Słownik Pojęć.docx

(17 KB) Pobierz

Słownik pojęć

Obróbka i wizualizacja obrazów

BMP - BMP to format graficzny służący do bezstratnego zapisu grafiki rastrowej. Obraz rastrowy nazywany jest również mapą bitową, stąd nazwa BMP (ang. bitmap).

filtr graficzny - filtr graficzny jest to algorytm przekształcania obrazu rastrowego, polegający na zmianie grupy pikseli, stosowany w celu uzyskania efektu rozmycia, wyostrzenia, stylizacji itp.

format pliku - format pliku jest to sposób, w jaki dane w pliku są przechowywane na twardym dysku.

GIF - GIF (ang. Graphics Interchange Format) – format pliku graficznego z kompresją bezstratną. Warto zauważyć jednak, że zapis danych do formatu GIF jest bezstratny w ujęciu algorytmicznym, gdyż wszystkie piksele są wiernie zakodowane w pliku (ich umiejscowienie oraz kolor). Jednak format GIF potrafi zapisać jedynie piksel z dostępnej palety 256 kolorów w bloku obrazu, a z uwagi na fakt, że większość obecnie przetwarzanych obrazów posiada paletę 24-bitową (ok. 16,7 milionów kolorów) a większość programów do obróbki obrazu potrafi zakodować w tym formacie tylko jeden blok, przed zapisaniem obrazu GIF następuje szereg procesów stratnych, m.in. wyznaczenie 256 kolorów (lub mniej), które jak najwierniej oddają oryginalny zestaw kolorów obecnych w obrazie.

GIMP - GIMP (ang. GNU Image Manipulation Program) jest programem służącym do tworzenia i edytowania grafiki rastrowej. Program ten jest dostępny zarówno dla systemu Windows jak i Linux. GIMP jest programem darmowym, a dzięki rozbudowanym narzędziom można go porównać do profesjonalnych programów komercyjnych takich jak Photoshop. Program GIMP może służyć m.in. do poprawiania jakości fotografii, tworzenia grafiki do publikacji na stronach WWW, przygotowywania animacji, generowania efektownych napisów, tworzenia iluzji trójwymiarowości.

JPG - JPG jest najpopularniejszym formatem zapisywania grafiki rastrowej, stosowanym m.in. w aparatach cyfrowych i na stronach WWW. Format JPG charakteryzuje kompresja danych, dzięki czemu plik z obrazem może mieć małą objętość. Jest to jednak kompresja stratna – zmniejszenie objętości pliku wiąże się z pogorszeniem jakości zapisanego w nim obrazu. Kompresja w formacie JPG wykorzystuje właściwości ludzkiego wzroku, dzięki czemu pogorszenie jakości jest prawie niezauważalne.

kanały - liczba i rodzaj kanałów opisuje sposób, w jaki przechowywane są wartości poszczególnych pikseli tworzących obraz. Każdy kanał w programie GIMP może przyjmować wartość od 0 do 255. Liczba kanałów zależy od trybu wyświetlania obrazu.

maska - maska to rodzaj nakładki na obraz, umożliwiająca wybranie obszaru edycji. Maska przypomina zaznaczenie z tą różnicą, że każdy punkt maski ma określoną przezroczystość. Dzięki temu można stosować filtry graficzne o różnym natężeniu do wybranych obszarów obrazu.

obrazy rastrowe - obrazy rastrowe powstają w efekcie cyfrowego zapisu obrazu widzialnego. Obrazy rastrowe mogą być wprowadzane do komputera przy użyciu urządzeń takich jak aparat cyfrowy lub skaner. Obraz rastrowy zbudowany jest z tysięcy (a niekiedy nawet milionów) punktów, zwanych pikselami, z których każdy ma określony kolor.

obrazy wektorowe - obrazy wektorowe są tworzone przy użyciu wyrażeń matematycznych opisujących linie, krzywe, elipsy itp. Położenie tych figur geometrycznych opisane jest w dwu- lub trójwymiarowym układzie współrzędnych.

piksel - piksel to pojedynczy punktu obrazu rastrowego, posiadający określony kolor. Piksele tworzą pionowe i poziome rzędy, które układają się w obraz. Zazwyczaj na pierwszy rzut oka nie dostrzegamy pikseli w obrazie. Jednak przy pewnym powiększeniu są one zauważalne.

PNG - PNG (ang. Portable Network Graphics) jest to rastrowy format plików graficznych, charakteryzujący się bezstratną kompresją danych graficznych.

RGB (tryb RGB) - RGB (ang. Red Green Blue) jest to tryb zapisu obrazu, w którym każdy piksel obrazu składa się z trzech niezależnych składowych: czerwonej, zielonej i niebieskiej. Każda ze składowych może przyjmować wartość od 0 do 255. Obraz w trybie RGB zawiera trzy domyślne kanały.

rozdzielczość - rozdzielczość jest jednym z najważniejszych pojęć, występujących przy przetwarzaniu obrazów. Określana jest zarówno jako liczba pikseli, jak i ich gęstość w obrazie. Często te znaczenia występują zamiennie. Rozdzielczość aparatu cyfrowego mierzy się w megapikselach (czyli milionach pikseli). Z kolei rozdzielczość pliku graficznego, a także rozdzielczość monitora komputera określa się poprzez podawanie liczby pikseli wyświetlanych na odcinku jednego cala (w skrócie ppi, ang. pixels per inch – pikseli na cal), lub wymiarów w pikselach (np. 480x640 pikseli). Rozdzielczość drukarki natomiast jest opisywana jako liczba punktów drukowanych na odcinku jednego cala (w skrócie dpi, ang. dots per inch – punktów na cal). Im większa rozdzielczość obrazu, z tym większą ilością danych mamy do czynienia i tym bardziej szczegółowo jest reprezentowany obraz.

tryb indeksowany - tryb indeksowany jest to tryb zapisu obrazu, w którym każdy piksel jest opisywany przez numer barwy z określonej palety barw, zazwyczaj zawierającej 256 różnych barw. Tryb indeksowany umożliwia częściowe zachowanie kolorystyki obrazu. Grafiki w trybie odcieni szarości oraz z trybie indeksowanym zawierają tylko jeden kanał.

tryb odcieni szarości - tryb odcieni szarości jest to tryb zapisu obrazu, w którym wartość piksela jest opisywana liczbą z zakresu od 0 do 255.

warstwy - warstwy można sobie wyobrazić jako przezroczyste folie, z których każda zawiera odrębną grafikę, a nałożone na siebie tworzą kompletny obraz. Zamiast stanowić jednolitą całość, obraz może być zatem podzielony na wiele oddzielnych poziomów – warstw. Warstwy stosuje się dla łatwiejszego zapanowania nad procesem edycji obrazu. Kolejne warstwy mogą zawierać np. tło, napisy, elementy narysowane ręcznie, fragmenty innych grafik. Każda warstwa może być edytowana oddzielnie.

XCF - XCF jest standardowym formatem plików w programie GIMP. W tym formacie zapisywane są wszystkie informacje o edytowanym obrazie (takie jak m.in.: warstwy, maski, ścieżki itp.). Zapisanie edytowanego obrazu np. w formacie JPG spowoduje bezpowrotną utratę tych informacji. Dlatego podczas pracy z programem GIMP należy zapisywać pliki w formacie XCF, a dopiero efekt końcowy można zapisać w jednym z formatów, takich jak JPG, GIF, PNG.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin