RYNKI KAPITAŁOWE W UE.pdf

(152 KB) Pobierz
Rynki kapita³owe w dobie UE (16 stron)
Etapy integracji:
1. Wprowadzenie – instytucjonalne formy integracji:
Û sfera wolnego handlu,
Û unia celna,
Û wspólny rynek,
Û unia gospodarcza i monetarna.
2. Utworzenie wspólnego rynku (cel zapisany w Traktacie Rzymskim).
Swoboda przepływu jest charakterystyczna dla fazy integracji zwanej wspólnym rynkiem.
Wspólny rynek to ta faza integracji, która łączy elementy unii celnej i pewne elementy
unii gospodarczej. Na etapie wspólnego rynku istnieją 4 rodzaje swobody : swoboda
przepływu dóbr, usług, kapitału, ludzi.
Zasadnicze problemy, którymi zajmuje się teoria integracji w odniesieniu do
etapu wspólnego rynku:
1. liberalizacja czynników produkcji tj. kapitału i pracy,
2. wzajemna relacja pomiędzy rynkiem dóbr i rynkiem czynników produkcji.
Teoria integracji próbuje dać odpowiedź na pytanie w jakim stopniu integracja rynków
produkcji pomaga wytworzyć dochody czynników produkcji oraz tworzyć i dystrybuować
dobrobyt.
INTEGRACJA RYNKU CZYNNIKÓW PRODUKCJI PRZY ZAŁOśENIACH:
1. pomijamy kwestię przepływu dóbr,
2. mamy dwa kraje A i B.
Efekty integracji rynków czynników produkcji mogą być analizowane przez porównanie
sytuacji, w której ma miejsce przepływ czynników produkcji i sytuacji bez przepływu
czynników.
Sytuacja na rynku czynników produkcji w kraju A i B jest przedstawiona na rysunku.
Krzywa Sa i Sb reprezentujące podaŜ czynników produkcji i krzywe opadające Da i Db
reprezentujące popyt na czynniki produkcji. Razem wyznaczają one cenę pracy (tzn.
płacę) lub kapitału (%) i liczbę zatrudnionych pracowników lub ilość kapitału
zaangaŜowanego w danej gospodarce.
W przypadku kraju A w sytuacji nieintegracji, którego rynek pracy (kapitału) obu
krajów są oddzielone (bez migracji) warunki podaŜowe i popytowe prowadzą do wysokich
cen czynników produkcji.
W kraju B natomiast warunki popytowo podaŜowe prowadzą do niskich cen czynników
produkcji. W tej sytuacji rynki narodowe, z którymi poziomy stóp procentowych mogą
być utrzymane w separacji tylko poprzez środki kontroli np. zezwolenie na pracę,
kontyngenty, zakaz wywozu kapitału, zezwolenia na inwestowanie.
W sytuacji integracyjnej bariery przepływu czynników produkcji zostają usunięte, praca
i kapitał mogą przemieszczać się swobodnie miedzy krajami. W naszym przypadku
nastąpi przemieszczenie się do kraju A gdzie pracownicy posiadający kapitał zarabiają
więcej. Przepływ ten pociąga za sobą koszty (są to koszty ekonomiczne i psychologiczne
w przypasku pracowników). W przypadku kapitału są to koszty informacji. Z powodu
istnienia tych kosztów nie nastąpi całkowite wyrównanie płac czy teŜ stóp procentowych
od kapitałów.
 
Skutki przepływów czynników produkcji.
1. w kraju A:
przepływ kapitału lub pracowników do kraju A gdzie płace i stopy procentowe są
wyŜsze co prowadzi do niŜszej podaŜy krajowej ale wyŜszego popytu krajowego.
RóŜnica MN wskazuje na liczby migrantów bądź wielkość kapitału płynących z kraju B
do kraju A.
2. w kraju B:
Odpływ pracowników powoduje presję na zwiększenie płac a odpływ kapitału na
zwiększenie stóp procentowych. WyŜsze ceny czynników produkcji prowadzą do
niŜszego popytu i zwiększonej podaŜy. RóŜnica Pa wskazuje na liczby migrantów lub
na wielkość wywoŜonego kapitału z kraju B do kraju A. Ta liczba migrantów lub
kapitału jest równa popytowi na zagraniczną pracę lub kapitał.
Skutki w zakresie dobrobytu.
Kraje A i B są wyraźnie w innej pozycji w procesie integracji. Kraj przyjmujący ma
korzyści netto KFw. Kraj wysyłający B ma straty netto USI. Jest to róŜnica między stroną
inwestorów a pracodawców z korzyści migracyjnych pracowników. Podział dobrobytu
zaleŜy od alokacji korzyści z przepływów migrantów bądź oszczędzających za granicą.
EFEKTY Z INTEGRACJI RYNKÓW KAPITAŁOWYCH DLA INTEGRUJĄCYCH SIĘ
KRAJÓW.
Przedmiot teorii integracji.
1. liberalizacja czynników produkcji w tym rynku kapitałowego i konsekwencja takiego
przedsięwzięcia w zakresie: dobrobytu społecznego, podziału dobrobytu pomiędzy
poszczególne grupy społeczne, cen czynników produkcji, bilansu płatniczego oraz inne
efekty,
2. wzajemne relacje między rynkiem dóbr i ryzykiem czynników produkcji w fazie
tworzenia wspólnego rynku.
Efekty liberalizacji rynków kapitałowych.
Generalnie integracja czynników produkcji prowadzi do lepszej alokacji kapitału i pracy.
W wyniku tego procesu wzrasta dobrobyt w integrujących się krajach w PNN (produkt
narodowy netto). Podstawowe efekty liberalizacji to:
1. Zmienia się proporcja podziału dochodów między 2 główne kategorie:
Û dochody płacowe,
Û dochody od kapitału w obydwu krajach.
2. MoŜliwość czasowego pogorszenia bilansu płatniczego w wyniku liberalizacji
rynków kapitałowych. Pogorszenie bilansu płatniczego moŜe rekompensować napływ
kapitału w celu tworzenia jednostek produkcyjnych.
3. efekt restrukturyzacyjny tzn., Ŝe integracji rynków czynników produkcji (w tym
kapitału) moŜe ułatwić restrukturyzację towarzyszącą procesom liberalizacji handlu w
unii celnej.
4. efekt kreacji i przesunięcia strumieni kapitału i pracy. Polega to na tym, Ŝe będą
napływały inwestycje z krajów nieczłonkowskich. W efekcie przesunięcia chodzi o
reorganizację produkcji wewnątrz unii celnej.
5. efekty dynamiczne wywołane wzmocnieniem konkurencji między podmiotami i
zwiększeniem korzyści skali.
100247992.001.png
6. efekt przestrzennej koncentracji – oznacza, Ŝe przy zaawansowanym rynkach
finansowych moŜe nastąpić transfer nie tylko nadwyŜki popytu ale i podaŜy kapitału.
Ale poŜyczający i poŜyczkodawcy przesuną tam całą swoją działalność.
ZaleŜność pomiędzy procesem integracji a przepływem kapitału w formie ZIB
na etapie tworzenia unii celnej.
Eklektyczna teoria Dunninga:
mówi o 3 warunkach, które muszą być jednocześnie spełnione aby miały miejsce ZIB:
1. firma musi posiadać specyficzne przewagi własnościowe (przewagi oparte na wiedzy
posiadanych technologii, marki produktu), które przybierają formę nieuchwytnych
aktywów.
2. dla firmy musi być bardziej opłacalne wykorzystanie tych przewag niŜ sprzedaŜ czy
wydzierŜawianie ich innym firmom zagranicznym (czyli bardziej opłacalne jest
wnoszenie własnej aktywności i prowadzenie transakcji wewnątrz firmy – filie),
3. musi być opłacalne dla firmy zastosowanie tych przewag w połączeniu z nakładem
czynników produkcyjnych poza krajem macierzystym.
Obserwowane tendencje w zakresie inwestycji bezpośrednich w okresie trwania unii
celnej wskazuje, Ŝe proces integracji generuje i wzmacnia przewagi lokalizacyjne i
wpływa na strategie firm w zakresie obsługi rynków zagranicznych. Świadczy o tym
wzrost amerykańskich inwestycji w UE powiązany z ustanowieniem zewnętrznej taryfy
celnej. Były one sposobem pokonania przeszkód celnych i utrzymaniem rynków wcześniej
obsługiwanych za pomocą eksportu. Decyzje o podjęciu ZIB były podejmowane przez
firmy, które oceniały swoje przewagi jako rzeczywiste ale niŜsze od poziomu
wyznaczonego taryfą, jak i te które nie chciały zmniejszać swego zysku z powodu taryfy.
W obszarze handlowym UE następują procesy związane z reorganizacją produkcji
wywołane nasilającą się konkurencją i moŜliwością osiągnięcia korzyści skali. Wtedy firmy
międzynarodowe zaczynają poszukiwać optymalnej lokalizacji np. w celu obliczenia
kosztów pracy, transportu.
Utworzenie Unii Celnej sprzyja wzmocnieniu specyficznych przewag firm ulokowanych na
rynkach integracyjnych. Wynika to z moŜliwości osiągania korzyści skali a w związku z
tym większej akumulacji kapitału, która umoŜliwia rozwijanie działalności w zakresie
B+R, wdraŜanie innowacji będących źródłem przewag własnościowych.
W rejonie ekonomicznie zintegrowanym moŜe zachodzić proces polaryzacji przewag
własnościowych w związku z specjalizacją w zakresie działalności innowacyjnej.
Przedsiębiorstwa międzynarodowe mogą podejmować 2 typy odseparowane lokalizacyjne
tzn. mogą prowadzić: badawczo – intensywną produkcję komponentów powiązaną z
lokalną bazą B+R w krajach posiadających silnie innowacyjne sektory produkcyjne typu
montaŜowego w krajach o słabej innowacyjności.
Typy inwestycji związanych z procesem integracji.
W krajach członkowskich występują 4 typy inwestycji:
1. defensywne inwestycje zastępujące import – ich przyczyną jest generowanie
przewag lokalizacyjnych w wyniku procesu przegrupowania np. zmiana taryf celnych
a motywem jest utrzymanie udziału na rynku.
2. ofensywne inwestycje zastępują import – występują jako rezultat dynamicznych
efektów unii celnej w postaci rosnącej stopy wzrostu gospodarczego i zwiększenia się
rozmiarów rynku a ich motywem jest wykorzystanie rosnącego popytu i otwierania się
nowych rynków.
100247992.002.png
3. inwestycje reorganizacyjne – wywołane są presją konkurencyjną, które zachęcają
do realokacji zasobów zgodnie z przewagami komparytatywnymi, na ogół oznacza to
geograficzną zmianę lokalizacji czyli przesunięcie do miejsc o korzystniejszych
kosztach oraz zmianę struktury branŜowej, moŜe się z tym wiązać nawet ograniczenie
liczby filii.
4. inwestycje zracjonalizowane – wywołane dynamicznymi efektami unii celnej w
postaci obniŜki kosztów (w średnim i długim okresie) oraz korzyściami z tytułu
wzrostu efektywności. Ten typ inwestycji występuje w przypadku gdy
przedsiębiorstwo transnarodowe zaopatrywało rynek unii celnej drogą eksportu
pochodzącego z filii lub oddziałów ulokowanych wewnątrz Unii.
W przepływach inwestycji z krajów członkowskich do krajów trzecich głównym motywem
jest internalizacja przewag własnościowych oraz czynniki lokalizacyjne czyli firmy
przenoszą się tam gdzie mogą być konkurencyjne.
Rynek kapitałowy w Polsce w procesie integracji z UE.
Û W połowie ’98 r. skumulowana wartość BIZ (inwestycji bezpośrednich) wynosiła 25,6
mld $ do końca roku wyniosła około 30 mld $.
Û pod względem wejścia kapitału zaczynamy wyprzedzać Węgry i Czechy.
Struktura branŜowa inwestycji:
Û ponad 60 % inwestycji w przemyśle (21% w spoŜywczym i 17% w
elektromaszynowym).
Û dalej jest pośrednictwo finansowe.
Û handel.
Wśród inwestorów dominują kraje UE a wśród nich – Niemcy
Udział inwestorów zagr. w akcjach 38 % w obligacjach 24%
PROCES LIBERALIZACJI RYNKU KAPITAŁOFINANSOWEGO W UE.
Podstawowe dyrektywy i postanowienia traktatu z MAASTRICHT.
Etapy integracji:
1. Sfera wolnego handlu,
2. Unia celna,
3. Wspólny rynek (jednolity rynek wewnętrzny),
4. Unia ekonomiczna i monetarna.
Jednolity rynek wewnętrzny definiowany jest jako obszar bez granic, w ramach którego
jest moŜliwy swobodny przepływ towarów, ludzi, usług i kapitału. Lata w jakich
budowano rynek wewnętrzny to 1985 – 1992 (program Europa ’92). Realizacja tego
programu wykraczała poza rok ’92 i praktycznie trwa jeszcze do dziś.
Swobody jakie daje wspólny rynek to:
Û swoboda przepływu dóbr – wyraŜa się w eliminacji ceł i innych podobnych w
skutkach opłat oraz w zniesieniu ograniczeń ilościowych między państwami
członkowskimi.
Û swoboda przepływu usług – jest to zniesienie ograniczeń w wykonywaniu usług
przez obywateli państw członkowskich osiadłych w innym państwie niŜ kraj osoby
korzystającej ze świadczenia.
100247992.003.png
Û swoboda przepływu osób – oznacza swobodę osiedlania się i podejmowania
pracy przez obywateli jednego państwa członkowskiego na terenie innych państw
członkowskich oraz zmniejszenie dyskryminacji stosowanej ze względu na
obywatelstwo bądź róŜnice w systemie szkolnictwa, w dziedzinie zatrudnienia, płac
lub innych warunków płacy.
Û swoboda przepływu kapitały moŜliwość lokowania kapitału przez obywateli
jednego kraju członkowskiego na terenie innego kraju na tych samych warunkach
co osoby osiadłe kraju.
Aby urzeczywistnić te 4 podstawowe swobody naleŜało usunąć bariery, które
dzieliły Europę:
Û bariery fizyczne – (administracyjne), do których zaliczmy: kontrole i formalności
urzędowe na granicach poszczególnych krajów członkowskich (bariery fizyczne
odnosiły się do towarów i ludzi)
Û bariery techniczne – naleŜały do nich narodowe standardy i normy techniczne
regulujące organizację systemu zamówień rządowych i funkcjonowania sektora
publicznego, ograniczenia w świadczeniu usług bankowych i w swobodnym
przemieszczaniu kapitału.
bariery techniczne usuwalne są dwojako:
-
przez wzajemne uznawanie norm i standardów,
opracowanie wspólnych jednolitych norm (ma to miejsce wtedy, gdy
chodzi o ochronę Ŝycia, zdrowia, bezpieczeństwo).
Û bariery fiskalne – ujawniają się w zróŜnicowanym poziomie stawek VAT i stawek
podatków akcyzowych.
W Traktacie Rzymskim art. 3 juŜ na samym wstępie wolny transfer kapitału uzyskał
taką samą wagę ja pozostałe swobody. Art. 67 traktatu wprowadził ograniczenie
dotyczące przepływu kapitału: „ W ciągu okresu przejściowego członkowie wspólnoty
zniosą stopniowo w zakresie niezbędnym do sprawnego funkcjonowania rynku,
ograniczenia w ruch kapitału naleŜących do osób zamieszkałych w państwach będących
członkami wspólnoty jak równieŜ dyskryminacyjne traktowanie ze względu na
obywatelstwo lub miejsce zamieszkania stan lub na miejsce lokaty kapitału”. To
ograniczenie wprowadzania wskazywało na to, Ŝe kraje członkowskie nie aspirowały do w
pełni wolnego przepływu kapitału. Wyniknęło to m.in. z niechęci z rezygnacji
oddziaływania na przepływy kapitałowe (art. 68, 73, 108, 109). MoŜliwości obronne gdy
przepływy kapitałowe prowadziły do zakłóceń w funkcjonowaniu rynku dawał art. 73. Art.
108, 109 dawał moŜliwość wprowadzenia restrykcji, gdy występowały problemy w
zakresie równowagi bilansu płatniczego.
Na mocy traktatu zostały wprowadzone przepisy regulujące przepływy kapitału (dwie
podstawowe dyrektywy z lat ’60 na mocy art. 67). Dyrektywy te grupowały przepływy
kapitałowe wg stopnia liberalizacji tj. transakcje w pełni zliberalizowane
(bezwarunkowo zliberalizowane) i transakcje warunkowo zliberalizowane i takie,
wobec których nie było obowiązku liberalizacji.
Do transakcji w pełni zliberalizowanych zaliczamy:
Û bezpośrednie inwestycje zagraniczne,
Û krótko i średnioterminowe kredyty handlowe, poręczenia i gwarancje z nimi
związane,
Û transfery prywatne (osobiste) związane ze swobodnym przepływem osób,
Û nabycie nieruchomości,
Û transfery w związku z ubezpieczeniami.
Do transakcji warunkowo zliberalizowanych zaliczamy:
-
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin