HLP_egzamin.doc

(244 KB) Pobierz
2

LITERATURA ŚREDNIOWIECZA

 

1.       Anonim tzw. Gall - Kronika polska                                                                      1112 1116

Napisana po łacinie, przez nieznanego autora, prawdopodobnie benedyktyna pochodzącego z Francji Środkowej.

Powstała prawdopodobnie na zamówienie.

Cele „Kroniki”:

- opis dziejów Bolesława Krzywoustego (w „Kronice”: Marsowy Syn);

- obejmuje okres 250 lat

- napisana w duchu panegirycznym

 

Jest to pierwsze dzieło polskiej literatury narodowej.

Cechy:

·         Staranny obraz autora (pisarz, poeta)

·         Samoświadomość pisanego dzieła – że jest ważne dla historii

·         Wyeksponowanie siebie

·         Przedmowy są napisane prozą

·         „skróty” wierszowane

·         składa się z III ksiąg (części)

·         zawiera opis zabójstwa Zbigniewa i pokutę Bolesława Krzywoustego

·         dokładnie opisuje bitwy z Pomorzanami.

W „Kronice” brak jest dat rocznych. Napisana jest proza rytmiczną.

Pierwsze wydanie „Kroniki” – Gdańsk, 1749 r.


2.       Bogurodzica                                                                                                                 1 połowa XIII

Nieznany jest:

- autor

-miejsce powstania

- data powstania

Najstarsze pierwsze dwie zwrotki datuje się na drugą połowę XIII w.

Jest to pieśni religijna, która jest tropem do Kyrieleison.

Została utrwalona na piśmie na początku XV wieku, w 1407 r.

Pieśń liczy 15 strof:

·         Pierwsza, najstarsza część - archaiczna, datuje się na  ~XI-XIII w.w. obejmuje dwie zwrotki

·         Druga część, „wielkanocna” obejmuje cztery zwrotki, datuje się na  ~XIV w.

·         Trzecia część, „pasyjna” obejmuje dziewięć zwrotek, datuje się na  ~XIV-XV w.w.

Pieśń zawiera przedstawienie DEESIS – Chrystusa, Maryi i Jana Chrzciciela.


3.       Wincenty zwany Kadłubkiem - Kronika polska                                                        1190-1205

Kronika powstała na zlecenie Kazimiera Sprawiedliwego.

Cechy „Kroniki”:

- podzielona na 4 księgi:

I, II, III - dialog prowadzony przez arcybiskupa Jana i biskupa krakowskiego Mateusza

IV – narracja zamiast dialogu.

- każda księga zawiera incypit.

KSIĘGA I

Przedstawia pochodzenie narodu polskiego, zawiera legendy o Popielu (Pompiliuszu), o Kraku (Grakchu) i smoku, o Wandzie, o podstępie Lestka z kolcami. Kwestie dynastyczne są na dalszym planie.

KSIĘGA II

Opisuje dzieje od założenia dynastii Piastów po konflikt Bolesława Krzywoustego z bratem Zbigniewom i jego upadek.

KSIĘGA III

Opisuje dzieje zwycięstw Krzywoustego na Pomorzu, okres rozbicia dzielnicowego po śmierci księcia krakowskiego Bolesława Kędzierzawego w 1173 r.

KSIĘGA IV

Opisuje wstąpienie na tron krakowski księcia Mieszka III Starego w 1173 r., urywa się na wydarzeniach 1202 r. (dotyczy ustąpienia Władysława III Laskonogiego z księstwa krakowskiego).

Na początku dzieła jest Prolog (wspomniane są Kordus, Alkibiades, Diogenes).

„Kronika” zawiera wstawki wierszowane, jest to około 40 fragmentów poetyckich. Wśród nich wybitne – z Księgi IV na śmierć Kazimierza Sprawiedliwego.


4.       Chrestomatia staropolska. Teksty polskie do roku 1543:

·         Psałterz floriański                                                                      przełom XIV / XV

Psałterz Floriański powstał ok. 1399-1405.

Zawiera:

- zbiór psalmów

-  symbol wiary św. Atanazego

- kilka kantyków

- dwa prologi Ludolfa Saksończyka

Zawiera najstarszy polski przekład psalmów. Powstał w klasztorze w Kłodzku. Był przeznaczony prawdopodobnie dla królowej Jadwigi.

Charakterystyczne zwroty: Gospodnie, Gospodzin

Zawiera bohemizmy i dialektyzmy środkowo-małopolskie. Znajdował się w opactwie Sankt-Florian w Austrii, stąd nazwa Floriański.


·         Psałterz puławski                                                                      przełom XV / XVI

Psałterz Puławski powstał pod koniec XV lub w pierwszej połowie XVI w.

Oparty na starym prawzorze, wspólnym dla Psałterza Floriańskiego.

Zawiera:

- przekład psalmów i kantyków ze Starego Testamentu.

- Każdy psalm opatrzony argumentem, zawierającym alegoryczny wykład psalmu.

Był przeznaczony dla osoby świeckiej lub duchownego świeckiego. Jest to dzieło jednego pisarza.

Od XVII wieku znajdował się w bibliotece Czartoryskich w Puławach. Napisany jest jezykiem bardziej zrozumiałym, niż Floriański.


·         Kazania świętokrzyskie                                                        1 połowa XIV

Zostały odnalezione w łacińskim Kodeksie z biblioteki benedyktyńskiego klasztoru Świętego Krzyża na Łysej Górze.

Rękopis „Kazań” był pocięty na paski użyte jako zagiętki dla Kodeksu.

Rękopis „Kazań” w języku polskim.

Cechy charakterystyczne:

- liczne skróty i skrótowce;

- mocno rozbudowany system abrewiacyjny.

„Kazania Świętokrzyskie” składają się z:

6 kazań na dzień:

1 – św. Michała (zachowany koniec)

2 – św. Katarzyny (zachowana całość)

3 – św. Mikołaja (zachowany początek)

4 – Bożego Narodzenia (zachowany koniec)

5 – Trzech Króli (zachowany początek i koniec)

6 – Matki Boskiej Gromnicznej (zachowany początek)

Kazanie są pisane prozą, mają charakter intelektualny. Zawiera liczne archaizmy.

W kazaniu na dzień. Św. Katarzyny podział grzeszników, w zależności od pogrążenia w grzechu: grzesznik siedzący, leżący, śpiący, umarły.


 

 

 

·         Kazania gnieźnieńskie                                                        początek XV

Data powstania Kazań Gnieźnieńskich – początek XV w., krótko po 1409 r.

Kazania składają się z 10 polskich homilii. Nazwa zbioru pochodzi od biblioteki katedralnej w Gnieźnie, gdzie przechowywano kodeks łaciński, do którego wpisano polskie teksty „Kazań”.

Skład Kazań Gnieźnieńskich:

1 i 2 – o Bożym Narodzeniu;

3 – o św. Janie Chrzcicielu;

4 – o św. Marii Magdalenie;

5 – o św. Wawrzyńcu;

6 – o św. Bartłomieju;

7, 8 – o Bożym Narodzeniu;

9, 10 – o św. Janie Ewangeliście.

Kazania były przeznaczone dla słuchaczy niewykształconych.

Początek każdego tekstu zaczyna się od: „Dziatki miłe!”

Zwroty Ty, Wy we wstępach i zamknięciach kazań. Dominująca forma MY.

O Chrystusie: Kryst.

Charakterystyczne konstrukcje: ”jest ona była...”, „jest był...”


·         Rozmyślanie przemyskie                                                        przełom XV / XVI

Rozmyślania Przemyskie o żywocie Pana Jezusa.

Data powstania: XV w., zachowana kopia pochodzi z początku XVI w.

Składa się z 3 ksiąg.

Utwór jest przykładem prozy narracyjnej o konstrukcji biograficznej, przedstawiający całość żywotów Zbawiciela i Maryi.

KSIĘGA I:               „Księgi o świętej Dziewicy Maryjej”

KSIĘGA II:               „Księgi o żywocie błogosławionej Dziewice”

KSIĘGA III:               „Księgi tej isnej wielebnej Dziewice Maryjej a także skutcech Syna jej, Pana naszego”

W „Rozmyślaniach Przemyskich” istotna jest rola dialogów. Zawierają bardzo szczegółowe opisy wyglądu Maryi i Chrystusa, jest to opis pochwalny.

Rozmyślania Przemyskie były przechowywane w bibliotece kapituły greckokatolickiej w Przemyślu, stąd nazwa zbioru.

Nazwy rozdziałów w „Rozmyślaniach Przemyskich”: CZCZENIE.


·         Rozmyślania domini­kańskie                                                        ok. 1532

Data powstania: krótko przed 1532 r. Odnalezione w klasztorze dominikanów (św. Trójcy) w Krakowie.

Stanowią przykład prozaicznej literatury pasyjnej.

Dają bardzo dokładny opis cierpień Chrystusa, zwłaszcza fizycznych – opis realistyczny, plastyczny i często bardzo drastyczny, jednocześnie wyolbrzymiający.

Utwór posiada cechy religijności ludowej.

„Rozmyślania Dominikańskie” zawierają 117 miniatur – ilustracji. Opisuje makabryczne szczegóły: krew, mózg (np. ukoronowanie wieńcem cierniowym).


 

·         Jędrzej Gałka z Dobczyna - Pieśń o Wiklefie              ok. 1449

Andrzej (Jędrzej) Gałka z Dobczyna (~1400-1451).

Studiował w akademii Krakowskiej, później był jej profesorem. Sprzyjał husytyzmowi.

Utwór poświęcony został Janowi (Johnowi) Wiklefowi – angielskiemu herezjarchy. Utwór wierszowany, dzieli się na 3 części:

Zwrotki 1-5 – pochwała Wiklefa

Zwrotki 6-10 – przeciwstawienie Kościoła Chrystusa kościołowi Papieża-Antychrysta.

Zwrotki 11-14 – chrześcijański sposób walki z Antychrystem.

Wyraz kluczowy: Antykryst


·         Legenda o św. Aleksym                                                        ok. 1454

Legenda jest znacznie starsza, ok. X w. była znana na Zachodzie, a powstała ok. V-VI w.w. w Syrii.

Polska wersja – tzw. „małżeńska”, list z ręki Aleksego wyjmuje żona. W wersji „papieskiej” list wyjmuje papież.

Na początku opis cudownego narodzenia Aleksego, po interwencji św. Idziego.

Legenda jest napisana asylabicznie, najwięcej jest 8-zgłoskowców.


 

·         Dialog Mistrza Polikarpa ze Śmiercią                            ok. 1465

Łacińska nazwa - De Morte prologu

Powstanie utworu: ok. 1463-1465

Istniał prozaiczny prawzór łaciński Collegium de morte („Rozmowa o śmierci...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin