1. Ćwiczenie Odruchów 0-1, Ćwiczenie prostych odruchów pochodzenia biologicznego (ssanie, chwytanie);. Jest to podstawa do dalszego rozwoju - rozwój zachodzi, gdy niemowlęta dokonują asymilacji coraz większej liczby danych. 2. Rozwijanie, 1-4, Odruchy rozwijają się w schematy adaptacyjne (schematy sensoryczno- schematów motoryczne). Schematy stają się bardziej precyzyjne (rozwój chwytu) i skoordynowane (koordynacja wzrokowo-ruchowa i inna koordynacja intermedialna). Piaget podkreśla rolę działania dla rozwoju inteligencji. 3. Odkrywanie procedur, 4 -8, Zachowania stają się skierowane na zewnątrz (do tej pory do wew.).- dziecko ssie dla ssania i chwyta dla chwytania. Dziecko rozwija procedury w celu powtarzania interesujących zdarzeń (pojawia się wiedza o tym, co trzeba zrobić, aby osiągnąć pożądane skutki. Pojawia się swoisty rodzaj rozumienia przyczynowości- rozumienie po fakcie. Po przypadkowym wywołaniu jakiegoś skutku, dziecko powtarza określone zachowania w celu wywołania go ponownie, nie umie jednak wyobrazić sobie, jak można wywołać określony ' skutek). Pojawia się "magiczna przyczynowość" - dziecko myśli, że określone zachowanie zawsze wy wół a określony skutek. 4. Intencjonalne zachowanie, 8-12, Pojawiają się pierwsze intencjonalne zachowania (cel istnieje wcześniej niż działania wybrane dla jego osiągnięcia. Dziecko potrafi oddzielić środki od celu. Najpierw dziecko dostrzega pożądany cel a następnie zastanawia się jak go osiągnąć. Typową sytuacją dla badania zachowań intencjonalnych jest reakcja na przeszkody. Piaget uważał intencjonalne zachowanie za przejaw inteligencji. 5. Nowość i eksploracja, 12-18, Dziecko zaczyna systematycznie zmieniać schematy w celu wywołania nowych efektów. "Odkrywanie nowych środków poprzez aktywną eksplorację". Problemy są rozwiązywane poprzez aktywny proces prób i błędów. Tu po raz pierwszy pojawia się umiejętność posługiwania się narzędziami. Dziecko eksperymentuje dla przyjemności eksperymentowania. Pojawia się "zachowanie wysokiego krzesła' 6. Reprezentacje umysłowe, 18-24, Do tej popy adaptacja dziecka do świata-przebiegała poprzez jawne zachowanie. Dziecko po raz pierwszy tworzy reprezentację (wykorzystanie symboli do obrazowania i oddziaływania w umyśle na świat). Pojawia się, więc umiejętność funkcjonowania reprezentacyjnego czy symbolicznego. Umysłowe rozwiązywanie problemów zaczyna zastępować metodę prób i błędów. Pojawienie się reprezentacji określa przejście do okresu przedoperacyjnego. Stadia rozwoju moralnego Piageta. 0-5 - Stadium przedmoralne(0-4 r. ż.), - dzieci mają ograniczoną świadomość reguł oraz racji je uzasadniających, 5-10 - Realizm moralny (5-7 r.ż.), pojawiają się pierwsze oceny, dzieci uczą się reguł od rodziców ale nie rozumieją uzasadniających je racji. 10 -15 Realtywizm moralny (10-15 r.ż.) - dzieci staja się świadome znaczenia reguł, jak i powodów, dla których należy ich przestrzegać. Stadia rozwoju moralnego wg Kohlberga. 0 - 10 1. Poziom Przedkonwencjonalny- dzieci maja małą świadomość moralną, założenie, że jednostki muszą zaspokajać swoje potrzeby; 1. Stadium„Moralność wywodzi się z władzy autorytetu” Orientacja na posłuszeństwo i karę. 2. Stadium „ Moralność to troszczenia się siebie samego” Orientacja naiwnie egoistyczna. 2. Poziom Konwencjonalny 10 – 15, - docenienie autorytetu zarówno w rodzinie jak i w społeczeństwie, zakłada, że system społeczny musi opierać się na prawach i przepisach; 3. Stadium „Moralność to robienie tego, za co się jest lubianym” Orientacja dobrego chłopca/dziewczyny. 4. Stadium „Dozwolone to, co zgodne z prawem” Orientacja prawa i porządku. 3. Poziom Pokonwencjonalnych zasad moralnych założenie, że wartości, status i prawa każdej jednostki muszą być chronione. 5. Stadium „Prawa człowieka ważniejsze od innych praw” Orientacja umowy społecznej i legalizmu. 6. Stadium „Moralność to sprawa własnego sumienia” Orientacja uniwersalnych zasad sumienia.
IMAMAE