LEKCJA 4. Jeszcze o IDE C++ . _______________________________________________________________ W trakcie tej lekcji: 1. Dowiesz si� wi�cej o menu i okienkach w �rodowisku IDE. 2. Poznasz troch� technik "myszologicznych". 3. Napiszesz i uruchomisz sw�j drugi program. ________________________________________________________________ W dolnej cz�ci ekranu jest podobny pasek do paska menu, niemniej wa�ny, cho� o innym przeznaczeniu. Pasek ten jest to tzw. WIERSZ STATUSOWY (ang. Status Line). Jak wynika z nazwy w tym wierszu wy�wietlane s� informacje dotycz�ce bie��cego stanu (i bie��cych mo�liwo�ci) �rodowiska IDE. Zaryzykuj� tez�, �e cz�sto jeden prosty, w�asny eksperyment mo�e by� wi�cej wart ni� wiele stron opis�w. Poeksperymentujmy zatem chwil� z wierszem statusowym. [???] NIE CHCE SI� URUCHOMI� ??? ________________________________________________________________ Je�li przy starcie kompilatora C++ nast�pi komunikat: System Message Disk is not ready in drive A [Retry] [Cancel] (Komunikat systemu C++: Dyskietka w nap�dzie A nie gotowa do odczytu; Jeszcze raz? Zrezygnowa�?) to znaczy, �e C++ nie mo�e odtworzy� ostatniego ekranu roboczego, poniewa� nie udost�pni�e� mu dyskietki z programami, nad kt�rymi ostatnio pracowa�e�. ________________________________________________________________ W wierszu statusowym wyja�nione jest dzia�anie klawiszy funkcyjnych F1, F2, itd. Mog� tam r�wnie� pojawia� si� kr�tkie napisy-wyja�nienia dotycz�ce np. rozkazu wyr�nionego w�a�nie w menu. Powinien tam by� napis: F1 Help F2 Save F3 Load AltF9 Compile F9 Make F10 Menu znaczy to: [F1] - Pomoc [F2] - Zapami�tanie bie��cego pliku na dysku pod bie��c� nazw� (nawet je�li t� nazw� jest NONAME01.CPP, tzn. zosta�a nadana automatycznie i znaczy - o ironio - "BEZNAZWY01.CPP") i w bie��cym katalogu. [F3] - Za�adowanie do okienka edycyjnego nowego pliku tekstowego (np. nowego programu). [Alt]-[F9] - Kompilacja w trybie "Compile". [F9] - Kompilacja w trybie "Make" (jednoczesnej kompilacji i konsolidacji). [F10] - Uaktywnienie g��wnego menu. JAK ZROBI� PORZ�DEK? W trakcie uruchamiania kompilator korzysta z plik�w zewn�trznych. C++ stara si� by� USER FRIENDLY (przyjazny wobec u�ytkownika) i odtworzy� taki stan ekranu, w jakim ostatnio przerwa�e� prac�, co nie zawsze jednak jest korzystne. W wierszu statusowym pojawiaj� si� napisy informuj�ce o tym (np: Loading Desktop File . . . - �aduj� plik zawieraj�cy konfiguracj� ostatniego ekranu roboczego...). Je�li chcesz by na pocz�tku sesji z C++ ekran by� "dziewiczo" czysty, powiniene�: * zmieni� nazw� pliku [D:]\BORLANDC\BIN\TCDEF.DSK na dowoln� inn�, np. STARY.DSK lub STARY1.DSK, stosuj�c polecenie systemu DOS RENAME. [D:] oznacza odpowiedni dla Twojego komputera dysk. C++ wystartuje wtedy z czystym ekranem i utworzy nowy plik TCDEF.DSK. * Plik�w TCDEF nie nale�y usuwa�. Kiedy nabierzesz troch� wprawy pliki te znacznie przyspiesz� i u�atwi� Ci prac� z C++. Aby zamkn�� zb�dne okna mo�esz zastosowa� r�wnie� rozkaz Close (ang. Close - zamknij) z menu Window (okna). Zwr�� uwag�, �e polecenie Close odnosi si� do bie��cego okna wyr�nionego przy pomocy podw�jnej ramki. Aby zamkn�� bie��ce okno, powiniene�: 1. Nacisn�� klawisze [Alt]-[W] Rozwinie si� menu Windows. 2. Wybra� z menu rozkaz Close - [C]. Mo�e pojawi� si� okienko z ostrze�eniem: WARNING: A:\PIERWSZY.CPP not saved. Save? (UWAGA: plik A:\PIERWSZY.CPP nie zapisany na dysku. Zapisa� ?). [???] ZNIKN�� PROGRAM ??? ________________________________________________________________ C++ chce Ci� uchroni� przed utrat� programu, ale uwa�aj! Je�li odpowiesz Yes - Tak ([Y] lub [Enter]), to nowa wersja programu zostanie nadpisana na star�! ________________________________________________________________ [!!!] ZAMYKANIE OKIEN. ________________________________________________________________ Mo�esz szybciej zamkn�� okno naciskaj�c kombinacj� klawiszy [Alt]-[F3]. ________________________________________________________________ [!!!]UWAGA ________________________________________________________________ B�d� ostro�ny podejmuj�c decyzj� o zapisie wersji programu na dysk. Okienko z ostrze�eniem pojawi si� za ka�dym razem przed zamkni�ciem okna edycyjnego z tekstem programu. Je�li przy zamykaniu okna nie pojawi si� ostrze�enie, to znaczy, �e program w tej wersji, kt�r� widzisz na ekranie zosta� ju� zapisany na dysk. ________________________________________________________________ A JE�LI NIE CHC� ZAMYKA� OKIEN? W porz�dku, nie musisz. W menu Window ([Alt]-[W]) masz do dyspozycji rozkaz Next (nast�pne okno). Mo�esz go wybra� albo naciskaj�c klawisz [N], albo przy pomocy klawiszy kursora. Ka�de z okien na Twoim roboczym ekranie ma nazw� - nag��wek - np. NONAME00.CPP, PIERWSZY.CPP, ale nie tylko. Pierwsze dziesi�� okien ma r�wnie� swoje numery - podane blisko prawego - g�rnego rogu okna w nawiasach kwadratowych - np. [1], [2] itd. Pos�uguj�c si� tym rozkazem mo�esz przechodzi� od okna do okna nie zamykaj�c �adnego z okien. Spr�buj! Jest jeszcze inny spos�b przej�cia od okna do okna. Je�li chcesz przej�� do okna o numerze np. [1], [2], [5] itp. powiniene� nacisn�� kombinacj� klawiszy [Alt]-[1], [Alt]-[5] itp.. Niestety, tylko pierwsze 9 okien ma swoje numerki. Mo�esz korzysta� z listy okien (Window | List) lub klawisza funkcyjnego [F6]. [S] ACTIVE WINDOW - AKTYWNE OKNO. ________________________________________________________________ Na ekranie mo�e si� znajdowa� jednocze�nie wiele okien, ale w danym momencie tylko jedno z nich mo�e by� AKTYWNE. Aktywne okno, to to, w kt�rym miga kursor i w kt�rym aktualnie pracujesz. Aktywne okno jest dodatkowo wyr�nione podw�jn� ramk�. ________________________________________________________________ [???] Robi "na szaro"? ________________________________________________________________ Zwr�� uwag�, �e dop�ki bie��cym aktywnym oknem jest okienko komunikat�w (Message - to w dolnej cz�ci ekranu), nie mo�esz np. powt�rzy� kompilacji programu. Rozkazy Compile | Compile i Run | Run b�d� "zrobione na szaro" (ang. grayed out) - czyli nieaktywne. Najpierw trzeba przej�� do okna edycji tekstu programu (np. poprzez klikni�cie myszk�). ________________________________________________________________ Rozwi� menu Options (opcje). Mo�esz to zrobi� na wiele sposob�w. Najszybciej chyba naciskaj�c: [Alt]+[O] Rozwin�o si� menu, udost�pniaj�c nast�puj�c� list� polece�: FULL MENUs - Pe�ne Menu ("s" oznacza, �e chodzi o "te" menu w liczbie mnogiej, a nie o pojedyncze menu). COMPILER - Kompilator. MAKE... - dos�. "ZR�B", dotyczy tworzenia "projekt�w" (zwr�� uwag� na wielokropek [...]). DIRECTORIES... - KATALOGI (zn�w wielokropek !). ENVIRONMENT... - OTOCZENIE lub inaczej �RODOWISKO. SAVE - ZAPAMI�TAJ (UWAGA: To jest zupe�nie inne SAVE ni� w menu File. Nie wolno myli� tych polece�. Pomy�ka grozi utrat� tekstu programu!). Popatrz na lini� statusow�. Je�li b�dziesz porusza� si� po menu Option, pod�wietlaj�c kolejne rozkazy, w wierszu statusowym b�dzie wy�wietlany kr�tki opis dzia�ania wskazanego rozkazu. I tak, powiniene� zobaczy� kolejno nast�puj�ce napisy: Full Menus [Off/On]- Use or don't use full set of menu commands. (Stosuj lub nie stosuj pe�nego zestawu rozkaz�w w menu - domy�lnie przyjmowane jest Off/Nie). Compiler - Set compiler defaults for code generation, error messages and names. (Ustaw domy�lne parametry pracy kompilatora dotycz�ce generowania kodu programu, komunikat�w o b��dach i nazw). Make... - Set condition for project-makes. (Ustawianie warunk�w do tworzenia projektu). Directories... - Set path for compile, link and executable files. (Wybierz katalogi i ustaw �cie�ki dost�pu dla kompilacji, konsolidacji i WSKA� MIEJSCE - GDZIE ZAPISA� PLIK TYPU *.EXE po kompilacji). Environment... - Make environment wide settings (eg, mouse settings). (Ustawienie parametr�w rozszerzonego otoczenia, np. parametr�w pracy myszki). Save - Save all the settings you've made in the Options menu. (Powoduje zapami�tanie na dysku wszystkich zmian parametr�w roboczych IDE, kt�re ustawi�e�, korzystaj�c z rozkaz�w dost�pnych za po�rednictwem menu Options.). Ten rozkaz pozwala Ci ustawi� konfiguracj� IDE "raz na zawsze". Przygotujmy si� do powt�rzenia kompilacji programu PIERWSZY.CPP. Je�li masz na ekranie rozwini�te menu Options, wybierz z menu polecenie Directories... . KOMPILACJA ZE WSKAZANIEM ADERSU. 1. Wska� w menu polecenie Directories i naci�nij [Enter]. Po poleceniu umieszczony jest wielokropek. Znaczy to, �e rozkaz nie zostanie wykonany, zanim komputer nie uzyska od Ciebie pewnych dodatkowych informacji. Wiesz ju�, �e praktycznie oznacza to dla Ciebie konieczno�� "wype�nienia" okienka dialogowego. Po wybraniu polecenia Directories ukaza�o si� okienko dialogowe ju� "wst�pnie wype�nione". Takie "wst�pne wype�nienie" okienka daje Ci pewne dodatkowe informacje. Wynika z niego mianowicie JAKIE PARAMETRY S� PRZYJMOWANE DOMY�LNIE (default). W okienku dialogowym masz trzy okienka tekstowe: * Include Directories (Katalog zawieraj�cy pliki nag��wkowe, np. STDIO.H, CONIO.H, GRAPHICS.H itp. do��czane do program�w). * Library Directories (Katalog zawieraj�cy gotowe biblioteki, zawarte w plikach typu *.LIB,). * Output Director...
lazarusp22