Littauer Florence - Sztuka zachęcania.txt

(283 KB) Pobierz
Florence Littauer - "Sztuka zach�cania"



Oficyna wydawnicza "Vocatio"



Gdy dacie to, co najlepsze mo�ecie zatrzyma� reszt�. 

Ksi�ga liczb 18, 30 (parafraza autorki)



Srebrne puzdereczka 



Moje s�owa by�y szorstkie, 

Szybko, bezmy�lnie rzucane. 

A� dostrzeg�em b�l, udr�k� 

Przez z�� mow� wywo�ane. 



Gorzkie s�owa, co ju� pad�y, 

Zmusi�y mnie do my�lenia: 

Nieraz b�l swym s�owem ostrym 

Zada�em nie do zniesienia. 



Pomy�la�em te� o ludziach, 

Kt�rych zrani�em sw� mow�; 

O tych wszystkich zniech�conych 

Przez me nierozwa�ne s�owo. 

Pomy�la�em nad swym �yciem: 

Jakiej krzywdy sam dozna�em, 

Jaki by�em zniech�cony, 

Kiedy s�owa z�e s�ysza�em. 



Jak dok�adnie dzi� pami�tam 

Wszystko to, co m�g�bym zdzia�a�, 

Ale z�e sprawi�o s�owo, 

�e nawet nie pr�bowa�em. 



Panie, niech me s�owa b�d� 

"Srebrnymi puzdereczkami", 

Kt�re hojnie b�d� dawa�, 

Ozdobione kokardami. 



Puzdereczka pe�ne skarb�w, 

Cennych dar�w z wysoko�ci. 

Tak, by ka�dy, kogo spotkam, 

Posiad� skarb Bo�ej mi�o�ci. 

Michael Bright 

1989 





Spis tre�ci 



Wst�p: Czy to dzia�a buduj�co? 

1. Srebrne puzdereczka ozdobione kokardami 

2. Srebrne puzdereczko w ka�dym pokoju

3. Dzieci�ce dary

4. Dawa� samego siebie

5. Dawanie w ukryciu 

6. Korespondencja pe�na �yczliwo�ci 

7. Kwiaty zamiast chwast�w 

8. Szko�a: mobilizacja czy zniech�cenie? 

9. S�owa, kt�re zabijaj�

10. Kto� wyj�tkowy 

11. Pok�j w sercu 

12. Cenny depozyt 

13. Przyjmowanie pochwa� 

14. Nie spe�nione marzenia 

15. Muzyka 





Wst�p 

Czy to dzia�a buduj�co? 

Kiedy Fred i ja pobrali�my si�, mieli�my zwyczaj uczy� si� na 
pami�� werset�w z Pisma �wi�tego, kt�re maj� praktyczne znaczenie 
w codziennym �yciu. Ten, kt�rym pos�ugiwali�my si�, by nada� 
odpowiedni ton naszym rozmowom, to 29 werset z 4 rozdzia�u Listu 
do Efezjan: "Niech nie wychodzi z waszych ust �adna mowa 
szkodliwa, lecz tylko buduj�ca, zale�nie od potrzeby, by 
wy�wiadcza�a dobro s�uchaj�cym". 

Cokolwiek m�wili�my, musia�o spe�nia� kryteria tego wersetu. Nasze 
s�owa mia�y by� pozytywne, a nie negatywne. Mia�y podbudowywa� 
poszczeg�lnych cz�onk�w rodziny, przynosi� korzy�� s�uchaj�cym. 
Rozmawiaj�c o tym wersecie i staraj�c si� stosowa� go we w�asnym 
�yciu, streszczali�my go w czterech zaledwie s�owach: "Czy to 
dzia�a buduj�co?" 

Fred i ja uzgodnili�my z dzie�mi, �e i one mog� zadawa� nam to 
pytanie. Gdyby kt�re� z nas wypowiedzia�o sarkastyczn� lub 
negatywn� uwag�, dziecku wolno by�oby spyta�: "Czy to dzia�a 
buduj�co?" Musieliby�my w�wczas przyzna�, �e nasz komentarz nie 
by� buduj�cy i nie wy�wiadczy� dobra s�uchaj�cym. 

Us�ysza�am kiedy�, jak nasz syn Freddie wyja�nia swemu ma�emu 
koledze: "Je�li ona ci� spyta "Czy to dzia�a buduj�co?", to 
znaczy, �e powiedzia�e� co� z�ego. Jak nie chcesz mie� k�opot�w, 
to lepiej przepro� i od tej pory uwa�aj, jakie s�owa wychodz� z 
twoich ust". 

Freddie dobrze zapami�ta� nasz� nauk�. 

W�a�nie 29 werset z 4 rozdzia�u Listu do Efezjan zainspirowa� mnie 
do napisania tej ksi��ki, kt�ra, mam nadziej�, pomo�e nam 
 wyeliminowa� z naszego s�ownika wyrazy negatywne i zast�pi� je 
takimi, kt�re b�d� wp�ywa� buduj�co na innych ludzi i stanowi� dar 
dla s�uchaj�cych nas os�b. 

"Niech z ust waszych nie wychodzi �adna z�a mowa, ale tylko dobra 
ku zbudowaniu wiary, aby przynosi�a �ask� s�uchaj�cym" (Ef 4, 29; 
Pismo �wi�te Starego i Nowego Testamentu w przek�adzie polskim W. 
O. Jakuba Wujka S. J.). 

"Niech �adne nieprzyzwoite s�owo nie wychodzi z ust waszych, ale 
tylko dobre, kt�re mo�e budowa�, gdy zajdzie potrzeba, aby 
przynios�o b�ogos�awie�stwo tym, kt�rzy go s�uchaj�" (Ef 4, 29; 
Nowy Testament. Nowy przek�ad. T�umaczenie z j�zyka greckiego). 

"Niech na waszych wargach nie pojawia si� �adne z�e s�owo, ale 
tylko s�owo dobre, przynosz�ce po�ytek i mi�e dla tych, kt�rzy 
s�uchaj�" (Ef 4, 29; Nowy Testament. Nowy przek�ad z j�zyka 
greckiego na wsp�czesny j�zyk polski). 



Rozdzia� 1 



Srebrne puzdereczka ozdobione kokardami 

 

By�a to typowa, stara �wi�tynia zbudowana w stylu 
charakterystycznym dla Nowej Anglii (Nowa Anglia - cz�� Stan�w 
Zjednoczonych po�o�ona na p�nocnym wschodzie, obejmuj�ca stany: 
Maine, New Hampshire, Vermont, Massachusetts, Connecticut i Rhode 
Island - przyp. t�um.), z d�ug� naw� �rodkow�, wy�o�on� czerwonym 
chodnikiem, i wysoko sklepionymi oknami, w kt�rych znajdowa�y si� 
witra�e przedstawiaj�ce Moj�esza, gdy oznajmia ludowi Dziesi�� 
Przykaza�. �wi�tynia, do kt�rej ludzie przychodz� wcze�nie, by 
zaj�� tylne �awki, obawiaj�c si� chyba, �e gdyby usiedli z przodu, 
zanadto by si� uduchowili, a poza tym znale�liby si� w zasi�gu 
wzroku duszpasterza. Do tej w�a�nie tradycyjnej wsp�lnoty zosta�am 
zaproszona, �eby nauczy� miejscowych duszpasterzy wyg�aszania 
lepszych kaza�, takich, kt�re poruszy�yby pogr��one w letargu 
serca tamtejszej trz�dki. 

Odbywa�o si� w�a�nie poranne nabo�e�stwo niedzielne. Przyjecha�am 
specjalnie dzie� przed swoim wyk�adem, �eby wzi�� udzia� w tym 
nabo�e�stwie i w ten spos�b pozna� tamtejszych ludzi i ich 
po trzeby. Gdy tak siedzia�am odpr�ona i szcz�liwa, �e 
przynajmniej w t� jedn� niedziel� nie musz� nic wyg�asza�, 
us�ysza�am s�owa duchownego prowadz�cego nabo�e�stwo: 

- Widz�, �e jest w�r�d nas Florence Littauer. My�l�, �e wszystkim 
by�oby mi�o, gdyby zechcia�a powiedzie� nam par� s��w. 

Przemawianie nie sprawia�o mi nigdy trudno�ci, teraz jednak 
poruszy�am si� niespokojnie. Kiedy zacz�am podnosi� si� z 
miejsca, duchowny doda�: 

- A mo�e pani Littauer wyg�osi�aby kazanie dla dzieci? 

Nigdy dot�d nie przemawia�am do dzieci i s�dzi�am, �e jest ogromna 
r�nica mi�dzy powiedzeniem paru s��w a kazaniem adresowanym do 
najm�odszych. Mia�am ochot� odpowiedzie�: "Nie wyg�aszam kaza� dla 
dzieci", u�wiadomi�am sobie jednak, �e skoro jestem tu po to, �eby 
uczy� spontanicznego przemawiania, nie mog� si� wycofa�. Kiedy 
sz�am w stron� o�tarza, z �awek zacz�y wyskakiwa� maluchy, 
pod��aj�c za mn� jak kurcz�ta za kwok�. 

Co mia�am powiedzie�? Nie mog�am ich zawie��, bo moja wiarygodno�� 
przepad�aby z kretesem. Zawo�a�am w duchu: "Panie, ratuj!" i 
natychmiast przyszed� mi do g�owy 29 werset z 4 rozdzia�u Listu do 
Efezjan. Werset, kt�rego wraz z Fredem nauczyli�my nasze dzieci, 
chc�c aby odnosi�y si� do siebie nawzajem z �yczliwo�ci�. 
Tymczasem dzieciaki, w wieku od trzech do dwunastu lat zape�nia�y 
puste rz�dy z przodu, ja za� odwr�ci�am si�, by stan�� twarz� do 
nich. 

- Chc� was dzisiaj nauczy� pewnego wersetu, kt�rego nauczy�am moje 
dzieci. Czy s�dzicie, �e jeste�cie w stanie zapami�ta� jeden 
werset? 

Wszystkie dzieci rado�nie kiwn�y g�owami, a ja by�am zadowolona, 
�e tak �ywo reaguj�. 

- Zawsze, kiedy rozwa�amy jaki� werset - wyja�ni�am - interesuj� 
nas trzy rzeczy: co on m�wi, co znaczy i jak stosuje si� do mnie 
dzisiaj. 

Nast�pnie przeczyta�am �w werset :"Niech nie wychodzi z waszych 
ust �adna mowa szkodliwa, lecz tylko buduj�ca, zale�nie od 
potrzeby, by wy�wiadcza�a dobro s�uchaj�cym" (Ef4, 29). Kiedy 
spyta�am dzieci czy kt�re� z nich wie, co oznacza ten fragment, 
wszystkie potrz�sn�y przecz�co g�owami. Te wielkie s�owa 
przerasta�y je. 

- Spr�bujmy podzieli� werset na cz�ci - zaproponowa�am. - Co to 
jest mowa?

Dzieci natychmiast udzieli�y odpowiedzi: rozmawianie, wypowiadanie 
s��w. 

- A co to jest mowa szkodliwa? 

Jaki� ch�opiec, mniej wi�cej dziesi�cioletni, odrzek� z b�yskiem w 
oku: 

- Z�e s�owa. 

- W�a�nie - potwierdzi�am. - B�g nie chce, �eby z naszych ust 
wychodzi�y jakiekolwiek z�e s�owa. A zatem chce, �eby�my co 
m�wili? S�owa, kt�re s� dobre i kt�re buduj�. O jakie budowanie 
tutaj chodzi? 

Dzieci zacz�y zastanawia� si� nad w�a�ciw� odpowiedzi�; na ich 
twarzach malowa� si� wyraz g��bokiego namys�u. Po chwili odezwa�a 
si� jaka� dziewczynka: 

- Czy chodzi o to, �eby podnosi� kogo� na duchu? 

By�am zachwycona, �e znalaz�a prawid�ow� odpowied�. 

- Doskonale - rzek�am z entuzjazmem. - Mamy nie m�wi� z�ych s��w, 
tylko dobre, takie, dzi�ki kt�rym b�dziemy podnosi� si� nawzajem 
na duchu. A jak mo�emy wy�wiadcza� komu� dobro? 

Rozpocz�a si� dyskusja, z kt�rej wynik�o, �e wy�wiadczamy innym 
dobro s�u��c im i daj�c im siebie. Jedna ze starszych dziewczynek 
powiedzia�a: 

- Pan B�g wy�wiadcza nam dobro, chocia� nieraz na to nie 
zas�ugujemy. 

Pozosta�e dzieci patrzy�y na ni� zdumione, ja natomiast 
pogratulowa�am jej cennej uwagi i powt�rzy�am: 

- Rzeczywi�cie, nie zawsze zas�ugujemy na wy�wiadczane nam dobro. 

Potem wyja�ni�am, �e aposto� Pawe� napisa� te s�owa do chrze�cijan 
w Efezie, poniewa� dowiedzia� si�, �e ci mili ludzie m�wi� o sobie 
nawzajem nieprzyjemne rzeczy. Chocia� byli dobrymi chrze�cijanami, 
wypowiadali z�e s�owa, musia� wi�c pouczy� ich, jaka mowa powinna 
wychodzi� z ich ust. Musia� powiedzie� tym ludziom, maj�cym 
sk�din�d jak najlepsze intencje, �eby przestali obrzuca� si� z�ymi 
s�owami, a zacz�li m�wi� tak, aby si� nawzajem podbudowywa� i 
wy�wiadcza� innym dobro. 

- Czy jest mo�liwe - zapyta�am nast�pnie - �e w niekt�rych 
rodzinach obecnych na dzisiejszym nabo�e�stwie m�wi si� czasami 
rzeczy, kt�re nie s� dobre? 

Oczy maluch�w otworzy�y si� szerzej; niekt�re dzieci kiwn�y 
g�owami, �e owszem, jest to mo�liwe. 

- Zastan�wmy si� teraz, jak ten werset odnosi si� do was i do 
mnie. Podzielili�my go na cz�ci, �eby zobaczy�, o czym naprawd� 
m�wi; dowiedzieli�my si�, co oznacza� dla ludzi mieszkaj�cych w 
staro�ytnym Efezie. A czego uczy on nas, praktykuj�cych 
chrze�cijan, kt�rzy si� tu dzi� zebrali�my? Jaka szkodliwa mowa, 
jakie z�e s�owa cz�sto wychodz� z naszych ust? 

- Przekle�stwa. Wulgarne s�owa. Plotki. M�wienie do innych tonem 
wy�szo�ci. M�wienie przykrych rzeczy mamie. 

Po tym ostatnim przyk�adzie dzieciom jakby zabrak�o tchu. 
Zgodzili�my si� wszyscy, �e m�wienie przykrych rzeczy mamie to 
zdecydowanie szkodliwa mowa. 

- A co mo�emy zrobi�, �eby nasze s�owa dzia�a�y buduj�co? - 
zapyta�am. 

Otrzyma�am wiele odpowiedzi: 

- M�wi� innym dobre rzeczy. Prawi� komp...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin