Podstawy edytorstwa – zagadnienia egzaminacyjne
1. Terminy stosowane na określenie dyscypliny: edytorstwo, sztuka edytorska, sztuka wydawnicza, tekstologia (wyjaśnienie znaczeń terminów, zasygnalizowanie ich niejednoznaczności; wskazanie kto je stosował, ewolucja terminologiczna).
2. Terminy łacińskie i pochodzące z łaciny, stosowane w obrębie dyscypliny oraz wyjaśnienie ich znaczeń z zaakcentowaniem rangi faktów i zjawisk edytorskich określanych za pomocą tych terminów.
3. Znaczenie terminów: tekst; tekst autentyczny; tekst poprawny.
4. Definicja edytorstwa naukowego i wskazanie przyczyn atomizacji dyscypliny.
5. Krytyka tekstu i technika edytorska jako elementy składowe edytorstwa naukowego tekstów literackich.
6. Zakres postępowania badawczego wchodzącego w skład krytyki tekstu, cel i efekt tego postępowania.
7. Najważniejsze fakty z historii edytorstwa naukowego.
8. Główne tezy referatu Romana Pilata pt. Jak należy wydawać dzieła polskich pisarzy XVI-XVII wieku oraz ich ocena.
9. Ustalenia Konstantego Wojciechowskiego przedstawione w jego referacie oraz ich ocena (ewentualne porównanie z tezami R. Pilata).
10. Ciekawsze realizacje edytorskie w XIX i XX wieku. Walory i błędy tych dokonań, nazwiska edytorów.
11. Dawne i współczesne wybrane serie wydawnicze.
12. Prezentacja kolejnych wydań zbiorowych dzieł A. Mickiewicza oraz towarzyszące im dyskusje i rozprawy (np. W. Bruchnalskiego, K. Górskiego).
13. Krytyczna edycja utworów J. Słowackiego pod red. J. Kleinera oraz w t. 1 rozprawa Kleinera o metodach stosowanych w tej edycji.
14. Skrótowe omówienie siedmiu (w istocie: pięciu) głównych przypadków pracy nad krytyką tekstu (wg K. Górskiego).
15. Szczegółowe omówienie postępowania w obrębie jednej ze wskazanych pięciu sytuacji edytorskich (na wybranych przykładach).
16. Składniki komentarza edytorskiego; optymalny układ; zawartość (np. opisu źródeł, zasad transkrypcji, aparatu krytycznego).
17. Ogólne zalecenia dotyczące sposobu opracowywania i sporządzania komentarzy (objaśnień) oraz zawartość komentarzy.
18. Kształtowanie wydań różnego typu i zaleceń obowiązujących w ich obrębie. Wydania naukowe (A), dydaktyczno-naukowe; popularno-naukowe; ich odmiany (B), szkolne i popularne, ich odmiany (C). Cenione dziś wydania „hybrydalne”.
19. Omówienie układu jednego z rodzajów tych wydań.
20. Problem wydań zbiorowych i ich możliwych układów.
21. Dodatki do edycji (aneksy) i ich rodzaje.
Można dodać (jako częściowe uzupełnienie zagadnienia nr 2 i innych zagadnień):
22. Wyjaśnienie terminów tj.: koniektura, emendacja, restytucja tekstu, filiacja tekstów, podstawa wydania, warianty tekstu, wydanie krytyczne, kolacjonowanie tekstów, amplifikacja, kontaminacja, interpolacja.
2
Shulmuth