2 x PRACA W GRUPACH - MARIA PAWLIKOWSKA JASNORZEWSKA.docx

(15 KB) Pobierz

GRUPA 1 – „PORTRET”

1.       Jaki jest związek tytułu wiersza z treścią?

2.       Co zawiera portret? Czy portret (w sensie dosłownym) i portret poetycki pokazuje to samo?

3.       Kto i za pomocą jakich środków stylistycznych został opisany w wierszu?

4.       Jaka jest budowa tego utworu? (wersyfikacja, rymy)

5.       Czy utwór ma jakąś puentę?

 

GRUPA 2 – „MIŁOŚĆ” (I) [Nie widziałam cię już…]

1.       Kim jest podmiot liryczny w utworze?

2.       Jaka jest sytuacja liryczna utworu?

3.       Co jest dla podmiotu lirycznego „powietrzem”?

4.       Jak zbudowany jest utwór?

5.       Jaka jest puenta tego utworu?

GRUPA 3 – „CNOTY”

1.       Kto jest podmiotem lirycznym w tym utworze?

2.       O jakich cnotach mówi podmiot liryczny?

3.       Jaką cnotę posiada podmiot liryczny i dlaczego pozostałe cnoty trąca przy niej na znaczeniu?

4.       Czy można kochać wroga ? – wyjaśnij znaczenie ostatniego wersu.

5.       Jaka jest budowa tego utworu? (wersyfikacja rymy)

GRUPA 4 – „OFELIA”*

1.       W jaki sposób autorka nawiązuje do tradycji literackiej?

2.       Jaki ma związek tytuł z treścią utworu?

3.       Kto jest bohaterem lirycznym utworu i co na to wskazuje?

4.       Jak zbudowany jest utwór? (wersyfikacja, rymy)

 

* Ofelia – bohaterka „Hamleta” W. Szekspira; odtrącana przez ojca i nieszczęśliwie zakochana w Hamlecie; po śmierci ojca popełnia samobójstwo lub topi się przez przypadek.

GRUPA 5 – „FOTOGRAFIA”

1.       O jakim szczęściu mówi podmiot liryczny?

2.       Jak rozumiesz sformułowanie „czyjeś ciało i ziemię całą”?

3.       Kto jest podmiotem lirycznym?

4.       Jaką rolę pełni dla podmiotu lirycznego fotografia?

5.       Jak zbudowany jest utwór?

GRUPA 6 – „LISTY”

1.       Jakie środki stylistyczne rozpoczynają utwór?

2.       Czy ostatnie dwa wersy są nawiązaniem do jakiejś tradycji?

3.       Miłosny zeszyt i listy powstały z ognia – co to oznacza?

4.       Jaki cel ma podmiot liryczny, niszcząc listy i zeszyt miłosny?

5.       Jaka jest budowa tego utworu?

GRUPA 7 – „NIKE”*

1.       Jaki jest związek tytułu z treścią utworu?

2.       Kto jest adresatem tego utworu?

3.       Co oznaczają dwa ostatnie wersy utworu?

4.       Jaki jest związek miłości z posągiem Nike z Samotraki?

5.       Jak zbudowany jest ten utwór?

 

* Nike – bogini zwycięstwa; Nike z Samotraki – posąg znajdujący się w paryskim Luwrze, przedstawiający sylwetkę kobiety w momencie wykonywania kroku; posąg został znaleziony bez rąk i głowy.

GRUPA 8 – „MIŁOŚĆ” (II) [Wciąż rozmyślasz…]

1.       Kto jest podmiotem lirycznym i jaka jest jego sytuacja liryczna?

2.       Jaką rolę pełnią pytania retoryczne w tym utworze?*

3.       Jaką rolę pełni ostatni wers każdej ze strof?

4.       Jak zbudowany jest ten wiersz?

 

 

* Pytania retoryczne, choć pozostają bez odpowiedzi, odpowiedź tę sugerują lub ją prowokują – proszę to uwzględnić w odpowiedzi na to pytanie.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin