PSYCHOLOGIA WYCHOWAWCZA.doc

(27 KB) Pobierz
PSYCHOLOGIA WYCHOWAWCZA – wykład 21

PSYCHOLOGIA WYCHOWAWCZA – wykład 21.03.09

 

 

Wychowanie – prowokowanie pożądanych zmian w zachowaniu, proces interakcyjny,

                            W określonym kontekście interakcyjnym

Nagroda/kara – obdarowanie pozbawienie

Wzmocnienie –

 

Przedmiot wychowania – wypracowanie właściwych regulacji zewnętrznych

Podmiot wychowania – interakcyjny układ dziecko – wychowujący

 

NA ZALICZENIE:

Znaleźć osobę 3 – 16 lat, znać jego rodzinę mniej więcej, jakie są z nim problemy, trudności wychowawcze ( forma pisemna, punkty nie opracowanie) 1 – 2 strony

 

TEMAT :

Analiza wybranej sytuacji wychowawczej z uwzględnieniem wyposażenia temperamentalnego dziecka. (konkretny przypadek)

 

1. skrótowe przedstawienie aktualnej sytuacji wychowawczej, tzn. co się udaje a co nie, co                                     jest łatwe, co trudne. Czy ma problemy w szkole.

Plusy w wychowaniu to teren, w którym najłatwiej dziecku osiągnąć sukces, zaznaczyć pożądane i niepożądane elementy wychowania, co przychodzi łatwo co nie, plusy i minusy sytuacji wychowawczej.

 

2. ocena wyposażenia temperamentalnego dziecka.

Cechy wrodzone – nie można ich zmienić, ale można zmienić mechanizmy regulacji tych cech

Temperamentu nie wartościujemy na lepszy czy gorszy jest on łatwiejszy bądź trudniejszy.

 

Cechy temperamentu – cechy funkcjonalne układu nerwowego,

Składa się na nie –

1. typ emocjonalności, a więc wrażliwość emocjonalne: siła, intensywność i zmienność reagowania wrażliwości emocji nie wartościujemy 

2. kierunek rzutowania: intro, ekstrawersja

              Rzutowanie – sposób uzewnętrzniania siebie, albo na zewnątrz, albo do środka, wewnątrz – nie uzewnętrzają  uczuć

3. typ aktywności jako sposób ………….  Energii, jako zasób tej energii

- osoby aktywne przeszkody w działaniu mobilizują,

- osoby mało aktywne przeszkody demobilizują

 

Te trzy cechy temperamentne są cechami bazowymi, z których wyrastają jeszcze inne, ale te są zasadnicze.

 

1.      emocjonalność – każdy ją ma, może być niska lub wysoka, może też być środkowa – ambi

tendencja do intensywnego życia emocjonalnego – tendencje do wrażliwości i przeżywania, eksplorowanie,  ………………….,  osoby mocno wrażliwe na swoim punkcie (ale nie egoizm) wrażliwe „ja” jednoznaczność preferencji, osoby które wiedzą, czego chcą, są to dzieci, które bardzo wszystko przeżywają, jak się przestraszy to bardziej niż dziecko o niskiej emocjonalności

2.      Kierunek rzutowania pierwotny i wtórny.

Pierwotny to co utożsamiamy z ekstrawersją, uzewnętrznianie uczuć, impulsywność, wysoka pobudliwość, duża gotowość do ekspresji siebie.

Wtórny – rzutowanie do środka, też można intensywnie przeżywać, ale nie uzewnętrzniać. Tendencja do zahamowań, hamowanie aktywności.

3.      aktywność – sposób wydatkowania energii.

Dzieci z niską aktywnością częściej się nudzą, przy niskiej aktywności będzie podwyższona podatność na frustrację.

Wysoka aktywność gorzej toleruje porażką.

 

             

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin