Rola i znaczenie bajki zwierzęcej w oświeceniu.doc

(22 KB) Pobierz
ROLA I ZNACZENIE BAJKI ZWIERZĘCEJ W OŚWIECENIU

ROLA I ZNACZENIE BAJKI ZWIERZĘCEJ W OŚWIECENIU

 

W XVI w. bajka miała 2 znaczenia:

1)     baśń, mit, opowiadanie o treści fantastycznej,

2)     wiadomość o zmyślonej informacji.

 

 

Bajka[1] – jeden z głównych i najstarszych gatunków literatury dydaktycznej: krótka powiastka wierszem lub prozą, zawierająca ogólną naukę moralną na końcu (epimythion) lub niekiedy na początku (promythion) utworu, którego bohaterami pozostają zwierzęta, ludzie, rzadziej rośliny lub przedmioty.

 

Bajka zwierzęca[2] - postacie zwierząt występują jako równoważniki określonych typów ludzkich, a relacje między nimi stanowią odpowiedniki społeczne stosunków i instytucji. Stałość związków między tymi równoważnikami a określonymi cechami ludzkich postaw i charakterów (np. lis à przebiegłość, mrówka à pracowitość, baran – głupota) czyni z bajki wypowiedź alegoryczną.

 

Bajki mają podwójną konotację, a właściwe znaczenie dosłowne można od razu odrzucić.

 

 

Apolog – niewielkie opowiadanie prozą lub wierszem, przekazujące naukę moralną lub tezę dydaktyczną jednoznacznie wyprowadzalną z przedstawionej historii.

W szerokiej dziedzinie literatury dydaktycznej apolog znajduje się w pobliżu bajki i przypowieści, niekiedy bywa z nimi utożsamiany.

 

 

 

Bajka zwierzęca w oświeceniu

·         dydaktycznie nastawiona na czytelnika

·         oparta na antynomii znaczeń

·         puenta

·         morał

·         często – hierarchia wartości (np. w Ptaszku w klatce – nadrzędność wolności)

·         2 typy:

o       bajka o niebezpieczeństwach, konfliktach, które wynikają z głupoty, wad lub niedoświadczenia

wzorce pozytywne


[1] Wg: Michał Głowiński, Teresa Kostkiewiczowa, Aleksandra Okopień-Sławińska, Podręczny słownik terminów literackich.

[2] Jw.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin