Pedagogika egzystencjalna.doc

(56 KB) Pobierz
Janusz Tarnowski - Pedagogika egzystencjalna

PEDAGOGIKA EGZYSTENCJALNA

 

Termin egzystencjalizm jest wyjątkowo wieloznaczny i bywa używany na określenie tak wielu sprzecznych ze sobą poglądów, że pod  tym względem da się porównać jedynie za słowem humanizm.

 

Według Mouniera należałoby raczej mówić o egzystencjalizmach niż o egzystencjalizmie. Poglądy obu tendencji będą ukazywane od strony najwybitniejszych ich przedstawicieli z ograniczeniem do trzech kwestii:

·      koncepcja człowieka

·      człowiek wobec świata

·      człowiek wobec Boga

 

Tendencja agnostyczno – ateistyczna

 

 

MARTIN HEIDEGGER (1889-1976) – filozof niemiecki:

 

1.    Koncepcja człowieka – zwraca uwagę na trzy momenty ludzkiego istnienia:

v                  absurdalne wynurzenie się człowieka z nicości i rzucenie w świat

v                  wyrwanie się ku przyszłości

v                  upadek czyli bezosobowe zatopienie w rzeczach pod presją otoczenia

 

2.    Człowiek wobec świata – istnienie człowieka jest zespolone ze światem w jedną całość. Wyróżnia trzy niebezpieczeństwa  czyhające na jednostkę ze strony społeczności

v      gadatliwość

v      ciekawość

v      dwuznaczność

 

3.    Człowiek wobec Boga – jego postawa wobec Boga to agnostycyzm otwarty.

 

 

JEAN – PAUL SARTRE (1905-1980) – powieściopisarz, eseista i filozof francuski:

 

1.    Koncepcja człowieka i problem Boga – zakłada, że jeżeli Bóg istnieje to człowiek nie jest wolny, jest od niego zależny

 

2.    Człowiek wobec świata – najbardziej pierwotnym stosunkiem człowieka do świata jest obrzydzenie, niemożliwa jest harmonia z przyrodą, ponieważ stanowi ona dla nas stałe źródło zagrożenia Mówi ludzie odzierają się wzajemnie z ludzkiego istnienia, a miłość jest niczym innym jak atakiem na drugą osobę, jest uprzedmiotowieniem, zniewoleniem

 

 

ALBERT CAMUS (1913-1960) – pisarz, dramaturg i eseista francuski:

 

1.    Koncepcja człowieka i jego stosunek do świata – ujmuje człowieka w dwie kategorie:

v        absurdu ( odkrycie fundamentalnego absurdu świata)

v        buntu ( uświadomienie obcości otoczenia, niemożność podporządkowania się normom, przepisom, ideałom)

 

2.    Człowiek wobec Boga – mówi nie wierzę w Boga, ale nie jestem też ateistą

 

Tendencja teistyczna

 

 

KARL JASPERS (1883-1969) – psychiatra i filozof niemiecki:

 

1.    Koncepcja człowieka i jego stosunek do świata nie usiłuje dotrzeć do istoty bytu, ogranicza się tylko do badania ludzkiej egzystencji. Egzystencja nie jest czymś gotowym i zakończonym, jest nieuchwytna. Manifestuje swą obecność w takich sytuacjach jak : śmierć, cierpienie, walka, wina, przejawia się także głosem sumienia

 

2.    Człowiek wobec Boga człowiek jest rozdarty między światem rzeczy a transcendencją, która jest jedynie bytem prawdziwym i pełnym. Transcendencja ma charakter pozytywny- fascynuje, niesie pokój i nadzieję.

 

 

 

MARTIN BUBER (1878-1965) – filozof żydowski:

 

1.    Koncepcja człowieka – istota ludzka nie jest bytem zwróconym do siebie, lecz do innych bez powiązania z Bogiem i człowiekiem nie jest w ogóle człowiekiem.

 

2.    Człowiek wobec świata – prawdziwe życie zaczyna się od odkrycia Ty, co prowadzi do autentycznego Ja. To jest konieczne do życia, najbardziej zasadniczą postawą człowieka wobec świata jest dialog.

 

3.    Człowiek wobec Boga – spotkanie z Bogiem ma być relacją doskonałą, nie może zatem świata wykluczyć, ale powinno objąć go , przetwarzać, zbawiać i uświęcać.

 

 

GABRIEL MARCEL (1889-1973) – filozof, myśliciel i dramaturg francuski:

 

1.    Koncepcja człowieka – posiadanie różnych rzeczy ogranicza nas rodzi ból i cierpienie, pustkę, dlatego trzeba przejść od posiadania do istnienia. Odbywa się to dzięki miłości i twórczości.

 

2.    Człowiek wobec świata – ciało jest człowieka podmiotem, nim samym, jego punktem oparcia. Stąd rodzi się postawa otwarta, gotowość do nawiązywania łączności ze wszystkimi

 

3.    Człowiek wobec Boga – nie ma prawdziwej miłości jak w Bogu i przez Boga. Izolacja od innych odrywa także od Boga. Kto prawdziwie kocha ludzi i jest im wierny uznaje istnienie Boga.

 

Podstawy pedagogiki egzystencjalnej

 

 

Ø    egzystencja zostaje postawiona na pierwszym planie w osobie ludzkiej, charakterystyczna dla egzystencji jest zmienność, zdolność do przekraczania siebie

Ø    zwrócenie się ku istniejącemu człowiekowi zamiast ku abstrakcyjnie ujmowanej istocie osoby- zaakcentowanie indywidualności

Ø    autentyczne urzeczywistnienie swej egzystencji przez rozwój życia osobowego

Ø    filozofia egzystencjalna podkreśla wolność człowieka

Ø    zasadnicze znaczenie ma także dialog, relacja

 

Osobę w ujęciu egzystencjalnym cechuje:

 

ü    zaakcentowanie egzystencji w pełnej jej znajomości

ü    jednostkowość

ü    autentyczność

ü    tragiczny optymizm

ü    konkretne usytuowanie

ü    zaangażowanie

ü    wolność

ü    dialogiczność

 

Egzystencjalne kategorie pedagogiczne

 

 

Są to: dialog, autentyczność, zaangażowanie

 

Dialog – należy rozróżnić metodę, proces i postawę dialogu:

·           metoda dialogu to sposób komunikacji, w której podmioty dążą do wzajemnego zrozumienia

·           proces dialogu zachodzi gdy jeden z elementów zawartych w metodzie został uwzględniony

·           postawa dialogu to gotowość otwierania się na rozumienie, zbliżanie się i współdziałanie.

 

Autentyczność w sensie negatywnym to wyobcowanie, a w sensie pozytywnym to: być sobą, żyć świadomie i samodzielnie decydować o swoich czynach, nie ulegać urzeczowieniu, żyć aktywnie.

 

Zaangażowanie można pojmować jako pochodzące z wolnego wyboru zupełne oddanie się pewnej sprawie lub osobie.

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin