charitas.pdf

(130 KB) Pobierz
Charitas
PIUS VI
Brewe o przysiędze cywilnej we Francji
CHARITAS
Do naszych umiłowanych synów Kardynałów Świętego Kościoła Rzymskiego, do
naszych czcigodnych braci Arcybiskupów i Biskupów, do naszych ukochanych dzieci
zakonników, księży i ludu Francji.
Umiłowani synowie, Czcigodni Bracia i ukochane Dzieci, pozdrowienie i apostolskie
błogosławieństwo.
PAPIEŻ USIŁUJE ZAPOBIEC SCHIZMIE
1. Miłość, która jest cierpliwa i łaskawa – jak mówi apostoł Paweł, wspiera i
cierpliwie znosi rzeczy tak długo, jak długo pozostaje nadzieja, że umiarkowanie zapobiegnie
narastaniu powstających błędów. Lecz jeśli błędy codziennie się powiększają i zbliżają się do
punktu, w którym powstaje schizma, wówczas samo prawo miłości wspólnie z naszym
obowiązkiem domagają się, abyśmy ujawnili błądzącym ich potworny grzech i ciężkie
kanoniczne kary, jakie na siebie ściągają.
Surowość pokieruje tymi, którzy schodzą z drogi prawdy, aby odzyskali swój rozum,
odrzucili swe błędy i powrócili do Kościoła, który otworzy swe ramiona, jak pełna dobroci
matka i obejmie ich po powrocie. Pozostali wierni będący w tej samej sytuacji zostaną szybko
wybawieni z oszustwa fałszywych pasterzy, którzy wchodzą do owczarni w inny sposób niż
przez drzwi, a których jedynym celem jest kradzież, masakra i zniszczenie.
2. Z myślą o tych boskich nakazach dowiedzieliśmy się właśnie o wojnie przeciwko
religii katolickiej, którą rozpoczęli myśliciele rewolucyjni, którzy jako grupa utworzyli
większość w Zgromadzeniu Narodowym we Francji. Zapłakaliśmy w Bożej obecności dzieląc
nasz smutek z kardynałami i ogłosiliśmy publiczne i prywatne modlitwy. 9 lipca 1790 r.
napisaliśmy do króla Ludwika, ciągle go zachęcając aby nie podpisywał Konstytucji Cywilnej
Kleru, która mogłaby doprowadzić jego lud do błędu i schizmy. Z tego względu
niedopuszczalne było, żeby zgromadzenie polityczne mogło zmieniać powszechną praktykę
109426220.001.png
Charitas
Kościoła lekceważąc opinie Ojca Świętego i dekrety soborów, wywracając porządek
hierarchii i nadzorując wybór biskupów, znosząc stolice biskupie i wprowadzając gorszą
postać Kościoła przed usunięciem lepszej.
3. W następnych dniach posłaliśmy dwie instrukcje do arcybiskupów Bordeaux i
Vienne, którzy przebywali z królem, zalecając im po ojcowsku, żeby doradzili królowi, że
jeśli zatwierdzi on tę Konstytucję, jego królestwo znajdzie się w stanie schizmy. Ponadto
będziemy uważać jakiegokolwiek biskupa mianowanego zgodnie z tymi dekretami za
schizmatyka, któremu brakuje wszelkiej jurysdykcji kościelnej. Aby usunąć wszelkie
wątpliwości co do tego, że nasza troska dotyczy wyłącznie spraw religii, i aby uciszyć
wrogów Stolicy Apostolskiej poleciliśmy, żeby zaprzestać zbierania wpływów z podatków
francuskich, chociaż te podatki były należne naszej posłudze na podstawie nieprzerwanego
zwyczaju i wcześniejszych porozumień.
4. Król na pewno powstrzymałby się z zatwierdzeniem Konstytucji, ale Zgromadzenie
Narodowe w końcu zmusiło go do jej podpisania, jak o tym świadczą jego listy do Nas z 28
lipca, 6 września i 16 grudnia. Błagał Nas uporczywie, żeby zatwierdzić przynajmniej
tymczasowo pięć i następnych siedem artykułów. Artykuły te tak były podobne w brzmieniu,
że stanowiły pełne streszczenie nowej Konstytucji.
5. Wiedzieliśmy od razu, że nie możemy aprobować lub tolerować żadnego z tych
artykułów, ponieważ były one sprzeczne z regulacjami kanonicznymi. Jednak nie chcieliśmy
dawać naszym wrogom okazji do oszukiwania narodów przez twierdzenie, że jesteśmy
przeciwni każdemu rodzajowi negocjacji. Dlatego napisaliśmy do króla w naszym liście z 17
sierpnia, że uważnie rozważamy artykuły i naradzamy się z kardynałami, którzy spotykają się,
aby przedyskutować każdy aspekt propozycji. Po spotkaniu kardynałów 24 września i 16
grudnia w celu omówienia dwóch początkowych artykułów, zdecydowali oni jednomyślnie,
żeby poprosić o opinię biskupów francuskich na temat tych artykułów w przypadku gdyby
mogli oni pokazać jakiś konieczny powód ich akceptacji. Taki powód nie był łatwy do
wyobrażenia w takiej odległości od Francji, co napisaliśmy wcześniej w innych listach do
króla.
BISKUPI FRANCJI PRZECIW KONSTYTUCJI KLERU
6. Tymczasem zostaliśmy wielce pocieszeni, gdy większość biskupów francuskich
mocno sprzeciwiła się Konstytucji i zaatakowała każdy jej punkt, który dotyczył sprawowania
władzy w Kościele. Nasza pociecha wzrosła, gdy kardynał Rochefoucauld, arcybiskup Aix i
trzydziestu innych arcybiskupów i biskupów odwołało się do Nas po pomoc w obliczu tak
wielkich niebezpieczeństw. 10 października wysłali oni wyjaśnienie głównych punktów
zawartych w Konstytucji Kleru, prosząc Nas o pomoc i radę.
Nasza pociecha wzrastała dalej, ponieważ wielu innych biskupów przyłączyło się do
tych trzydziestu w akceptacji tego wyjaśnienia. Tylko czterech spośród 131 biskupów miało
inne zapatrywanie. Wielka liczba zakonników i większość księży z parafii i niższego kleru
2
Charitas
również przyłączyło się do biskupów. Tak więc to wyjaśnienie przyjęte z harmonijną
jednomyślnością powinno być uważane za naukę dla całego Kościoła Francji.
DZIAŁANIA ZGROMADZENIA NARODOWEGO
7. My sami natychmiast zajęliśmy się zadaniem zbadania wszystkich artykułów
Konstytucji. Choć Zgromadzenie słyszało o tym jednomyślnym poglądzie Kościoła Francji,
nie porzuciło jednak projektu, lecz próbowało jeszcze bardziej zniszczyć opór biskupów. Ale
wiedziało ono dobrze, że żaden z metropolitów lub biskupów seniorów nie zgodzi się udzielić
święceń nowym biskupom, którzy byliby wybrani w okręgach municypalnych przez
świeckich, heretyków, niewierzących i żydów, jak to nakazywał opublikowany dekret.
Rozumiało też ono, że ta niemądra forma Kościoła nie mogłaby się nigdzie utrzymać,
ponieważ bez biskupów zniknąłby widzialny Kościół.
W rezultacie Zgromadzenie rozważało opublikowanie innego, nawet bardziej
niemądrego dekretu, i uczyniło to 15 i 27 listopada 1790 r., oraz 3, 4 i 26 stycznia 1791.
Dekrety te posiadające aprobatę króla, stanowiły, że jakikolwiek biskup pochodzący z
dowolnego dystryktu może konsekrować wybraną osobę, jeśli metropolita lub biskup senior
odmawia uczynienia tego. Ponadto, w celu rozproszenia wszystkich wiernych biskupów i
księży parafialnych, dekrety stanowiły, że wszyscy pasterze powinni jednoznacznie
przysięgać, że będą przestrzegać już opublikowanej Konstytucji, jak i przepisów, które
zostaną opublikowane później. Tych, którzy odmówiliby tego, rozważano, aby odwołać z ich
urzędów. Ich biskupstwa i parafie straciłyby swych pasterzy. Gdy legalni pasterze i księża
zostali wypędzeni - gdy było to niezbędne także przy użyciu siły - okręgi municypalne mogły
zebrać się w sprawie wyboru nowych biskupów i księży parafialnych. Po wyborze ludzie ci,
nie zważając na metropolitów i biskupów seniorów, którzy odmówili przysięgi, udali się do
egzekutywy Zgromadzenia, które mianowało kilku biskupów, żeby im udzielili święceń.
8. Te późniejsze dekrety ponownie niezmiernie wzmogły nasz smutek. Ponadto
utrudniły Nam one jeszcze bardziej wysłanie odpowiedzi do biskupów, którą
przygotowywaliśmy dla nich, ponieważ musieliśmy wziąć pod uwagę rozwój wypadków.
DALSZY OPÓR BISKUPÓW FRANCUSKICH
Biskupi spowodowali, że zarządziliśmy publiczne modlitwy, żeby błagać Boga o
pomoc. Biskupi francuscy opublikowali nowe listy pasterskie. Rozpoczynali już oni ze
znakomitą bystrością atak na Konstytucję Cywilną Kleru. Obecnie cały swój wysiłek
poświęcili oni temu, żeby przeciwstawić się postanowieniu o depozycji biskupów, wakansowi
stolic biskupich i wyborom i konsekracji nowych biskupów. Zgodzili się oni, że te przysięgi
cywilne powinny być uważane za krzywoprzysięstwo i świętokradztwo, nie wyłączając nie
tylko kleru, ale też jakiegokolwiek katolika. Wszystkie działania opierające się na tych
przysięgach powinny być postrzegane jako schizmatyckie, nieważne i bezprawne, podlegające
surowemu potępieniu.
3
Charitas
ZDRADA
9. Te chwalebne oświadczenia duchowieństwa francuskiego przyniosły skutki. Niemal
wszyscy biskupi i większość księży parafialnych odmówiło z niebywałą stanowczością
złożenia przysięgi. Nieprzyjaciele religii zrozumieli to dokładnie, że występne plany sczezną
na niczym, chyba że przekonaliby jakiegoś biskupa, odwołując się bądź do jego ambicji bądź
do jego głupoty, żeby złożył przysięgę posłuszeństwa na Konstytucję i podjął się
świętokradzkich konsekracji, zapoczątkowując przez to schizmę. Pośród tych, którzy zostali
opanowani przez to niegodziwe oszustwo pierwszy był Karol, biskup Autun, największy
zwolennik Konstytucji. Kolejnym był Jan-Józef, biskup Liddy, trzecim Ludwik, biskup
Orleanu, czwartym Karol, biskup Viviers, a piątym kardynał de Lomenie, arcybiskup Sens,
oraz kilku nieszczęśliwych pasterzy niższego szczebla.
ROZMOWY Z BISKUPEM DE LOMENIE
10. Co do kardynała de Lomenie, próbował się on wytłumaczyć ze złożenia przysięgi
w liście do Nas z 25 listopada. Stwierdził on, że nie było to postrzegane jako zgoda umysłu i
twierdził, że nie był on całkowicie zdecydowany w kwestii ordynacji biskupów, którzy zostali
wybrani. (Jeszcze tego nie uczynił). Ponieważ było bardzo ważne, żeby żaden biskup nie
konsekrował osób wybranych, poszerzając w ten sposób drogę do schizmy, zdecydowaliśmy
się odłożyć nieco naszą odpowiedź do biskupów, która była bliska ukończenia. Zamiast tego
23 lutego napisaliśmy bezzwłocznie do kardynała. Wskazaliśmy mu na błąd w jego poglądach
co do złożenia przysięgi i na kary kanoniczne, które bylibyśmy zobowiązani ze smutkiem
zastosować, pozbawiając go godności kardynała jeśli nie usunie publicznego skandalu przez
właściwe i stosowne odwołanie.
Co do jego niezdecydowania w sprawie wyświęcania osób wybranych, poleciliśmy mu
w odpowiedzi, żeby nie konsekrował nowych biskupów z jakiegokolwiek bądź powodu, nie
przyłączając w ten sposób nowych buntowników do Kościoła. Prawo ordynowania biskupów
należy tylko do Stolicy Apostolskiej, jak zadeklarował Sobór Trydencki. Święcenia nie mogą
być przyjęte przez żadnego biskupa lub metropolitę. W przeciwnym razie obligowałoby to
Nas do ogłoszenia schizmatykiem obu – zarówno tego, który wyświęca, jak i tego, który
przyjmuje święcenia, aby w ten sposób unieważnić ich przyszłe działania.
OCENA KONSTYTUCJI CYWILNEJ KLERU
11. Kiedy zakończyliśmy tę kwestię, zabraliśmy się za odpowiedź dla biskupów. To
zadanie stało się bardziej kłopotliwe i czasochłonne z powodu nowych wydarzeń, które miały
z nim związek. Po zbadaniu wszystkich artykułów, aby wyjaśnić każdemu, że w tym
orzeczeniu Stolicy Apostolskiej, o które zwrócili się z prośbą biskupi francuscy i która była z
zapałem oczekiwana przez francuskich katolików, stwierdziliśmy, że nowa Konstytucja Kleru
jest złożona z zasad pochodzących od herezji. Jest ona w konsekwencji heretycka w wielu
swych postanowieniach i niezgodna z nauką katolicką. W innych swych postanowieniach jest
ona świętokradzka i schizmatycka. Wywraca ona prawa i prymat Kościoła, jest sprzeczna z
4
Charitas
dawną i obecną praktyką, a została wymyślona i opublikowana jedynie w zamiarze
całkowitego zniszczenia wiary katolickiej. Stosuje się ona tylko do tego jednego wyznania,
które nie może być w wolny sposób sprawowane, którego prawowici pasterze są wydalani i
której własność jest przejmowana. Wyznawcom innych sekt pozostawiono wolność i
zachowanie swej własności. Wypunktowaliśmy to wszystko w jasny sposób, ale
stwierdziliśmy łagodnie, że dotąd powstrzymaliśmy się od ekskomunikowania autorów tej
złowróżbnej Konstytucji Cywilnej Kleru. Jednak naszym obowiązkiem jest, aby uwydatnić, że
będziemy zobowiązani ogłosić schizmatykiem każdego, kto nie odrzuci błędów, które
przedstawiliśmy (zwyczajowe postępowanie Stolicy Apostolskiej w takich przypadkach). Ta
groźba stosuje się do twórców Konstytucji, jak również do tych, którzy przysięgali, aby ją
przestrzegać, do tych, którzy nadzorowali wybór nowych biskupów, konsekrowali wybranych
lub przyjmowali święcenia. Żaden z nich nie miałby prawowitego urzędu ani nie byłby w
jedności z Kościołem.
12. Jesteśmy gotowi pokazać tak wielką korzyść dla Francuzów jak tylko możemy bez
szkody dla nauczania i powszechnej praktyki Kościoła. postępując według rady kardynałów, z
którymi konsultowaliśmy się w tej sprawie, powtarzamy informację, którą zawarliśmy w
liście posłanym do króla. Zaleciliśmy biskupom, którzy znajdują się w centrum wydarzeń,
żeby nas informowali o jakiejkolwiek innej metodzie działania, która nie jest sprzeczna z
nauczaniem katolickim i powszechną praktyką, i aby przedkładali to pod naszą rozwagę.
Wspomnieliśmy o naszych zamiarach królowi i posłaliśmy mu kopię naszej odpowiedzi dla
biskupów. Zaleciliśmy też mu, żeby wprowadził mądrych biskupów do swej rady, aby
zastosować właściwe lekarstwo do choroby, która pochodzi częściowo od królewskiego
upoważnienia. W końcu zawiadomiliśmy go, że z naszego pasterskiego obowiązku będziemy
przykładać taką samą miarę do tych, którzy pozostają uparci w swym błędzie, tak jak nasi
poprzednicy, gdy znajdowali się w podobnej potrzebie.
AKT SCHIZMY DOKONANY
13. Nasze listy z 10 marca do króla i do biskupów zostały powierzone szybkiemu
gońcowi, który wyruszył rankiem następnego dnia. 15 marca przyszła zwykła poczta z Francji
i dowiedzieliśmy się, że schizma została dokonana w Paryżu 24 lutego. W dniu tym biskup
Autun, już splamiony krzywoprzysięstwem i winny opuszczenia i zrzeczenia się władzy nad
swym Kościołem na rzecz ludzi świeckich, przeciwstawił się swej kapitule przyłączając się do
biskupów Babilonu i Liddy. Biskup Babilonu otrzymał od Nas przywilej noszenia paliusza i
tymczasową pomoc, ale okazało się, że jest on wart innego biskupa Babilonu – Dominika
Varlet, o którym było głośno ze względu na schizmę Utrechtu. Biskup Liddy był również
winny krzywoprzysięstwa, budząc nienawiść i odrazę u dobrych ludzi z powodu odstępstwa
od poprawnego nauczania biskupa i kapituły Kościoła w Bazylei, którego jest sufraganem.
Owego dnia biskup Autun przy pomocy tych dwóch biskupów nierozważnie i po
świętokradzku konsekrował Alojza Aleksandra Expilly i Klaudiusza Eustachego Franciszka
Marolles w kościele księży Oratorianów bez zezwolenia ordynariusza. Nie otrzymali też oni
żadnego upoważnienia od Stolicy Apostolskiej. Pominęli oni przysięgę posłuszeństwa
papieżowi, zaniedbali zbadania i wyznania wiary, co jest przepisane w Pontyfikale
Rzymskim, który powinien być powszechnie przestrzegany: złamali i wzgardzili wszystkimi
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin