Zmiany właściwości dynamicznych hali stalowej na skutek wypełnienia ścian płytami osłonowymi z bl.pdf

(367 KB) Pobierz
Microsoft Word - Ciesielski NOWY_got.doc
XLVIII KONFERENCJA NAUKOWA
KOMITETU INŻ YNIERII LĄ DOWEJ I WODNEJ PAN
I KOMITETU NAUKI PZITB
Opole – Krynica
2002
Roman CIESIELSKI 1
Paweł FISZER 2
Marian GWÓŹDŹ 3
Krzysztof KOZIOŁ 4
ZMIANY WŁ AŚ CIWOŚ CI DYNAMICZNYCH HALI STALOWEJ
NA SKUTEK WYPEŁ NIENIA Ś CIAN PŁ YTAMI OSŁ ONOWYMI
Z BLACH STALOWYCH
1. Przedmiot rozważań
Stalowe hale przemysłowe mają na ogół główną konstrukcję noś ną prę tową (słupy- belki), a
ś ciany zewnę trzne utworzone są poprzez wypełnienie płaszczyzny pomię dzy słupami i belkami
poziomymi. Wypełnienie to wykonywano jako ś ciany ryglowe z zewnę trzną wyprawą lub bez,
ś ciany ceglane lub pustakowe, ś ciany z prefabrykatów ceramicznych a ostatnio coraz częściej i
efektywniej wypełnianie to wykonuje się ze stalowych blach profilowych lub z płyt złożonych z
dwóch blach profilowych poś rodku z materiałem izolacyjnym np. styropianem. Istnieje wiele
firmowych rozwią zań konstrukcji takich osłonowych elementów ś ciennych, które stosowane są
powszechnie. Głównym zadaniem tak utworzonej ś ciany jest rozdzielenie przestrzeni lub
oddzielenie strony zewnę trznej od wnę trza hali a bardzo istotne są tu dodatkowo właściwoś ci
izolacyjne, cieplne, odporność na wpływy atmosferyczne (zmiany temperatur, nasłonecznienie,
opady), a także mogą wchodzić w grę izolacyjne właściwoś ci akustyczne oraz dynamiczne (gdy
wystę pują drgania i wstrzą sy mechaniczne). Dla optymalnego spełnienia tych zadań- łą cznie z
łatwoś cią montażu i wymiany oraz rozliczeniem strony ekonomicznej dobiera się odpowiednie
wypełnienie izolacyjne. Sprawy te posunęły się już tak daleko, że opracowano europejskie
wytyczne realizacji, montażu i badania takich wypełnień płytowych (ECCS [1]). Instrukcja ta nie
podaje jednak żadnych uwag lub zaleceń odnoś nie do właściwoś ci dynamicznych wypełnionej
konstrukcji i sposobu ich badania.
Generalnie w analizie takich konstrukcji nie uwzglę dnia się roli statycznej i dynamicz-
nej wypełnień ś cian, co ma kilka aspektów technicznych i ekonomicznych:
a) Wypełnienia zmieniają pracę statyczną całej konstrukcji, z reguły zwię kszają c
sztywność w stosunku do samego szkieletu. Dużo zależy tu od sposobu wzajemnego
połą czenia elementów płyt oraz połą czenia ich ze szkieletem stalowym.
b) Zmieniają właściwoś ci dynamiczne tej konstrukcji. Można się spodziewać zmian
czę stotliwoś ci drgań własnych przez zwię kszenie masy (obniżenie) i przez zwię kszenie
sztywnoś ci (podwyższenie) oraz zmiany tłumienia drgań i ich absorpcji.
1 Prof. dr hab. inż. Wydział Inżynierii Lą dowej Politechniki Krakowskiej
2 Mgr inż. M. E. Polska
3 Dr hab. inż. prof. PK Wydział Inżynierii Lą dowej Politechniki Krakowskiej
4 Mgr inż. Wydział Inżynierii Lą dowej Politechniki Krakowskiej
76290671.006.png
36
Pozytywna rola tych rozwią zań to zwię kszenie noś noś ci konstrukcji zarówno
statycznej jak i dynamicznej oraz zwię kszenie trwałoś ci.
Uję cie tych zmian w analizach nie jest proste, gdyż decyduje właściwy dobór ich
fizycznego modelu i potem opisu matematycznego. Najwłaś ciwszym sposobem wydaje się tu
podję cie klasycznej metody doboru i identyfikacji modelu poprzez badania doś wiadczalne w skali
naturalnej. Badania takie podję to dla dwuprzę słowej hali stalowej, nazwanej dalej w skrócie P.F.
2. Opis rozważanej konstrukcji P.F. i przeprowadzonych bada ń
Geometrię konstrukcji hali P.F. podano na rys. 1 wraz z rozmieszczeniem punktów pomiaro-
wych. Wypełnieniu podlegały zewnę trzne ś ciany o wymiarach 6,0/7,89m. Analizowano
m. in. nastę pują ce przypadki drgań własnych:
§ O - sama konstrukcja nie usztywniona - czysta rama, wyjś ciowy stan odniesienia,
§ P - konstrukcja usztywniona wiotkim stężeniem prę towym Ф 16 w jednym przęśle,
§ F - konstrukcja usztywniona tarczą wykonaną z kaset K110 o wymiarze 12x7,20m,
montaż zgodny z wytycznymi ECCS,
§ FTR - jw. lecz dodatkowo kasety wypełnione izolacją oraz obudowane blachą
trapezową TR 35, montaż zgodny z wytycznymi ECCS,
§ H - konstrukcja usztywniona tarczą wykonaną z kaset HV 100SR o wymiarze
12x7,20m, montaż zgodny z wytycznymi ECCS,
§ H1 - konstrukcja usztywniona tarczą wykonaną z kaset HV 100SR o wymiarze
6x7,20m, montaż zgodny z wytycznymi producentów; tzn. rozstaw łą czników
uszczelniają cych co 600 mm; brak połą czeń poś rednich,
§ H3 - konstrukcja usztywniona tarczą wykonaną z 4 kaset HV 100SR o wymiarze
6x2,40m, montaż zgodny z wytycznymi ECCS; jest to przypadek tarczy
umieszczonej nad bramą .
Rys. 1. Rozmieszczenie punktów pomiarowych przemieszczeń dynamicznych
76290671.007.png
37
Stosowane wypełnienia to kasety „Florprofile” dwie 110/600 grubość t = 0,75 mm,
długość 11980 mm oraz kasety „Haironville” 100/600 SR gruboś ci t = 0,75 mm i długoś ci
5980 mm, (por.[2], [3]).Przekroje kaset pokazano na rys. 2.
Rys. 2. a) płyta FLORPROFILE typ 110/600/0,75 mm;
b) płyty HAIRONVILLE typ 100/600/0,75 mm
Badania dynamiczne in situ przeprowadzono poprzez obciążenie impulsowe realizowa-
ne statycznym nacią giem liny mocowanej w górnym węźle z pomiarem siły a nastę pnie z
nagłym odciążeniem (rys. 3), mierzą c drgania konstrukcji. Stosowana aparatura pomiarowa
przy jednym pomiarze to sześć akcelerometrów i cztery czujniki drogi, których miejsca
założenia pokazano na rys. 1. Uzyskane z rejestracji zapisy drgań poddano wszechstronnej
obróbce oraz dokonano ewaluacji wyników – uzyskują c spektra drgań własnych, postacie
oraz tłumienia drgań.
Rys. 3. Schemat realizacji badań dynamicznych
76290671.008.png 76290671.009.png 76290671.001.png
38
Kilka przykładów zapisów drgań pokazano na rys. 4 5 . Wszystkie pomiary wykonane
zostały w cią gu 10 dni, a warunki zewnę trzne (temperatura, wilgotność powietrza, układ
czujników) można uznać za jednolite dla wszystkich serii pomiarowych i stą d są one
porównywalne. Wykonano obszerny cykl badań statycznych, których przebieg i wyniki
przedstawiono oddzielnie (por. [3], [4]). Umożliwiło to wzajemne odniesienie sztywnoś ci
oraz okreś lenia tzw. współczynników dynamicznych. Stosowane rzeczywiste wartoś ci sił
nacią gowych liny napinają cej oraz wstę pnych przemieszczeń górnego węzła ramy „A”
podano w tab. 1.
Zerwanie w kierunku X – siła 15.7 kN – pomiar 57
a)
b)
Rys. 4. Przykłady analiz widmowych pomierzonych drgań:
a) Spektrum przemieszczeń w punkcie 3x (rys. 1)
b) Spektrum przyspieszeń w punkcie 4x (rys. 1)
Wybrane wyniki z pomiarów in situ podano w tab. 2. Są to czę stotliwoś ci uzyskane z
analizy spektralnej wibrogramów oraz logarytmiczne dekrementy tłumienia drgań (metody
wyznaczenia – por. [9] – podano w tab. 3).
5 Stronę techniczną badań zrealizowała, wg programu zaproponowanego przez Autorów
niniejszej publikacji, ekipa Laboratorium Badania Odkształceń i Drgań Budowli Instytutu
Mechaniki Budowli pod kierunkiem inż. Antoniego Abratańskiego. Pełne sprawozdanie z
pomiarów publikowane jest oddzielnie.
76290671.002.png 76290671.003.png 76290671.004.png
39
Tablica 1. Siły napinają ce i przemieszczenia uzyskane z badań konstrukcji in situ
Typ
konstrukcji
Siła napinają ca
KN
Przemieszczenie
statyczne mm
Max.
przemieszczenie
dynamiczne mm
Współczynnik
dynamiczny (4):
(3)
1
2
3
4
5
O
2,10
24,35
36,58
1,502
P
13,20
5,20
7,14
1,375
F
12,70
0,51
0,61
1,187
FTR
15,70
0,70
0,83
1,174
H
12,00
0,51
0,54
1,062
H 1
12,70
6,67
7,42
1,114
H 3
5,00
13,12
17,66
1,346
Tablica 2. Wybrane wyniki badań dynamicznych konstrukcji in situ
Typ
konstrukcji
Czę stotliwość
drgań
własnych H z
Stosunki
czę stotliwoś ci
n 2 : n 1
n 3 : n 1
n n : n 2
Stosunki
czę stotliwoś ci
n 3 : n 2
n 4 : n 2
Stosunki
czę stotliwoś ci
n i : n o 2
Log.
dekrementy
tłumienia
D
1
2
3
4
5
6
„O”
n 1 0,75
n 2 2,06
n 3 3,77
n 4 6,44
-
2,74
4,98
8,57
-
-
1,83
3,13
1
1
1
1
0,202
0,087
0,063
0,061
„P”
n 1 1,88
n 2 3,68
n 3 4,98
n 4 6,67
-
1,96
2,65
3,55
-
-
1,35
1,81
2,51
1,79
1,32
0,95
0,091
0,066
0,061
0,059
„H“
n 1 1,90
n 2 3,75
n 3 4,75
n 4 6,00
-
1,97
2,50
3,16
-
-
1,27
1,60
2,53
1,82
1,26
0,93
0,097
0,069
0,064
0,060
3. Analiza i obliczenia numeryczne
Najważniejszy jest tu dobór modelu fizycznego konstrukcji. Model ten przyję to wg
konwencjonalnych zasad Metody Elementów Skończonych MES (por. np. [5]).
Trudność stanowi opis połą czeń, szczególnie górnego węzła. Jest to połą czenie słupa
ramy (dwuteownik HEB 360) z ryglem (dwuteownik I 220) przy pomocy blachy wę złowej
gruboś ci 10 mm i spoiny pachwinowej gruboś ci 6 mm i długoś ci 40 mm (rys. 5). Dodatkowo
celem ułatwienia montażowego założono luź no dokrę cone cztery ś ruby M- 16. W tej sytuacji
uznano za najlepsze rozwią zanie dokonanie tzw. ograniczonej identyfikacji modelu
fizycznego wykorzystują c wyniki pomiarów in situ dla obciążeń statycznych.
Modele MES dla wypełnień typu H i F, współpracują cych z główną konstrukcją
uwzglę dniają elementy prę towe i elementy płytowe. Zamodelowano połą czenia blach
obudowy mię dzy sobą i połą czenia blach ze słupami konstrukcji. Wykorzystano program
DIANA i programy własne. Jako konfigurację odniesienia przyję to konstrukcję odkształconą
76290671.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin