Granice_interpretacji_Eco_Rorty_Culler.pdf

(68 KB) Pobierz
11554933 UNPDF
Umberto Eco, Richard Rorty, Jonathan Culler ­ granice wolności interpretacyjnej
Eco wymienia trzy podstawowe źródła znaczenia utworu literackiego:
intencję autora, intencję czytelnika, intencję dzieła. W klasycznym sporze o interpretację 
zwykle brano pod uwagę jedną z tych perspektyw. Tymczasem dla Eco wszystkie trzy źródła 
znaczenia są tak samo ważne i uzupełniają się nawzajem. W praktyce interpretacji 
powinniśmy zwracać uwagę zarówno na strukturę samego dzieła literackiego, jak i na 
hipotetyczny zamysł autora oraz na wszystko to, co możemy także sami wnieść do lektury. 
Dopiero takie połączenie trzech źródeł znaczenia może dać w pełni poprawną interpretację. 
Do takiej interpretacji może dojść tylko "czytelnik modelowy" ­ pewna strategia odbioru 
wpisana w tekst. Eco przeciwstawia się nadinterpretacji, a więc takiej interpretacji, która nie 
uwzględnia tych trzech kryteriów, a zarazem zbyt daleko wykracza poza wyznaczone przez 
nie ramy odczytywania dzieła.
Richard Rorty, neopragmatysta, przekonywał, że należy całkowicie pozbyć się idei 
odkrywania, "o czym dany tekst jest naprawdę?", zrezygnować ze zgłębiania wewnętrznych 
mechanizmów tekstów i ich struktur ­ a zamiast tego po prostu "używać" tekstów do 
własnych, dowolnie wybranych celów. Czytanie nie powinno ograniczać się do poszukiwania 
zgodności interpretacji z jakkolwiek rozumianą "prawdą" tekstu/intencją autora, ale powinno 
się stać żywym kontaktem z tekstem, jego praktycznym, aktualnym wykorzystaniem. 
Jonathan Culler zajął w tym sporze stanowisko kompromisowe, które określił jako "obronę 
nadinterpretacji". Stwierdził, że sam tekst nie może przesądzać o zakresie pytań, jakie mu 
stawiamy, i że czasem należy pytać o to, czego nie mówi wprost, lub nawet o to, co ukrywa. 
Odwołując się do książki innego amerykańskiego badacza literatury Wayne'a C. Bootha, w 
miejsce podziału na interpretację i nadinterpretację, którym posługiwał się Eco, 
zaproponował rozróżnienie "rozumienia" (understanding) i "nadrozumienia" (overstanding). 
Rozumienie to stawianie pytań i znajdowanie odpowiedzi, jakich domaga się tekst (to czego 
oczekuje się od czytelnika modelowego Eco). Nadrozumienie polegałoby natomiast na 
wynajdywaniu takich pytań, których nie ma w strategii tekstowej, ale które można by 
postawić i które poszerzają możliwości interpretacji, przywołując rozmaite, czasami 
zaskakujące, konteksty.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin