konspekt 2 - ogólny.doc

(32 KB) Pobierz
Joanna Ramza Sucha Beskidzka, 25

 

Temat: Uprzedmiotowienie człowieka jako problem w literaturze i sztuce.

Scharakteryzuj i oceń sposoby pokazania zjawiska w wybranych dziełach literackich i innych

(np. malarskich, rzeźbiarskich, filmowych, teatralnych).

 

 

I. Literatura podmiotu

Borowski T., Dzień na Harmenzach w: Wspomnienia Wiersze Opowiadania, Warszawa 1974.

Jaworski K. A., Serca za drutem, Lublin 1959.

Przerwa-Tetmajer K., Lubię, kiedy kobieta [Dokument elektroniczny], tryb dostępu: http://inx.pm.waw.pl/~tp/tetmajer.html, [data dostępu: 4.03.2008].

Tuwim J., Wiosna [Dokument elektroniczny], tryb dostępu: http://www.tomex.kom.pl/index.php?page=wiersze&autor=julian_tuwim&title=wiosna, [data dostępu: 1.03.2008].

Witkiewicz S. I., Szewcy, Warszawa 1992.

 

II. Literatura przedmiotu

Kosiek T., Skrzypek Ł., Nawrot A., Sętkowska-Steczek G., Słownik motywów literackich, Kraków 2004.

Rees L., AUSCHWITZ Naziści i „ostateczne rozwiązanie”, Warszawa 2005.

Sawicki P., Egzekucja [Dokument elektroniczny], tryb dostępu: http://www.mdsm.pl/index.php?language=PL&id=172,

[data dostępu: 2.03.2008].

Stopka D., Szkolny słownik pojęć i terminów literackich, Kraków 1997.

Sułka H., Słownik lektur dla liceum, Kraków 2004.

 

III. Ramowy plan wypowiedzi

1. Określenie problemu:

a) negacja słynnego cytatu Maksyma Gorki: „Człowiek. To brzmi dumnie”,

b) uprzedmiotowienie człowieka – z jakimi wiąże się kategoriami, na czym polega i do czego prowadzi?

2. Kolejność prezentowanych treści:

1) wpływ wojny na psychikę i ciało człowieka:

a) Dzień na Harmenzach:

- technika behawioryzmu, którą posłużył się T. Borowski,

- człowiek zmuzułmaniony oraz zlagrowany,

- dlaczego ludzie, którzy utracili życie w obozie nie zostaną zbawieni? Nawiązanie do utworu T. Różewicza Ocalony.

b) Serca za drutem:

- wspomnienia byłego więźnia obozu w Sachsenhausen,

- tortury jako metody degradacji zdrowia i psychiki,

- odwołanie się do utworu historycznego AUSCHWITZ Naziści i „ostateczne rozwiązanie”.

2) Else Baker: „Możliwości ludzkiego zepsucia są niezgłębione” – negatywne skutki kształtowania swojego losu przez ludzi:

a) Szewcy:

- jak władza zmienia człowieka? Krótka droga, która oprawcę przemienia w ofiarę,

- konwencja teatru absurdu,

- sposób przedstawienia przeobrażenia Roberta Scurvego przez S.I. Witkiewicza.

b) Wiosna:

- ironiczne posłużenie się przez J. Tuwima gatunkiem poezji artystycznej – dytyrambem,

- pozorna pochwała hołoty,

- co ukazuje celowa brutalizacja języka w utworze?

3) kreacja kobiety, dzięki której dekadent może na chwilę zapomnieć o bezsensie życia:

a) Lubię, kiedy kobieta...:

- młodopolski behawioryzm w prezentowaniu kobiety przez K. Przerwę-Tetmajera,

- dlaczego mężczyzna odczuwa miłosne uniesienia, a w kobiecie dostrzega tylko reakcje zewnętrzne?

3. Wnioski:

a) z uprzedmiotowieniem człowieka zetknąć się możemy zarówno w literaturze – prozie, poezji, dramacie, jak i w filmie czy też na obrazie. Każde obrazowanie znacząco różni się od kolejnego,

b) historia jest najlepszym nauczycielem, to ona ukazuje wszelkie oblicza uprzedmiotowienia.

 

IV. Materiały pomocnicze

- kartka z cytatami,

- plansza z obrazami oraz fotografiami,

- prezentacja multimedialna ukazująca uprzedmiotowienie człowieka w filmach: Schindler’s List, reż. Steven Spielberg, USA 1993 oraz Pianista, reż. Roman Polański, Francja, Holandia, Niemcy, Polska, Wielka Brytania 2002.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin