instrukcja.doc

(63 KB) Pobierz

Wewnątrzszkolna instrukcja prowadzenia dokumentacji

w Szkole Podstawowej nr 1 im. S. Wyspiańskiego w Koniakowie

 

 

opracował : Andrzej Ryłko – dyr. szkoły

 

 

Na podstawie:

1.       Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty

2.       Rozporządzenia MENiS z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzaju tej dokumentacji

3.       Rozporządzenia MEN z dnia 24 sierpnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawi sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzaju tej dokumentacji

 

 

              Celem instrukcji jest ujednolicenie zapisów w dokumentacji szkolnej. Instrukcja dotyczy

następujących dokumentów:

1.      dziennik lekcyjny,

2.      arkusze ocen,

3.      dzienniki zajęć pozalekcyjnych,

4.      teczka wychowawcy.

 

Zasady ogólne.

  1. Dokumentację wypełniamy pismem czytelnym, starannym z zachowaniem zasad języka

            polskiego.

      2.  Wpisów dokonuje się w kolorze czarnym lub niebieskim, z wyjątkami, które zostaną

           omówione przy poszczególnych dokumentach.

      3.  Sprostowania błędu i oczywistej pomyłki w dokumentacji przebiegu nauczania, działalności

           wychowawczej i opiekuńczej dokonuje się przez skreślenie kolorem czerwonym

           nieprawidłowego zapisu i czytelne wpisanie nad skreślonymi wyrazami właściwych danych

           oraz złożenie czytelnego podpisu przez osobę upoważnioną przez dyrektora do dokonania

           sprostowania i podanie daty dokonania poprawki. Dopuszcza się postawienie parafki tylko

           przy wpisywaniu oceny właściwej przy wpisie błędnym (jeśli uczniowi wpisano od ilości

           miejsca) wpisać kolorem czerwonym ocenę właściwą.

 

Dziennik lekcyjny:

 

              Wszystkich wpisów dokonuje się w kolorze czarnym lub niebieskim, z wyjątkami:

  • koloru czerwonego lub zielonego używa się do wpisywania ocen ze sprawdzianów, testów,

            prac klasowych i innych obejmujących szerszy zakres materiału dydaktycznego;

  • koloru czerwonego używa się do sprostowania błędu i oczywistej pomyłki w zapisie;
  • koloru zielonego używa się w edukacji wczesnoszkolnej do zapisywania tematów zajęć

            wyrównujących szanse;

  • kolorem zielonym podkreśla się w klasach 1 – 3 tematy wynikające z realizacji planu

            wychowawczego;

  • zapisów nie wolno wymazywać, wpisywać ołówkiem ani usuwać korektorem.

 

Okładka.

 

  1. Na zewnętrznej stronie okładki wychowawca wpisuje datę aktualnego roku szkolnego

            i klasę.

    1. Na wewnętrznej stronie wpisuje w kolejności alfabetycznej nazwiska i imiona uczniów.

 

Karta tytułowa.

 

1.  Wychowawca wypełnia miejsca wykropkowane:

                 „Szkoła Podstawowa nr 1 im. S. Wyspiańskiego

                   ul.

                   śląskie, ”.

           2.  Wpisuje datę aktualnego roku szkolnego i klasę.

           3.  Wpisuje czytelnie nazwiska członków Samorządu klasowego, Rady klasowej rodziców,

                swoje imię i nazwisko z tytułem naukowym.

           4.  Sprawdza, czy sekretariat opatrzył kartę tytułową pieczątką szkoły.

 

            Tygodniowy plan zajęć

 

Uzupełnianie planów zajęć dydaktycznych musi zawierać datę wprowadzenia i zmian   planu.

 

          Wycieczki

 

           Osoba prowadząca wycieczkę jest zobowiązana do wpisania celu wyjazdu. Karty wycieczki

            wraz z rozliczeniem, jeśli uczniowie wpłacają na nią pieniądze, należy przechowywać

            w teczce wychowawcy.

 

         Wydarzenia z życia klasy

 

         Wychowawca wpisuje informacje o wszystkich wydarzeniach i uroczystościach, w których

          klasa brała udział.

 

         Dane osobowe.

