Tworzenie tabel i relacji
¤ Operacje na danych z zastosowaniem kwerend
¤ Projektowanie formularzy
¤ Tworzenie raportw
¤ Makropolecenia
¤ Korzystanie z plikw w formacie XML
Wykorzystaj najnowszĴ wersjķ Accessa
CENNIK I INFORMACJE
ZAMíW INFORMACJE
ONOWOľCIACH
ZAMíW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSIĠİEK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Koľciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
71856617.008.png 71856617.009.png 71856617.010.png 71856617.011.png
Wstęp
5
Rozdział 1. Baza danych
9
Rozdział 2. Tabele
29
Rozdział 3. Relacje
53
Rozdział 4. Kwerendy
75
Kwerendy wybierające dane
76
Kwerendy krzyżowe
96
Kwerendy tworzące tabele
98
Kwerendy aktualizujące
100
Kwerendy dołączające
101
Kwerendy usuwające
105
Ćwiczenia dodatkowe
106
Rozdział 5. Formularze
109
Rozdział 6. Raporty
133
Rozdział 7. Makra
149
Rozdział 8. Moduły
157
71856617.001.png
Charakterystyczne dla relacyjnych baz danych jest przecho-
wywanie informacji opisujących obiekty różnego typu (np.
towary i ich producentów) w odrębnych, ale powiązanych ze
sobą tabelach. Rysunki 3.1 i 3.2 pokazują różnicę pomiędzy sposo-
bem przechowywania tych samych danych w arkuszu programu Excel
i w bazie danych programu Access.
Arkusz programu Excel jest przykładem jednorodnej
bazy danych — takiej, w której wszystkie dane zapisane są
w jednym obiekcie (arkuszu)
Ten mocno uproszczony przykład pozwala zauważyć główną zaletę
relacyjnych baz danych — dzięki podzieleniu informacji pomiędzy
kilka tabel do minimum została zmniejszona liczba nadmiarowych,
wielokrotnie przechowywanych informacji. O ile w arkuszu Excela
dane firmy pojawiły się tyle razy, ile towarów z danej firmy kupili-
śmy, o tyle w bazie programu Access, niezależnie od liczby kupionych
w danej firmie towarów, jej dane zapisane są raz, a jedynie krótki
identyfikator (klucz podstawowy) firmy zapisany jest przy każdym ku-
pionym w tej firmie towarze.
Rysunek 3.1.
71856617.002.png
54
Access 2007 PL • Ćwiczenia praktyczne
W relacyjnych bazach danych informacje o obiektach
różnego typu (np. o firmach i towarach) przechowywane są
w odrębnych tabelach
Wielokrotne zapisanie tych samych danych prędzej czy później prowadzi
do problemów z utrzymaniem spójnego (adekwatnego do stanu
rzeczywistego) obrazu danych — w naszym przykładzie, gdyby firma
zmieniła numer telefonu, zmiana ta musiałaby być przeprowadzona
dla niewiadomej, potencjalnie dość dużej liczby komórek. W takiej sytuacji
bardzo łatwo o błąd, wystarczy zmienić numer telefonu w 100 i zostawić
niezmieniony w 15 komórkach.
Z drugiej strony, użytkowników interesuje z reguły komplet informa-
cji, np. chcieliby poznać nazwę towaru, datę jego zakupu oraz nazwę
firmy, która go sprzedała. W relacyjnej bazie danych informacje te
zapisane są w dwóch odrębnych tabelach: w tabeli
Towar
znajdują się
— nazwa
firmy. Aby informacja o tym, który towar został sprzedany przez daną
firmę, nie została utracona, tabele te muszą zostać ze sobą powiązane .
Firma
Związek zachodzący pomiędzy powiązanymi ze sobą tabelami
w SZBD Access nazywany jest łączącą te tabele relacją . Tak jak po-
szczególne kolumny tabeli przechowują wartości atrybutów (cech)
obiektów danego typu (np. nazwę firmy, adres koleżanki czy tytuł
książki), tak relacje przedstawiają zachodzący pomiędzy obiektami
dwóch różnych typów związek (np. towar został sprzedany przez fir-
mę, koleżanka pożyczyła płyty, autor napisał książkę).
Istnieją trzy typy relacji dwuargumentowych (czyli takich, które od-
powiadają związkowi łączącemu dwie różne tabele):
Rysunek 3.2.
dane o nazwie towaru i dacie jego zakupu, a w tabeli
71856617.003.png 71856617.004.png 71856617.005.png
Rozdział 3. • Relacje
55
1.
Relacje typu jeden do jednego, w których jednemu obiektowi A
odpowiada dokładnie jeden obiekt B (przykładem takiej relacji
jest związek pomiędzy uczniem a przypisaną mu szafką w szatni).
2.
Relacje typu jeden do wielu, w których jednemu obiektowi A
odpowiada dowolna liczba obiektów B (przykładem takiej relacji
jest związek pomiędzy firmą a towarami — jedna firma może
produkować dowolną liczbę towarów, ale ten sam towar może
zostać wyprodukowany tylko w jednej firmie).
3.
Relacje typu wiele do wielu, w których dowolnej liczbie
obiektów A odpowiada dowolna liczba obiektów B (przykładem
takiej relacji jest związek pomiędzy filmami a aktorami
— w każdym filmie może zagrać dowolna liczba aktorów
i każdy aktor może zagrać w dowolnej liczbie filmów).
Po tym przydługawym, ale niezbędnym dla zrozumienia wykonywa-
nych ćwiczeń wstępie możemy utworzyć swoją własną bazę danych,
działającą w środowisku SZBD Access. Wykorzystamy do tego umie-
jętności zdobyte w poprzednich rozdziałach, a utworzona baza danych
będzie podstawą dla ćwiczeń z następnych rozdziałów.
Przykładowa baza danych znajduje się pod adresem ftp://ftp.helion.pl/
przyklady/cwac27.zip
ĆWICZENIE
3.1
Projekt przykładowej bazy danych
Na potrzeby tej książki zaprojektujemy i utworzymy bazę danych
Filmoteka, w której przechowywane będą podstawowe informacje
o filmach i pożyczających je osobach. Zanim jednak utworzymy nową
bazę programu Access, należy zaprojektować układ tabel tej bazy.
Aby zaprojektować przykładową bazę danych:
1.
Wypisz, jedną pod drugą, nazwy typów obiektów, o których
informacje powinny trafić do bazy:
Filmy
Osoby
2.
Wypisz te atrybuty obiektów, o których informacje powinny
zostać zapisane w bazie danych:
Film {Tytuł, Nazwisko reżysera, Imię reżysera, Nazwiska aktorów,
Imiona Aktorów, Gatunek, Cena, Data produkcji}
Osoba {Imię, Nazwisko, Adres, Telefon, Adres e-mail}
71856617.006.png 71856617.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin