LEKCJA4.TXT

(18 KB) Pobierz
LEKCJA 4. Jeszcze o IDE C++ . 
 
_______________________________________________________________  
W trakcie tej lekcji:  
1. Dowiesz si� wi�cej o menu i okienkach w �rodowisku IDE.  
2. Poznasz troch� technik "myszologicznych". 
3. Napiszesz i uruchomisz sw�j drugi program.  
________________________________________________________________ 
 
 
W dolnej cz�ci ekranu jest podobny pasek do paska menu,  
niemniej wa�ny, cho� o innym przeznaczeniu. Pasek ten jest to  
tzw. WIERSZ STATUSOWY (ang. Status Line). Jak wynika z nazwy w  
tym wierszu wy�wietlane s� informacje dotycz�ce bie��cego stanu  
(i bie��cych mo�liwo�ci) �rodowiska IDE. Zaryzykuj� tez�, �e  
cz�sto jeden prosty, w�asny eksperyment mo�e by� wi�cej wart ni� 
 
wiele stron opis�w. Poeksperymentujmy zatem chwil� z wierszem  
statusowym.  
 
[???] NIE CHCE SI� URUCHOMI� ???  
________________________________________________________________ 
Je�li przy starcie kompilatora C++ nast�pi komunikat:  
 
               System Message 
          Disk is not ready in drive A 
            [Retry]      [Cancel]  
 
(Komunikat systemu C++: Dyskietka w nap�dzie A nie gotowa do  
odczytu; Jeszcze raz? Zrezygnowa�?)  
 
to znaczy, �e C++ nie mo�e odtworzy� ostatniego ekranu  
roboczego, poniewa� nie udost�pni�e� mu dyskietki z programami,  
nad kt�rymi ostatnio pracowa�e�. 
________________________________________________________________ 
 
 
W wierszu statusowym wyja�nione jest dzia�anie klawiszy  
funkcyjnych F1, F2, itd. Mog� tam r�wnie� pojawia� si�  
kr�tkie napisy-wyja�nienia dotycz�ce np. rozkazu wyr�nionego  
w�a�nie w menu. Powinien tam by� napis:  
 
F1 Help  F2 Save  F3 Load  AltF9 Compile  F9 Make  F10 Menu  
 
znaczy to:  
 
[F1] - Pomoc  
[F2] - Zapami�tanie bie��cego pliku na dysku pod bie��c� nazw�  
       (nawet je�li t� nazw� jest NONAME01.CPP, tzn. zosta�a nadana  
       automatycznie i znaczy - o ironio - "BEZNAZWY01.CPP") i w  
       bie��cym katalogu.  
[F3] - Za�adowanie do okienka edycyjnego nowego pliku tekstowego 
       (np. nowego programu).  
[Alt]-[F9] - Kompilacja w trybie "Compile".  
[F9] - Kompilacja w trybie "Make" (jednoczesnej kompilacji i  
       konsolidacji). 
[F10] - Uaktywnienie g��wnego menu.  
 
 
JAK ZROBI� PORZ�DEK?  
 
W trakcie uruchamiania kompilator korzysta z plik�w  
zewn�trznych. C++ stara si� by� USER FRIENDLY (przyjazny wobec  
u�ytkownika) i odtworzy� taki stan ekranu, w jakim ostatnio  
przerwa�e� prac�, co nie zawsze jednak jest korzystne. W wierszu 
 
statusowym pojawiaj� si� napisy informuj�ce o tym (np: 

Loading  Desktop File . . . 

- �aduj� plik zawieraj�cy konfiguracj�  ostatniego ekranu 
roboczego...). Je�li chcesz by na pocz�tku  
sesji z C++ ekran by� "dziewiczo" czysty, powiniene�:  
 
* zmieni� nazw� pliku [D:]\BORLANDC\BIN\TCDEF.DSK  
 
na dowoln� inn�, np. STARY.DSK lub STARY1.DSK, stosuj�c  
polecenie systemu DOS RENAME. [D:] oznacza odpowiedni dla  
Twojego komputera dysk. C++ wystartuje wtedy z czystym ekranem i 
 
utworzy nowy plik TCDEF.DSK.  
 
* Plik�w TCDEF nie nale�y usuwa�. Kiedy nabierzesz troch� wprawy 
 
pliki te znacznie przyspiesz� i u�atwi� Ci prac� z C++.  
 
