NauPocz2Rozklad1cz2.pdf

(132 KB) Pobierz
239520548 UNPDF
1. Rozk∏ad treÊci kszta∏cenia zintegrowanego
(tematy dni od 40. do 87.)
Kràg
Temat
Ârodki
Przewidywane efekty
tematycz-
Zintegrowane treÊci kszta∏cenia oraz dzia∏ania uczniów
dnia
dydaktyczne
dydaktyczno-wychowawcze
ny
1
2
3
4
5
Czy
listopad
musi byç
smutny?
40. Przysz∏y do nas
bajki
1. Zorganizowanie wystawy ksià˝ek przyniesionych przez
dzieci i Nauczyciela.
– Opowiadanie o swoich ulubionych ksià˝kach i bajkach.
– Prezentowanie ksià˝ki „JaÊ i Ma∏gosia” przez Nauczyciela.
– Opowiadanie przez dzieci przygód bohaterów bajki, ocena
post´powania Baby-Jagi.
2. Ciche czytanie ze zrozumieniem wiersza Joanny Papuziƒ-
skiej „Smutna Baba-Jaga”.
– Opowiadanie o marzeniach i snach bohaterki.
– G∏oÊne czytanie wybranych fragmentów wiersza na popar-
cie swoich wypowiedzi.
– Porównywanie bohaterki wiersza z Babà-Jagà z bajki „JaÊ
i Ma∏gosia”.
3. Odgrywanie scenek dramowych „Ró˝ne Baby-Jagi”, odgady-
wanie przez dzieci, które bohaterki by∏y przedstawione
przez kolegów.
4. Dobieranie przymiotników okreÊlajàcych Bab´-Jag´ – wyra-
zy o znaczeniu przeciwnym.
5. Rozwiàzanie krzy˝ówki z has∏em, uk∏adanie tytu∏ów bajek
z rozsypanek literowych, zdaƒ z rozsypanek sylabowych.
6. Wyszukiwanie wyrazów z rz po spó∏g∏osce w wierszu „Smut-
na Baba-Jaga”. Ustalenie, po jakich spó∏g∏oskach piszemy rz .
7. „Ucieczka przed Babà-Jagà” – zabawy ruchowe bie˝ne
z pokonywaniem ró˝nych przeszkód.
8. Dodawanie i odejmowanie z przekroczeniem progu dzie-
siàtkowego – rozwiàzywanie zadaƒ tekstowych.
9. Wykonanie telewizora z wycinanki.
– Opowiadanie w∏asnej bajki inspirowanej ilustracjami w te-
lewizorze-zabawce.
ksià˝ki dla
dzieci,
P. s. 62
åw. 1
s. 98, 99
M. 2 s. 3, 4
W. s. 17 i 23,
liczyd∏a dzie-
siàtkowe,
telewizor
klej, no˝yczki,
pi∏ki, ∏awecz-
ki, bramki, ob-
r´cze
Uczeƒ:
– swobodnie wypowiada si´ na te-
mat przeczytanych ksià˝ek i ba-
jek w formie spójnej, logicznej,
kilkuzdaniowej wypowiedzi,
– opowiada przygody bohaterów
znanej bajki, ocenia ich zacho-
wanie i post´powanie, uzasadnia
swoje zdanie,
– dostrzega elementy humorystycz-
ne i fantastyczne w utworach dla
dzieci,
– odgrywa scenki dramowe inspi-
rowane bajkami i wierszami,
– rozwiàzuje krzy˝ówk´, pisze jej
has∏o, uk∏ada zdania, tytu∏y bajek
z rozsypanek literowych i sylabo-
wych,
– dobiera przymiotniki o znaczeniu
przeciwnym,
– zna pisowni´ wybranych wyra-
zów z rz po spó∏g∏oskach,
– samodzielnie uk∏ada i pisze zda-
nia o ulubionej bajce,
– dodaje i odejmuje w zakresie
100 z przekroczeniem progu
dziesiàtkowego, objaÊniajàc swo-
je obliczenia na liczydle dziesiàt-
kowym,
239520548.002.png
10. Samodzielna praca uczniów – pisanie zdaƒ o ulubionej bajce.
– Zgromadzenie s∏ownictwa na tablicy.
– Ustne uk∏adanie zdaƒ z wykorzystaniem s∏ownictwa.
– Pisanie zdaƒ w zeszycie.
– G∏oÊne czytanie u∏o˝onych zdaƒ.
11. Podsumowanie dnia: Dlaczego warto czytaç bajki?
– rozwiàzuje zadania tekstowe jed-
nodzia∏aniowe,
– tnie, zagina, ∏àczy karton – wyko-
nuje zabawki zgodnie z objaÊnie-
niem Nauczyciela i instrukcjà,
– sprawnie biega, pokonuje prosty
tor przeszkód, dopinguje kole-
gów, wspó∏pracuje z zespo∏em
w czasie zabaw ruchowych.
41. Wieczór w mo-
im pokoju – sen-
ne marzenia
i fantazje
1. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100 z przekrocze-
niem progu dziesiàtkowego – rozwiàzywanie zadaƒ teksto-
wych; porównywanie ró˝nicowe – uk∏adanie pytaƒ do za-
daƒ tekstowych.
2. W krainie marzeƒ i fantazji – opowiadanie uczniów o swo-
ich fantastycznych i niezwyk∏ych snach.
3. Wys∏uchanie wiersza Joanny Papuziƒskiej „Wyprawa” czy-
tanego przez Nauczyciela.
– Wypowiedzi uczniów – snucie przypuszczeƒ, w jakie ta-
jemnicze podró˝e zaprasza wiersz.
– G∏oÊne czytanie fragmentu wiersza – przepis na fantastycz-
nà podró˝.
– Uk∏adanie przepisu na zakoƒczenie fantastycznej podró˝y
i przepisanie go do zeszytu.
4. Uk∏adanie twórczych opowiadaƒ ustnych „Z∏oty sen”.
5. Dobieranie rzeczowników zdrobnia∏ych do podanych.
6. „Moje sny” – uzupe∏nianie zdaƒ z lukami. Dobieranie przy-
miotników.
7. Zabawa ruchowa z piosenkà „Dzieci”.
8. åwiczenia w wyodr´bnianiu spó∏g∏osek mi´kkich, pisanie
wyrazów ze spó∏g∏oskami mi´kkimi oznaczonymi kreskà
nad literà.
– PodkreÊlanie wyrazów ze spó∏g∏oskami mi´kkimi oznaczo-
nymi kreskà nad literà, wyró˝nianie spó∏g∏osek wyst´pujà-
cych po spó∏g∏oskach mi´kkich.
– Podpisywanie ilustracji.
– Uzupe∏nianie zdaƒ o snach wyrazami ze spó∏g∏oskami
mi´kkimi.
9. Rysowanie obrazka „Mój z∏oty sen” w zeszycie çwiczeƒ
z u˝yciem ró˝nych odcieni ˝ó∏tych i pomaraƒczowych kre-
dek.
P. s. 63
åw. 1
s. 100–102
M. 2 s. 5, 6
kredki,
materace,
∏aweczki,
woreczki
Uczeƒ:
– dodaje i odejmuje w zakresie
100 z przekroczeniem progu
dziesiàtkowego,
– rozwiàzuje proste zadania teksto-
we jednodzia∏aniowe, uzupe∏nia
tabelki funkcyjne,
– rozwiàzuje zadania tekstowe na
porównywanie ró˝nicowe, uk∏a-
dajàc do nich ró˝ne pytania
(o ile mniej..., o ile wi´cej...,
ile razem),
– swobodnie opowiada o swoich
snach i marzeniach sennych,
– rozró˝nia wydarzenia realne
i fikcj´ sennych marzeƒ,
– z uwagà s∏ucha wiersza czytane-
go przez Nauczyciela i wypowia-
da si´ na temat jego treÊci, wy-
szukuje wybrane fragmenty i czy-
ta wyraênie,
– uk∏ada zdania – przepis na za-
koƒczenie fantastycznej podró˝y
z wiersza
– przepisuje tekst z tablicy do ze-
szytu, rozmieszcza go poprawnie
na stronie, pisze kszta∏tnie i czy-
telnie,
– tworzy zdrobnienia do podanych
wyrazów,
– uzupe∏nia zdania z lukami,
239520548.003.png
1
2
3
4
5
10. åwiczenia gimnastyczne – przewroty w przód, przewroty
w ty∏; çwiczenia sprawnoÊciowe – przechodzenie przez
∏aweczk´ z utrudnieniami.
– zna pisowni´ wybranych wyra-
zów ze spó∏g∏oskami mi´kkimi
oznaczonymi kreskà nad literà;
wie, ˝e tak oznaczamy spó∏g∏oski
mi´kkie wyst´pujàce przed inny-
mi spó∏g∏oskami,
– rysuje obrazek ró˝nymi odcienia-
mi jednego koloru na ma∏ej po-
wierzchni,
– wykonuje przewroty w przód
i w ty∏ samodzielnie lub z pomo-
cà i asekuracjà doros∏ego,
– przechodzi po ∏aweczce, wyko-
nujàc inne çwiczenia (wymachy
ramion, nóg, chodzenie z wo-
reczkiem na g∏owie),
– bawi si´ przy muzyce.
42. Czytamy ró˝ne
listy
1. Wprowadzenie miary d∏ugoÊci – 1 metr.
– Rozwiàzywanie dzia∏aƒ, porzàdkowanie wyników malejà-
co i pisanie has∏a.
– Mierzenie d∏ugoÊci ró˝nych przedmiotów.
– Wykonywanie dzia∏aƒ za pomocà miarki centymetrowej.
– Rozwiàzywanie zadaƒ tekstowych.
– Rozwiàzywanie krzy˝ówki matematycznej.
2. Czytanie ró˝nych listów przez uczniów (przygotowanych
przez Nauczyciela), okreÊlanie rodzajów listów.
– Wskazywanie ró˝nic i podobieƒstw w listach.
– Budowa listu.
– Rozpoznawanie nadawcy i adresata w listach w zeszycie
çwiczeƒ.
– Pisownia wielkà literà zaimków osobowych.
3. Indywidualne g∏oÊne czytanie wiersza „List od Listopada”
po jednorazowym cichym czytaniu.
– Rozmowa na temat prac Listopada i pochodzenia nazwy
miesiàca.
4. Uzupe∏nianie tekstu z lukami – list od Listopada.
– Samodzielne dobieranie wyrazów z wiersza.
5. Tworzenie rodzin wyrazów, rozwijanie zdaƒ.
P. s. 64
åw. 1
s. 103–105
M. 2 s. 7, 8
listy przygoto-
wane przez
Nauczyciela,
linijki, miarki
krawieckie,
woreczki, ko-
lorowe szarfy
Uczeƒ:
– mierzy miarkà centymetrowà d∏u-
goÊci ró˝nych przedmiotów i za-
pisuje wyniki swoich
pomiarów,
– zna jednostk´ d∏ugoÊci 1 metr;
wie, ˝e 1 metr to 100 centyme-
trów, zna skróty: m, cm,
– rozwiàzuje zadania tekstowe
zwiàzane z mierzeniem
d∏ugoÊci,
– wskazuje, oblicza d∏ugoÊç przed-
miotów mniejszà o…, wi´kszà
o… od podanych,
– zna ró˝ne rodzaje listów i budo-
w´ listu,
– wie, jakie wyrazy piszemy wielkà
literà w listach, wskazuje adresa-
ta i nadawc´,
– opowiada o zmianach przyrodni-
czych w czasie póênej, s∏otnej,
239520548.004.png
6. Zabawa ruchowa „Taniec liÊci na wietrze”.
7. Wspólne redagowanie listu ptaków do dzieci z proÊbà o do-
karmianie. Przepisanie listu do zeszytów.
8. åwiczenia dramowe „Jestem ptakiem – listonoszem”. Od-
grywanie ról ptaka wr´czajàcego list z proÊbà o dokarmianie
i dziecka przyjmujàcego list.
9. Podsumowanie dnia – rozmowa na temat „Dlaczego ludzie
piszà listy?”.
10. Zabawa ruchowa „List polecony”.
listopadowej jesieni,
– wie, ˝e nale˝y dokarmiaç ptaki,
– wczuwa si´ w rol´ ptaków, uk∏a-
da w ich imieniu list do dzieci
z proÊbà o dokarmianie,
– samodzielnie dobiera wyrazy
i uzupe∏nia zdania z lukami,
– tworzy rodziny wyrazów,
– rozwija zdania,
– rozwiàzuje zagadki,
– wspó∏pracuje z grupà w czasie
zabaw ruchowych.
43. Piszemy listy
na jesiennych
listkach
1. Opowiadanie uczniów o w´drówce listu od nadawcy do ad-
resata na podstawie ilustracji w podr´czniku.
2. åwiczenia dramowe „Na poczcie” – odgrywanie scenek
ukazujàcych za∏atwianie ró˝nych spraw na poczcie.
3. Rozwiàzywanie zadaƒ tekstowych – dodawanie i odejmo-
wanie pe∏nymi dziesiàtkami; metry i centymetry.
4. Zabawa ruchowa z piosenkà „Listek do listeczka”.
5. Czytanie przez Nauczyciela opowiadania Barbary Lewan-
dowskiej „O listach wró˝ki Lilki”.
– Opowiadanie o wydarzeniach w tekÊcie, wyró˝nianie ro-
dzajów listów.
– Wyodr´bnianie zdarzeƒ fantastycznych i realistycznych.
– WyjaÊnienie, dlaczego wró˝ka nie otrzyma∏a odpowiedzi na
swoje listy. Samodzielne uk∏adanie i pisanie zdaƒ.
6. åwiczenia w pisaniu wybranych wyrazów z ˝ .
7. Adresowanie listów, skróty w korespondencji, zwroty
grzecznoÊciowe pisane wielkà literà.
8. Zabawa ruchowa „Wrzucamy listy do skrzynki” – rzuty pi∏-
kami do celu z ró˝nych odleg∏oÊci.
9. „Piszemy listy na jesiennych listkach”.
– Obrysowywanie szablonów liÊci i wycinanie ich.
– Przypomnienie budowy listu.
– Samodzielne napisanie krótkiego listu do Listopada lub od
Listopada na liÊciu wyci´tym z kartonu.
– Kolorowanie listu barwami póênej jesieni.
10. Zabawa dydaktyczna „Czytamy listy z jesiennych listków”.
– Czytanie listów napisanych przez dzieci.
P. s. 65–67,
åw. 1
s. 106, 107
M. 2 s. 9, 10
pi∏ki, kosz,
kartony, sza-
blony liÊci,
no˝yczki,
kredki
Uczeƒ:
– rozwiàzuje zadania tekstowe
zwiàzane z mierzeniem d∏ugoÊci
ró˝nych przedmiotów,
– dodaje i odejmuje pe∏nymi dzie-
siàtkami w zakresie 100,
– zna w´drówk´ listu od nadawcy
do adresata,
– odgrywa scenki z ˝ycia codzienne-
go, prac´ pracowników poczty,
– opowiada wydarzenia w wys∏u-
chanym opowiadaniu, odpowia-
da na pytania zwiàzane z teks-
tem,
– samodzielnie uk∏ada i pisze zda-
nia – odpowiedzi na pytania,
– potrafi zaadresowaç kopert´, zna
skróty w korespondencji,
– pisze poprawnie wybrane wyrazy
z ˝ ,
– zna trójcz∏onowà budow´ listu,
– samodzielnie pisze krótkie listy
na dowolny temat do fikcyjnych
adresatów,
– obrysowuje szablon na kartonie,
wycina ró˝ne kszta∏ty liÊci po
wyznaczonych liniach,
239520548.005.png
1
2
3
4
5
– Umieszczenie przeczytanych listów na macie, tablicy z de-
koracjà.
11. Podsumowanie dnia. Rozmowa z uczniami na temat:
„Umiemy pisaç i wysy∏aç listy”.
– uczestniczy w zabawach rucho-
wych, Êpiewa piosenki,
– czyta p∏ynnie i wyraziÊcie krótkie
listy napisane przez kolegów.
Tu miesz-
kamy, tu
jest nasz
dom
44. Polska – nasza
Ojczyzna
1. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100 – obliczanie nie-
wiadomej liczby, dzia∏ania z okienkami. Rozwiàzywanie za-
daƒ tekstowych. Kolorowanie mapy Polski zgodnie z wyni-
kami obliczeƒ i ustalonym kodem.
2. Oglàdanie zdj´ç, ilustracji, albumów o Polsce przyniesio-
nych przez dzieci i Nauczyciela.
– Rozpoznawanie ró˝nych miast polskich znanych dzieciom.
– Opowiadanie – co widzia∏em ciekawego w danym mieÊcie.
– Wyszukiwanie ró˝nych informacji o wybranych miastach
w albumach i przewodnikach turystycznych (miasta nad
Wis∏à).
– Odszukanie omawianych miast na mapie, okreÊlanie ich
po∏o˝enia.
3. Polska i jej sàsiedzi, Polska moja Ojczyzna – poznanie
paƒstw sàsiadujàcych z Polskà. Uzupe∏nianie zdaƒ o Polsce.
Wielka litera w nazwach geograficznych.
4. åwiczenia gimnastyczne ze wstà˝kami – ruch twórczy przy
muzyce (metoda Labana).
5. Czytanie wiersza Czes∏awa Janczarskiego „P∏ynie Wis∏a,
p∏ynie...”
– OkreÊlenie biegu g∏ównej rzeki Polski na mapie.
6. ZgodnoÊç rzeczownika i czasownika – ∏àczenie wyrazów
w pary zgodnie z treÊcià wiersza.
7. OkreÊlanie rodzajów rzeczowników w liczbie pojedynczej.
8. Uk∏adanie melodii do s∏ów wiersza „P∏ynie Wis∏a, p∏ynie...”
9. Malowanie farbami nt. „To Polska – moja Ojczyzna”.
– Wystawa prac uczniów.
– Nadawanie innych tytu∏ów pracom dzieci.
10. Podsumowanie dnia w kr´gu: „Co wiemy o naszej Ojczyê-
nie”.
P. s. 68
åw. 1
s. 108, 109
M. 2 s. 11, 12
zdj´cia, ilu-
stracje, al-
bumy o Pol-
sce, przewod-
niki turystycz-
ne, fizyczna
mapa Polski,
wstà˝ki, ma-
gnetofon, do-
wolne nagra-
nie muzyki in-
strumentalnej,
farby plakato-
we, bloki A3
Uczeƒ:
– oblicza dzia∏ania z okienkiem,
– zna poj´cie niewiadomej, roz-
wiàzuje zadania tekstowe za po-
mocà równaƒ,
– liczy biegle w pami´ci – dodaje
i odejmuje w zakresie 100, wy-
korzystuje wyniki obliczeƒ do
kolorowania mapy Polski wed∏ug
kodu,
– zna najwa˝niejsze informacje do-
tyczàce Polski, g∏ówne miasta
i ich po∏o˝enie, paƒstwa sàsiadu-
jàce z Polskà,
– wie, jakie miasta le˝à nad Wis∏à,
– wyszukuje informacje o danym
mieÊcie, czyta je i komentuje ze
zrozumieniem,
– dostrzega ró˝norodnoÊç krajobra-
zów Polski, opisuje w∏asnymi
s∏owami ich urok i pi´kno,
– stosuje w praktyce pisowni´ wiel-
kà literà w nazwach geograficz-
nych, uzupe∏nia zdania o Polsce,
– zna rodzaje rzeczowników
w liczbie pojedynczej, ∏àczy rze-
czowniki z czasownikami, zgod-
nie z treÊcià wiersza,
– czyta wiersz z naturalnà intona-
cjà, uk∏ada do niego w∏asnà me-
lodi´ i Êpiewa (bawi si´ s∏owem
i melodià),
– improwizuje ruchem muzyk´,
twórczo wykorzystuje nietypowy
239520548.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin