20.10.2012 r.
OGÓLNE SPOJRZENIE NA WSPÓŁCZESNY MARKETING:
MARKETING MIX I OTOCZENIE MARKETINGOWE PRZEDSIĘBIORSTWA:
OBSZARY ANALIZY PRZEDSIĘBIORSTWA:
Elementy otoczenia demograficznego:
® Wielość populacji i trendy jej wzrostu
® Zmiany struktury wiekowej populacji
® Zmieniający się obraz rodziny
® Rosnąca liczba ludzi wykształconych
® Wzrost różnorodności
Otoczenie ekonomiczne:
® Wszystkie czynniki, które wpływają na siłę nabywczą klienta i strukturę jego wydatków.
® Rozkład dochodów i zmiany siły nabywczej
® Zmieniająca się struktura wydatków
® Trendy w zmianach kursów walutowych
Otoczenie przyrodnicze:
® Zasoby przyrody zarówno te niezbędne jako czynniki produkcji jak i te na które wywierają wpływ działania marketingowe.
® Niedostatek surowców (woda pitna 0,009 %).
® Zagrożenia strefy ozonowej.
® Rosnące kosztów energii
® Rosnące zanieczyszczenie środowiska
® Gospodarowanie środowiskiem naturalnym – interwencje rządowe
Otoczenie techniczne:
® Siły które kreują nowe technologie, nowe produkty i szanse rynkowe.
® Wzrost regulacji prawnych.
® Szybkie tempo zmian w technice i technologii.
® Wysokie nakłady na badania i rozwój.
Otoczenie polityczne:
® Przepisy prawa, agencje rządowe i grupy nacisku wywierające wpływ i nakładające ograniczenia.
® Rozwój grup działających w interesie publicznym
® Legislacja przedsiębiorczości
® Rosnący nacisk na etykę i społeczną odpowiedzialność
Otoczenie kulturowe:
® Instytucje oraz inne czynniki wpływające na podstawowe wartości, sposoby postrzegania, preferencje i zachowania w społeczeństwie.
® Składa się rodzina, tradycja, emocje, wierzenia, religie, działalność mediów, preferowanie pewnych wzorców zachowań, edukacja.
® Trwałość wartości kulturowych.
annakrusz