Aby zamkn�� zb�dne okna mo�esz zastosowa� r�wnie� rozkaz Close  
(ang. Close - zamknij) z menu Window (okna). Zwr�� uwag�, �e  
polecenie Close odnosi si� do bie��cego okna wyr�nionego przy  
pomocy podw�jnej ramki. Aby zamkn�� bie��ce okno, powiniene�:  
 
1. Nacisn�� klawisze [Alt]-[W]  
   Rozwinie si� menu Windows.  
2. Wybra� z menu rozkaz Close - [C].  
 
Mo�e pojawi� si� okienko z ostrze�eniem:  
 
WARNING: A:\PIERWSZY.CPP not saved. Save?  
(UWAGA: plik A:\PIERWSZY.CPP nie zapisany na dysku. Zapisa� ?). 
 
[???] ZNIKN�� PROGRAM ??? 
________________________________________________________________ 
C++ chce Ci� uchroni� przed utrat� programu, ale uwa�aj! Je�li  
odpowiesz Yes - Tak ([Y] lub [Enter]), to nowa wersja programu  
zostanie nadpisana na star�! 
________________________________________________________________ 
 
[!!!] ZAMYKANIE OKIEN.  
________________________________________________________________ 
Mo�esz szybciej zamkn�� okno naciskaj�c kombinacj� klawiszy  
[Alt]-[F3]. 
________________________________________________________________ 
 
[!!!]UWAGA  
________________________________________________________________ 
B�d� ostro�ny podejmuj�c decyzj� o zapisie wersji programu na  
dysk. Okienko z ostrze�eniem pojawi si� za ka�dym razem przed  
zamkni�ciem okna edycyjnego z tekstem programu. Je�li przy  
zamykaniu okna nie pojawi si� ostrze�enie, to znaczy, �e program 
w tej wersji, kt�r� widzisz na ekranie zosta� ju� zapisany na  
dysk. 
________________________________________________________________ 
 
 
A JE�LI NIE CHC� ZAMYKA� OKIEN? 
 
W porz�dku, nie musisz. W menu Window ([Alt]-[W]) masz do  
dyspozycji rozkaz Next (nast�pne okno). Mo�esz go wybra� albo  
naciskaj�c klawisz [N], albo przy pomocy klawiszy kursora. Ka�de 
z okien na Twoim roboczym ekranie ma nazw� - nag��wek - np.  
NONAME00.CPP, PIERWSZY.CPP, ale nie tylko. Pierwsze dziesi��  
okien ma r�wnie� swoje numery - podane blisko prawego - g�rnego  
rogu okna w nawiasach kwadratowych - np. [1], [2] itd.  
Pos�uguj�c si� tym rozkazem mo�esz przechodzi� od okna do okna  
nie zamykaj�c �adnego z okien. Spr�buj! 
 
Jest jeszcze inny spos�b przej�cia od okna do okna. Je�li chcesz 
przej�� do okna o numerze np. [1], [2], [5] itp. powiniene�  
nacisn�� kombinacj� klawiszy [Alt]-[1], [Alt]-[5] itp..  
Niestety, tylko pierwsze 9 okien ma swoje numerki.  
 
Mo�esz korzysta� z listy okien (Window | List) lub klawisza  
funkcyjnego [F6]. 
 
[S] ACTIVE WINDOW - AKTYWNE OKNO.  
________________________________________________________________ 
Na ekranie mo�e si� znajdowa� jednocze�nie wiele okien, ale w  
danym momencie tylko jedno z nich mo�e by� AKTYWNE. Aktywne  
okno, to to, w kt�rym miga kursor i w kt�rym aktualnie  
pracujesz. Aktywne okno jest dodatkowo wyr�nione podw�jn�  
ramk�.  
________________________________________________________________ 
 
 
[???] Robi "na szaro"?  
________________________________________________________________ 
 
Zwr�� uwag�, �e dop�ki bie��cym aktywnym oknem jest okienko  
komunikat�w (Message - to w dolnej cz�ci ekranu), nie mo�esz  
np. powt�rzy� kompilacji programu. Rozkazy Compile | Compile i  
Run | Run b�d� "zrobione na szaro" (ang. grayed out) - czyli  
nieaktywne. Najpierw trzeba przej�� do okna edycji tekstu  
programu (np. poprzez klikni�cie myszk�).  
________________________________________________________________ 
 
 
Rozwi� menu Options (opcje). 
Mo�esz to zrobi� na wiele sposob�w. Najszybciej chyba naciskaj�c: 

[Alt]+[O] 

Rozwin�o si� menu,  udost�pniaj�c nast�puj�c� list� polece�:  
 
FULL MENUs - Pe�ne Menu ("s" oznacza, �e chodzi o "te" menu w  
             liczbie mnogiej, a nie o pojedyncze menu).  
COMPILER -   Kompilator.  
MAKE... -    dos�. "ZR�B", dotyczy tworzenia "projekt�w" (zwr��  
             uwag� na wielokropek [...]).  
DIRECTORIES... - KATALOGI (zn�w wielokropek !).  
ENVIRONMENT... - OTOCZENIE lub inaczej �RODOWISKO.  
SAVE -           ZAPAMI�TAJ     (UWAGA: To jest zupe�nie inne SAVE ni�
                 w menu  File. Nie wolno myli� tych polece�. 
                 Pomy�ka grozi utrat� tekstu programu!).  
 
Popatrz na lini� statusow�. Je�li b�dziesz porusza� si� po menu  
Option, pod�wietlaj�c kolejne rozkazy, w wierszu statusowym  
b�dzie wy�wietlany kr�tki opis dzia�ania wskazanego rozkazu. I  
tak, powiniene� zobaczy� kolejno nast�puj�ce napisy:  
 
Full Menus [Off/On]- Use or don't use full set of menu commands. 

(Stosuj lub nie stosuj pe�nego zestawu rozkaz�w w menu -  
domy�lnie przyjmowane jest Off/Nie).  
 
Compiler - Set compiler defaults for code generation, error  
messages and names.  

(Ustaw domy�lne parametry pracy kompilatora dotycz�ce  
generowania kodu programu, komunikat�w o b��dach i nazw).  
 
Make... - Set condition for project-makes.  
(Ustawianie warunk�w do tworzenia projektu).  
 
Directories... - Set path for compile, link and executable  
files.  
(Wybierz katalogi i ustaw �cie�ki dost�pu dla kompilacji,  
konsolidacji i WSKA� MIEJSCE - GDZIE ZAPISA� PLIK TYPU *.EXE po  
kompilacji).  
 
Environment... - Make environment wide settings (eg, mouse  
settings).  
(Ustawienie parametr�w rozszerzonego otoczenia, np. parametr�w  
pracy myszki).  
 
Save - Save all the settings you've made in the Options menu.  

(Powoduje zapami�tanie na dysku wszystkich zmian parametr�w  
roboczych IDE, kt�re ustawi�e�, korzystaj�c z rozkaz�w  
dost�pnych za po�rednictwem menu Options.).  

Ten rozkaz pozwala Ci ustawi� konfiguracj� IDE "raz na zawsze".  
 
Przygotujmy si� do powt�rzenia kompilacji programu PIERWSZY.CPP. 
 
Je�li masz na ekranie rozwini�te menu Options, wybierz z menu  
polecenie Directories... .  
 
KOMPILACJA ZE WSKAZANIEM ADERSU. 
 
1. Wska� w menu polecenie Directories i naci�nij [Enter]. 
Po poleceniu umieszczony jest wielokropek. Znaczy to, �e rozkaz  
nie zostanie wykonany, zanim komputer nie uzyska od Ciebie  
pewnych dodatkowych informacji. Wiesz ju�, �e praktycznie  
oznacza to dla Ciebie konieczno�� "wype�nienia" okienka  
dialogowego. Po wybraniu polecenia Directories ukaza�o si�  
okienko dialogowe ju� "wst�pnie wype�nione". Takie "wst�pne  
wype�nienie" okienka daje Ci pewne dodatkowe informacje. Wynika  
z niego mianowicie JAKIE PARAMETRY S� PRZYJMOWANE DOMY�LNIE  
(default).  
 
W okienku dialogowym masz trzy okienka tekstowe:  
 
* Include Directories (Katalog zawieraj�cy pliki nag��wkowe, np. 
 
STDIO.H, CONIO.H, GRAPHICS.H itp. do��czane do program�w).  
 
* Library Directories (Katalog zawieraj�cy gotowe biblioteki,  
zawarte w plikach typu *.LIB,).  
 
* Output Director...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin