Adam Stanis-aw Naruszewicz- Satyry.doc

(85 KB) Pobierz

I. Satyra jako gatunek literacki:

 

·                     Ogólna charakterystyka twórczości satyrycznej:

 

- satyra:              1) nazwa pojedynczego gatunku literackiego, historycznie ukształtowanego, którego                             proces rozwojowy został dawno zamknięty; nazwa gawędy satyrycznej

                            pierwiastek satyryczny jest tu czynnikiem konstytutywnym

                            2) swoista jakość ideowo- artystyczna, mogąca ujawniać się w różnych, pod                                           względem gatunkowym, utworach; realizuje się ona przy pomocy specjalnie                                           dobranych środków, a jest wyrazem krytycznej, negatywnej postawy pisarza wobec                             istniejącej rzeczywistości

                            → może dochodzić do głosu w licznych utworach literackich jako

 

- cele:                            - obrazowe napiętnowanie i drwina zwalczanych objawów życia społecznego

                            - ośmieszenie i skompromitowanie postaci reprezentującej pewne typowe wady

                            - poważne funkcje polemiczne i wychowawcze

                            - obraz świata o rysach wykrzywionych i przejaskrawionych

 

- budowa:              - rozmaite formy i struktury językowe o wyrazistej ujemnej ekspresji

                            → parodia, groteska, karykatura

 

 

·                     Dwojakie zadania i kształt literacki satyry:

 

1) utwory satyryczne w głównej mierze nastawione są na krytykę rzeczywistości, na wydobywanie i demaskowanie, literacki osąd i potępienie jej „ciemnych” stron

2) bezpośrednio, lub pośrednio, krytyka ta zmierzać w kierunku propozycji nowego, pozytywnego ideału moralno- obyczajowego, społecznego czy politycznego

obok krytycznego, posiada charakter dydaktyczny, nauczający, moralizatorski

 

 

- kształt literacki- trzy pierwiastki:              1) dydaktyczny

                                                                      2) liryczny

                                                                      3) epiczny

od sposobu wykonania każdej z tych części oraz od wzajemnego ich stosunku zależy wartość artystyczna satyryczna

 

·                     Adres społeczny satyr:

 

- nie były kierowane przeciwko konkretnym ludziom, lecz przeciw wadom

adres bezosobowy/ ponadczasowy

typizacja-              „ujęcie zjawisk powszechnych bez ryzyka przypadkowości wynikającej z                                           indywidualizacji”

 

·                     Kryzys gawędy satyrycznej i jego źródła:

 

- założenie: szlachtę należy wychować i przekonać bo od niej zależy zaaprobowanie postulatów i powodzenie reformy

- rewolucyjna, powstańcza Warszawa: zdrajców i wrogów pociągano do  o s o b i s t e j  odpowiedzialności → dydaktyka straciła rację bytu w czasach, gdy jedynym lekarstwem były szubienice, nie kazania

 

 

II. Problematyka satyr Naruszewicza:

 

·                     Pionier demokracji antymagnackiej”:

 

- tendencja związana z programem reformy państwa i społeczeństwa, uzdrowienia stosunków politycznych i wychowania obywateli Rzeczypospolitej na nowych zasadach

poprzez krytykę anarchii i przewagi magnackiej prywaty nad interesem i dobrem ogółu; krytykę obyczajów szlacheckich i ciemnoty społeczeństwa, modnej cudzoziemszczyzny i rozpasania moralnego

              - krytyka magnaterii i jej wpływu na zaprzedane masy szlacheckie

              - satyryczny opis obyczajów dworu magnackiego

 

·                     Rzeczpospolita pochlebców:

 

- Pochlebstwo:              - ironiczny i parodystyczny opis groteskowego kraju i pałacu                                                                       upersonifikowanego Pochlebstwa

                                          - atakowana jest saska przeszłość

                                          - potępiany jest panegiryzm pochlebców i upodlająca się na dworze szlachta

                                          - krytyka skierowana jest przede wszystkim w magnackich adresatów                                                         panegirycznej literatury

                                          - drwina z płatnych pisarków, opiewających awanse życiowe magnatów,                                                         czyniąc z nich ważne i godne powszechnej wiadomości wydarzenia

 

·                     Krytyk szlacheckich rządów i obrońca warstw pracujących:

 

- Satyra:                            - to także alegoryczne przedstawienie stosunków wewnętrznych                                                                       Rzeczypospolitej

- Reduty:                            - pesymistyczna charakterystyka współczesnego społeczeństwa polskiego

                                          - potępiane jest rozbawienie i beztroska stolicy w obliczu zagrożenia

- wielokrotnie oskarża niesprawiedliwość stanową

·                     W kręgu tradycji staropolskiej:

 

- całokształt krytyki Naruszewicza przedstawia kompromisowe stanowisko ideologów Oświecenia wobec szlachty i magnatów:

              → krytykując obyczaje i moralność klasy panującej, domagając się pewnego zreformowania               stosunków społecznych i występując w obronie ludzi pracy, nierzadko stali na gruncie               feudalnego porządku, który chcieli jedynie ulepszyć a nie zmienić

- np. Szlachetność:              - bez podważania samej zasady szlachectwa, krytykuje tych, którzy                                                         należą formalnie i prawnie do szlachty, ze względu na swoje czyny i sposób                                           życia nie zasługują jednak na szlacheckie tytuły

 

odnowienie ideałów etycznych staropolskich moralistów

 

·                     Przeciw sojuszowi fircyków i sarmatów:

 

- paradoksalny związek łączący kosmopolitycznego fircyka i prowincjonalnego szlachcica jest związkiem organicznym

wspólny stosunek do ojczyzny, poglądy na sprawy społeczne, wartość wykształcenia;

- oba przypadki, przy całej swej odmienności, spotykają się z podobnymi zarzutami i zyskują podobną ocenę satyryka

- oba przypadki zaopatrzone są w wartość literackiego i realistycznego odtworzenia życia szlachty

 

·                     Sarmatyzmu dziwy”:

 

- w ciemnocie i prymitywizmie moralnym szlachty słusznie dopatrywał się Naruszewicz konsekwencji politycznych, uznał, że niski poziom kultury i brak wykształcenia przynosi szkodę samej szlachcie, jak również Rzeczpospolitej

- np. w Chudym literacie:              - przytoczony dialog, jakby wzorowany na Krótkiej rozprawie Reja, w                                                         którym wzajemnie wyrzucają sobie nieróbstwo szlachcic i ksiądz

                                                        - wykpione horyzonty myślowe współbraci (romanse i przepowiednie)

 

·                     Sprzeczności oświeconego jezuity:

 

- krytycznie ustosunkowywał się Naruszewicz również do duchowieństwa, nie wdając się, co prawda, w szczegóły, zadowalając się złośliwymi aluzjami

- dążył do kompromisu między dawnymi wartościami etycznymi, cnotą i religijnością przodków a oświeceniowymi postawami intelektualnymi i obywatelskimi

-wysoko cenił i gloryfikował staropolską religijność, gwałtownie potępiając nowinki filozoficzne  wyrosłe z racjonalistycznego i humanistycznego ducha nowej epoki, uważając, że są one przyczyną zła czasów mu współczesnych i nieomalże głównym źródłem deprawacji moralnej społeczeństwa

 

·                     Bohaterowie redutowej maskarady:

 

- z wyjątkową niechęcią prześladował rozpróżniaczoną, chulaszczą młodzież → stanowiła ona, podobnie jak „sarmaci”, zaprzeczenie ideałów pedagogicznych ówczesnych reformatorów

- jej cechy skupia popularny fircyk → najwyraziściej zarysowany typ satyryczny w utworach Naruszewicza:

                            - w Pochlebstwie: prawi wszystkim damom jednakowe komplementy

                            - w Sekrecie: arcyplotkarz

                            - w Szlachetności: pyszałek

                            - w Głupocie: nowomodny zoil

 

- z szyderczym potępieniem spotykają się też takie obyczaje młodzieży jak: karciarstwo, zbytek, trwonienie pieniędzy, życie ponad stan [ <lol> ]

- z poczuciem obywatelskiej i pisarskiej odpowiedzialności zaakcentow...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin