Scenariusz zajęć zintegrowanych wykorzystaniem technologii informacyjnej dla klasy II
Krąg tematyczny: Idą święta.
Temat dnia: Poznajemy tradycje i obrzędy wielkanocne w Polsce.
Cele zajęć:
Uczeń potrafi :
· wyjaśnić znaczenie słowa "tradycja.
· wymienić niektóre zwyczaje i obrzędy wielkanocne,
· odróżnić pisanki, kraszanki, nalepianki i nakrapianki,
· wypowiadać się na temat przeczytanego tekstu.
· sformułować i zapisać życzenia świąteczne;
· zastosować zasady pisowni zwrotów grzecznościowych wielką literą.
· dodawać i odejmować liczby w zakresie 100 z przekroczeniem progu dziesiątkowego.
· mnożyć i dzielić liczby w zakresie 30.
· przeanalizować i rozwiązać zadanie tekstowe.
· korzystać z narzędzi przybornika w programie graficznym Paint
Cele wychowawcze
Uczeń potrafi:
· dostrzec piękno tradycji i zwyczajów świątecznych;
· współpracować w zespole;
· dbać o ład i porządek podczas pracy;
· ocenić swoją pracę. Uczeń rozumie:
· znaczenie kulturalnej zabawy podczas świąt.
· rozumie potrzebę właściwego zachowania się w różnych sytuacjach.
Metody pracy: pogadanka, rozmowa, drama, pokaz, praca z tekstem, działalności praktycznej.
Formy pracy: zbiorowa, grupowa jednolita, grupowa zróżnicowana., indywidualna.
Środki dydaktyczne: komputery, prezentacja multimedialna pt. „Wielkanocne obrzędy”, mapa Polski, opracowane
karty pracy, rekwizyty do inscenizacji, ozdoby wielkanocne.
Przebieg zajęć
1. Wprowadzenie do tematu – recytacja wiersza na powitanie gości i uczniów pt. „Wielkanoc”
2. Ustalenie co jest tematem zajęć.
3. Wyszukanie w encyklopedii multimedialnej znaczenia słowa „tradycja” i „obrzęd”.
4. Omówienie tradycji wielkanocnych poprzedzone przedstawieniem scenek dramowych dotyczących poszczególnych tradycji i obrzędów. (pisanki, Stół Wielkanocny, Składanie życzeń, Chodzenie z Kogucikiem Lany Poniedziałek, Pucheroki, ). Obejrzenie prezentacji multimedialnej.
5. Praca w grupach. wyszukiwanie na stronie internetowej: www.interia\wielkanoc.pl informacji na temat symboliki poszczególnych zwyczajów wielkanocnych. Udzielenie poprawnych odpowiedzi na pytania do przeczytanego tekstu.
6. Indywidualne uzupełnienie karty pracy sprawdzającej umiejętność rozróżniana pisanek, kraszanek, nakrapianek i nalepianek.
7. Praca w grupach zróżnicowana. (Redagowanie życzeń świątecznych).
I zespół – samodzielne redagowanie życzeń (uczeń zdolny)
II zespół - redagowanie życzeń przy użyciu zgromadzonego słownictwa. (uczeń dobry)
III zespół- tekst do uzupełnienia. (uczniowie najsłabsi)
Uczniowie jako zadanie domowe mają przepisać tekst życzeń na przygotowaną wcześniej kartkę świąteczną .
8. Zabawa ruchowa „Przedświąteczne zakupy”
9. Rozwiązywanie zadania:
Każdy uczeń otrzymuje paragon ze sklepu spożywczego. Na jego podstawie ma dokonać obliczeń i odpowiedzieć na pytania.
10. Rozwiązywanie zadania: „Połącz kurczaka z jajem”
W kopertach uczniowie otrzymują kurczaczki i jajeczka. Zadaniem uczniów jest dobrać je w odpowiednie pary. Pomogą wam działania, które są na skorupkach, zaś wyniki są na kurczakach.
11. Praca przy komputerach. Kolorowanie matematycznych pisanek.
12. Zadnie i wyjaśnienie pracy domowej:
I poziom (uczeń zdolny) Ułóż i napisz kilka zdań na temat wielkanocnych zwyczajów.
Wszyscy uczniowie otrzymują do uzupełnienia kartę pracy.
13. Podsumowanie zajęć.
Uczniowie siedzą w kręgu i kończą rozpoczęte przez nauczyciela zdanie Wielkanoc to…
14. Ocena aktywności uczniów.
§ Nauczyciel wiesza na tablicy drabinkę. Rozdaje uczniom kurczaczki. Uczniowie umieszczają kurczaczki na szczeblach drabinki - od najniższej do najwyższej - w zależności od tego, jak oceniają swoją pracę podczas zajęć.
§ Nagrodzenie uczniów za pracę podczas zajęć czekoladowym jajeczkiem.
15. Pożegnanie uczniów i gości. Złożenie świątecznych życzeń.
Opracowanie scenariusza i prowadzenie zajęć
Justyna Kargul
paolka_pl