Prowokacje_literackie_-_Zelenski_Boy_-_bez_przypisow.pdf

(332 KB) Pobierz
Prowokacje literackie - Żeleński Boy - bez przypisów
„Prowokacje literackie” – „Czytałem Wertera” – Tadeusz Żeleński (Boy)
www.maturazpolskiego.pl
1. Zdaje się, że wielkim odmłodzeniem literatury był romantyzm. Romantyzm był przede wszyst-
kim kwestią metryki. To był prawdziwy bunt młodych. Mickiewicz, Słowacki, Krasiński – mają
po dwadzieścia parę lat, kiedy wstępują na widownię, aby wziąć berło poezji. Mochnacki, herold
tej poezji, ma ledwo ponad lat dwadzieścia. Podobnie w innych krajach: Hugo, Musset, Heine –
Byron przede wszystkim. I to w czasach, gdy tak niedawno nasz Karpiński nie śmiał usiąść przy
ojcu i brał pokornie w gębę od niego za nic. Ale Byron nie miał ojca, a był lordem. Byron wiele
tu zdziałał.
Byron – a także Napoleon. Wojna, upowszechnienie służby wojskowej, szybkość awansu.
Dziewiętnastoletni chłopiec mógł być kapitanem, majorem, mógł kazać rozstrzelać starego pryka.
Trudno o skuteczniejsze upełnoletnienie.
2. I kiedy się tak zastanawiałem, wzrok mój padł na kupę książek, pozostałą na podłodze
od ostatniego porządkowania, czyli od ostatniego zmieniania nieporządku. Przeczytałem machi-
nalnie na jednej z nich: „Cierpienia młodego Wertera”. Uderzyła mnie ta młodość w tytule niby
szyld. Manifest, wyzwanie? Kto wie, czy nie tutaj trzeba szukać początków rewolucji: młodość
jako program. I znowuż kto wie, czy nie w tym programie trzeba szukać przyczyn fenomenalnego
sukcesu tej książki. Pisał ją autor dwudziestoparoletni (bohater też jest dwudziestoparoletni)
i mówi od siebie wprost o swoich cierpieniach.
3. To pewna, że z młodego Wertera zrodziło się całe pokolenie owych zuchwale, bezwstydnie mło-
dych: Adolf, Gustaw, René, Oktaw, d’Albert, Kordian 1 i tylu innych. Werter – to było dla młodych
to samo, co zdobycie Bastylii dla ludu, rewolucja lat wyprzedzająca rewolucję klas. Przed-
tem mógł ostatecznie pisać młody, ale teraz przyszła do głosu sama młodość.
A wszystko przez ten pistolet! Jakże inaczej patrzy świat, rodzina na młodego człowieka,
odkąd nigdy nie można wiedzieć, czy on się nie bawi nabitym pistoletem. Była w tym odrobinka
szantażu, ale nie bez rozlewu krwi, bo ilość autentycznych samobójstw była po Werterze znacz-
na.
4. Patrząc na tytuł tej niewielkiej książeczki posunąłem się tak daleko, że zajrzałem do niej i –
zacząłem czytać (). Czytając ją na świeżo spostrzegłem rzeczy, które wprzódy uszły mojej uwagi
i które przeważnie jej uchodzą, jak mogę wnosić z kilku omówień Wertera , które też z ciekawością
przejrzałem. Werter jest już raczej legendą książki, mitem niż żywym utworem.
W myśl tego mitu historia Wertera uchodzi za arcymiłosną, wyłącznie miłosną. Młody
człowiek zakochał się w dziewczynie przyrzeczonej innemu, męczył się, cierpiał, nie mógł się ode-
rwać i skończył samobójstwem. Oto dla wielu Werter. Sam tak myślałem. I dopiero teraz przeko-
nałem się, że jest nieco inaczej. Uchodzi przeważnie uwagi to, co jest osią tego tragicznego wyda-
rzenia, a to „coś” ma charakter raczej społeczny niż miłosny. Być może, iż dziś uwaga nasza jest
bardziej wyczulona na rozdźwięki społeczne, a mniej na miłosne. Kiedy dziś czytam tę książkę,
widzę jasno, że Werter nie zabił się przez Lotę ani dla niej i że punkt ciężkości jest gdzie indziej.
()
5. W pierwszej części miłość Wertera nie ma w sobie nic tragicznego. Co więcej, Werter nie zdra-
dza ani przez chwilę chęci zdobycia Loty dla siebie. Wyraźnie podobał się tej młodej pannie, któ-
ra jest prawie że zaręczona z innym, jak mu to zaraz wyznaje, ale kładąc akcent na słówko „pra-
wie”. Gdyby Werter zdeklarował się jasno, byłby zapewne bez trudu pozyskał serce Loty.
To nie jest położenie Mickiewicza – Gustawa wobec Maryli; nie ma tutaj nierówności towarzyskiej
i materialnej, stanowiącej zaporę; nie ma odmowy ze strony panny. Lota raczej daje do zrozumie-
nia, że jeszcze jest bądź co bądź wolna. Ale Werter () nie kwapi się do konkurów: on chce ko-
chać, bodaj cierpieć, ale nie żenić się. Potrzebował cierpieć – dla swego rozwoju duchowego. ()
6. Ta pierwsza część Wertera, która () kończy się wyjazdem młodego człowieka, nie ma w sobie
nic tragicznego. Posępnych tonów nabiera część druga – próba współżycia po powrocie, a zwłasz-
1 Adolf – tytułowy bohater powieści psychologicznej Constanta (1816), młodzieniec dwudziestoletni, uwi-
kłany w dramat namiętności i charakteru; Gustaw – bohater „Dziadów” części IV (1823) Adama Mickiewi-
cza; René – tytułowy bohater preromantycznej powieści psychologicznej Chateaubrianda (1802), będącej
manifestem młodej generacji Francuzów, znudzonych światem, szukających ucieczki od bezsensu życia;
Oktaw – bohater dramatu Musseta „Nie igra się z miłością” (1834), uwikłany w tragiczną w skutkach grę
miłości i dumy; d’Albert – postać z powieści Gautiera „Panna de Maupin” (1836); Kordian – tytułowy bo-
hater dramatu Juliusza Słowackiego (1834).
1 z 4
418048286.001.png
„Prowokacje literackie” – „Czytałem Wertera” – Tadeusz Żeleński (Boy)
www.maturazpolskiego.pl
cza finał (). Ale pomiędzy i częścią pierwszą a drugą przypada epizod najbardziej nas tu intere-
sujący, który pozwolę sobie przypomnieć w kilku słowach. ()
Jak wiadomo, Werter opuściwszy miejsce, gdzie żyła Lota, wstąpił do służby konsularnej.
W nowych warunkach czuje się wcale dobrze. Cieszy się względami możnego dygnitarza, hrabiego
C., który go lubi i popiera. Poznaje panienkę, z którą sympatyzuje. „Czuję się nierównie lepiej” –
notuje. „Zaczyna mi być jako tako. Najlepsze jest to, że pracy nie brak, a przy tym duszę moją
bawi ta mnogość ludzi” Słowem, zmiana wrażeń, kontrola fikcji realnością życia, przymus pra-
cy, zatrudnienie energii – wszystko to robi swoje. ()
Słowem, młodzieniec żyje już całkiem innymi troskami, innymi myślami, i kiedy przycho-
dzi wiadomość o ślubie Loty, zastaje go niemalże pogodzonym z losem.
Ale tutaj zachodzi rzecz decydująca. Spotyka Wertera dotkliwe upokorzenie, które w do-
datku przecina jego karierę i zmusza do zmiany miejsca pobytu. Zaproszony na obiad w szczu-
płym kółku do hrabiego C., czując się dobrze w jego domu, Werter przeciągnął niebacznie swoją
wizytę poza godzinę, w której zaczęło się schodzić znamienite towarzystwo. Nie zauważył chłodu
i zgorszenia, z jakim schodzący się goście przyjęli jego obecność; nie zrozumiał zakłopotania
sprzyjającej mu panny B.; dopiero trzeba było przyjaznej, ale jakże dotkliwej aluzji hrabiego,
aby skłonić młodzieńca do opuszczenia salonu, w którym mieszczański syn, choćby zdolny i wy-
kształcony, nie miał prawa znajdować się ze szlachtą, choćby prowincjonalną i śmieszną.
Rzecz byłaby może przyschła, ale rozeszło się po mieście, że hrabia wyprosił Wertera
z domu. Przydawano złośliwe komentarze. „Teraz dopiero zaczęła mnie gryźć cała sprawa” – pi-
sze. Wpada w rozpacz: rad by „przebić szpadą śmiałka, który by się ośmielił rzec o tym słowo”;
czuje, że „tylko widok krwi mógłby go uspokoić”. „Sto razy chwytałem nóż, aby ulżyć zbolałemu
sercu”
Dalecy jesteśmy od sielanki pierwszej części, ale ta zmiana nie ma nic wspólnego z miłością.
7. Werter poprosił o zwolnienie ze służby i otrzymał je. () Jego czynne życie, jego kariera są
złamane; zarazem czuje, że nigdy nie wydźwignie się ze swego stanu, że jego mieszczańskie po-
chodzenie we wszystkim będzie mu stało na przeszkodzie. Wraca do miejsca, gdzie mieszka Lota,
ale wraca jako bankrut życiowy. ()
I wówczas zmartwychwstaje jego miłość do Loty. Werter czepia się tej miłości. Całe nieza-
dowolenie jego z siebie, ze świata, sublimuje się w tę miłość. O poprzednich zdarzeniach nie ma
już mowy, tylko o Locie. Następuje jakby bezwiedna, a tak dobrze nowoczesnej psychologii znana
maskarada uczuć; cały jego Weltschmerz 2 – jak gdyby sobie szukał powabniejszego motywu –
wyżywa się w tej nieszczęśliwej miłości, o której gdyby nie doznany zawód życiowy, Werter byłby
już do tej pory doszczętnie zapomniał. I w samobójstwie, jakie popełnia Werter, Lota gra, ściśle
biorąc, jedynie pośrednią rolę; w istocie losy młodzieńca rozstrzygnęły się tam, w salonie hrabie-
go C., w dniu owej przygody, po której jedynie „widok krwi mógł go uspokoić”.
Ta psychologia Wertera, ta podszewka jego desperackiej miłości, jest bardzo prawdziwa.
Pamiętam sporo takich młodocianych samobójstw z miłości i zawsze miałem wrażenie, że pod-
świadomie miłość jest w nich raczej pretekstem, że najczęściej jakieś niezadowolenie z siebie,
tak częste u młodych, a powstałe na innym tle, czepia się owej miłości, aby dać im piękniej zgi-
nąć. W każdym razie epizod ten czyni sprawę Wertera bardziej skomplikowaną, niż się to zdaw-
kowo przypuszcza, i czyni zeń ofiarę nie tyle miłości, ile ówczesnych konfliktów społecznych.
Zadania do tekstu:
1. Określ użytą w incipicie fragmentu 1. formę gramatyczną czasownika „zdawać się”. Ja-
ką funkcję w modelowaniu znaczenia wypowiedzi pełni użycie takiej właśnie formy?
(0–1–2 p.)
2. Bunt której z przywołanych we fragmencie 1. postaci historycznych objawił się na polu innym
niż literatura?
(0–1 p.)
2 Weltschmerz – [wym. weltszmerc] dosł. ból świata, istnienia; depresja, smutek wynikające z myśli o nie-
doskonałości świata.
2 z 4
418048286.002.png
„Prowokacje literackie” – „Czytałem Wertera” – Tadeusz Żeleński (Boy)
www.maturazpolskiego.pl
3. Na jakiej zasadzie został wprowadzony do fragmentu 1. przykład Karpińskiego?
(0–1 p.)
4. Kilkakrotne przywołanie we fragmencie 1. przykładu Byrona służy wskazaniu szczególnej roli
tego poety w zmianie wartościowania młodości. Poprzez jakie dwa rodzaje aktywności Byron
wywierał wpływ na romantyków?
(0 lub 2 p.)
5. Czemu służy informacja podana w nawiasie (fragment 2)?
(0–1 p.)
6. Według Boya młodość w tytule książki Goethego jest „manifestem, wyzwaniem”. Uzasadnij
każde z tych określeń. (fragment 2.)
(0–1–2 p.)
7. Podaj dwie cechy, które łączą wszystkie przywołane we fragmencie 3. postacie.
(0–1 p.)
8. Wymień tych z wymienionych przez Boya bohaterów literackich, którzy pochodzą z utworów
pisarzy obcych. Podkreśl imię tego, który został stworzony najwcześniej. (fragment 3.)
(0–1 p.)
9. Jaką rolę pełni motyw pistoletu w postrzeganiu młodości przez odbiorców „Cierpień” (frag-
ment 3.)?
(0–1 p.)
10.Zacytuj z fragmentu 4. zdanie, w którym pojawia się sformułowanie ironiczne. Podkreśl
to sformułowanie.
(0–1 p.)
11.W czym Boy widzi przyczynę dostrzegania nowych aspektów w historii Wertera (fragment 4.)?
(0–1 p.)
12.Zacytuj tezę wynikającą z uważnego przeczytania części I „Cierpień”, postawioną przez Boya
we fragmencie 5. Wymień dwa zabiegi stylistyczne służące tu podkreśleniu owej tezy.
(0–1–2–3 p.)
13.Co różni część pierwszą „Cierpień” od drugiej? Podaj dwie różnice. (fragmenty 5., 6.)
(0–1–2 p.)
14.Sporządź plan (w punktach i podpunktach) historii opisanej w powieści Goethego, któ-
rą przywołuje Boy, streszczając pobyt Wertera poza miejscem, w którym przebywa Lota. Pod-
kreśl to zdarzenie, które stało się punktem zwrotnym w życiorysie Wertera. (fragment 6.)
(0–1–2 p.)
15.Co było główną (nie bezpośrednią) przyczyną bankructwa życiowego Wertera (fragment 7.)?
(0–1 p.)
16.W kontekście fragmentu 7. wyjaśnij określenie „maskarada uczuć”. Czemu służy ona w przy-
padku Wertera? Podaj użyty przez Boya epitet, który uzasadnia tę interpretację funkcji „ma-
skarady uczuć”.
(0–1–2–3 p.)
17.Jaki związek ujawnia powtórzenie cytatu „widok krwi mógłby go uspokoić” (fragmenty 6., 7.)?
(0–1 p.)
3 z 4
418048286.003.png
„Prowokacje literackie” – „Czytałem Wertera” – Tadeusz Żeleński (Boy)
www.maturazpolskiego.pl
18.Użycie jakich wyrazów lub związków wyrazów służy podkreśleniu ostateczności klęski życio-
wej Wertera? Wypisz z tekstu dwa przykłady (fragment 7.).
(0–1 p.)
19.Argumentację zawartą we fragmencie 7. charakteryzuje pewny siebie, autorytatywny ton. Któ-
re ze wskazanych niżej zabiegów językowych i stylistycznych łagodzą tę autorytatywność:
a. użycie trybu oznajmującego,
b. użycie trybu przypuszczającego,
c. użycie przysłówka „raczej”,
d. użycie przysłówków „zawsze”, „nigdy”,
e. cytowanie sformułowań Goethego?
(0–1 p.)
20.Sformułuj jedno zdanie na temat matury, używając któregoś ze sposobów złagodzenia autory-
tatywności wypowiedzi, jakimi posługuje się Boy. Podkreśl zastosowany zabieg stylistyczny.
(0–1 p.)
21.Wskaż w zakończeniu ostatniego akapitu szkicu Boya dwa argumenty subiektywne (frag-
ment 7.).
(0–1–2 p.)
22.Sformułuj dwa zasadnicze wnioski wynikające z dokonanej przez Boya reinterpretacji „Cier-
pień młodego Wertera” (fragment 7.). Podkreśl ten z nich, który jest potwierdzeniem hipotezy
postawionej wcześniej. Znajdź tę hipotezę we fragmencie 4. i zacytuj ją.
(0–2–4 p.)
23.Nazwij po dwa użyte przez Boya zabiegi stylistyczne, które służą uzyskaniu:
a. obrazowości wypowiedzi,
b. jej jasności, przejrzystości,
każdą odpowiedź poprzyj jednym przykładem.
(0–2–4 p.)
24.Wyjaśnij, na czym polega prowokacyjny charakter tytułu „Czytałem Wertera”.
(0–1 p.)
4 z 4
418048286.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin