(ander)andros- mężczyzna, mąż, człowiek dorosły
(agein) ago – prowadzę
Stąd pochodzi nazwa ped.dorosłych, a zatem andrag. oznacza naukę „o prowadzeniu dorosłych”.
Andrag. to jedna z nauk, która wyodrębniła się z pedag. ogólnej i filozofii wychow., jako samodzielna dyscyplina mająca ściśle określony przedmiot, problematykę i metody badań.
Po raz pierwszy terminu andrag. użył w 1833 r. niem. ped. Aleksander Kapp. Wyodrębnienie nastąpiło dopiero w II poł. XIX w. W Polsce termin ten pojawił się po raz
pierwszy w Roku 1935 w pracy Andrzeja Niesiołowskiego i Hekeny Radlińskiej „Stosunek wychowawcy do środowiska społecznego”. Autorzy traktowali ten temat zamiennie z terminem pedag.społ.. Do dzisiaj andrag.jest dla wielu osób zagadką, ponieważ jedni utożsamiają ją z pedag., inni z filozofią.
Przyczyny powstania Andragogiki?
Przeobrażenia w sferze: warunków pracy, życia, odkrycia i wynalazki spowodowały, że w XIX w nastąpił intensywny rozwój upowszechniania kultury w formach pozaszkolnych.
Doskonalenie masowej produkcji, powstają: nowe technologie, nowe zawody, wzrasta zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadrę (na specjalistów).
Powstają kursy, wykładu powszechne, uniwersytety ludowe oraz uniwersytety powszechne.
Nowe formy kształcenia uzupełniają i rozszerzają system kształcenia szkolnego (zinstytucjonalizowanego) Był to jakby odzew na narastającą potrzebę do przygotowania człowieka w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości: zawodowej, technologicznej, społecznej, kulturowej, cywilizacyjnej poprzez:
· permanentne aktualizowanie wiedzy i umiejętności
· umiejętności efektywnego działania
Współcześnie andragogikę traktuje się jako: Jedną z nauk pedagogicznych zajmujących się kształceniem, samokształceniem, wychowaniem i samowychowaniem dorosłych Stawia ona w centrum zainteresowania młodzież pracującą i dorosłych. Ustala uniwersalne prawidłowości rządzące procesami ich kształcenia i wychowania, samokształcenia, doskonalenia i samodoskonalenia.
Andragogikę należy potraktować jako „ogólną teorię procesów edukacyjnych ludzi dorosłych, procesów przebiegających w różnych formach aktywności oświatowej i kulturalnej – w edukacji szkolnej dorosłych na różnych jej szczeblach, od szkoły podstawowej do szkoły wyższej dla pracujących, w pozaszkolnej edukacji zawodowej dorosłych, mającej na celu głównie doskonalenie i modernizacje kwalifikacji, w pozaszkolnej ogólnokształcącej edukacji dorosłych, związanej przeważnie z osobistymi, indywidualnymi potrzebami i zainteresowaniami, a także w różnych edukacyjnych przejawach uczestnictwa w kulturze”.
Andrag .określa zatem cele tych procesów. Warunki optymalizujące ich przebiegi i skutki, jak również rozwiązania w zakresie: doboru treści, kształcenia, form organizacyjnych, metod i środków.
Resime:Andragogika to nauka o kształceniu, samokształceniu, wychowaniu i samowychowa:niu młodzieży pracującej i dorosłych. Jest to system poprawnie uzasadnionych twierdzeń i Hipotez dotyczących zjawisk, zależności, prawidłowości kształcenia, samokształcenia, wychowania i samowychowania, doskonalenia i samodoskonalenia oraz przekształceniach przez człowieka.
(BERGER, LUCKMAN) Internalizacji, eksternalizacji
Obiektywizacji zasadnicze znaczenie dla istoty Rozumienia wychowania socjalizacja pierwotna i wtórna.
Socjalizacja pierwotna (to zaznajamianie się człowieka z uzgodnioną w jego środowisku społecznym koncepcją świata i jej stopniowa Internalizacja – uwewnętrznianie).
Socjalizacja wtórna (to podtrzymanie efektów socjalizacji pierwotnej oraz nabywanie wiedzy, umiejętności i postaw niezbędnych do pełnienia rozlicznych ról społ.)
Na rzeczywistość wychowawczą - internalizacja, ekstenalizacja składa się całość wydarzeń, w których uczestniczył wychowanek wychowawca organizuje tylko część jego doświadczeń musi zdobyć decydujący wpływ na kierunek tego rozwoju, interweniuje w dialektyczny związek człowieka i świata wpływając na ich wzajemne stosunki.
W wyniku procesów oświatowych powinien postępować rozwój człowieka czyli: Układanie Stosunków Człowieka Ze Światem oraz Regulacja Ich Wzajemnych Związków.
… zakres wiedzy i umiejętności przyswojonej przez nas w okresie dzieciństwa, młodości jest funkcją naszego bytu w strukturze społecznej.
Socjoekonomiczny cykl życia człowieka (Duncan)
Środowisko > Szanse
Rodzinne > życiowe
Kształcenie > Poziom życia
Zawód > Zdrowie, zamożność
Dochód > Status społeczny
Konsumpcja > Satysfakcja, morale
FUNKCJE ANDRAGOGIKIPOZNAWCZA (teoretyczna) – Wszechstronnie ustala i odkrywa fakty pośrednio lub bezpośrednio związane z przedmiotem swoich badań. Uogólnia je, systematyzuje, tłumaczy, ustala ilościowe i jakościowe zależności między nimi.PRAKTYCZNA (utylitarna) – Dostarcza określonej wiedzy o pewnych prawidłowościach, normach, środkach warunkach realizacji celów, które uwzględnione w pracy andragoga podnoszą efektywność jego działań tzn. procesu wychowania i kształcenia, itd. Funkcja zastępcza, właściwa, integracyjna, adaptacyjna, ideologiczna, konstruktywna Andrag. nie tylko opisuje fakty z kształcenia i wychowania , ale także wyjaśnia je i poszukuje odpowiedzi na pytanieJak powinny być organizowane procesy oświatowo-wychowawcze , aby uzyskać harmonijny, fizyczny i duchowy rozwój jednostki, znajdującej sens życia w więzi z innymi ludźmi , dorównującej kroku rozwojowi współczesnej cywilizacji.
Zadania Andragogiki
· opracowanie innych rozwiązań, doboru treści, metod, zasad, środków, form organizacyjnych, kształcących i wychowawczych dorosłych.
· wykorzystanie środków masowego przekazu (TV, radio, prasa)
· ustalanie racjonalnych odstępów między okresami bardziej intensywnego kształcenia (kursy, studia) w zależności od rodzaju pracy zawodowej.
a) Pedagogika ogólna
· metodologia pedagogiki
· aksjologia pedagogiczna
b) Teoria nauczania
· dydaktyka ogólna
· dydaktyka szczegółowa
· dydaktyka szkoły wyższej
· dydaktyka zawodowa
· dydaktyka wojskowa
· technologia dydaktyczna
c) Teoria wychowania
· t. w. umysłowego
· t. w. moralnego
· t. w . estetycznego, muzycznego
· t. w . fizycznego
· t. w . religijnego
· t. w .obywatelskiego
· wychowanie przedszkolne
· wychowanie szkolne
· wychowanie w domu dziecka
· wych. równoległe
· wych. zdrowotne
· wych. w organizacjach młodzieżowych
· wych. przez pracę
· wych. seksualne
d) Historia wychowania
· historia oświaty i szkolnictwa
· historia myśli pedagogicznej
e) Pedagogika społeczna
· pedagogika opiekuńcza
f) Pedagogika dorosłych
· andragogika ogólna
· teoria wychowania dorosłych
· teoria upowszechniania kultury
· historia praktyki i teorii oświaty dorosłych
g) Pedagogika specjalna:
· pedagogika resocjalizacyjna
· pedagogika rewalidacyjna
· pedagogika lecznicza
· logopedia
h) Pedagogika porównawcza
i) Pedagogika pracy
j) Pedeutologia
DZIAŁY ANDRAGOGIKI:
Andragogika ogólna, Teoria wychowania dorosłych, Teoria upowszechniania kultury, Teoria porównań systemów Oświaty dorosłych, Teoria kształcenia formalnego i nieformalnego, Historia praktyki teorii oświaty dorosłych.
CHARAKTERYSTYKA ZWIĄZKÓW ANDRAG. Z INNYMI NAUKAMI
· umożliwia orientację w zagadnieniach celu i społecznej funkcji kształcenia,
· bada proces kształcenia dorosłych
· wyjaśnia fakty zachodzące w zespołach ludzi uczących się
· wyjaśnia powstawanie nieformalnych grup społ. i ich przebieg i wyniki procesów kształcenia
· formułuje ogólne cele życiowe
· określa ideał wychowawczy
· określa wartośc procesów kształcenia, wychow.
· bada warunki prawidłowego poznania
· ustala stopień ważności naszej wiedzy
· ma wpływ na dobór treści kształcenia
Psychologia człowieka dorosłego:
· bada niektóre aspekty psychiczne procesów nauczania i uczenia się ludzi dorosłych
· bada psychologiczne aspekty funkcjonowania ludzi dorosłych i starszych
· wyjaśnia zjawiska psychiczne powstające w trakcie rozmaitych sytuacji kształceniowych
Logika:
· dostarcza sprawdzianów przebiegu myślenia
· umożliwia budowę twierdzeń
· pozwala ustalić zasady rozumowania dostępne na różnych szczeblach rozwoju
PODSTAWOWE POJĘCIA ANDRAGOGIKI
Definicja OŚWIATY DOROSŁYCH – To cykl kształcenia dorosłych w celu wyposażenia ich w odpowiednią wiedzę. Definicja ta przetrwała do lat 70. Rozszerzenie zadania oświaty dorosłych doprowadziła do sformułowania w latach 70 nowego pojęcia Edukacja Ustawiczna albo Edukacja Permanentna. Jedną z nich sformułowały media, a drugą UNESCO.
EDUKACJA USTAWICZNA to proces ciągłej adaptacji intelektualnej, zawodowej i psychicznej, które ma dotrzymać kroku zmianom jakie dokonują się w kulturze, społeczeństwie, nauce i technice, stąd konieczne jest: ciągłe doskonalenie wykształcenia, ciągłe doskonalenia kwalifikacji, ciągłe doskonalenie samego siebie do zmieniających się realiów życia społecznego i kulturalnego.
Oświata dorosłych:
· to wszelka działalność mająca na celu kompensację zaniżonego poziomu wykształcenia
· to wszelka działalność zmierzająca do rozwijania twórczej osobowości
· to działalność, która ma pobudzić do aktywnego uczestnictwa w życiu zbiorowości:
· społecznych, lokalnych, regionalnych
Kształcenie ustawiczne: to działalność, która podkreśla potrzeby i zakresy kształcenia, które wynikają z przyśpieszonych zmian w kulturze, społeczeństwie, wiedzy i technice
odnosimy nie tylko do generacji ludzi dorosłych. Ma ono obejmować całe życie człowieka, a więc wszystkie Formy jego rozwoju i wszystkie szczeble kształcenia.
UTYLITARYZM ANDRAGOGIKI
Praktyczną wartością andragog. można sprowadzić do:
- umożliwienia rozwijania oświaty i wychowania dorosłych i zapewnienia im warunków umożliwiających bardziej skuteczne realizowanie programów kształcenia i przygotowania dorosłych do rozwiązywania problemów zawodowych, społ., państwowych i osobistych,
- badania i kształtowania celów wychowania w taki sposób, aby były one zgodne z potrzebami dorosłych oraz odpowiadały ich możliwościom.
Wymienia się tu podstawowe kryterium ich kształtowania wynikające z zaleceń sprawnościowych odnoszących się do tzw. ”dobrej roboty”. Należą do nich:
dokładność, ścisłość, poprawność, bezbłędność, wzorcowość, prostota, niezawodność, dokładność, operatywność, solidność, wydajność, pracowitość.
KRYTERIA:
naukowej prawdziwości i aktualności idei i
twierdzeń naukowych,
użyteczność wiedzy
dostosowania wiedzy do możliwości umysłowych
spójności wiedzy naukowej
stymulacji rozwoju osobowości
intelektualnej atrakcyjności treści
związku treści między życiem i pracą dorosłych
TematII:GENEZA I PRAWIDŁOWOŚCI ROZWOJU OŚWIATY DOROSŁYCH
1. Geneza edukacji ustawicznej w świecie i w Polsce
2. Tendencje rozwojowe oświaty dorosłych
3. Hamburska deklaracja edukacji dorosłych
4. Prawidłowości współczesnych przemian w oświacie dorosłych
OD.1. GENEZA EDUKACJI USTAWICZEJ W ŚWIECIE I W POLSCE
Edukacja ustawiczna kształcenie ustawiczne jest pojęciem, które rozpowszechniało się w latach 60-70 i spowodowało powszechne odczucie, że jest wytworem współczesnej myśli pedagogicznej. Kształcenie ustawiczne jest ideą tak starą jak historia rodzaju ludzkiego. Oto prekursorzy koncepcji ustawicznej: SOLO, KOFUCJUSZ, HIPOKRATES, SOKRATES, PLATO.
Uważali edukację za proces cało życiowy. Mimo, że pojęcie jest aż tak stare nigdy przedtem nie było używane i nie miało wpływu dla systemów tak ja to ma miejsce dziś.
R. Kidd
Rok 1960. II Światowa Konferencja Oświaty Dorosłych
UESCO - MOTREAL
Idee edukacji ustawicznej sformułowano podczas drugiej Konferencji Oświaty Dorosłych-Montreal 1960:
· kształcenie przez całe życie nie jest dalszym kształcenie, lecz ciągłym
· zgodnie z tą ideą wszystkie aspekty edukacji powinny ulec procesowi pełnowartościowania
Wniosek - Edukacja to proces trwający przez całe życie, i nie jest to tylko przygotowanie do życia.
...
mpwjs