Gejsze(1).pdf

(93 KB) Pobierz
Gejsze - Notatnik
Gejsze
Kim są gejsze?
Sam wyraz gejsza składa się z wyrazów (gei - sztuka, sha - człowiek).
Mówi się na nie Karyukai (świat wierzb i kwiatów), ponieważ każda gejsza musi być
piękna jak kwiat i giętka jak wierzba. Gejsze to kobiety artystki. Są mistrzyniami w tańcu,
śpiewie i grze na tradycyjnych japońskich instrumentach.
Zajmują się sztuką japońską, np. ikebaną i kaligrafią. Zanim kobieta zostanie gejszą, musi
przez 6 lat być Maiko.Gejsze nie są prostytutkami, to była osobna zawodowa grupa zwana
yujo.
Kobiety gejsze zamieszkują w domach Okiya, chodzą na tradycyjne przyjęcia zwane
Ochaya. Są ekspertkami w ceremonii herbacianej ( cha-no yu).Mają one na celu zabawiać
klientów, np. śpiewem, grze na instrumentach, tradycyjnymi tańcami japońskimi. Muszą
być właśnie zabawne, seksowne i towarzyskie. Umiejętności swych uczą się od
wczesnych lat, niektóre już od 5 roku życia.Te niezwykłe kobiety bardzo się różnią wśród
wszystkich Japonek. A najbardziej przykuwający uwagę jest ich biały makijaż. Maiko
malują tylko dolną wargę na bordowo, co oznacza skrywanie tajemnic i dyskrecję.
Paski gołej skóry na karku i wywinięty kołnierz kimona (szczególnie u Geiko) świadczą o
atrakcyjności tych kobiet. Ich fryzury i ubiór także są szczególne. Co najdziwniejsze,
gejsze nie noszą majtek, zamiast nich zakładają cienki, prostąkątny kawałek materiału
(koshimaki),który owijają wokół bioder.
Jak się narodziły?
Gejsze narodziły się w epoce Tokugawa. Tradycja gejszy wywodzi się od taikomochi lub
hokan. Początkowo gejszami zostawali tylko mężczyźni, dopiero w późniejszych czasach
dołączały do tego zawodu kobiety, dla odróżnienia zwane onna geisha czyli "kobieta
gejsza". Obecnie gejszami zostają wyłącznie kobiety, ale tradycja taikomochi nadal trwa.
Początkowo ubierały się bardzo skromnie, choć ze smakiem i chlubiły się sugao czyli
twarzą bez makijażu. W opinii Japończyków uchodziły za ideał bijin (pięknej kobiety).
Gejsze odgrywały znaczącą rolę w gospodarce i polityce Japonii. W epoce Meiji mówiono,
że ambitny urzędnik powinien mieć dwa cele w życiu: wziąć za żonę gejszę i zostać
ministrem. Jednak nawet gejsze nie będące żonami urzędników posiadały ogromne
wpływy. Przykładem były np. O-koi-san (oficjalna metresa księcia Katsury Taro) czy
Momokichi (kochanka księcia Iwakury). Dawniej patron decydował o życiu seksualnym
gejszy, teraz nikt za nie już tego nie robi. Błędny wizerunek gejszy jako prostytutki na
zachodzie wziął się od gisz. Po drugiej wojnie światowej Amerykanie okupujący Japonię
korzystali z usług prostytutek, które podawały się za gejsze.
Pod koniec XX wieku popularność gejsz spadła. Teraz zaczynają się nimi interesować
bogaci klienci zagraniczni, ale ich przyszłość nie jest pewna. Odegrały znaczącą role w
kształtowaniu się kultury japońskiej.
Maiko i Geiko:
MAIKO - to kobiety uczące się zawodu gejszy. Maiko wiele różnią się od pełnej Geiko.
Używają dużo różowego pudru do makijażu i malują tylko dolną wargę. Ich kimona są
bardzo kolorowe, a obi noszone jest luźno. Okobo Maiko mają bardzo wysoki obcas.
Strona 1
Gejsze
Fryzurę tej młodej gejszy charakteryzują bardzo kolorowe ozdoby.Rękawy jej kimona są
bardzo długie, prawie sięgające ziemi. Maiko jest słodka i niewinna jak dziecko.
8
GEIKO - to są już poważne gejsze, nie są takie słodkie i niewinne. Geiko malują sobie
także górną wargę, ich kimona nie są tak kolorowe i obi zawiązane jest z tyłu w specjalny
sposób.Geiko nie używają tylu ozdób i grzebieni do fryzur, co Maiko. Do makijażu używają
mniej różowego pudru i mają wywinięty kołnierz kimona, który odsłania kark gejszy.Geiko
mają znacznie krótsze rękawy kimona od Maiko. Nie noszą okobo na wysokim obcasie,
ale zori.
STARSZA GEIKO - kobiety, które przeszły już okres Maiko oraz Geiko stają się już
starszymi, dorosłymi gejszami. Usta starszej Geiko są całe pomalowane, starsze Geiko
nie używają już wcale różowego pudru.
Makijaż:
Młodsza Maiko:
* twarze mają pomalowane na biało, pozostawiając pasek skóry u góry wokół włosów
* policzki ( wokół oczu też ) są upudrowane na różowy kolor kwiatu wiśni
* oczy są nakreślone głęboką czernią i czerwienią
* brwi nakreślone także czerwienią i czernią, oraz różem
* niewielka część dolnej wargi jest umalowana na bordowo
Starsza Maiko ( młodsza Geiko):
* twarze mają pomalowane na biało, także pozostawiając pasek gołej skóry u góry
wokół włosów
* policzki (wokół oczu też) są upudrowane na bardzo jasny róż
* oczy są także nakreślone głęboką czernią i czerwienią
* brwi nakreślone również czerwienią i czernią, oraz różem
* obie, chociaż niecałe wargi są umalowane na bordowo
Młodsza gejsza:
* twarze są całe pomalowane na biało, bez pozostawionego paska skóry u góry wokół
włosów
* oczy są zarysowane na kolor bordowy i czarny
* brwi są lekko zarysowane czernią, czerwienią i różem
* usta są prawie całe umalowane na bordowo
Starsza gejsza:
Makijaż tej gejszy jest podstawowy lub naturalny.
Strona 2
Gejsze
_______________________________________
Znaczenie białego pudru
Jak zapewne nietrudno się domyślić, gruba warstwa białego pudru na twarzy gejszy jest
swego rodzaju maską. Tradycja makijażu-maski jest wspólna dla większości zawodów
artystycznych w Azji - jak chociażby dla aktorów teatru kabuki czy śpiewaków opery
pekińskiej.
Z tego samego powodu między linią włosów a brzegiem warstwy pudru gejsze
pozostawiają wąski pasek niepomalowanej skóry: ma on podkreślić "sztuczność"
makijażu.
Jak widzieliśmy na materiale filmowym, gejsza musi nakładać makijaż samodzielnie. Jest
to absolutnie konieczne, gdyż w ten sposób przygotowuje się psychicznie do wejścia w
swoją rolę. Ten element przygotowania scenicznego również jest wspólny dla zawodów
artystycznych.
Małe usteczka
Kolejnym charakterystycznym elementem makijażu gejszy są maleńkie, czerwone
usteczka o wyraźnie zarysowanym konturze. Symbolizują one dyskrecję - ważną cechę
gejszy, która, mając za zadanie zabawiać gościa rozmową lub swoją obecnością, staje się
mimowolną powierniczką wielu sekretów.
Paski gołej skóry na karku
Dochodzimy do bardzo ważnej obserwacji kulturowej: kark kobiety w Japonii jest tym,
czym nogi kobiety w Europie - symbolem seksu, atrakcyjności, erotycznej aluzji,
dyskretnej prowokacji. Dlatego kimono gejszy jest układane tak, aby odsłonić kark i część
pleców, dlatego gejsza upina kok i dlatego też kark ma specjalny, przykuwający uwagę
makijaż. Myślę, że to piękny symbol i istotna informacja o dalekowschodnim pojęciu
erotyki. Jakże wulgarne wydają się w porównaniu z tym zachodnie mini spódniczki i
dekolty...
Geiko i maiko
Makijaż zmienia się wraz ze stopniem zaawansowania artystki. Młodsza maiko, oprócz
białego pudru, używa także różu, który pokrywa w całości jej policzki. Starsza maiko
również używa różu, ale w bardzo niewielkiej ilości. Młodsza geiko używa go już
opcjonalnie, a starsza geiko nie używa go wcale.
Podobnie jest z makijażem ust: młodsza maiko szminkuje tylko dolną wargę, starsza
maiko maluje sztuczne usta, mniejsze od prawdziwych, natomiast geiko maluje już
Strona 3
Gejsze
prawdziwy wykrój ust.
W ogóle starsza geiko na ogół nie używa już sztucznego, białego makijażu-maski (chyba,
że na jakieś specjalne okazje, np. festiwal Gion Matsuri), zrzeka się go na rzecz
stonowanego makijażu w stylu zachodnim, z naturalnym kolorem pomadki i cienia do
powiek.
Oczywiście, gejsze to kobiety z krwi i kości i makijaż ten ulega wahaniom fizjologii skóry.
Na taką okoliczność gejsza ma zawsze w swojej torebce szminkę, puder i specjalne
papierowe chusteczki, aby osuszyć twarz z łojotoku i potu bez niszczenia makijażu.
Czy one naprawdę są tak bardzo inne?
Makijaż-maska jest symboliczną granicą między światem sztuki i "prawdziwym życiem".
Mówi on wyraźnie, że gejsza nie jest po prostu wytworną panią odwiedzającą Twoje
przyjęcie - ona jest artystką, która weszła w pewną rolę, zostawiła gdzieś swoje prywatne
ja i intymność, a siebie pokazuje jako dzieło sztuki, podobne rzeźbie czy obrazowi. Albo
lalce z porcelany.
Odkąd zaczęłam pochłaniać literaturę na temat gejsz, nakładanie makijażu stało się dla
mnie swego rodzaju przyjemnością, poczułam jakieś dziwne połączenie z tym dziwnym,
fascynującym Światem Kwiatów i Wierzb. Bo tak naprawdę makijaż jest dla wszystkich
współczesnych kobiet swego rodzaju maską - podkład, korektor i puder muszą
zamaskować to, że mamy kłopoty z cerą i słabo sypiamy, makijaż oczu ma przykuć uwagę
głębią spojrzenia, róż ma skorygować optycznie owal twarzy, szminka i tusz do rzęs
przywrócić barwę i blask temu, co już wyblakło i poszarzało... Czy świat kobiet nie jest
swego rodzaju sztuką dla sztuki, grą pozorów, wchodzeniem w wystudiowaną rolę? Życie
to teatr...
______________________________________
Gejsza NIE jest prostytutką.
Zadaniem gejsz jest umilanie czasu gościom herbaciarni lub hoteli w uzdrowiskach.
Jednakże nie seksualnych usług się od nich oczekuje, lecz zabawiania rozmową, tańcem,
śpiewem. Dlaczego więc ich usługi są takie drogie? Może dlatego, że ten taniec i śpiew
wymaga długich lat nauki i jest kultywowaną od stuleci sztuką, której posiadanie jest
rzadkim atutem. Może dlatego, że gejsza, aby być piękną, potrzebuje bardzo drogich
strojów i dodatków. A może po prostu dlatego, że towarzystwo gejszy z założenia jest
rozrywką luksusową.
Oczywiście gejsze to również kobiety i zdarza im się sypiać z klientami. Jednakże, na ogół
nie robią tego dla pieniędzy. A jeśli nawet decydują się na dodatkową "fuchę" utrzymanki,
to nie ma to nic wspólnego z jej rdzennym zawodem. Twierdzenie zatem, że gejsze
trudnią się prostytucją, jest zatem tak samo prawdziwe, jak twierdzenie, że robią to polskie
studentki. Już słyszę głosy oburzenia: "Jak to?!". A tak to, mili państwo, przecież
popularne w Polsce jest zjawisko sponsoringu, dzięki któremu studentki dorabiają sobie
na lepsze ciuchy. Nie jest to oczywiście masowe i na pewno nikt nie posądza z góry
każdej studentki o kupczenie własnym ciałem. Dlaczego więc taki okrutny los spotyka
gejsze?
Strona 4
Gejsze
Przypuszczam, że ten oburzający stereotyp ma swoje korzenie nie w Japonii, ale właśnie
w kulturze zachodniej. Profesja gejszy jest zawodem artystycznym. Na Zachodzie przez
stulecia uważano, że kobieta-artystka jest kobietą nieprzyzwoitą, zhańbioną, równą w
zasadzie prostytutce. Tak więc cudzoziemcy bywali w Japonii tak właśnie ocenili
kobiety-artystki: podług własnej miary. A może to po prostu strach przed nieznanym i
niezrozumiałym doprowadził ludzi Zachodu do tego absurdu?
Teraz zajmijmy się kolejnym stereotypem dotyczącym Świata Kwiatów i Wierzb (tak
zwykło się określać świat gejsz: kwiat symbolizuje piękno i zmysłowośc, wierzba - giętkość
i siłę):
Klientami gejsz są wyłącznie mężczyźni.
To nieprawda! Oczywiście przeważają wśród nich mężczyźni, ale nierzadko zdarza się, że
przyjęcie z gejszami odbywa się w ramach uroczystości rodzinnych albo wręcz wyprawia
się specjalne przyjęcia dla kobiet, na których pojawiają się gejsze. Czy to nie podważa
dość mocno stereotypu nr 1?
Kolejny nonsens:
Gejsza jest młodą dziewczyną.
Nie jest to prawda. Gejsze mogą pracować nawet do sześćdziesiątki, jeśli tylko zachowują
sprawność i dobry wygląd. Nie bez kozery mówi się, że jeśli chcesz odgadnąć wiek
Japonki, to do tego, co oszacowałeś, dodaj 10 lat. Japonki bardzo dbają o wygląd i
świeżość.
Świat Kwiatów i Wierzb jest niezwykły, skomplikowany i dość delikatny (ale jednocześnie
silny i elastyczny jak wierzba). Postaram się w następnych artykułach przedstawić
niektóre jego elementy (strój, makijaż, umiejętności artystyczne) w sposób bardziej
zrozumiały dla przeciętnego gaijina ;)
______________________________________
Nie sposób opowiadać o kulturze gejsz bez wprowadzenia kilku podstawowych terminów.
W dalszych artykułach będę posługiwać się nimi, ponieważ niektóre z tych japońskich
słów nie mają swoich dobrych i w miarę zwięzłych odpowiedników w języku polskim.
hanamachi - dzielnica gejsz, w skład której wchodzą: lokale organizujące przyjęcia z
gejszami, domy, w których mieszkają gejsze oraz szkoły gejsz i biuro zarządzające
społecznością artystyczną
okiya - dom, w którym mieszkają gejsze
ochaya - herbaciarnia w hanamachi, na ogół ekskluzywny lokal urządzony w stylu
tradycyjnym, w którym odbywają się przyjęcia z gejszami
maiko - gejsza-uczennica
geiko - pełnoprawna gejsza
ozashiki - przyjęcie z udziałem gejsz, wyprawiane w ochaya
Strona 5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin