Ćwiczenia z fleksji.doc

(41 KB) Pobierz
Sprawdzian z gramatyki historycznej języka polskiego

To są dodatkowe ćwiczenia z fleksji historycznej. Część ćwiczeń została natomiast zamieszczona bezpośrednio po wykładach. Zachęcam do ich przejrzenia.

 

 

Ćwiczenia z fleksji historycznej języka polskiego

 

1. Objaśnij współczesne formy fleksyjne:

a) nodze, nóżce, ręce, wardze, musze

b) nogi, matki

c) kocie, cudzie.

Jaka może być charakterystyka fleksyjna tych form? Czy są to formy jednoznaczne, czy wieloznaczne? Czy występujące w nich końcówki fleksyjne odziedziczone, czy innowacyjne?

 

2. Podziel podane współczesne formy M. lmn. na męskoosobowe i męskorzeczowe i omów ich wykładniki fleksyjne.

grzesznicy, wrogowie, synowie, chłopcy, ojcowie, syny, biskupi, chłopi, chłopy, biskupy, grzeszniki, wrogi.

Czy wszystkie formy mos. mają odpowiedniki mrzecz.?

 

3. Objaśnij pochodzenie współczesnych rzeczownikowych form fleksyjnych:

a) przed laty

b) noży, pasterzy

c) książęta

d) siąść na koń

e) na Węgrzech

f) lasami, polami, żonami.

Które formy są regularne, a które nieregularne, wyjątkowe w systemie gramatycznym?

 

4. Przedstaw pochodzenie poniższych form:

a) robiłem

b) oschły (człowiek)

c) boso

d) zdrów

e) po prostu

 

5. Które z poniższych form staropolskich zanikły w związku z ukształtowaniem się kategorii męskoosobowości?

na święty Michał, wróblowie, na początce, w zamętce, języcy, ta dobra słowa, z dusze, o wrodzech; w Bodze, z dusze, psi, ta miła lata, na święty Jan, wielorybowie, od krwie, w grzeszech.

 

6. Objaśnij podane wyżej w ćw. 5 formy staropolskie.

Wzór:

w grzesze – Msc. lp. rzecz. m.,  dekl. psł. –o-tematowa, końc. stp. –e odziedziczona z psł. –ě2, sam., która wywoływała palatalizację II, stąd *grěxě2 > *grěšě2 > stp. grzesze; nwpol. grzechu – końc. –u z tematów –ŭ, która nie powodowała palatalizacji (i wywołanych nimi wymian spółgłoskowych).

 

7. Przedstaw na wybranych przykładach ewolucję czasu przeszłego złożonego w polszczyźnie.

 

8. Określ psł. przynależność rzeczowników: siostra, wół, stóg, owca, mysz, brew, susza, piwnica, niebo, siemię, miłość koń. Jaki typ odmiany: twardo- czy miękkotematowy dziś reprezentują?

 

9. Na podstawie fragmentu tekstu określ:

a) wytłuszczone formy fleksyjne rzeczowników (przypadek, liczba, rodzaj, dawna deklinacja, końcówka – odziedziczona (pierwotna) czy innowacyjna (wtórna);

b) wytłuszczone formy fleksyjne przymiotników (przypadek, liczba, rodzaj, dawny typ odmiany – prosta czy złożona);

c) wytłuszczone formy fleksyjne czasowników (osoba, liczba, czas, rodzaj, tryb, dawna koniugacja);

d) objaśnij formę zaimka togo,

*e) zrekonstruuj podkreślone wyrazy i omów procesy fonetyczne, jakie w nich zaszły.

Święty Ewanjelista trojaki skutek znamienity pokazuje w tych we trzech krolech pogańskich: jich żądne krolewica dziewicą porodzonego pytanie; jich wierne księżyca pokojnego poznanie (..); a jich rychłe i szczodre krola mocnego odarowanie.

Bo Pismo togo krolewica dziewicą porodzonego w trojakiem mieście Pisma nazywa krolem luda żydowskiego: w jego dziwnem narodzeni; w jego uciesznem wielikich cud czynieni; a w jego trudnem umęczeni.

 

10. O czym świadczą współczesne formy zaimkowe tego, temu zamiast stp. togo, tomu?

 

11. Objaśnij na przykładach proces demorfologizacji rodzaju w odmianie rzeczowników.

 

12. Objaśnij supletywizm w odmianie zaimka 3. osoby on, ona, ono.

 

13. Omów pochodzenie nagłosowego ń- w następujących formach:

z nim

weń

doń

 

14. Na przykładzie liczebników: dwa, dwanaście, czterdzieści, dwieście, osiemset przedstaw kształtowanie się w języku polskim odrębnej deklinacji liczebników.

 

15. Przedstaw historię kształtowania się odrębnej deklinacji przymiotników w języku polskim.

 

16. Jaka była dawna psł. przynależność koniugacyjna czasowników:

każę, każesz

robię, robisz

czytam, czytasz

piekę, pieczesz

widzę, widzisz,

gram, grasz

 

17. Objaśnij pochodzenie koniugacji –em, -esz na przykładach, np. umiem, umiesz.

 

18. Objaśnij zróżnicowanie tematów następujących czasowników:

mażę mazać

strzygę - strzyc

wlokę – wlec

Określ temat I (czasu ter.) i temat II (bezokolicznika) oraz przynależność koniugacyjną tych czasowników – prasłowiańską i polską.

 

19. W wybranym niżej fragmencie „Kazań świętokrzyskich” [a) lub b)] objaśnij czasownikowe formy fleksyjne (w tym również imiesłowów):

 

a)              Czcie się tako we księgach sądskich: anjeł, prawi, święty  stąpi do Galaa ku synom izraelskim.  (..)  I zmowi to słowo: sam, prawi, przez mię przysiągł jeśm, iż wam chociał jeśm podać ziemię wrogow waszych, iżbyście ku jich bogom nie chodzili; togo jeście nie uczynili, ale potępiwszy Boga waszego wszemogącego, pogańskim bogom modłę jeście wzdawali. (..) A gdaż, prawi, anjeł zmowił ta wszytka słowa, zapłakachą, prawi, wszem sircem i obietnicę Bogu wzdachą, iżby sę Bog nad nimi smiłował.                                                                                                               

b)              Usłyszew to krol Ezechijasz i wszyciek lud jego,  (..) pośpieszychą się do kościoła na modlitwę przed Boga wszemogącego i poczęchą się modlić, iżby je Bog zbawił ot mocy krola pogańskiego. Tegdyż nagle Bog usłuszał modlitwę luda śmiernego i posłał  jim na pomoc anjeła swego świętego. (..) Toć i jeść to, iże anjeli święci dani są nam na oświecenie naszego sąmnienia. (..) A gdaż, prawi, anjeł zmowił ta wszytka słowa, zapłakachą, prawi, wszem sircem i obietnicę Bogu wzdachą, iżby się Bog nad nimi smiłował.                                                                                                               

20. Przedstaw pochodzenie poniższych form:

a) robiono

b) mający, siedząc

c) napoiwszy, przepisawszy, przebiegłszy

d) wiadomo, rzekomo.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin