psycho5678.rtf

(3 KB) Pobierz

5. główne style rodzicielskie

Diana Baumrid:

a) wymiary łączące się z zachowaniami dziecka:

- ciepło i opieka

- poziom oczekiwań

- jesnośc i stałośc reguł

- komunikacja między dzieckiem i rodzicem

b) style wychowania:

- pobłażliwy - wysoki poziom sprawowanej opieki, brak żądań dojrzałości, należytej kontroli i komunikacji.

- autorytarny - wysoki poziom kontroli i żądań dojrzałości, niedostateczna opieka i komunikacja,

- autorytatywny - wysoki poziom wszystkich czterech czynników

 

Maccoby i Martin:

- autokratyczny

- obojętny

- permisywny - stawia mało wymagań

- autorytatywny


6. rozwój języka i mowy

 

Teorie wrodzonych zdolności językowych:

- większośc czynników niezbędnych do nauczenia się języka została zawarta w naszym organizmie,

- Dan Slobin - każde dziecko rodzi się wyposażone w podstawowe zdolności językotwórcze, na które składają się podstawowe zasady operacyjne,

- dziecko jest zaprogramowane tak "aby się przysłuchiwac"( np. początkom i końcom ciągów dźwięków oraz sylabom akcentowanym)

 

Konstruktywistyczna teoria języka:

- Melissa Bowerman - istnieją związki między osiągnięciami rozwoju języka a rozwojem poznawczym dziecka (pojawienie się zabawy symbolicznej, gdy dziecko wymawia pierwsze słowo, wyjątek stanowią dzieci z zespołem Williamsa)

- Lois Bloom - dziecko nauczy się słów słyszanych od innych, gdy będą one miały związek z jego myślami i odczuciami

- w okresie, gdy zaczynają się pojawiac zdania dwuwyrazowe, dzieci zaczynają w zabawie łączyc kilka gestów w sekwencje.


7. egocentryzm u dziecka

dotyczy tendencji do spostrzegania świata wyłącznie z własnej perspektywy. Oznacza naturalną niezdolność dziecka do zrozumienia, że inni mogą spostrzegać rzeczy z innego punktu widzenia. Tę tendencję dostrzegamy w kolektywnych monologach, w ktorych dziecko A wyraża jakieś zdanie, po czym dziecko B wygłasza także jakieś zdanie na zupełnie inny temat. Egocentryzm to wg Piageta struktura poznawsza w fazie myślenia przedoperacyjnego.


8. konstruktywizm społeczny

przyjęte przez Wygotskiego i innych badaczy stanowisko, że uczenie się dziecka oparte jest raczej na aktywnym dążeniu do zrozumienia świata, niż na biernym przyswajaniu wiedzy, oraz, że najskuteczniejsze uczenie się ma miejsce we współpracy z innymi.

strefa najbliższego rozwoju.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin