KULTURA JĘZYKA.doc

(53 KB) Pobierz

                                                        KULTURA  JĘZYKA

 

 

Kultura języka :

1.     Działalność , która zmierza do udoskonalenia języka i rozwijania umiejętności poprawnego i sprawnego posługiwania się nim . – jest to kultura języka w znaczeniu normatywnym .

2.     Stopień umiejętności poprawnego i sprawnego posługiwania się językiem . – jest to kultura języka w znaczeniu podmiotowym . 

 

Działalność tą prowadzą głównie językoznawcy ( w sposób profesjonalny ) , publicyści , dziennikarze , nauczyciele , miłośnicy języka .

 

 

Podstawowe zadania językoznawców :

1.     Ustalanie norm (norma – zbiór środków językowych uznawanych za poprawne ) .

Obserwują UZUS i tendencje rozwojowe polszczyzny , dysponują wiedzą o języku .

2.     Kodyfikacja – opis normy .

     Norma obowiązuje : nie trzeba się z nią zgadzać , ale należy się jej podporządkować               , np. Internet ( ogólnoświatowy ) , internet (sieć w domu , firmie ) .

              Z kodyfikacji wynika ocena innowacji językowych ( przez kodyfikację osiąga się                             stabilizację normy – element ponad językowy ) .

3.     Pedagogika językowa – pisanie artykułów , podręczników czyli popularyzowanie , propagowanie wiedzy o języku ( np. dziennikarze , pisarze , nauczyciele ) .

 

 

Kultura języka w znaczeniu podmiotowym uwypukla indywidualny charakter kultury języka (poziom wysoki i niski ) .

 

 

Idealna umiejętność posługiwania się językiem powinna obejmować :

a)     znajomość reguł

b)    wrażliwość na piękno języka ( właściwe i niewłaściwe jego użycie )

c)     ogólną propedeutyczną wiedzę o języku                                                                                                                                                                          

 

 



          KJ normatywna                                             KJ podmiotowa

 

Schemat odzwierciedla podstawową zasadę :

Kultura języka w znaczeniu normatywnym służy kulturze języka w znaczeniu podmiotowym


Właściwe użycie języka :

Po raz pierwszy posłużyła się tym sformułowaniem Janina Puzynin . Właściwe użycie języka obejmuje poziomy :

a)     poprawności językowej – posługiwanie się językiem zgodnie z normą ustaloną przez językoznawców według kryteriów , brak błędów

b)    skuteczności komunikacyjnej – gdy odbiorca odczytał intencje zgodnie z wolą nadawcy ( jasno komunikowane intencje ) ; mamy do czynienia z działaniem , funkcjonowaniem , użyciem języka ; wynika z pragmatyki językowej .

                          MAKSYMY KONWERSACYJNE GRICE’A

1.     Zasada ilości informacji – mów tylko tyle , ile jest wymagane , oczekiwane , tylko tyle  , ile jest potrzebne , by druga osoba zrozumiała cię .

2.     Zasada jakości informacji – mów to , co uważasz za prawdziwe , do czego jesteś przekonany  .

3.     Zasada relewancji = zasada istotności = zasada odniesienia – mów informacje istotne , podawaj to , co ważne , mów na temat .

4.     Zasada sposobu podania informacji – mów tak , by cię rozumiano ; dostosuj sposób mówienia do sytuacji .

c)     etyczno-aksjologiczny = etyka słowa – do właściwego użycia języka Janina Puzynina zalicza określony obraz wartości .

 

ZASADY  KONTAKTU  JĘZYKOWEGO :

 

 

          „ NA NIE”

               „ NA TAK”

JAKO NADAWCY

1.     Nie krzywdzić drugiego człowieka ani też grup społecznych słowem wrogim .

2.     Nie okłamywać innych , nie manipulować nimi za pomocą półprawd , pochlebstwa , demagogii , szantażu .

1.     Mówić tak , by partnerzy czuli się bezpiecznie i mieli świadomość akceptacji .

2.     Mówić to , co się uważa za prawdę chyba , że przemilczenie lub kłamstwo są uzasadnione dobrem innych .

3.     Mówić tak , by nie utrudniać partnerowi zrozumienia i nie denerwować go brakiem poprawności i snobizmem językowym .

JAKO ODBIORCY

1.     Nie zamykać się na słowo innych , nie zrywać dialogu , nie przyjmować cudzego słowa z powziętymi z góry uprzedzeniami .

2.     Jednocześnie nie być naiwnym w odbiorze komunikatów i zdawać sobie sprawę z możliwości okłamywania i manipulowania

 

1.     Wysłuchiwać innych z dobrą wolą , choć bez naiwności , starając się rozumieć ich racje .

 




system - zbiór

norma  - zbiór                 środków językowych

uzus     - zbiór

               

 

System językowy - uporządkowany zbiór elementów językowych.

Język jest systemem .

                 

                                               język





 

                           słownik              gramatyka

                                ( zbiór słów )        ( zbiór reguł )

 

System językowy jest :

a)     abstrakcyjny – ma mniej więcej jednakowy kształt dla wszystkich mówiących danym językiem

b)    potencjalny – gotowy do użycia w każdej chwili ; nigdy nie będzie zrealizowany w całości

c)     otwarty – można go w każdej chwili uzupełniać dowolnymi elementami

 

To wszystko , co mówimy , to realizowanie systemu poprzez wybór środków językowych.

 

 

Norma językowa – zbiór tych elementów systemu językowego, które są w pewnym okresie uznane przez jakąś społeczność ( najczęściej przez całe społeczeństwo , a przede wszystkim przez jego warstwy wykształcone ) za wzorcowe , poprawne albo co najmniej dopuszczalne.

Dwa poziomy normy językowej :

a)     norma wzorcowa

        te elementy języka i wypowiedzi , które są używane świadomie , z poczuciem ich wartości semantycznej i stylistycznej , a pozostają w zgodzie z tradycją językową , regułami gramatycznymi i semantycznymi polszczyzny oraz tendencjami rozwojowymi , które można w niej obserwować . Są to elementy akceptowane przez zdecydowaną większość wykształconych Polaków .

        w kontaktach oficjalnych , wysoki stopień świadomości mówiących , wyrasta z miłości do języka

b)    norma użytkowa

        obejmuje zestaw wyrazów , ich form i połączeń charakterystycznych dla tych typów kontaktów , w których język traktuje się jako wartość użytkową , a konkretnie jako narzędzie ( przekazu informacji , perswazji itd. ) . Chodzi więc o zespół środków językowych używanych w kontaktach swobodnych , przede wszystkim nieoficjalnych , o różnorodnej tematyce . Można w niej wyróżnić normę potoczną ogólną , normę potoczną regionalną i normę profesjonalną .

        w kontaktach nieoficjalnych , wyrasta z traktowania języka jako narzędzia komunikacji

 

 

Uzus językowy – jest to panujący w pewnym środowisku powszechny zwyczaj używania takich , a nie innych form językowych . Na uzus składają się te elementy językowe , które występują bardzo często w tekstach określonego typu i określonego środowiska . Są to zarówno te wyrazy , ich formy i połączenia , które zyskały ogólną aprobatę i wchodzą do normy językowej , jak i te składniki tekstów , które nie zyskały dotąd powszechnej aprobaty i mogą razić niektórych członków danej społeczności , niemniej mają charakter obiegowy i są tradycyjnie używane .

W skład uzusu nie wchodzą indywidualizmy językowe , formy pojawiające się rzadko i sporadycznie , choćby nawet były one zgodne z regułami systemu językowego .

Zasób elementów należących do uzusu jest podstawą przemian zachodzących w normie językowej . Jeśli bowiem jakiś wyraz , forma wyrazowa , znaczenie leksykalne , połączenie składniowe czy frazeologiczne uzyska znaczny stopień rozpowszechnienia , to z czasem zostanie najprawdopodobniej skodyfikowane w obrębie normy : najpierw wejdzie do normy użytkowej , a po pewnym czasie może zostać zaaprobowane także w normie wzorcowej .

 

 

                5  TYPÓW  ELEMENTÓW  JĘZYKOWYCH

 

 

 

 

 

 

 

 

           1                           2                            3                            4                              5     

 

 

 

    SYSTEM
  

 

    NORMA                                                                                                   

 

 

    UZUS

1.     Elementy systemowe – środki językowe zgodne z systemem , ale nie rozpowszechnione , nie używane , niepoprawne np. chorość , walczyciel .

2.     Elementy systemowo- uzualne – zgodne z systemem , są używane , uznawane za niepoprawne np. zaimek ‘ta’ ,

                                 M . ta

                                 B .  tą / tę







            

                          

              forma używana ,            norma faworyzuje tę formę ,





          zgodna z systemem ,              zawsze poprawna

             niepoprawna

 

                                                     język polski           język polski

                                                      mówiony                pisany

     rzeczowniki w liczbie mnogiej zakończone na –anse ( kwadranse , niuanse , seanse itp. – funkcja normatywna ; kwadransy , niuansy , seansy – funkcja zgodna z systemem ) .

3.     Elementy systemowo-uzualno-normatywne – większość form , którymi się posługujemy .

4.     Elementy normatywno-uzualne – są poprawne , ale niezgodne z systemem np.:      

-         wyrazy cytaty – tabu , boa , khaki

-         nieregularności systemowe – znajdować ( od : zachodzić )

                                  z-na-jd-owa-ć



                                                  

                                                    id-ę     

                znachodzi – forma obecna w XIX w. utworach Sienkiewicza i Orzeszkowej

-         relikty dawnego systemu – kiedyś były regularne , zgodne z systemem , ale w skutek ewaluacji systemu stały się nieregularne np. rzeczowniki zakończone w narzędniku na –ami : czasami , latami ; formy nieregularne : dawnymi czasy , przed laty .

5.     Elementy uzualne – niepoprawne , niezgodne z systemem , ale używane ( błędy językowe ) np. :


...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin