INTERPRETACJE.doc

(45 KB) Pobierz
I

I. Wskaźniki rentowności (zdolność firmy do generowania zysków):

a. Marża zysku netto zysk netto przychody netto ze sprzedaży

Zalecany poziom: jak najwyższy

Interpretacja: Pokazuje udział zysku netto w wartości sprzedaży, czyli jaką marżę zysku przynosi dana wielkość sprzedaży. Im wskaźnik niższy, tym wyższa musi być sprzedaż, by osiągnąć zakładany poziom zysku. Wyższa wartość wskaźnika jest zatem korzystniejsza, pokazuje wyższą rentowność sprzedaży.

b. Zwrot z aktywów (ROA) zysk netto/aktywa średnie ogółem

Zalecany poziom: jak najwyższy

Interpretacja: Wskaźnik odzwierciedla rentowność majątku, informuje o wielkości zysku netto przypadającego na jednostkę majątku przedsiębiorstwa. Pokazuje jak efektywnie zarządza się majątkiem firmy, im wyższy wskaźnik tym lepsza sytuacja.

c. Zwrot z kapitału własnego (ROE) Zysk netto/ Średni kapitał własny ogółem

Zalecany poziom: jak najwyższy

Interpretacja: Wskaźnik informuje o rentowności zaangażowanego w firmie kapitału, jest zatem bardzo ważny dla akcjonariuszy, Pokazuje stopę zysku z zainwestowanej przez nich 1 złotówki. Wyższa efektywność kapitału umożliwia wypłatę wyższych dywidend dla akcjonariuszy oraz stwarza lepsze perspektywy rozwojowe przedsiębiorstwa.

Wskaznik rentowności sprzedaży (ROS) : Zysk(strata)netto/sprzedaz netto*100. Wskaznik rentowności sprzedazy netto informuje o procentowej wielkości zysku netto przypadającym na jednostke osiaganej sprzedazy netto. Sprzedaz netto jest to sprzedaz w realizacji pomniejszona o podatek VAT i inne obciążenia przychodw ze sprzedazy.

I.1 Wskaźnik zyskowności netto (%)

Definicja:

Udział wyniku netto jednostki w przychodach ogółem rozumianych jako przychody ze sprzedaży, przychody z pozostałej działalności operacyjnej oraz przychody finansowe.

Interpretacja:

Poziom wskaźnika zyskowności świadczy o efektywności działalności szpitala. Ze względu na znaczne uzależnienie rentowności od specyfiki branży, należy go porównywać z wielkościami uzyskiwanymi przez inne podmioty w działające w sektorze ochrony zdrowia. W przypadku branży 85.11 (Szpitalnictwo) wskaźnik rentowności wskazuje na właściwy stosunek przychodów w stosunku do kosztów, gdyż głównym celem działalności szpitali jest udzielanie świadczeń zdrowotnych i promocja zdrowia lub prowadzenie badań naukowych i realizacja zadań dydaktycznych z tego zakresu.

I.2 wskaźnik zyskowności działalności operacyjnej (%)

Definicja: Udział wyniku z działalności operacyjnej w przychodach ze sprzedaży i pozostałych przychodach operacyjnych.

Interpretacja: Poziom tego wskaźnika świadczy o efektywności działania szpitala biorąc pod uwagę jego działalność podstawową i pozostałą. Poziom wskaźnika powinien być rozpatrywany w stosunku do wartości osiąganych przez inne szpitale. Z uwagi na charakter działalności szpitali, nie zakłada się jego maksymalizacji

II. PŁYNNOŚĆ:

II.1. wskaźnik bieżącej płynności - current ratio

Definicja: Stosunek bieżących aktywów (aktywa obrotowe) rozumianych jako suma zapasów, należności krótkoterminowych, inwestycji krótkoterminowych oraz gotówki do posiadanych przez szpital zobowiązań krótkoterminowych.

Interpretacja:

Wskaźnik informuje o możliwości spłaty zobowiązań bieżących, w przypadku gdy stałyby się natychmiast wymagalne, np. poprzez upłynnienie majątku obrotowego, bez konieczności upłynniania części aktywów trwałych. Optymalna wartość wskaźnika kształtuje się w granicach 1,20 – 1,70. Wysoka wartość wskaźnika oznacza nadpłynność, czyli nieefektywne gospodarowanie posiadanymi środkami: nadmierne zapasy, powstanie należności przeterminowanych lub niewykorzystane środki finansowe gromadzone

na rachunkach bankowych. Niska wartość wskaźnika płynności wskazuje na brak zdolności do regulowania bieżących zobowiązań.

II. II.2. wskaźnik szybkiej płynności - quick ratio

Definicja: Stosunek aktywów obrotowych pomniejszonych o wartość zapasów do zobowiązań krótkoterminowych.

Interpretacja:

Wskaźnik umożliwia ocenę zdolności szpitala do terminowego regulowania bieżących zobowiązań. W bardzo precyzyjny sposób odzwierciedla zmiany płynności, gdyż w przeciwieństwie do wskaźnika płynności bieżącej, wyłącza z aktywów obrotowych najmniej płynne aktywa jakimi są zapasy. Z punktu widzenia oceny działania szpitala jest jednym z najważniejszych wskaźników. Optymalna wartość wskaźnika powinna kształtować się w przedziale 1,0 – 1,2. Wartość wskaźnika niższa niż 0,9 informuje o zagrożeniu zdolności szpitala do terminowego regulowania bieżących zobowiązań.

III. EFEKTYWNOŚĆ:

III.1. wskaźnik rotacji należności (w dniach)

Definicja: Wskaźnik rotacji należności określa w ciągu ilu dni następuje spływ należności z tytułu wykonania świadczeń zdrowotnych oraz z tytułu działalności pozaszpitalnej i informuje o tym, w jakim stopniu szpital kredytuje płatnika lub inne podmioty.

Interpretacja:

Prawidłowa ocena wskaźnika rotacji należności wymaga zawsze dodatkowej analizy struktury należności, w tym ich podmiotowego charakteru. Wskaźnik rotacji należności należy porównywać z wartościami uzyskiwanymi przez inne szpitale. W przypadku szpitali, odbiorcą ich usług jest w przeważającej części ludność, natomiast płatnikiem – przede

wszystkim NFZ. Wskaźnik ten ocenia oprócz sytuacji płynnościowej jakość współpracy z NFZ. Utrzymujący się przez dłuższy okres wysoki poziom tego wskaźnika zagraża bezpieczeństwu finansowemu szpitala. Sytuacja taka powinna być wyraźnym sygnałem dla płatnika dla przyspieszenia cyklu rozliczeń ze szpitalem.

III.2. wskaźnik rotacji zobowiązań (w dniach)

Definicja: Wskaźnik rotacji zobowiązań z tytułu dostaw i usług informuje w jakim cyklu szpital realizuje swoje zobowiązania wobec kontrahentów oraz jak zmienia się jego sytuacja płatnicza. Jest to stosunek zobowiązań z tytułu dostaw i usług do przychodów ze sprzedaży. Wskaźnik jest wyrażany w dniach.

Interpretacja:

Jeden z podstawowych wskaźników oceny sytuacji finansowej szpitali. Dla utrzymania prawidłowych relacji z kontrahentami, wielkość wskaźnika powinna kształtować się na poziomie terminów płatności charakterystycznych dla sektora ochrony zdrowia. Utrzymująca się przez dłuższy okres wartość wskaźnika powyżej 60 dni wskazuje na problemy z regulowaniem zobowiązań, co może zapowiadać konieczność naliczania

przez kontrahentów odsetek ustawowych, a w następnej kolejności skierowanie spraw na drogę postępowania sądowego. Jako graniczną przyjmuje się wartość 90 dni. Za modelową relację uznaje się, gdy wskaźnik rotacji zobowiązań z tytułu dostaw i usług równy jest wskaźnikowi rotacji należności. Przy analizie tego wskaźnika należy wziąć pod uwagę strukturę czasową i podmiotową zobowiązań.

III.3. wskaźnik rotacji zapasów (w dniach)

Definicja: Wskaźnik rotacji zapasów określa w jakim cyklu szpital odnawia swoje zapasy w celu realizacji świadczeń zdrowotnych. Jest to stosunek wartości zapasów do przychodów ze sprzedaży. Wskaźnik jest wyrażony w dniach.

Interpretacja:

Im niższa wartość wskaźnika, tym szybsza rotacja zapasów. Pozytywnie powinna być oceniana tendencja zmniejszania długości cyklu obrotu zapasów, gdyż świadczy to o sprawnej gospodarce zapasami. W przypadku szpitali, przy analizie wskaźnika należy wziąć pod uwagę również czynniki o charakterze administracyjnym mogące powodować niezamierzony wzrost zapasów.

IV. ZADŁUŻENIE:

IV.1. wskaźnik ogólnego zadłużenia (%)

Definicja: Wskaźnik informuje o stopniu finansowania aktywów kapitałami obcymi

Interpretacja:

Zbyt wysoka wartość wskaźnika podważa wiarygodność szpitala, natomiast zbyt niska może świadczyć o braku umiejętności w wykorzystaniu zewnętrznych źródeł finansowania jednostki dla zwiększenia efektywności jej działania. Wartość wskaźnika na poziomie 0,7 jest jeszcze akceptowalna przez instytucje finansowe, niemniej dla prawidłowej interpretacji wskaźnika, konieczna jest znajomość struktury zadłużenia oraz innych wielkości, w tym wskaźnika płynności.

IV.2. wskaźnik wypłacalności

Definicja: Wskaźnik ukazuje stosunek zobowiązań bez rezerw na zobowiązania do kapitału własnego, a zatem ile razy zobowiązania przekraczają kapitał własny.

Interpretacja:

Wartość wskaźnika powyżej 4,00 wskazuje na możliwość utraty zdolności do regulowania przez szpital zobowiązań. Jednocześnie bardzo niska wartość wskaźnika może oznaczać brak efektywnego wykorzystania finansowania zewnętrznego.

IV.3. wskaźnik obsługi długu

Definicja: Wskaźnik informuje o zdolności regulowania zobowiązań długoterminowych. Jest uznawany za istotny wykładnik wiarygodności kredytowej jednostki.

Interpretacja:

Optymalny poziom tego wskaźnika to 1,3. Malejąca w czasie wartość wskaźnika obsługi długu może oznaczać: nieefektywne zarządzanie, niską zyskowność, zbyt duże przedsięwzięcia inwestycyjne lub rozwojowe. Jeżeli niska wartość wskaźnika obsługi długu utrzymuje się przez dłuższy czas, może to oznaczać podwyższone ryzyko związane z obsługą zadłużenia.

IV.4. wskaźnik finansowania majątku trwałego

Definicja: Wskaźnik w sposób pośredni informuje o źródłach finansowania majątku trwałego.

Interpretacja:

Wskaźnik istotny z punktu widzenia oceny funkcjonowania szpitali. Najbardziej pożądana wartość wskaźnika to 1,00. Taka wielkość gwarantuje stabilność finansowania niepłynnych aktywów. Sytuacja, w której aktywa trwałe są finansowane zobowiązaniami krótkoterminowymi (wartość wskaźnika mniejsza od 1,00), jest bardzo niekorzystna. Jeśli bowiem roszczenia wierzycieli wierzytelności krótkoterminowych, przyjmą postać zajęć komorniczych, w zdecydowany sposób utrudni to funkcjonowanie szpitali, a w skrajnych przypadkach wręcz uniemożliwi wykonywanie świadczeń zdrowotnych, gdyż szpitale zostaną pozbawione aktywów trwałych (urządzeń, aparatury), niezbędnych do ich realizacji.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin