Granice_interpretacji_Eco_Rorty_Culler.pdf
(
68 KB
)
Pobierz
11554933 UNPDF
Umberto Eco, Richard Rorty, Jonathan Culler granice wolności interpretacyjnej
Eco wymienia trzy podstawowe źródła znaczenia utworu literackiego:
intencję autora, intencję czytelnika, intencję dzieła. W klasycznym sporze o interpretację
zwykle brano pod uwagę jedną z tych perspektyw. Tymczasem dla Eco wszystkie trzy źródła
znaczenia są tak samo ważne i uzupełniają się nawzajem. W praktyce interpretacji
powinniśmy zwracać uwagę zarówno na strukturę samego dzieła literackiego, jak i na
hipotetyczny zamysł autora oraz na wszystko to, co możemy także sami wnieść do lektury.
Dopiero takie połączenie trzech źródeł znaczenia może dać w pełni poprawną interpretację.
Do takiej interpretacji może dojść tylko "czytelnik modelowy" pewna strategia odbioru
wpisana w tekst. Eco przeciwstawia się nadinterpretacji, a więc takiej interpretacji, która nie
uwzględnia tych trzech kryteriów, a zarazem zbyt daleko wykracza poza wyznaczone przez
nie ramy odczytywania dzieła.
Richard Rorty, neopragmatysta, przekonywał, że należy całkowicie pozbyć się idei
odkrywania, "o czym dany tekst jest naprawdę?", zrezygnować ze zgłębiania wewnętrznych
mechanizmów tekstów i ich struktur a zamiast tego po prostu "używać" tekstów do
własnych, dowolnie wybranych celów. Czytanie nie powinno ograniczać się do poszukiwania
zgodności interpretacji z jakkolwiek rozumianą "prawdą" tekstu/intencją autora, ale powinno
się stać żywym kontaktem z tekstem, jego praktycznym, aktualnym wykorzystaniem.
Jonathan Culler zajął w tym sporze stanowisko kompromisowe, które określił jako "obronę
nadinterpretacji". Stwierdził, że sam tekst nie może przesądzać o zakresie pytań, jakie mu
stawiamy, i że czasem należy pytać o to, czego nie mówi wprost, lub nawet o to, co ukrywa.
Odwołując się do książki innego amerykańskiego badacza literatury Wayne'a C. Bootha, w
miejsce podziału na interpretację i nadinterpretację, którym posługiwał się Eco,
zaproponował rozróżnienie "rozumienia" (understanding) i "nadrozumienia" (overstanding).
Rozumienie to stawianie pytań i znajdowanie odpowiedzi, jakich domaga się tekst (to czego
oczekuje się od czytelnika modelowego Eco). Nadrozumienie polegałoby natomiast na
wynajdywaniu takich pytań, których nie ma w strategii tekstowej, ale które można by
postawić i które poszerzają możliwości interpretacji, przywołując rozmaite, czasami
zaskakujące, konteksty.
Plik z chomika:
sunka
Inne pliki z tego folderu:
Teorie literatury XX wieku.rar
(202720 KB)
zarys teorii literatury TROJACZKI.rar
(109947 KB)
O tak zwanej prawdzie w literaturze kopia.ppt
(1431 KB)
dobrzyńska(1).doc
(37 KB)
dobrzyńska.doc
(37 KB)
Inne foldery tego chomika:
~opisy okresów lit
EDYTORSTWO
fonetyka
frazeologia polska
ghjp
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin