Wewnątrzszkolna instrukcja prowadzenia dokumentacji
w Szkole Podstawowej nr 1 im. S. Wyspiańskiego w Koniakowie
opracował : Andrzej Ryłko – dyr. szkoły
Na podstawie:
1. Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
2. Rozporządzenia MENiS z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzaju tej dokumentacji
3. Rozporządzenia MEN z dnia 24 sierpnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawi sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzaju tej dokumentacji
Celem instrukcji jest ujednolicenie zapisów w dokumentacji szkolnej. Instrukcja dotyczy
następujących dokumentów:
1. dziennik lekcyjny,
2. arkusze ocen,
3. dzienniki zajęć pozalekcyjnych,
4. teczka wychowawcy.
Zasady ogólne.
polskiego.
2. Wpisów dokonuje się w kolorze czarnym lub niebieskim, z wyjątkami, które zostaną
omówione przy poszczególnych dokumentach.
3. Sprostowania błędu i oczywistej pomyłki w dokumentacji przebiegu nauczania, działalności
wychowawczej i opiekuńczej dokonuje się przez skreślenie kolorem czerwonym
nieprawidłowego zapisu i czytelne wpisanie nad skreślonymi wyrazami właściwych danych
oraz złożenie czytelnego podpisu przez osobę upoważnioną przez dyrektora do dokonania
sprostowania i podanie daty dokonania poprawki. Dopuszcza się postawienie parafki tylko
przy wpisywaniu oceny właściwej przy wpisie błędnym (jeśli uczniowi wpisano od ilości
miejsca) wpisać kolorem czerwonym ocenę właściwą.
Dziennik lekcyjny:
Wszystkich wpisów dokonuje się w kolorze czarnym lub niebieskim, z wyjątkami:
prac klasowych i innych obejmujących szerszy zakres materiału dydaktycznego;
wyrównujących szanse;
wychowawczego;
Okładka.
i klasę.
Karta tytułowa.
1. Wychowawca wypełnia miejsca wykropkowane:
„Szkoła Podstawowa nr 1 im. S. Wyspiańskiego
ul.
śląskie, ”.
2. Wpisuje datę aktualnego roku szkolnego i klasę.
3. Wpisuje czytelnie nazwiska członków Samorządu klasowego, Rady klasowej rodziców,
swoje imię i nazwisko z tytułem naukowym.
4. Sprawdza, czy sekretariat opatrzył kartę tytułową pieczątką szkoły.
Tygodniowy plan zajęć
Uzupełnianie planów zajęć dydaktycznych musi zawierać datę wprowadzenia i zmian planu.
Wycieczki
Osoba prowadząca wycieczkę jest zobowiązana do wpisania celu wyjazdu. Karty wycieczki
wraz z rozliczeniem, jeśli uczniowie wpłacają na nią pieniądze, należy przechowywać
w teczce wychowawcy.
Wydarzenia z życia klasy
Wychowawca wpisuje informacje o wszystkich wydarzeniach i uroczystościach, w których
klasa brała udział.
Dane osobowe.
Wszelkie informacje dotyczące danych osobowych zbiera wychowawca klasy, który odpowiada za ich zgodność z danymi osobowymi znajdującymi się w dowodach osobistych rodziców uczniów. Wpisujemy dane teleadresowe, przynależność do obwodu szkoły, w przypadku dzieci spoza rejonu informacja o szkole, do której obwodu należy, pesel ucznia
i numer ewidencyjny ucznia, pod którym został zarejestrowany w Księdze Uczniów, oraz informacje niezbędne dla nauczycieli uczących w danej klasie (np. zalecenia poradni psychologiczno - pedagogicznej).Wszystkie w/w dane należy wpisać do 10 września.
Programy nauczania.
zestawu programów nauczania wraz z imieniem, nazwiskiem i tytułem naukowym nauczyciela prowadzącego zajęcia.
2. W klasach I – III w dziale „Wymagania edukacyjne” wychowawca wpisuje: „Wymagania
edukacyjne znajdują się w teczce wychowawcy”.
Lista obecności.
Godziny usprawiedliwione zaznacza się dopisując kreskę poziomą, natomiast spóźnienia
zaznacza się, wpisując na kresce literę „s”.
nieuczęszczającym na religię nie wpisuje nieobecności, pomniejsza stan klasy.
(Przykład: Jeśli w klasie jest 24 uczniów, w tym 2 nie uczęszcza na religię, zgodnie
z deklaracją rodziców, nauczyciel religii przyjmuje jako stan klasy liczbę 22).
Tematy lekcji.
a) Temat lekcji powinien być zapisany w postaci celu ogólnego lekcji (niedopuszczalny jest
temat jednowyrazowy, np.: „ssaki” lub „biegi”.
b) Numeruje się kolejne jednostki lekcyjne w obrębie danej edukacji i przedmiotu.
c) W klasach 1 – 3 wpisuje się dodatkowo tzw. temat bloku.
d) W klasach 1 – 3 oprócz edukacji wczesnoszkolnej wpisuje się nazwy przedmiotów: religia,
język angielski, zajęcia komputerowe.
e) Zajęcia dzielone na grupy oddzielone są w wierszu pionową kreską. Rubryki tematów
podzielone są w połowie długości.
f) Jeżeli dany dzień jest związany z ogólną imprezą szkolną, musi zostać odpowiednio opisany,
jeśli jest to impreza, w której biorą udział wszyscy uczący nauczyciele, muszą podpisać
się zgodnie z planem lekcji.
g) Nie dokonujemy podpisu tematu z wyprzedzeniem (podpis przy temacie w dzienniku jest
listą obecności pracownika).
h) Nauczyciel na tzw. zastępstwie wpisuje temat do dziennika zgodnie z prowadzoną lekcją,
podpisuje się i obok podpisu umieszcza zapis; „zast.”
i) Jeśli lekcję prowadzi pedagog szkolny w ramach godziny wychowawczej (na lekcji obecny
jest nauczyciel i pedagog), treść tematu wpisuje pedagog, ale podpis składa nauczyciel
wychowawca, który realizuje pensum zgodnie z planem lekcji.
j) W każdym tygodniu wychowawca wpisuje pod zapisami tematów imiona i nazwiska
uczniów dyżurujących.
10. Oceny.
a) W klasach I – III:
szkoły;
„pozytywne” lub „negatywne”, jeżeli uczeń miał jakieś szczególne osiągnięcia,
np. w konkursie, należy je podać, wpisując szczegółowe informacje (forma, zasięg,
zdobyte miejsce);
wypisany komputerowo należy wkleić lub wpiąć zszywaczem i „połączyć”
ze stroną dziennika pieczątką szkoły. Na ostatniej stronie (pod miejscem przeznaczonym
na wpisanie oceny opisowej) wychowawca musi złożyć swój czytelny podpis.
b) w klasach IV – VI
semestr. Wychowawca wpisuje małą literą nazwy przedmiotów, tytuł naukowy, imię
i nazwisko nauczyciela prowadzącego zajęcia.
- należy zapisywać jako cyfry (bez plusów i minusów), dopuszcza się zapisywanie plusów
informujących o aktywności na lekcji i dodatkowej pracy domowej oraz minusów
za brak pracy domowej;
- oceny z zachowania cząstkowe zapisuje się, używając skrótów: ng., ndp., popr., db, bdb, wz.
- z przedmiotów wpisuje się, używając skrótów: ndst, dop, dst, db, bdb, cel. Nie wolno
stosować plusów i minusów. Nie wolno wpisywać ocen wielkimi literami. Wpisujemy
oceny, wyrównując do lewej krawędzi kolumny (nie wolno wyśrodkowywać);
- oceny semestralne z zachowania wpisujemy w pełnym brzmieniu: naganne, nieodpowiednie, poprawne, dobre, bardzo dobre, wzorowe. Nie wolno wpisywać ocen wielkimi literami. Wpisujemy oceny, wyrównując do lewej krawędzi kolumny (nie wolno
wyśrodkowywać).
- z przedmiotów wpisujemy w pełnym brzmieniu: niedostateczny, dopuszczający, dostateczny, dobry, bardzo dobry, celujący. Nie wolno stosować plusów i minusów. Nie wolno wpisywać ocen wielkimi literami. Wpisujemy oceny, wyrównując do lewej krawędzi kolumny (nie wolno wyśrodkowywać)
- oceny semestralne z zachowania wpisujemy w pełnym brzmieniu: naganne, nieodpowiednie, poprawne, dobre, bardzo dobre, wzorowe. Nie wolno wpisywać ocen wielkimi literami. Wpisujemy oceny, wyrównując do lewej krawędzi kolumny (nie wolno wyśrodkowywać).
11. Zestawienia uczniów, ocen, wyników sprawdzianu i frekwencji.
- wychowawca wpisuje informacje o uczniach wg stanu z 20 września, wg urodzenia
i wg nauki języków obcych;
- na koniec roku szkolnego wpisuje liczbę uczniów uczących się w klasie w ostatnim
dniu zajęć w roku szkolnym.
- po każdym semestrze wychowawca wypełnia zestawienie ocen i zestawienie wyników
klasyfikacji oraz zestawienie ocen z zachowania, obliczamy średnią ocen dla poszczególnych
uczniów i klasy.
- w klasach szóstych należy wpisać wyniki sprawdzianu uzyskane przez poszczególnych
uczniów.
- zestawienie frekwencji uczniów i klasy wychowawca wypełnia co miesiąc, co miesiąc
oblicza średnią frekwencję klasy i na tej podstawie oblicza średnią frekwencję klasy
po każdym semestrze.
12. Notatki.
a) W miejscu przeznaczonym na notatki wpisujemy wszelkie rozliczenia finansowe klasy –
ubezpieczenia, wpłaty na Radę Rodziców, akcję „Mleko” lub kontynuujemy sprawy
związane z „Wydarzeniami z życia klasy” albo „Kontakty wychowawcy z rodzicami”.
b) Nie należy wpisywać uwag uczniom, gdyż do tego służy zeszyt dołączony do dziennika.
Dziennik nauczania indywidualnego.
1. W przypadku dzieci zakwalifikowanych do indywidualnego nauczania albo uczestnictwa
w indywidualnych zajęciach rewalidacyjno – wychowawczych należy prowadzić odrębnie
dla ucznia dziennik indywidualnego nauczania.
2. Zapisy w dzienniku dokonywane są wg zasad dotyczących dziennika lekcyjnego.
3. Tematy w dzienniku muszą odzwierciedlać założenia programu nauczania indywidualnego,
opracowanego przez wszystkich nauczycieli wyznaczonych do pracy z danym
uczniem i wpisanego do szkolnego zestawu programów nauczania.
4. Nauczyciele wyznaczeni do pracy z danym uczniem opracowują plan nauczania poszczególnych
przedmiotów i plan działań wspierających (na podstawie orzeczenia lub opinii
PPP lub innych dokumentów dotyczących ucznia).
5. Nazwisko i imię dziecka wpisuje się również na listę uczniów do dziennika lekcyjnego
klasy, do której zostało przydzielone.
Arkusze ocen.
6. Szkoła prowadzi dla każdego ucznia przez okres jego nauki w danej szkole arkusz ocen
ucznia. Wzór arkusza ocen ucznia określają odrębne przepisy.
7. Wpisów w arkuszu ocen ucznia dokonuje się na podstawie danych zawartych w księdze
uczniów, dzienniku lekcyjnym, protokołach egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych,
protokołach rady pedagogicznej i informacji o wyniku sprawdzianu przeprowadzonego
w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej bądź o zwolnieniu odpowiednio
ze sprawdzianu przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej. Nauczyciel, upoważniony
przez dyrektora szkoły, wypełnia arkusz ocen ucznia i potwierdza podpisem
zgodność wpisów z dokumentami, na podstawie których ich dokonano.
8. W klasach 1 – 3 opisowe oceny końcoworoczne i oceny zachowania sporządzone komputerowo
i podpisane przez wychowawcę klasy można załączyć do arkusza ocen ucznia, co
jest równoznaczne z wpisem w arkuszu ocen. Wszystkie załączniki muszą być opatrzone
pieczątką szkoły.
9. Podstawą wpisu o klasyfikowaniu, promowaniu lub ukończeniu przez ucznia szkoły jest
uchwała rady pedagogicznej, której datę wpisuje się do arkusza ocen ucznia.
10. Oceny z zajęć edukacyjnych, ocenę zachowania, klasę i miesiąc urodzenia ucznia wypełnia
się słowami w pełnym brzmieniu. W rubryce, która nie jest wypełniana, wpisuje się
poziomą kreskę, a w przypadku gdy kilka kolejnych rubryk nie jest wypełnianych, przekreśla
się je ukośną kreską, przy czym w pierwszej i ostatniej wolnej rubryce wpisuje się
poziome kreski. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć edukacyjnych wpisuje się
"zwolniony/a".
11. W arkuszu ocen ucznia zamieszcza się adnotację o wydaniu świadectwa ukończenia
szkoły, duplikatu świadectwa, o udzieleniu zezwolenia na indywidualny program lub tok
nauki oraz sporządzeniu odpisu arkusza ocen ucznia.
12. W arkuszu ocen ucznia wpisuje się datę i przyczynę opuszczenia szkoły przez ucznia.
13. W przypadku przejścia ucznia do innej szkoły przesyła się do tej szkoły odpis arkusza
ocen ucznia.
14. Wpisów do arkusza ocen ucznia można dokonywać pismem komputerowym, maszynowym
lub ręcznym.
II. Szczegółowe zasady prowadzenia arkuszy ocen są następujące:
1. Strona 1 zawiera:
- informacje o uczniu
- pieczątkę szkoły
- pieczątkę i podpis dyrektora
- nr ucznia z „księgi uczniów”
2. Strona 2 zawiera:
- rok szkolny
- pełne brzmienie klasy
- nr ucznia zgodny z wpisem do dziennika lekcyjnego
- w rubrykach przeznaczonych na oceny wpisujemy:
Kolejność ocen w dziennikach i arkuszach ocen:
a) ocena z zachowania
b) religia / etyka – nie wolno skreślać żadnego członu
c) język polski
d) język angielski
e) historia
f) matematyka
g) przyroda
h) plastyka
i) muzyka
j) technika
k) informatyka
l) wychowanie fizyczne
Zajęcia edukacyjne dodatkowe:
a) ....................................................................................................
b) ...................................................................................................
c) ...................................................................................................
- kiedy uczeń został zwolniony z przedmiotu, wpisujemy: zwolniony/a
- cały arkusz ocen wypełnia wychowawca dopiero po radzie klasyfikacyjnej.
...
jrylko