Tabelki.doc

(49 KB) Pobierz

Charakterystyka faz rozwoju na podstawie koncepcji E. H. Eriksona Niemowlęctwo (0 - 1 r. ż.) - Społeczne przywiązanie - inteligencja sensomotoryczna i prymitywna przyczynowość - stałość przedmiotu - dojrzewanie funkcji sensorycznych i motorycznych - rozwój emocjonalny Bazalne zaufanie versus Brak zaufania Okres poniemowlęcy (1 - 3 r. z.)- rozwój lokomocji - fantazja i zabawa - rozwój języka - Samokontrola Autonomia versus wstyd i wątpliwości Okres przedszkolny (3 -7 r.ż.) - identyfikacja z płcią - operacje konkretne - wczesny rozwój moralny, - zabawa grupowa Inicjatywa versus poczucie winy Młodszy wiek szkolny (7 - 11 r. ż.) - kooperacja społeczna, - Samoocena, - nabywanie sprawności szkolnych, - zabawa zespołowa Produktywność versus poczucie niższości Wczesna adolescencja (11 - 17 r. ż.) - dojrzewanie fizyczne, - operacje formalne, - rozwój emocjonalny, - uczestniczenie w grupach rówieśniczych, - związki heteroseksualne Tożsamość grupowa versus alienacja Późna adolescencja (18 - 23 r. ż.)- autonomia w stosunku do rodziców, - tożsamość dotycząca roli seksualnej, - uwewnętrzniona moralność, - wybory dotyczące zawodu i pracy (kariery zawodów.) Tożsamość indywidualna versus dyfuzja ró! Wczesna dorosłość (23 -35 r. ż.) - Małżeństwo, - urodzenie dzieci, - Praca, - Styl życia Intymność versus izolacja Średnia dorosłość (35 - 60 lat) - prowadzenie domu, - opieka nad dziećmi, - dbanie o karierę zawodową Generatywność versus stagnacja Późna dorosłość (powyżej 60 r.ż.) - radzenie sobie z fizycznymi zmianami organizmu, - ukierunkowanie energii na nowe role, - akceptacja swego życia, - kształtowanie poglądu dotyczącego śmierci Integralność versus desperacja i rozpacz Stadia rozwojowe wg Piageta: 1 Sensoryczno – motoryczny. 0-2. Niemowlęta rozumieją świat poprzez zewnętrzne oddziaływanie na niego. Te działania odzwierciedlają schematy sensoryczno - motoryczne. W miarę rozwoju schematy staja się stopniowo coraz bardziej złożone i powiązane. Następuje decentracja i dziecko dochodzi do zrozumienia stałości przedmiotu. 2 Przedoperacyjn  2-6. Przy rozwiązywaniu problemów dziecko posługuje się reprezentacjami a nie tylko zewnętrznymi działaniami. Myślenie jest szybsze, skuteczniejsze, bardziej mobilne i możliwe do społecznej wymiany. Początkowe funkcjonowanie na poziomie reprezentacyjnym ma także ograniczenia: egocentryzm i centracja. 3 Operacji konkretnych. 6-12. Pojawienie się operacji pozwala dziecku przezwyciężyć ograniczenia myślenia przedoperacyjnego. Operacje to system wew. działań umysłowych, który stanowi podłoże logicznego rozwiązywania problemów. Dziecko dochodzi do różnych postaci pojęcia stałości ilości oraz do klasyfikacji i rozumowanie relacyjnego. 4 Operacji formalnych. 12 dorosłość. Dalszy rozwój operacji doprowadza do powstania umiejętności rozumowania hipotetyczne- dedukcyjnego. W myśleniu punktem wyjścia staja się możliwości, po czym przechodzi ono systematycznie i logicznie z powrotem do rzeczywistości. Prototypem tego rodzaju logicznego rozumowanie jest rozwiązywanie problemów naukowych. Okres sensoryczno – motoryczny

1. Ćwiczenie Odruchów 0-1, Ćwiczenie prostych odruchów pochodzenia biologicznego (ssanie, chwytanie);. Jest to podstawa do dalszego rozwoju - rozwój zachodzi, gdy niemowlęta dokonują asymilacji coraz większej liczby danych. 2. Rozwijanie, 1-4, Odruchy rozwijają się w schematy adaptacyjne (schematy sensoryczno- schematów motoryczne). Schematy stają się bardziej precyzyjne (rozwój chwytu) i skoordynowane (koordynacja wzrokowo-ruchowa i inna koordynacja intermedialna). Piaget podkreśla rolę działania dla rozwoju inteligencji. 3. Odkrywanie procedur, 4 -8, Zachowania stają się skierowane na zewnątrz (do tej pory do wew.).- dziecko ssie dla ssania i chwyta dla chwytania. Dziecko rozwija procedury w celu powtarzania interesujących zdarzeń (pojawia się wiedza o tym, co trzeba zrobić, aby osiągnąć pożądane skutki. Pojawia się swoisty rodzaj rozumienia przyczynowości- rozumienie po fakcie. Po przypadkowym wywołaniu jakiegoś skutku, dziecko powtarza określone zachowania w celu wywołania go ponownie, nie umie jednak wyobrazić sobie, jak można wywołać określony ' skutek). Pojawia się "magiczna przyczynowość" - dziecko myśli, że określone zachowanie zawsze wy wół a określony skutek. 4. Intencjonalne zachowanie, 8-12, Pojawiają się pierwsze intencjonalne zachowania (cel istnieje wcześniej niż działania wybrane dla jego osiągnięcia. Dziecko potrafi oddzielić środki od celu. Najpierw dziecko dostrzega pożądany cel a następnie zastanawia się jak go osiągnąć. Typową sytuacją dla badania zachowań intencjonalnych jest reakcja na przeszkody. Piaget uważał intencjonalne zachowanie za przejaw inteligencji. 5. Nowość i eksploracja, 12-18, Dziecko zaczyna systematycznie zmieniać schematy w celu wywołania nowych efektów. "Odkrywanie nowych środków poprzez aktywną eksplorację". Problemy są rozwiązywane poprzez aktywny proces prób i błędów. Tu po raz pierwszy pojawia się umiejętność posługiwania się narzędziami. Dziecko eksperymentuje dla przyjemności eksperymentowania. Pojawia się "zachowanie wysokiego krzesła' 6. Reprezentacje umysłowe, 18-24, Do tej popy adaptacja dziecka do świata-przebiegała poprzez jawne zachowanie. Dziecko po raz pierwszy tworzy reprezentację (wykorzystanie symboli do obrazowania i oddziaływania w umyśle na świat). Pojawia się, więc umiejętność funkcjonowania reprezentacyjnego czy symbolicznego. Umysłowe rozwiązywanie problemów zaczyna zastępować metodę prób i błędów. Pojawienie się reprezentacji określa przejście do okresu przedoperacyjnego. Stadia rozwoju moralnego Piageta. 0-5 - Stadium przedmoralne(0-4 r. ż.), - dzieci mają ograniczoną świadomość reguł oraz racji je uzasadniających, 5-10 - Realizm moralny (5-7 r.ż.), pojawiają się pierwsze oceny, dzieci uczą się reguł od rodziców ale nie rozumieją uzasadniających je racji. 10 -15 Realtywizm moralny (10-15 r.ż.) - dzieci staja się świadome znaczenia reguł, jak i powodów, dla których należy ich przestrzegać. Stadia rozwoju moralnego wg Kohlberga. 0 - 10 1. Poziom Przedkonwencjonalny- dzieci maja małą świadomość moralną, założenie, że jednostki muszą zaspokajać swoje potrzeby; 1. Stadium„Moralność wywodzi się z władzy autorytetu” Orientacja na posłuszeństwo i karę. 2. Stadium „ Moralność to troszczenia się siebie samego” Orientacja naiwnie egoistyczna. 2. Poziom Konwencjonalny 10 – 15, - docenienie autorytetu zarówno w rodzinie jak i w społeczeństwie, zakłada, że system społeczny musi opierać się na prawach i przepisach; 3. Stadium „Moralność to robienie tego, za co się jest lubianym” Orientacja dobrego chłopca/dziewczyny. 4. Stadium „Dozwolone to, co zgodne z prawem” Orientacja prawa i porządku. 3. Poziom Pokonwencjonalnych zasad moralnych założenie, że wartości, status i prawa każdej jednostki muszą być chronione. 5. Stadium „Prawa człowieka ważniejsze od innych praw” Orientacja umowy społecznej i legalizmu. 6. Stadium „Moralność to sprawa własnego sumienia” Orientacja uniwersalnych zasad sumienia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin