METODY, TECHNIKI I NARZĘDZIA BADAWCZE DIAGNOZY
Metoda diagnozy – obejmuje zespół wszelkich racjonalnie uzasadnionych sposobów postępowania diagnostycznego, którego celem jest opis wycinka rzeczywistości będącego przedmiotem zainteresowania diagnozy, stąd obejmuje ona:
Ä zaplanowanie całości przebiegu procesu diagnozy,
Ä dobór i konstruowanie technik diagnostycznych,
Ä wybór sposobu analizy i opisu badanej rzeczywistości,
Ä rozumowanie diagnostyczne (analiza, synteza, wnioskowanie),
Ä weryfikacja uzyskanego obrazu diagnostycznego,
Ä prognozowanie rozwoju,
Ä projektowanie interwencyjne,
Ä kompleksowa ocena wyników postępowania praktycznego.
Metody badawcze wg Pilcha:
Ä sondaż diagnostyczny,
Ä monografia,
Ä eksperyment pedagogiczny,
Ä metoda indywidualnego przypadku.
Metody badawcze wg Łobockiego:
Ä obserwacja,
Ä eksperyment,
Ä testy,
Ä socjometria,
Ä ankieta,
Ä wywiad i rozmowa,
Ä analiza dokumentów,
Ä arkusze, dzienniki obserwacji.
Technika diagnozy – stanowią ją czynności praktyczne badacza i innych ludzi określone dokładnymi dyrektywami, co wiąże się z ustaleniem celu diagnozy, operacjonalizacją problemu i doborem wskaźników, odnoszą się one do sposobów zbierania materiału diagnostycznego i jego oceny, a służą zbieraniu optymalnie obiektywnych i sprawdzalnych danych, czyli informacji niezbędnych do rozwiązywania określonego zadania – problemu.
Techniki diagnozy:
Narzędzia diagnozy:
testowanie
Ä karta testowa,
Ä karta zapisu wyników analizy testu
obserwacja
Ä arkusz obserwacji
Ä dzienniczek obserwacji
Ä kamera/aparat + karta zapisu zachowań na taśmie
ankieta
Ä kwestionariusz ankiety
wywiad
Ä zestaw pytań do wywiadu
migotka1313