 

Wszelkie informacje dotyczące danych osobowych zbiera wychowawca klasy, który         odpowiada za ich zgodność z danymi osobowymi znajdującymi się w dowodach osobistych rodziców uczniów. Wpisujemy dane teleadresowe, przynależność do obwodu szkoły, w przypadku dzieci spoza rejonu informacja o szkole, do której obwodu należy, pesel ucznia

i numer ewidencyjny ucznia, pod którym został zarejestrowany w Księdze Uczniów, oraz informacje  niezbędne dla nauczycieli uczących w danej klasie (np. zalecenia poradni psychologiczno -  pedagogicznej).Wszystkie w/w dane należy wpisać do 10 września.

 

        Programy nauczania.

 

  1. Wychowawca klasy wpisuje do dziennika numery programów i ich nazwy ze szkolnego

zestawu programów nauczania wraz z imieniem, nazwiskiem i tytułem naukowym   nauczyciela prowadzącego zajęcia.

      2.   W klasach I – III w dziale „Wymagania edukacyjne” wychowawca wpisuje: „Wymagania

            edukacyjne znajdują się w teczce wychowawcy”.

 

      Lista obecności.

 

  1. Nauczyciele wpisują nieobecność ucznia, stawiając pionową kreskę w poszczególnej   rubryce.

            Godziny usprawiedliwione zaznacza się dopisując kreskę poziomą, natomiast spóźnienia

            zaznacza się, wpisując na kresce literę „s”.

  1. Nauczyciel religii wpisuje obecność zgodnie z zadeklarowaną liczbą uczniów. Uczniom

            nieuczęszczającym na religię nie wpisuje nieobecności, pomniejsza stan klasy.

            (Przykład: Jeśli w klasie jest 24 uczniów, w tym 2 nie uczęszcza na religię, zgodnie

            z   deklaracją rodziców, nauczyciel religii przyjmuje jako stan klasy liczbę 22).

 

      Tematy lekcji.

 

a) Temat lekcji powinien być zapisany w postaci celu ogólnego lekcji (niedopuszczalny jest

    temat jednowyrazowy, np.: „ssaki” lub „biegi”.

b) Numeruje się kolejne jednostki lekcyjne w obrębie danej edukacji i przedmiotu.

c) W klasach 1 – 3 wpisuje się dodatkowo tzw. temat bloku.

d) W klasach 1 – 3 oprócz edukacji wczesnoszkolnej wpisuje się nazwy przedmiotów: religia,

     język angielski, zajęcia komputerowe.

e) Zajęcia dzielone na grupy oddzielone są w wierszu pionową kreską. Rubryki tematów

    podzielone są w połowie długości.

f) Jeżeli dany dzień jest związany z ogólną imprezą szkolną, musi zostać odpowiednio opisany,

   jeśli jest to impreza, w której biorą udział wszyscy uczący nauczyciele, muszą podpisać

   się zgodnie z planem lekcji.

g) Nie dokonujemy podpisu tematu z wyprzedzeniem (podpis przy temacie w dzienniku jest

     listą obecności pracownika).

h) Nauczyciel na tzw. zastępstwie wpisuje temat do dziennika zgodnie z prowadzoną lekcją,

    podpisuje się i obok podpisu umieszcza zapis; „zast.”

i) Jeśli lekcję prowadzi pedagog szkolny w ramach godziny wychowawczej (na lekcji obecny

    jest nauczyciel i pedagog), treść tematu wpisuje pedagog, ale podpis składa nauczyciel

    wychowawca, który realizuje pensum zgodnie z planem lekcji.

j) W każdym tygodniu wychowawca wpisuje pod zapisami tematów imiona i nazwiska

    uczniów dyżurujących.

 

10. Oceny.

a) W klasach I – III:

  • osiągnięcia uczniów ocenia się zgodnie z zasadami oceniania zawartymi w statucie

            szkoły;

  • podsumowanie osiągnięć uczniów za I i II semestr – można określić jednym stwierdzeniem:

            „pozytywne” lub „negatywne”, jeżeli uczeń miał jakieś szczególne osiągnięcia,

            np. w konkursie, należy je podać, wpisując szczegółowe informacje (forma, zasięg,

            zdobyte miejsce);

  • roczna ocena opisowa może być wpisana ręcznie lub pismem komputerowym, dokument

            wypisany komputerowo należy wkleić lub wpiąć zszywaczem i „połączyć”

            ze stroną dziennika pieczątką szkoły. Na ostatniej stronie (pod miejscem przeznaczonym

            na wpisanie oceny opisowej) wychowawca musi złożyć swój czytelny podpis.

b) w klasach IV – VI

  • Na dany przedmiot można wykorzystać dwie strony z odpowiednią adnotacją, który to

            semestr. Wychowawca wpisuje małą literą nazwy przedmiotów, tytuł naukowy, imię

            i nazwisko nauczyciela prowadzącego zajęcia.

  • Oceny cząstkowe:

              -  należy zapisywać jako cyfry (bez plusów i minusów), dopuszcza się zapisywanie plusów

                  informujących o aktywności na lekcji i dodatkowej pracy domowej oraz minusów

                  za brak pracy domowej;

             -  oceny z zachowania cząstkowe zapisuje się, używając skrótów: ng., ndp., popr., db, bdb,  wz.

  • Oceny semestralne

             -  z przedmiotów wpisuje się, używając skrótów: ndst, dop, dst, db, bdb, cel. Nie wolno

                stosować plusów i minusów. Nie wolno wpisywać ocen wielkimi literami. Wpisujemy

                oceny, wyrównując do lewej krawędzi kolumny (nie wolno wyśrodkowywać);

            - oceny semestralne z zachowania wpisujemy w pełnym brzmieniu: naganne,       nieodpowiednie, poprawne, dobre, bardzo dobre, wzorowe. Nie wolno wpisywać ocen wielkimi literami. Wpisujemy oceny, wyrównując do lewej krawędzi kolumny (nie wolno

                wyśrodkowywać).

  • Oceny roczne

- z przedmiotów wpisujemy w pełnym brzmieniu: niedostateczny, dopuszczający,   dostateczny, dobry, bardzo dobry, celujący. Nie wolno stosować plusów i minusów. Nie wolno wpisywać ocen wielkimi literami. Wpisujemy oceny, wyrównując do lewej krawędzi kolumny (nie wolno wyśrodkowywać)

- oceny semestralne z zachowania wpisujemy w pełnym brzmieniu: naganne, nieodpowiednie, poprawne, dobre, bardzo dobre, wzorowe. Nie wolno wpisywać ocen wielkimi literami. Wpisujemy oceny, wyrównując do lewej krawędzi kolumny (nie wolno wyśrodkowywać).

11. Zestawienia uczniów, ocen, wyników sprawdzianu i frekwencji.

  • Uczniowie

- wychowawca wpisuje informacje o uczniach wg stanu z 20 września, wg urodzenia

i wg nauki języków obcych;

- na koniec roku szkolnego wpisuje liczbę uczniów uczących się w klasie w ostatnim

dniu zajęć w roku szkolnym.

  • Oceny

- po każdym semestrze wychowawca wypełnia zestawienie ocen i zestawienie wyników

klasyfikacji oraz zestawienie ocen z zachowania, obliczamy średnią ocen dla poszczególnych

uczniów i klasy.

 

  • Wyniki sprawdzianu

- w klasach szóstych należy wpisać wyniki sprawdzianu uzyskane przez poszczególnych

uczniów.

  • Frekwencja

- zestawienie frekwencji uczniów i klasy wychowawca wypełnia co miesiąc, co miesiąc

oblicza średnią frekwencję klasy i na tej podstawie oblicza średnią frekwencję klasy

po każdym semestrze.

12. Notatki.

a) W miejscu przeznaczonym na notatki wpisujemy wszelkie rozliczenia finansowe klasy –

ubezpieczenia, wpłaty na Radę Rodziców, akcję „Mleko” lub kontynuujemy sprawy

związane z „Wydarzeniami z życia klasy” albo „Kontakty wychowawcy z rodzicami”.

b) Nie należy wpisywać uwag uczniom, gdyż do tego służy zeszyt dołączony do dziennika.

 

Dziennik nauczania indywidualnego.

 

1. W przypadku dzieci zakwalifikowanych do indywidualnego nauczania albo uczestnictwa

w indywidualnych zajęciach rewalidacyjno – wychowawczych należy prowadzić odrębnie

dla ucznia dziennik indywidualnego nauczania.

2. Zapisy w dzienniku dokonywane są wg zasad dotyczących dziennika lekcyjnego.

3. Tematy w dzienniku muszą odzwierciedlać założenia programu nauczania indywidualnego,

opracowanego przez wszystkich nauczycieli wyznaczonych do pracy z danym

uczniem i wpisanego do szkolnego zestawu programów nauczania.

4. Nauczyciele wyznaczeni do pracy z danym uczniem opracowują plan nauczania poszczególnych

przedmiotów i plan działań wspierających (na podstawie orzeczenia lub opinii

PPP lub innych dokumentów dotyczących ucznia).

5. Nazwisko i imię dziecka wpisuje się również na listę uczniów do dziennika lekcyjnego

klasy, do której zostało przydzielone.

 

Arkusze ocen.

 

6. Szkoła prowadzi dla każdego ucznia przez okres jego nauki w danej szkole arkusz ocen

ucznia. Wzór arkusza ocen ucznia określają odrębne przepisy.

7. Wpisów w arkuszu ocen ucznia dokonuje się na podstawie danych zawartych w księdze

uczniów, dzienniku lekcyjnym, protokołach egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych,

protokołach rady pedagogicznej i informacji o wyniku sprawdzianu przeprowadzonego

w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej bądź o zwolnieniu odpowiednio

ze sprawdzianu przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej. Nauczyciel, upoważniony

przez dyrektora szkoły, wypełnia arkusz ocen ucznia i potwierdza podpisem

zgodność wpisów z dokumentami, na podstawie których ich dokonano.

8. W klasach 1 – 3 opisowe oceny końcoworoczne i oceny zachowania sporządzone komputerowo

i podpisane przez wychowawcę klasy można załączyć do arkusza ocen ucznia, co

jest równoznaczne z wpisem w arkuszu ocen. Wszystkie załączniki muszą być opatrzone

pieczątką szkoły.

9. Podstawą wpisu o klasyfikowaniu, promowaniu lub ukończeniu przez ucznia szkoły jest

uchwała rady pedagogicznej, której datę wpisuje się do arkusza ocen ucznia.

10. Oceny z zajęć edukacyjnych, ocenę zachowania, klasę i miesiąc urodzenia ucznia wypełnia

się słowami w pełnym brzmieniu. W rubryce, która nie jest wypełniana, wpisuje się

poziomą kreskę, a w przypadku gdy kilka kolejnych rubryk nie jest wypełnianych, przekreśla

się je ukośną kreską, przy czym w pierwszej i ostatniej wolnej rubryce wpisuje się

poziome kreski. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć edukacyjnych wpisuje się

"zwolniony/a".

11. W arkuszu ocen ucznia zamieszcza się adnotację o wydaniu świadectwa ukończenia

szkoły, duplikatu świadectwa, o udzieleniu zezwolenia na indywidualny program lub tok

nauki oraz sporządzeniu odpisu arkusza ocen ucznia.

12. W arkuszu ocen ucznia wpisuje się datę i przyczynę opuszczenia szkoły przez ucznia.

13. W przypadku przejścia ucznia do innej szkoły przesyła się do tej szkoły odpis arkusza

ocen ucznia.

14. Wpisów do arkusza ocen ucznia można dokonywać pismem komputerowym, maszynowym

lub ręcznym.

II. Szczegółowe zasady prowadzenia arkuszy ocen są następujące:

1. Strona 1 zawiera:

- informacje o uczniu

- pieczątkę szkoły

- pieczątkę i podpis dyrektora

- nr ucznia z „księgi uczniów”

2. Strona 2 zawiera:

- rok szkolny

- pełne brzmienie klasy

- nr ucznia zgodny z wpisem do dziennika lekcyjnego

- w rubrykach przeznaczonych na oceny wpisujemy:

Kolejność ocen w dziennikach i arkuszach ocen:

a) ocena z zachowania

b) religia / etyka – nie wolno skreślać żadnego członu

c) język polski

d) język angielski

e) historia

f) matematyka

g) przyroda

h) plastyka

i) muzyka

j) technika

k) informatyka

l) wychowanie fizyczne

Zajęcia edukacyjne dodatkowe:

a) ....................................................................................................

b) ...................................................................................................

c) ...................................................................................................

- kiedy uczeń został zwolniony z przedmiotu, wpisujemy: zwolniony/a

-        cały arkusz ocen wypełnia wychowawca dopiero po radzie klasyfikacyjnej.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin