kólko matem-kl2.doc

(47 KB) Pobierz
MATEMATYKA

PROGRAM KÓŁKA MATEMATYCZNEGO

DLA KLASY  II

 

Charakterystyka programu

 

Program dotyczy pracy z wybraną grupą uczniów z klasy II przejawiających zainteresowania matematyką.

W każdej klasie znajdują się uczniowie uzdolnieni w kierunku matematycznym, którzy pragną poświęcić swój czas na dodatkowe zajęcia i  rozwój swych zainteresowań. Zadaniem nauczyciela jest rozwój tych szczególnych uzdolnień u swych wychowanków.

Na zajęcia kółka matematycznego mógł się zapisać każdy zainteresowany matematyką uczeń. Po pewnym czasie utworzyła się grupa, która została zapoznana z założeniami programu i rozpoczęła jego realizację w całości. Zajęcia są prowadzone w grupie 12 osobowej jeden raz w tygodniu.

 

Cele kółka matematycznego

 

-         rozbudzanie zainteresowań matematycznych uczniów

-         ukazywanie życiowej przydatności rozumienia pojęć matematycznych

-         uczenie matematycznego porządku

-         uczenie wyciągania wniosków z wykonywanych ćwiczeń

-          rozwijanie wytrwałości w dochodzeniu do poprawnego rozwiązywania zadania

-         poszerzanie horyzontów myślenia

-         zachęcanie do rozwiązywania łamigłówek geometrycznych

-         uczenie tworzenia nowych wersji zadania, poprzez zmianę warunków w nim zawartych

-         uczenie dostrzegania w treści zadania informacji nie podanych wprost

-         uczenie wnikliwego analizowania treści zadania

 

 

Rodzaje ćwiczeń

 

W ramach kółka matematycznego realizowane są różne rodzaje zadań matematycznych. Jednym z nich są zadania tekstowe. Ich tematyka dotyczy najbliższego otoczenia uczniów lub ich życia codziennego. Formę tę stosuje się zarówno w trakcie realizacji nowego materiału jak i przy stosowaniu nabytych umiejętności w praktyce. W zależności od doboru treści i stosowanych metod rozwiązywania zadań tekstowych uczniowie stopniowo uczą się spostrzegania i formułowania związków między wielkościami oraz przyswajają sobie umiejętność logicznego rozumowania. Sytuacje problemowe zawarte w zadaniach tekstowych umożliwiają nie tylko kształtowanie postawy badawczej uczniów, rozwijanie ich naturalnej ciekawości, chęci rozumienia, lecz również umożliwiają zaspokajanie potrzeby pokonywania trudności, odnoszenia sukcesów, przeżywania radości z uzyskanych rezultatów. Ponadto dzieci uczą się planowania pracy, celowego rozkładania czynności w czasie, zespołowego wykonywania podjętych obowiązków, współdziałania, uznawania zadań wspólnych za własne.

W ramach zajęć realizowane są zadania nie tylko drukowane w podręcznikach ale i redagowane przez nauczyciela i uczniów. Dotyczą one aktualnej sytuacji w najbliższym otoczeniu dziecka, treści obrazka, równania, formuły matematycznej. Stopień trudności poszczególnych zadań jest uzależniony od możliwości poznawczych uczniów, zasobu ich dotychczasowych doświadczeń, treści zadania, jego struktury matematycznej. Podczas zajęć formułowane są również problemy otwarte. Rozwiązanie ich wymaga różnych sposobów prawidłowego rozumowania, dając w wyniku różne rozwiązania. Są to zadania w których brakuje danych, lub niektóre dane są zbędne oraz zadań sprzecznych.  Każdy rodzaj zadań wymaga określonych rozwiązań za pomocą ćwiczeń. Zadania ćwiczeniowe miały na celu techniczne wykształcenie określonych sprawności. Obliczanie przykładów matematycznych bez konkretnej sytuacji problemowej pozwala uczniowi skupić się tylko i wyłącznie na prawidłowym obliczeniu. Zajęcia były też urozmaicane grami i zabawami dydaktycznymi. Gry dydaktyczne oparte były na regułach, zasadach i przepisach. Zalicza się do nich różne loteryjki, układanki, rebusy, krzyżówki, gry stolikowe np. chińczyk, domino, warcaby, karty logiczne. W działalności zabawowej uczniowie doskonalili umiejętności rachunkowe. Gry dydaktyczne umożliwiały organizację pracy w grupach, a także pracę indywidualną. Czyniły prace ćwiczeniowe bardziej atrakcyjnymi, wprowadzały element współzawodnictwa. Każde takie ćwiczenie wymagało stosowania określonych reguł. Podczas gier dzieci korzystały ze środków dydaktycznych: plansz, liczydeł, kart itd. Wykorzystano również  multimedialne zabawy arytmetyczne  z wykorzystaniem programu ,,Klik uczy liczyć w zielonej szkole.” Zadaniem programu było ułatwienie i uatrakcyjnienie procesu nauczania – uczenia się matematyki i przyrody na poziomie wczesnoszkolnym. W programie znajdowały się  zarówno zabawy doskonalące  ściśle określone umiejętności matematyczne , jak i zabawy o charakterze uniwersalnym.

 

 

Treści realizowane w ramach kółka matematycznego dla klasy II.

 

Pojęcie liczby. Działania na liczbach.

 

1.Liczby w zakresie 20.Dodawanie i odejmowanie liczb, porównywanie różnicowe.

2.Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 40. Kolejność wykonywania działań, nawiasy, drzewka, tabelki, grafy.

3.Dodawanie i odejmowanie trzech liczb.

4. Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem równań.

5.Zapis słowny i cyfrowy liczb.

6. Porównywanie różnicowe.

7. Znaki rzymskie.

8.Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100 , 1000.

9. Zapisywanie i odczytywanie liczb do 100, 1000 z wyróżnieniem cyfry dziesiątek i cyfry jedności.

10.Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100, 1000 różnymi sposobami, bez przekraczania i z przekraczaniem progu dziesiątkowego.

11. Wypełnianie tabelek, drzewek, grafów  na dodawanie i odejmowanie. Porównywanie różnicowe.

12.Cztery działania na liczbach, kolejność wykonywania działań.

13.Zadania logiczne.

14.Matematyczne kolorowanki.

15.Zadania niestandardowe i celowo źle sformułowane.

16.Rozwiązywanie zadań związanych z upływem czasu- zadania o tematyce praktycznej.

17.Rozwiązywanie krzyżówek ,szarad, labiryntów, magicznych kwadratów, zagadek logicznych rozwijających samodzielne myślenie. Zabawy, układanki geometryczne.

18.Tabliczka mnożenia i dzielenia w zakresie 100.

19.Zadania na mieszczenie i podział. Dzielenie liczby przez liczbę jako działanie odwrotne do mnożenia.

20.Zadania tekstowe wymagające użycia jednego lub dwóch działań. Rozwiązywanie równań.

21.Różne sposoby obliczania iloczynów w zakresie 100 z wykorzystaniem rozdzielności mnożenia względem dodawania.

22.Rozbudowywanie zadań tekstowych ( przekształcanie zadań prostych w złożone).

23.Porównywanie ilorazowe.

24.Ułamki. Połowa, ćwierć, proste obliczenia ułamkowe.

25.Liczby trzycyfrowe. Porównywanie i porządkowanie liczb. Proste przypadki dodawania i odejmowania.

26.Zadania tekstowe – rozwiązywanie różnymi metodami. Układanie zadań do praktycznej sytuacji do rysunku, do schematu, do pytania, do odpowiedzi oraz do działania arytmetycznego.

Jednostki miar.

 

1.Kilogram, dekagram.

2.Pisanie dat. Znaki rzymskie. Kalendarz.

3.Miary długości- metr, centymetr, milimetr.

4.Odczytywanie wskazań zegara: doba, obliczenia zegarowe minuta, godzina.

5.Litr.

6.Mierzenie temperatury.

7.Tydzień, miesiąc, kwartał, rok, pory roku.

8.Obliczenia pieniężne.

Tematy geometryczne.

 

1.Proste, krzywe, łamane.

2.Łamane na siatce kwadratowej.

3.Figury na siatce kwadratowej.

4.Figury geometryczne.

5.Mierzenie odcinków, rysowanie.

6.Linie prostopadłe i równoległe.

 

Wykorzystanie multimedialnych zabaw arytmetycznych dla dzieci ,, Klik uczy liczyć w zielonej szkole .”

 

1.Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100, 1000.

2.Mnożenie i dzielenie w zakresie 100.

3.Liczby parzyste i nieparzyste.

4.Figury geometryczne.

5.Obliczenia zegarowe i pieniężne.

6.Porównywanie wielkości.

7.Zapis liczb, kolejność liczb.

 

 

Program opracowała : mgr Barbara Sobiech

Nauczyciel nauczania zintegrowanego w Szkole Podstawowej w Jacowlanach.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin