tatrzyk_o_wiosnie.doc

(40 KB) Pobierz
Temat zajęcia: Teatrzyk na podstawie utworu L

Temat zajęcia: Teatrzyk na podstawie utworu L. Krzemienieckiej „O wiośnie                      

                         w lesie i wiewiórki ważnym interesie”.

 

Cele:

·        dzieci posiadają umiejętność rozróżniania kształtów figur geometrycznych (koła, kwadratu),

·        znają kolory (żółty, niebieski, zielony, czerwony),

·        potrafią przeliczać figury geometryczne (do czterech),

·        wiedzą jak należy zachowywać się w teatrze,

·        używają form grzecznościowych (proszę, dziękuję),

·        znają nazwę aktualnej pory roku.

 

Metody: pokaz, rozmowa, ćwiczenia praktyczne

 

Pomoce: pacynki (Miś, Krasnal Hałabała, trzy wiewiórki, dziecko przebrane             za wiosnę),  scenka teatralna, flet, kaseta z nagraniem śpiewu ptaków, figury geometryczne duże, figury geometryczne naklejone na krzesła dzieci, figury geometryczne do przyczepienia na bluzkę dla każdego dziecka, dwie obręcze.

                                                                                                                              Przebieg zajęcia:

 

1. Powitanie gości.

2. Dzieci siedzą na dywanie w kole. Nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat figur geometrycznych. Pragnę was dzisiaj zaprosić do teatru  na przedstawienie zatytułowane „O wiośnie w lesie i wiewiórki ważnym interesie”. Najpierw jednak porozmawiamy na temat zgromadzonych tutaj figur geometrycznych. Czy pamiętacie jak się nazywają? (koło, kwadrat). W jakich kolorach                są te figury? (zielonym, niebieskim, żółtym czerwonym). Następnie dzieci przeliczają figury geometryczne (ile jest kół, kwadratów, których figur jest więcej). Nauczycielka rozmawia z dziećmi o tym jak należy zachowywać        się w teatrze i co trzeba kupić, aby wejść do teatru. Pokazuje przygotowane bilety i wyjaśnia w jaki sposób należy odszukać swoje miejsce w teatrze. Następnie sprawdza  czy dzieci prawidłowo zajęły miejsca. Jeszcze raz przypomina o właściwym zachowaniu się w teatrze i zaprasza do obejrzenia przedstawienia.

 

 

 

 

 

 

 

 

Treść teatrzyku „O wiośnie w lesie i wiewiórki ważnym interesie”.

 

Miś

Spał sobie Hałabała zimę długą, znużony wielce, w swojej dziupli po wiewiórce. Spał i spał i z jednego boku na drugi się przewracał. Aż tu nagle któregoś dnia w południe ktoś mu sen przerywa i stuk puk do drzwi dziupli puka.

 

 

Krasnal Hałabała

Kto tam? Proszę, proszę.

 

 

Wiewiórki córka

To ja wiewiórki córka z leśnego podwórka. Moja mama nie mogła przyjść sama, więc mnie przysłała do pana krasnala, żeby pan przyszedł do mamy w ważnym interesie.

 

 

Krasnal Hałabała

Owszem przyjdę, ale nie inaczej póki się z wiosną nie zobaczę.

 

 

Wiewiórki córka (zatroskana)

Ależ proszę pana, przecież już pączki widać na głogu, a młynarzowe dzieci bazi szukają nad rzeką. Wiosna już niedaleko.

 

 

Krasnal Hałabała

Ależ gdzież tam, gdzież tam.

 

 

Miś

Spał znowu jakiś czas, aż tu biegnie ktoś przez las. Biegnie ktoś zieloną drogą, rude uszy, rudy ogon. I do dziupli stuk, puk.

 

 

Krasnal Hałabała

Kto tam?

 

 

Wiewiórki córka

To ja wiewiórki córka. Moja mama prosi, żeby pan przyszedł w ważnym interesie do naszej dziupli w czarnym lesie.

 

 

Krasnal Hałabała

Owszem, owszem, przyjdę, ale nie inaczej, póki się z wiosną nie zobaczę.                                                    

 

 

Wiewiórki córka

Ależ panie krasnalu, przebiśniegi już w lesie wyrastają, zielone włosy rosną wierzbom nad rzeką, wiosna już niedaleko.

 

 

Krasnal Hałabała

Ależ co ty opowiadasz! Fiołki jeszcze nie wyrosły, to jeszcze nie wiosna.

 

 

Miś

Położył się krasnal na pościel mchową i chrapnął. Spał znów jakiś czas, aż tu biegnie ktoś przez las. Zwinne, zgrabne daje susy, ruda kita, rude uszy. I do dziupli stuk, puk.

 

 

Krasnal Hałabała

Kto tam?

 

 

Wiewiórki synek

To ja starszy syn wiewiórki. Niech pan wstanie i przyjdzie do mamy w ważnym interesie. Przecież wiosna od dawna błąka się po lesie.

 

 

Krasnal Hałabała

Nie, nie wstanę póki nie usłyszę głosu fujarki pastuszej (słychać  głos fletu).

   

 

Miś

Gdy usłyszał krasnal granie raz dwa przetarł oczy, oczyścił garniturek i pobiegł w to miejsce gdzie się co roku z wiosną spotykał.

 

 

 

Krasnal Hałabała (woła)

Ej, wiosenko, nie bądź taka przybądź do mnie, nieboraka, niechże cię zobaczę!

 

 

Dziecko przebrane za wiosnę (rozsypuje kwiatki, słychać śpiew ptaków, siada obok dzieci).

Jestem Pani Wiosna,

Ciepło wam przyniosłam.

Całą łąkę kwiatów

I śpiewanie ptaków.

 

 

Krasnal Hałabała

Cieszę się, że już jesteś kochana wiosenko, ale teraz muszę pędzić do wiewiórki.

 

 

Wiewiórka

Witam cię Hałabało!

 

Krasnal Hałabała

Jaki to ważny interes masz do mnie, ciekaw jestem ogromnie!

 

 

Wiewiórka

Cała bieda w tym, że nie mam pamięci. Cztery dziuple w lesie miałam,

a o jednej zapomniałam. Pamiętam, że byłeś ze mną kiedy dziuple obierałam.

 

 

Krasnal Hałabała

Ależ owszem, już to sobie przypominam:

·        pierwsza dziupla była w tej sośnie, co pod nią krzywy pieniek rośnie,

·        druga dziupla była w tej sośnie , co pod nią borówka rośnie,

·        trzecia dziupla była w tej sośnie, co pod nią wilcze łyko rośnie,

·        a czwarta dziupla była w tej sosence, co to ja się pod nią często kręcę, nad              pracowitością mrówek rozmyślając.

 

 

Wiewiórka

A to ci się przypomniało, mój kochany Hałabało. Już tam pędzę.

 

 

 

Krasnal Hałabała

Co tam będę za wiewiórką gonił. Pójdę lepiej z wiosenką pospacerować.(Krasnal wychodzi, podaje rękę Pani Wiośnie i razem się kłaniają).

 

3. Zabawy ruchowe z figurami geometrycznymi:

 

·        dzieci siedzą w kole w siadzie skrzyżnym,

·        pokaz figur i przypomnienie jak się nazywają (koło, kwadrat),

·        wszyscy biegają wysoko unosząc kolana, na hasło „zapraszam do siebie wszystkie czerwone koła”,  przy nauczycielce stają tylko przywołane dzieci. Następnie nauczycielka zaprasza inne kolory i figury.

·        inna wersja zabawy: zapraszam do siebie czerwone koła i czerwone kwadraty; zielone koła i zielone kwadraty; żółte koła i żółte kwadraty; niebieskie koła i niebieskie kwadraty.

 

 

4. Rozmowa na temat przedstawienia teatralnego.

·        Kto pamięta jakie postacie występowały w teatrzyku?

·        Jaki ważny interes miała wiewiórka do Hałabały?

·        Dlaczego krasnal nie chciał pójść do wiewiórki?

·        A my jaką teraz mamy porę roku?

·        Dlaczego lubicie wiosnę?

 

5. Podziękowanie gościom i dzieciom za wspólną, miłą zabawę.

 

                                                                                                                                                                                           

Opracowała

 

      mgr Łucja Jaworska

Przedszkole nr2 „Miś” w Słupcy

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin