W1.pdf

(985 KB) Pobierz
Zachowania
konsumenckie
dr Agata Gąsiorowska
966490789.002.png
Wykład 1
Wprowadzenie
966490789.003.png
Czym zajmują się zachowania
konsumenckie?
Naukowo opracowane modele i metody badań zachowań konsumenckich
Zachowania konsumentów to badanie procesów występujących w
momencie, gdy osoba lub grupa wybiera, kupuje, używa i odrzuca produkty,
usługi, pomysły i doświadczenia, aby zaspokoić swe potrzeby i pragnienia
Stosowana dziedzina nauki – nie wolno zapominać o roli „chłopskiego
rozumu”, gdy usiłujemy odnieść nasze odkrycia do życia w prawdziwym
świecie
Zachowania konsumenta to nie tylko studiowanie samego aktu kupowania,
ale także:
Badania nad tym, jak posiadanie rzeczy wpływa na nasze życie, sposób
postrzegania siebie samych i innych
Badania nad tym, jak produkty, usługi i działania konsumentów wpływają na
świat społeczny, z którym mamy do czynienia
966490789.004.png
Elementy charakterystyczne
zachowań konsumentów
Zachowania konsumenckie są procesem
Początkowo dziedziną tą nazywano zachowaniami kupujących (zachowaniami
nabywców)
Obecnie uważa się, że wymiana jest tylko jednym z wielu elementów
zachowań konsumenckich, przede wszystkim obejmujących proces
konsumpcji
Konsumenci są aktorami na rynku - mogą np. podejmować decyzję w różny
sposób, w zależności od tego, jaką rolę pełnią w danej chwili
Zachowania konsumentów to teatr różnych aktorów
nabywca i użytkownik nie musi być tą samą osobą
Osoby, które mogą mieć wpływ na zakup i konsumpcję, w rzeczywistości
wcale nie muszą w tych procesach uczestniczyć
Konsumentami mogą być także grupy i organizacje (?)
966490789.005.png
Znaczenie zachowań konsumenckich w
kształtowaniu strategii marketingowej
Koncepcja marketingowa
Podejmowanie decyzji na wysokim szczeblu
zarządzania
Orientacja na zysk
Orientacja na konsumenta - dopasowanie
wszystkich aspektów prowadzonej działalności
gospodarczej - wyrobu, reklamy, obsługi itp. - tak, aby
zaspokoić potrzeby konsumenta
966490789.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin