Regionalna i lokalna samorządność w turystyce.pdf
(
74 KB
)
Pobierz
172523028 UNPDF
REGIONALNA I LOKALNA SAMORZĄDNOŚĆ
W TURYSTYCE
Różne zjawiska i procesy związane z funkcjonowaniem turystyki oraz nowe
możliwości dają nowe rozwiązania dla lokalnych samorządów, szczególnie gmin i
powiatów m. in.:
•
lokalnych i regionalnych potencjałów
•
gospodarki i rozwiązań dotyczących możliwości finansowania
•
preferencji w zakresie rozwoju gospodarczego
•
stanu opinii publicznej i wyobrażeń o turystyce
•
zasad i mechanizmów zastosowanych w praktyce idei samodzielności i
samorządności
Rozwój turystyki lokalnej zależeć będzie od:
•
modelu władz lokalnych (np. model ekonomiczno - rozwojowy)
•
stylu sprawowania władzy
•
postaw społecznych
•
lokalnego wymiaru tradycji samorządowych
Rozwój regionalnej lub lokalnej gospodarki turystycznej musi być poprzedzony
analizą takich czynników jak:
•
aktualna wielkość ruchu turystycznego
•
zaplecze usługowe wykorzystywane przez turystów
•
pozycja poszczególnych gmin lub miejscowości turystycznych w regionie
•
możliwości miejscowości i regionów w zaspokojeniu rożnych potrzeb
•
motywacje przyjazdu turystów
•
stosunek miejscowej ludności i rozwoju miejscowości (lub gminy) przez
aktywizację gospodarki turystycznej
•
określenie obszarów szczególnego zainteresowania turystów
Umacnianiu się regionalnej i lokalnej samorządności w turystyce służą
przede wszystkim regulacje prawne (ustawy), dzięki którym są rożne inicjatywy
gospodarcze i samorządowe. Zaliczyć tu można:
•
powstawanie nowych jednostek gospodarki turystycznej, prowadzących
działalność na szczeblu lokalnym i regionalnym, np. biura podróży, obiekty
hotelarskie, zakłady gastronomiczne
•
szybko postępujący proces prywatyzacji
•
dopuszczenie kapitału krajowego i zagranicznego do inwestycji turystycznych
Marzena Wojciechowska dla OORZ PROGRES; Poznań 2009; Podstawy turystyki
•
wspieranie przez Unię Europejską w formie dopłat, dofinansowań lub
kredytów przeznaczonych na rozwój euroregionów
•
stosowanie zniżek i zwolnień z podatków
•
organizowanie lokalnych i regionalnych wspólnot gospodarczych w różnej
postaci
Podejmowanie samodzielnych decyzji na szczeblu lokalnym i
regionalnym dotyczy rozwoju turystyki i branży turystycznej z wykorzystaniem
uprawnień i narzędzi na ten cel. Wymaga to jednak uwzględnienia podstawowych
zasad rozwoju, a dokładniej:
–
region, powiat, gmina lub miejscowość uznają turystykę jako ważny czynnik
rozwoju gospodarczego; pozostałe sektory i dziedziny gospodarki są obszarami
wspierającymi turystykę
–
region, gmina, powiat przygotowują i wdrażają strategię aktywizacji lokalnej
poprzez rozwój turystyki i gospodarki turystycznej
–
regiony, powiaty, gminy wspierają wszelkie inicjatywy pomagające tworzyć
wewnętrzne struktury regionalne i lokalne służące rozwojowi
przedsiębiorczości w turystyce (np. lokalne organizacje turystyczne i
hotelarskie, biura podróży), a także rozwijają i doskonalą regionalny lub
lokalny system zarządzania marketingowego gospodarką turystyczną
Warunkiem stworzenia skutecznego systemu zarządzania turystyką na
szczeblu lokalnym lub regionalnym jest:
•
ukształtowanie się kompetentnych władz samorządowych, a w jednostkach
gospodarki turystycznej kadry menadżerów
•
ukształtowanie się odpowiedzialnych struktur organizacyjnych na szczeblu
samorządu terytorialnego,stymulujących rozwój lokalnej i regionalnej
gospodarki turystycznej
•
tworzenie i pozyskanie źródeł finansowania do realizacji przedsięwzięć
stymulujących rozwój gospodarki
Podstawą lokalnej i regionalnej gospodarki turystycznej, a także
czynnikiem kształtującym lokalną i regionalną samorządność w turystyce są
samodzielne podmioty gospodarcze prowadzące działalność w zakresie turystyki.
Obszarami ich samodzielnych decyzji mogą być takie dziedziny jak:
–
ustalanie cen towarów i usług turystycznych, marż, prowizji, rabatów i
upustów
–
podejmowanie działań konkurencyjnych
–
dysponowanie własnym kapitałem, organizowanie nowych struktur
gospodarczych (spółki, zrzeszenia, fundacje)
Marzena Wojciechowska dla OORZ PROGRES; Poznań 2009; Podstawy turystyki
–
negocjowanie i zawieranie umów
–
dobór kadr, podnoszenie kwalifikacji zawodowych kadr
–
prowadzenie własnej polityki płacowej
–
kształtowanie własnej oferty
–
ustalanie znaków towarowych i firmowych
–
wybór form sprzedaży, promocji, kanałów dystrybucji, wybór kontrahentów i
rynków zbytu
–
dysponowanie wynikami finansowymi
Aby gospodarka turystyczna mogła być jednym a aktywnych
i efektywnych elementów kształtowania rozwoju lokalnej i regionalnej turystyki
potrzeba:
•
wzmacniania stosunków gospodarczym na szczeblu lokalnym, regionalnym
oraz krajowym
•
racjonalnej gospodarki kapitałami własnymi i obcymi
•
kształtowanie równowagi rynkowej poprzez skuteczne zaspokojenie potrzeb
lokalnej i regionalnej społeczności oraz potrzeb turystów krajowych
i zagranicznych
•
integracja społeczności lokalnej i regionalnej
W miarę rozwoju idei samorządności w życiu społecznym oraz
gospodarczym rozszerza się działanie lokalnej i regionalnej samorządności
w turystyce oraz zwiększają się możliwości i szanse wykorzystania istniejących
zasobów i walorów turystycznych.
Marzena Wojciechowska dla OORZ PROGRES; Poznań 2009; Podstawy turystyki
Plik z chomika:
antumi
Inne pliki z tego folderu:
Usługi hotelarskie w krajach UE.pdf
(97 KB)
Krajowe i światowe organizacje hotelarskie.pdf
(113 KB)
Organizacje - linki.doc
(78 KB)
Podręczny słowniczek turysty.pdf
(110 KB)
Ustawa o usługach turystycznych.pdf
(159 KB)
Inne foldery tego chomika:
anatomia
angielski i niemiecki
antropologia kultury
antropologia podróży
antropologia rzeczy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin