172.doc

(104 KB) Pobierz
„Edukacja Alternatywna, jej założenia, koncepcje i zastosowanie w szkolnictwie

 

 

  „Edukacja Alternatywna,  jej założenia,  koncepcje i  zastosowanie w  szkolnictwie.”

 

 

 

 

 

 

 

Plan  pracy:

 

1.      Pojęcie Edukacji  Alternatywnej

 

2.      Istota i założenia Edukacji Alternatywnej

 

3.      Założenia ogólne szkolnictwa alternatywnego

 

4.      Charakterystyka  wybranych koncepcji alternatywnych

 

·         koncepcja Celestyna Freineta

·         pedagogika  Rudolfa Steinera

·         system   Marii  Montessori

·         koncepcja Marii Cackowskiej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I   Pojęcie  Edukacji  Alternatywnej

 

 

      Aby w pełni zrozumieć zjawisko Edukacji Alternatywnej, na wstępie należałoby  wyjaśnić samo jej pojęcie.

      Edukacja  Alternatywna  to swoistego rodzaju forma opozycji  wobec państwowego  i sformalizowanego systemu szkolnego.

O  Edukacji  Alternatywnej mówimy wtedy, gdy stwarza ona wybór pomiędzy co najmniej  dwiema   możliwościami  w sferze uczenia się człowieka.

Charakterystyczną  cechą  omawianej edukacji jest odrzucenie pewnych elementów tradycyjnej szkoły np.:

-          odejście od demokratyzacji państwowego systemu szkolnego na rzecz autentycznej humanizacji  edukacji

-          stworzenie szkoły ujmowanej całościowo  i wspierającej  wielokierunkowy rozwój  aktywności dzieci zamiast   tradycyjnego modelu opartego na „sumie przedmiotów szkolnych”

-          jak uważa  R.Więckowski w tej edukacji chodzi o zastąpienie  tradycyjnej funkcji programu, czyli funkcji realizacyjnej funkcją  interpretacyjną

-          uznanie aktywności dzieci i dzień ich pracy za podstawową organizacyjną  formę  edukacji.

-           

W tej edukacji także ważną rolę pełnią same alternatywy, które  różnicują się następująco:

-          kształcenie publiczne i niepubliczne

-          kształcenie tradycyjne i innowacyjne

-          kształcenie adaptacyjne i emancypacyjne

-          wychowanie autorytarne i antyautorytarne

-          wychowanie  dyrektywne i niedyrektywne

-          pedagogika i antypedagogika  itp.....

 

  Edukacja Alternatywna sama w sobie jest zjawiskiem  ponadnarodowym, występującym  prawie we wszystkich krajach o ustroju demokratycznym  lub ten ustrój dopiero budujących.

Jej obecność jest możliwa dzięki pluralizmowi i tolerancji  panujących w danym kraju oraz otwartość społeczeństwa na „odmienność”, elastyczność i spontaniczność działania. Dzięki temu edukacja ta staje się trwałą, dopełniającą częścią  kultury współczesnej.

 

 

 

 

 

 

II    Istota  i  założenia  Edukacji Alternatywnej

 

 

Edukacja  Alternatywna żeby móc  zaistnieć  musi najpierw  spełniać warunek negatywny  poprzez  rozpoznanie w  obszarze swojej rzeczywistości  tego, czego  pedagodzy  nie zamierzają  kontynuować  lub  uwzględniać w swojej własnej  działalności.

Innymi  słowy edukacja  ta  pojawia się wówczas, gdy dotychczasowe jej rozwiązania  nie sprzyjają  realizacji dobru, a wręcz odwrotnie, naruszają  go lub  wchodzą z nim  w konflikt  i faktycznie  sprzyjają celom  dokładnie  przeciwstawnym np.;

 

-          pod  hasłem  moralność – demoralizują

-          chcąc  uczyć jednego – uczą  czegoś zupełnie innego

-          czasem zabijają samą  chęć do uczenia  się  czegokolwiek.

 

I  tu właśnie nasuwa  nam się  kolejne  pytanie  dotyczące podstawowych  założeń  Edukacji  Alternatywnej.

 

Do  głównych  założeń tejże  edukacji  należą :

 

-          Humanizacja  edukacji

 

Humanizacja edukacji  mówi nam, iż każde dziecko ma indywidualną  drogę rozwoju. Wychowanie  i nauczanie  pomaga  mu  w  tworzeniu siebie .

Humanizacja  edukacji oznacza  tez  pełne  poznanie potrzeb i  aspiracji edukacyjnych  dzieci, stymulowanie ich rozwoju  i ich zaspakajanie.

 

-          Zastępowanie  tradycyjnych  pojęć  nauczania, metod  nauczania, metodami wspierania  aktywności edukacyjnej dzieci ( formy percepcyjno – innowacyjne)

-          W  pracy pedagogicznej  eksponowaną  pozycję zajmuje tzw „przymus  wewnętrzny”  jako podstawowe źródło aktywności edukacyjnej.

     Wyłączne  lub prawie  wyłączne  stosowaniem w edukacji  przymusu

     zewnętrznego może przybrać postać tzw „ pedagogicznej tresury”,

     która  jest często spotykana w państwowym systemie oświaty.   

 

-    W  edukacji alternatywnej  następuje  zamiana funkcji  programu, z     funkcji   realizacyjnej   na  funkcję  interpretacyjną  programu, która  wykorzystuje  treści programowe, bierze pod uwagę potrzeby edukacyjne  dzieci  oraz wspiera ich aktywność. 

 

-          Ważną  cechą  edukacji  alternatywnej  jest  diagnozowanie  osiągnięć             

rozwojowych dzieci  przy  wykorzystaniu  metod  obserwacyjnych.          Jej wyznacznikiem jest tzw  ocena  opisowa.       

 

-   W  wielu koncepcjach  alternatywnej  edukacji  podejmuje się próby odejścia od lekcyjnych form  organizacyjnych szkoły  na rzecz założenia, że podstawową  formą  organizacyjną  edukacji jest  dzień  pracy i  aktywność dzieci. Założenie to ma bardzo poważne konsekwencje. Np.  w planowaniu pracy  zwraca się uwagę   nie na tzw „przydziały godzinowo-przedmiotowe”, ale  na całościową koncepcję  organizacyjną, umożliwiającą stymulację wielokierunkowej aktywności dzieci w ciągu dnia, tygodnia itp. Jest to, wbrew pozorom, istotna zmiana organizacyjnego funkcjonowania  instytucji edukacyjnych.

 

 

 

 

III     Założenia ogólne  szkolnictwa  alternatywnego.

 

 

 

         Szkolnictwo  alternatywne w stosunku do szkolnictwa tradycyjnego charakteryzuje się nieco odmiennymi propozycjami w ogólnych założeniach.

A  mianowicie; cechą  konstruktywną  tejże szkoły jest przede wszystkim  otwarcie  na otaczającą rzeczywistość, nastawienie na rzeczy  postępowe i twórcze, czyli takie, które pobudzają uczniów do samodzielnej, wręcz samorzutnej  działalności  poznawczej.

           Szkoła z założenia powinna kształtować i rozwijać zainteresowania uczniów, powinna zaspakajać różnorodne potrzeby intelektualne i emocjonalne wychowanków, oprócz tego powinna stanowić filar stymulujący  grupowe formy pracy, który dąży do zaszczepienia w dzieciach chęć samokształcenia.

          Szkoła taka z góry  powinna sprzyjać wielostronnemu rozwojowi dzieci , młodzieży i dorosłych, którzy to także w coraz to większym stopniu i szerszym zakresie musza się uczyć w sposób  zinstytucjonalizowany.

              Autorzy  tego typu rozważań  edukacyjnych nie są przekonani ,że szkoła jest „nieunikniona”, lecz wskazują, iż musi to być szkoła wolna od niedostatków czy błędów, charakteryzujących szkołę obecną.

Zaznaczają  jednocześnie, że usunięcie tych błędów w szkolnictwie nie jest możliwe poprzez   samo „otworzenie szkoły” lecz  poprzez wdrążanie zasadniczych zmian   dotychczasowego modelu pracy  dydaktyczno-wychowawczej.

             Według założeń szkolnictwa alternatywnego :

 

1.      uczeń  będzie jednocześnie podmiotem i przedmiotem nauczania – uczenia się

2.      nauczyciel  nie będzie  postacią tak silnie eksponowaną, jak w szkole konwencjonalnej, niemniej  jego rola ma nadal spore  znaczenie.

3.      w szkole  otwartej (tak nazywamy szkołę alternatywną) uczniowie mają szeroki, częsty i bezpośredni kontakt z rzeczywistością społeczną, przyrodnicza  i kulturową. Uczą się zarówno w szkole, jak i poza nią, oprócz tego łączą naukę z pracą, w tym również z pracą zarobkową

4.      uczniowie korzystają z pomocy profesjonalnych i nieprofesjonalnych nauczycieli.

5.      ich praca odbywa się w grupach kilkuosobowych, a ponad to mają pewien wpływ  na dobór treści, metod i środków nauczania –uczenia się.

 

 

 

W  wyniku połączenia powyższych założeń i zmiany modelu dydaktyczno- wychowawczego  możliwe jest stworzenie szkoły alternatywnej, która w pełni nastawiona jest na  dobro wychowanka i nauczyciela, a tym samych utworzenie lepszego systemu edukacyjnego, dającego coraz to pomyślniejsze wyniki nauczania- uczenia się.

 

 

 

IV     Charakterystyka  wybranych  koncepcji  alternatywnych

 

 

 

          We współczesnej  pedagogice  pojawiło się  wiele koncepcji edukacyjnych.

Mówi  się i pisze o edukacji alternatywnej, edukacji elastycznej, pedagogice  humanistycznej, antypedagogice itp. Większość  propagowanych koncepcji edukacyjnych  opartych jest na tzw  pedagogicznej orientacji na dziecko.

Na tej zasadzie swoją koncepcje oparł min Celestyn Freinet.

            Celestyn Freinet – francuski nauczyciel praktyk stworzył swoją własną koncepcję alternatywną, której sednem było „Pozwól dziecku się wypowiedzieć-pozwól mu się wyrazić”

Motyw przewodni koncepcji  opiera się na rozwoju dziecka, jego naturalnym sposobie bycia, poznaniu dziecka na tle jego naturalnych warunków.

             W  oparciu o powyższe założenia, koncepcja ta przyjęła następujące techniki, wypierając jednocześnie tradycyjne nauczanie podręcznikowe.

I tak :

·         preferowanie swobodnych tekstów połączonych z gazetką szkolną

·         doświadczenia poszukujące jako podstawa do samodzielnej pracy

·         wspólne planowanie pracy indywidualnej i zbiorowej

·         nowe formy oceny poprzez samoocenę i samokontrolę

·         różnorodne formy ekspresji twórczej

·         referaty i sprawności jako środek rozwijania zainteresowań uczniów

·         korespondencje i wymiana międzyszkolna  jako środek kontaktów społecznych

·         spółdzielnia klasowa jako naturalna forma samorządności

 

Środki dydaktyczne w klasie:

·         biblioteczka  klasowa

·         kąciki specjalistyczne

·         kartoteka fiszek autokorektywnych

·         płytoteka

·         szafka z narzędziami

·         plany pracy uczniów

·         wystawki prac

·         książka życia klasy

·         gazetka wychowawcza

 

Należy zaznaczyć, iż koncepcja ta jest otwarta, czyli jest w niej miejsce na nowe pomysły i środki dydaktyczne.

         Nieco inny program  „nowej szkoły” przedstawiła Maria Cackowska, która w swej pracy oprócz głównych  założeń, zaproponowała  obniżenie progu dojrzałości szkolnej o rok, zakłada nauczanie integralne w klasach 0-1, gdzie treści zebrane są wokół 3 grup tematycznych: rzeczywistości przyrodniczej, społecznej i problemów wysuwanych przez dzieci.

Praca dydaktyczna według całodziennego scenariusza ma charakter gier dydaktycznych lub zajęć badawczych i twórczych.

 

Główne  założenia koncepcji:

 

·         nauczanie nastawione na pobudzanie działalności  poznawczej dziecka oraz rozwijanie jego postaw twórczych przez skłanianie  do podejmowania różnorodnej działalności

·         kształcenie nastawione na uczenie sposobów rozwiązywania różnorodnych problemów związanych z najbliższym otoczeniem przy wykorzystaniu nabytych doświadczeń.

·         W procesie dydaktyczno- wychowawczym łączyć  aktywność emocjonalną, intelektualną i praktyczną

·         Zapewnić możliwość  rozwoju każdemu dziecku

·         Uwzględnić podmiotowość ucznia w stosunkach  nauczyciel-uczeń, w systemie diagnozowania  i oceniania  jego osiągnięć szkolnych

·         System wartości powinien być jasny, oparty na aktywności jednostki i warunkach moralnych grupy.

 

Kolejne dwie koncepcje odnoszą się bezpośrednio do wychowania dziecka, ucznia, a które według poniższych uczonych wiąże się ściśle ze szkołą.

         Włoska lekarka i pedagog Maria  Montessori  określa wychowanie jako „pomoc osobie ludzkiej w osiągnięciu  przez nią  niezależności” Uważa ona , iż najważniejsze w wychowaniu i nauczaniu dziecka są jego zainteresowania, a oferty płynące ze środowiska  stanowią pożywkę dla jego  rozwoju.

 

W  wyniku tych przekonań stworzyła następujący schemat:

 

Warunki rozwoju dziecka są prawidłowe, gdy:

 

-          w procesie wychowania uwzględniane są właściwości psychiczne wychowanka

-          wychowanek jest umieszczony w odpowiednio zorganizowanym środowisku.

-          Otoczenie szkoły jest czyste i estetyczne, estetyka wymaga, ażeby wszystko było doskonałej jakości i atrakcyjne rozmieszczone.

-          Pomieszczenia są tak zorganizowane  by prowokowały do swobodnego działania

-          Materiał  ma charakter progresywny i rozwojowy. Dzieli się na 4 kategorie:

1.      materiał do ćwiczeń życia  praktycznego, związany z troską o samego siebie i środowisko, dotyczący zwyczajów i form grzecznościowych , ćwiczeń związanych z pracami domowymi

2.      materiał sensoryczny- kształtujący zmysły i pobudzający aktywność umysłową

3.      materiał  akademicki

4.      materiał  artystyczny

 

Organizacja procesu edukacyjnego.

 

Poziomy a nie klasy:

 

·         I  poziom – 3-6 lat

·         II poziom – 6-9 lat

·...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin