Sufizm - Sufi, Fakir, Derwisz.pdf

(372 KB) Pobierz
Sufizm - Sufi, Fakir, Derwisz - Notatnik
Sufizm - Sufi, Fakir, Derwisz
Sufizm - Sufi, Fakir, Derwisz
Sufizm (arab. ta?awwuf ???? ) to zbiorcze określenia dla różnorakich nurtów
filozoficznych i mistycznych w islamie. Pochodzi wedle badaczy naukowych od słowa suf
??? (wełna), co jednak nie jest w żaden sposób potwierdzone, bowiem czerpiąc wzór z
chrześcijańskich mnichów sufi ubierali się we włosiennice. Wedle sufich, słowo sufi
oznacza mądrość i czystość od arabskiego "safa". Sami Arabowie zwali sufich często
fakirami (faqir ????), co znaczy ubogi (duchem), albo derwiszami (darwiš ?????), co z
kolei pochodzi od perskiego słowa ubogi (duchem).
W powszechnym ujęciu sufizm jako szkoła duchowa jest związana z islamem 'liberalnym',
'ekumenicznym' i 'postępowym', który jest przeciwstawiany islamowi 'sekciarskiemu',
'integrystycznemu' i 'wstecznemu' fundamentalizmowi. Sufi zawsze byli orędownikami
postępu i współpracy oraz przyjaźni z innymi religiami i kulturami.
SUFIZM - DROGA SUFI - ZAKON SUFI
Sufizm jest próbą osiągnięcia jedności z boskim Absolutem, Allah. W najpowszechniejszej
formie polega na regularnych modlitwach, recytacji formuł religijnych i boskich imion,
(wasifat) grupowych śpiewach, studiowaniu świętych pism islamu, a przede wszystkim na
rozpuszczeniu własnego ego w Bogu, w Allah. Jednymi z najznaczniejszych sufi byli
Rabia Al-Basri, Dżunajd, Al-Halladż, Al-Ghazali i Ibn ?Arabi.
Pierwsi sufi pojawili się już w VII wieku w Basrze, jako spontaniczna próba szukania przez
wiernych nowej religii kontaktu z Bogiem i poznania go, choć czasami usiłuje się też
wytłumaczyć powstanie sufizmu względami czysto socjologicznymi - reakcją na przepych i
dekadencję dworu kalifów z dynastii Umajjadów. W następnych stuleciach głównym
ośrodkiem sufizmu stał się Bagdad.
Sufizm, będąc mistyczno-ascetyczną ścieżką do poznania Boga, nie posiada żadnej
doktryny dogmatycznej. Nie znaczy to, że sufi lekceważyli teologię, jednak to nie teologia
była przedmiotem ich studiów, a mistyka. Dlatego sufizm rozwinął się w jednakowym
stopniu wśród sunnitów i szyitów, czerpiąc wiele inspiracji z monastycyzmu
chrześcijańskiego i buddyjskiego. Częścią światopoglądu sufickiego jest też wiara w
wahdat al-wudżud (jedność rzeczywistości), utożsamiana nieraz z panteizmem.
Z czasem w obrębie sufizmu wykształciło się wiele różnych szkół tradycji (tarika) inicjacji i
drogi mistycznej. Najstarszą i najpopularniejszą czy raczej najszerzej znaną szkołą suficką
była i jest linia Ćiśti (Chishty, Cziszti) z siedzibą w Ajmer. Do XV wieku popularną była
także rifa'iyya, której twórca, Ibn ar-Rif (1106-1182) mieszkał na błotach w południowej
Mezopotamii. W okresie późniejszym jej miejsce w Mezopotamii zajęła droga zwana
kadirijja. W muzułmańskich Indiach szczególne znaczenie zdobyła także suhrawardijja,
która czerpała również od hinduskich joginów. Wśród plemion berberyjskich w Afryce
Północnej rozwinęła się sadilijja, natomiast w Imperium Osmańskim - bektaszijja. Wiele
bractw sufickich osiągnęło duże znaczenie polityczne, niektóre z nich tworzyły własne
struktury państwowe (np. w Sudanie i Azji Środkowej).
Strona 1
Sufizm - Sufi, Fakir, Derwisz
Cztery główne zakony sufickie to: Chishtiyya, Naqshbandiyya, Qadiriyya (Quaddiri) i
Mujaddiyya. Inne zakony to np. Mevlevi, Bektashi, Halveti, Jerrahi, Nimatalahi, Rufi i
Noori. Najbardziej rozpoznawani na Zachodzie są Mawlawi, czyli wirujący derwisze, znani
ze swojego tańca rytualnego, muzyki i poezji. Trzy zakony mają znaczącą pozycję:
Naqshbandiya (Bokhara), Qadiriya (Bagdad) i Chishtiya (Herat). Wielu sunnitów w Iraku
przynależy do zakonów sufickich, np. Qadiri i Naqshbandi, zresztą oba te zakony są
popularne na Bliskim Wschodzie oraz w centralnej i południowej Azji. Suficka świątynia
Qadiri w Bagdadzie każdego roku przyciąga wielu pielgrzymów. Chociaż sufi mają
akceptację w społeczeństwie irackim, to często sufizm był traktowany z podejrzliwością
przez muzułmańskich ortdodoksów ze względu na jego mistyczne i wolnościowe aspekty.
Szyici zawsze byli wrogo nastawieni do sufi i upierali się, że jest to ruch heretycki, chociaż
pierwsze zakony sufi wywodzą się z szia.
Sufizm w Polsce
W Polsce najliczniejsze są grupy sufich tradycji Chishty (Ćiśti'). Zakon Sufi Chishty w
Polsce posiada także najliczniejszą kadrę nauczycieli i mistrzów wykształconych przez
ośrodek Khwaja Moinuddin w Ajmer (www.sufizm.pun.pl).
SŁOWNICZEK SUFIZMU
BARAKA
Baraka (arab. ??????) - z arabskiego błogosławieństwo. Dar jakim obdarzył Proroka
Muhammada (Mahometa) Allah. Muzułmanie wierzą, że każdy prorok od Adama do
Muhammada obdarzony jest podobną opieką, a ponadto nieomylnością w sprawach
wiary. Dlatego też Muhammada nazywa się często al-insan al-kamil (arab. ???????
??????) (człowiek doskonały). Baraka to starodawne słowo sufich. Oznacza
błogosławieństwo, esencje życia, od której rozpoczyna się ewolucja.
BAYAT - Inicjacja
Sufi stosują bayat, rodzaj inicjacji, który jest opisany w Koranie 48:10 "Zaprawdę, ci,
którzy składają tobie przysięgę wierności, przysięgają Bogu! Ręka Boga jest położona na
ich rękach. A ten, kto złamie przysięgę, złamie ją przeciw sobie samemu. A ten, kto
wypełnił zobowiązanie wobec Boga, ten otrzyma od Niego nagrodę ogromną". Prorok
Muhammad stworzył tą ceremonię kiedy pozwalał swoim kompanom brać swoją rękę i
przysięgać wierność i miłość wobec Allah i jego Posłańca. Składanie przysięgi jest więc
inicjacją w większości zakonów sufi. Nowi derwisze otrzymują błogosławieństwa i
obietnice duchowej ochrony na całej ścieżce życia. Bayat jest także akceptacją danego
szejka jako swojego przewodnika. Porzucenie mistrza przewodnika jest równoznaczne z
duchowym i moralnym upadkiem, z porzuceniem Boga i Proroka.
DERWISZ
Derwisz (pers. ????? darwisz) - członek sufickiego bractwa religijnego o charakterze
mistycznym; także żebrzący, ascetyczny, wędrowny mnich muzułmański (fakir). Bractwa
derwiszów zaczęły powstawać w XI wieku i opierały się na doktrynie sufizmu. Derwisze
służyli Mahdiemu w powstaniu sudańskim, co zostało opisane w książce Henryka
Sienkiewicza pt. "W pustyni i w puszczy".
Strona 2
Sufizm - Sufi, Fakir, Derwisz
Charakterystyczną cechą rytuału zakonnego derwiszów jest wspólna modlitwa, podczas
której wymienia się chóralnie i recytuje rytmicznie "najpiękniejsze imiona Allah". Jest to
rodzaj litanii. Różaniec, zwany tu subha lub tasbih, składa się ze stu ziarn (paciorków) i
przypomina różańce katolickie. Po wypowiedzeniu każdego imienia Allah Boga trzeba
przesunąć jeden z paciorków różańca. Bractwem zakonnym kieruje jak gdyby wielki
mistrz, który kultywuje tradycję i cześć żywioną dla założyciela danego zakonu derwiszów.
Założyciel ten to święty. Właśnie kult świętych jest sprzeczny z doktryną rygorystycznego
jedynobóstwa (monoteizmu) wyłożoną w Koranie. Było to jedną z głównych przyczyn
konfliktów derwiszów z teologami ortodoksyjnymi.
DHIKR
Dhikr (arab. l. poj. ???, l. mn. ?????; pers. zikr; tur. i malaj. zikir; urdu zakr; beng. jikir),
dosłownie wspominanie - w islamie oznacza rozmyślanie o Allah, Bogu, Absolucie. Może
też oznaczać inne czynności mające na celu utrzymanie świadomości jego istnienia. W
sufizmie jest to specyficzna, podstawowa forma modlitwy. Dość często stosowaną pomocą
w dhikr jest subha - odpowiednik katolickiego różańca.
Dhikr może być ukryty w sercu (per zikr-e chaffi), lub odbywać się jawnie, za pomocą
głośnej mowy (per zikr-e dżalli). W sufizmie , podobnie jak w innych kierunkach w islamie
ma ona dwie podstawowe formy:
* głośną (zikr dżali) - będącą rytmiczną inwokacją do Boga, opierająca się głównie na
recytacji boskich imion;
* cichą (zikr chafi) - odmawianą w myśli, w głębi serca.
Modlitwa dhikr może mieć charakter indywidulany, lub rytualny, zbiorowy. Modlitwom
sufich często towarzyszy ekstatyczny taniec (bractwo maulawiatów, tzw. taniec derwiszów
), swoisty trans, w który wprowadzają się modlący. Poza tym w skład ceremonii sama
wchodzą śpiewy i medytacje, ćwiczenia w oddychaniu, a także wykrzykiwanie wersetów z
Koranu, a czasem po prostu wyrazów "Allah!" lub "On!" - HU. Najistotniejszym elementem
zikru jest osiągnięcie poczucia jedności z istotą boskości. Rytuały sufi pojawiły się już w
VIII w
INAYAT KHAN
Hazrat Inayat Khan - ur. 5 lipca 1882 w Baroda w Indiach, zm. 5 lutego 1927 - mistyk,
muzyk, założyciel Międzynarodowego Zakonu Sufi znanego wcześniej jako Zachodni
Zakon Sufi.
KUTUB (Qutub)
Kutub (arab. oś, biegun, także qutb, kutb) - w sufizmie termin odnoszący się do
najwyższego w hierarchii mistrza duchowego. Według niektórych doktryn sufickich (np.
Ibn Arabiego) w mistycznej hierarchii Kutub jest głową zarówno proroków jak i świętych
(aulija). Jest on ucieleśniony w "Człowieku doskonałym", który jest indywidualną ekspresją
boskiego "Słowa". Jako "biegun", "oś świata", Kutb jest dla niego źródłem życia i energii,
tak jak Słońce jest nim dla układu słonecznego. To właśnie poprzez każdorazowego Kutba
Bóg jest obecny w świecie, pozostawiając w nim kogoś kto będzie prowadził do niego i
pośredniczył pomiędzy nim a ludźmi. Obecność Kutba jest konieczna dla istnienia świata.
W pewnym sensie każdy mistrz suficki, a nawet każdy muzułmanin postępujący na
duchowej ścieżce jest swoistym regionalnym kutbem, który jest centrum życia danego
Strona 3
Sufizm - Sufi, Fakir, Derwisz
regionu. Według niektórych autorów szyickich, np. Hajdara al-Amuliego, przez kutba
należy rozumieć imama. Stan bycia kutbem nazywa się Kutubijjat. Meher Baba
wykorzystywał termin kutub w odniesieniu do pięciu hinduistycznych i sufickich świętych:
Shirdi Sai Baba, Upasni Maharadża, Hazrat Babadżan, Tadźuddin Baby i Ganadżan
Maharadża. Ostatnim Qutub zyjącym w Ajmer był Czishty Pir Sadique Baba.
QALBI
Qalb, Qalbi - serce, ośrodek sercowy. W relacji pomiędzy ciałem i umysłem serce to
element, który jest tradycyjnie uważany za wyłączny ośrodek naszego rozumienia i
intelektu. Zgodnie z naukami sufickimi w relacji ciało-umysł istnieje głębszy ośrodek
świadomości, który nazywa się kalb (qalb), lub po prostu serce. Jest to miejsce naszego
rozumienia wewnętrznych wymiarów ludzkiej egzystencji i twórczości Boskiej (Boskiego
stworzenia). I to jest właściwie najważniejszy ośrodek w człowieku, ośrodek głębszy niż
umysł, łączący ciało i umysł, ale będący też ponad umysłem. Tak jak umysł rozwija się w
edukacji formalnej, podobnie serce (kalb) kształtuje się za pomocą duchowych praktyk,
przewodnictwa i pomocy płynących od duchowego Nauczyciela. W miarę rozwoju serca
rosną również jego możliwości intuicyjne, jak i jakość uczuć miłości czy współczucia. Jest
to proces oświecenia, kiedy serce zawsze pamięta o Allah, Bogu, a zapomina o wszystkim
innym niż Bóg Allah, wówczas można powiedzieć, że jest ono 'otwarte.' Umysł opisywany
jest jako fale oceanu na powierzchni serca. A serce jest siedzibą boskiej duszy.
RUMI
Rumi (arabski i perski: ???? ????? ?????? , Dżalal ad-Din ar-Rumi, Dżalaluddin Rumi,
Dżalal ad-Din Balchi, Maulana Rumi, Mevlana; język turecki: Calaleddin Rumi) ur. 30
września 1207r. - zm. 17 grudnia 1273 najwybitniejszy poeta suficki, mistyk perski, teolog
islamski. Twórca zakonu wirujących derwiszy. Urodził się w Balchu (na terenie
dzisiejszego Afganistanu). Parktykował w zakonie czy bractwie Sufi Chishty. Uciekając
przed najazdem mongolskim 1221 wędrował na zachód i ostatecznie większość życia
spędził w Konyi (Anatolia) gdzie też znajduje się jego mauzoleum. Najbardziej znanym
jego dziełem poetyckim jest Masnawi i Manawi (Masnavi-e Maanavi), sześcioczęściowy,
złożony z dwuwierszy poemat uważany przez sufich za drugą co do ważności świętą
księgę po Koranie. Mauzoleum Rumiego w Konya jest celem corocznych pielgrzymek.
Rok 2007 został ogłoszony przez UNESCO rokiem Rumiego.
SARMAD
Hazrat Sayed Sarmad - suficki mistyk i poeta z linii Chishty, twórcą licznych, często
kontrowersyjnych rubajatów. W Indiach gorliwym wyznawcą sufizmu był książę Dara
Szikoh, syn cesarza Szahdżahana, a jego mistrzem był właśnie Sarmad, który urodził się
w Armenii, w rodzinie żydowskich kupców. W 1631 przybył do Indii, gdzie zakochał się w
hinduskim chłopcu, który później został jego uczniem. Sarmad był przez cesarza
Aurangzeba oskarżony o apostazję i skazany na karę śmierci. Jednym z aktów oskarżenia
go było to, że jakoby wypowiadając kalimę recytował tylko jej pierwszą część tj. „Nie ma
Boga”, zamiast „Nie ma Boga prócz Allah”.
SILSILA
Silsila (arab. ????? ) - w języku arabskim dosł. "łańcuch". W świecie arabskim oznacza on
m.in. łączność mistrza, murszida, z uczniem, muridem. W sufizmie termin oznaczający
"duchowy łańcuch" sukcesorów danej doktryny lub drogi (tariki). Zgodnie z doktrynami
sufickimi Silsila wszystkich bractw i dróg rozpoczyna się od Proroka Muhammada, aścislej
Strona 4
Sufizm - Sufi, Fakir, Derwisz
od archanioła Gabriela (arab. Jibrail), który przyniósł Objawienie Muhammadowi. W
szyizmie termin idiomatyczny oznaczający wywodzenie się (pochodzenie rodowe) od
duchowego mistrza.
SUFI
Pojęcie "sufi" wywodzi się z trzech arabskich liter: sa, wa, fa. Istnieje wiele opinii na temat
pochodzenia od tych liter jednak najczęściej zachodnie słowniki sugerują arabskie słowo
"suf" oznaczające "wełnę" w sensie "okrycie", w nawiązaniu do prostych okryć pierwszych
sufi. Niektórzy sufi noszą specjalnie skrojone okrycia z kolorowej wełny, mające
symbolizować ubogie ubrania starożytnych derwiszy oraz miłość derwiszy do służenia
światu. Sufi używają liter słów do wyrażania ukrytych znaczeń, dlatego słowo sufi można
odczytywać także jako "oświecenie". W oparciu o inne teorie słowo sufi może pochodzić
od słowa "safa" (czystość, świętość). Jeszcze inna teoria mówi o wywodzeniu się od
słowa "safwe" - "ci którzy są wybrani". Jest to słowo, które często pojawia się w literaturze
samych sufich.
Sufizm rozpoczął swoją historię jako ruch szyicki, jednakże po upływie setek lat
wyewoluował w ruch sunnicki. Sufizm jest ruchem zorganizowanym w "braterstwach",
które powstają wokół konkretnych duchowych przywódców lub szejków. Sufizm
charakteryzuje szacunek wobec lokalnych świętych oraz indywidualne rytuały
praktykowane w bractwach. Sufi organizują się w "zakonach" (order) lub grupach zwanych
"tariqas". Grupy te prowadzone są przez liderów nazywanych szejkami, są to osoby
mające najlepsze przymioty duchowe spośród danej grupy.
Sufi pragneli dla swoich zwolenników osobistej relacji z Bogiem, Allah, uzyskiwanej za
pomocą specjalnych duchowych nauk. Ćwiczenia (dhikr) zawierały recytacje modlitw,
fragmentów Koranu, powtarzanie imion lub atrybutów Allah w czasie fizycznych rytuałów
sama zgodnych z formułą zaakceptowaną przez założyciela danego zakonu. Śpiewanie i
tańczenie nie było niczym niezwykłym. Ostatecznie więc spotkania te - znacznie dłuższe
niż zwyczajowe modlitwy - często kończyły się stanami ekstatycznymi.
TARIKA - Droga Duchowego Rozwoju
Tarika (arab. ?????, dosłownie: droga, ścieżka) - nazwa używana w islamie pierwotnie (w
IX, X wieku) na określenie sposobu postępowania jednostki mającej skłonności mistyczne,
duchowe i religijne, następnie zaś w stosunku do reguły bractwa sufickiego lub samego
bractwa. W odniesieniu do tego ostatniego używa się także nazwy "tarikat". Początki
ruchu mistycznego w świecie islamu związane są z samotnymi jednostkami
poszukującymi Boga na własną rękę, jednak stosunkowo szybko zaczęły one
współpracować ze sobą i gromadzić się w celu dzielenia się swoimi doświadczeniami i
wspólnego dążenia do celu.
Prawdziwa instytucjonalizacja ruchu sufickiego nastąpiła jednak dopiero w wieku XI, i
wtedy też nazwa tarika, która dotychczas była odnoszona do sposobu postępowania
praktykowanego lub zalecanego przez pojedynczego sufiego zaczęła oznaczać regułę
sufickiego bractwa lub samo to bractwo. Każde bractwo proponowało drogę prowadzącą
do poznania Boga, Allah. Każda szkoła suficka jest po prostu drogą Bożą, jej adept to
salik, czyli ten który drogę przemierza, jej etapy to makam, czyli stacje, stadia rozwoju
duchowego. Dochodząc do nich początkujący adepci (muridzi) osiągali stany duchowe
zwane hal. Liczba i rodzaj etapów zależały od poszczególnych bractw i mistrzów, zwanych
Strona 5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin