r13-02_popr.doc

(1670 KB) Pobierz
StyleHeliona

Rozdział 13. Tworzenie materiałów

Materiały decydują o tym, jak powierzchnie obiektów odbijają i rozprowadzają światło. W szerszej perspektywie ubarwiają sceny, wprowadzając kolor, świetlistość, przezroczystość czy też przepuszczalność. W węższej perspektywie nadają powierzchniom obiektów ostateczny wygląd, który pozwala stwierdzić, czy dany obiekt jest gładki czy chropowaty, połyskliwy czy matowy, solidny czy kruchy, kanciasty czy gładki (rysunek 13.1).

Posługując się edytorem materiałów możesz łączyć ze sobą różne materiały lub przypisywać atrybutom materiałów różne mapy. W miarę jak rozrasta się tworzony przez ciebie materiał, edytor materiałów rozbudowuje hierarchiczną strukturę parametrów zwaną drzewem struktury materiału.

Kiedy zapisujesz scenę, drzewa struktury materiałów przechowywane są w pliku z rozszerzeniem .max. Istnieje jednak możliwość eksportowania materiałów do stworzonych przez użytkownika bibliotek materiałów. Biblioteki te umożliwiają przeglądanie zawartych w nich materiałów i importowanie materiałów do innych scen.

Rysunek 13.1. Każdy z obiektów w tej scenie posiada inny materiał


Praca w edytorze materiałów

Okno Material Editor podzielone jest na dwie odrębne części. Część górna zawiera paletę kolorowych próbek materiału oraz dwa zestawy ikon (rysunek 13.2). Natomiast część dolna zawiera rolety parametrów materiału (rysunek 13.3).

Paleta próbek materiałów to obszar wysokiej rozdzielczości, który służy do podglądu projektowanych materiałów. Ikony rozmieszczone wzdłuż krawędzi palety próbek umożliwiają przeglądanie, ładowanie, nazywanie, kopiowanie, zapisywanie i przypisywanie materiałów. Rolety parametrów służą zaś do dostosowywania i rozbudowywania drzewa struktury materiału.

Tabela 13.1. Ikony edytora materiałów

Ikona

Nazwa

Opis

Sample Type

Umożliwia wybór kształtu próbki.

Backlight

Włącza w okienku próbki światło tylne.

Background

Włącza w okienku próbki obraz tła.

Sample UV Tiling

Tworzy poglądowe kafelkowanie.

Video Color Check

Umożliwia sprawdzenie zgodności kolorów materiału z paletą PAL lub NTSC.

Save Preview

Umożliwia zapisanie podglądu animowanego materiału.

Play Preview

Umożliwia odtworzenie podglądu animowanego materiału.

Make a Preview

Umożliwia utworzenie podglądu animowanego materiału.

Select by Material

Umożliwia wyselekcjonowanie obiektu w scenie, na podstawie materiału aktywnej próbki.

Options

Wyświetla opcje okna Material Editor.

Material Map Navigator

Wyświetla okno Material Map Navigator.

Get Material

Umożliwia wybór typu materiału lub mapy.

Put Material to Scene

Uaktualnia materiał przypisany do obiektu w scenie.

Assign Material to Selection

Przypisuje materiał do aktywnej selekcji.

Reset Map/Material to Default Settings

Resetuje ustawienia materiału aktywnej próbki.

Make Material Copy

Wygasza materiał z aktywnej poprzez powielenie materiału na siebie.

Make Unique

Zamienia klon materiału na materiał niezależny.

Put to Library

Dodaje materiał aktywnej próbki do bieżącej biblioteki.

Material Effects Chanel

Przypisuje materiałowi kanał efektu.

Show Map in Viewport

Wyświetla mapę w oknie widokowym.

Show End Resutl

Pokazuje końcowy wygląd materiału.

Go to Parent

Przemieszcza o jeden poziom w górę w drzewie struktury materiału.

Go Forward to Sibling

Pozwala przejść do następnej mapy lub materiału na tym samym poziomie drzewa struktury materiału.

Rysunek 13.2. Paleta próbek materiałów oraz zestawy ikon

Rysunek 13.3. Rolety do definiowania właściwości materiałów i rozbudowywania drzewa struktury materiału. Liczba oraz rodzaje rolet uzależnione są od typu materiału


W palecie próbek widocznych jest domyślnie sześć okienek z próbkami, ale w rzeczywistości jest ich tam aż 24. Stają się one widoczne po przewinięciu widoku w palecie lub po zmianie ustawień wyświetlania.

Aby zmienić widok w palecie próbek:

1.       Kliknij ikonę Material Editor , która znajduje się w głównym pasku narzędziowym, lub wciśnij klawisz M na klawiaturze, aby wywołać okno edytora materiałów.

2.       Przemieść suwakami przewijania znajdujące się po bokach palety próbek, aby wyświetlić pozostałe próbki materiału.

3.       Kliknij w obrębie okienka próbki materiału, aby je uaktywnić. Następnie kliknij w okienku próbki prawym przyciskiem myszy.

Na ekranie wyświetli się menu kontekstowe okienka próbki.

4.       Wybierz pozycję 6 x 4 Sample Windows (rysunek 13.4).

W palecie próbe...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin