instrukcja_oceny_efekt_ekonom_przeds_dro__most_dla_drog_gm.pdf

(1777 KB) Pobierz
Instrukcja badania efektywności ekonomicznej
I N T Y T U T B D W C Y D R Ó G i M O T Ó W
Intrukcjaocenyeektywnociekonomicnej
prediwiddrogowychimotowych
dladróggminnych
PE-117
Umowa nr 10/9/06
z dnia 31 marca 2006 r.
Pracaepołowapodkierunkiem
mgr Janiny Szrajber
WARSZAWA, luty 2008
SPIS TRECI
CDIMETODIPROCEDUROCENYEKONOMICNEJ
CDIIDNETŁEDONLIYEKONOMICNEJ
Jednotkowekotyremontówiutrymanianawierchni
Jednotkowekotyremontówiutrymanianawierchni
Jednostkowe koszty czasu w prewoachpaażerkich
Wkanikiryykawypadkówdrogowychależnieodcechdrogi
CDIIIPRYKŁDY DO ANALIZY EKONOMICZNEJ
Prykład1BudowadrogigminnejklayL
Kolejne kroki oceny ekonomicznej.............................................................................................37
Prykład2PrebudowadrogipowiatowejklayDnadroggminnąklayL
Kolejne kroki oceny ekonomicznej.............................................................................................65
CDI
METODA I PROCEDURA
OCENY EKONOMICZNEJ
2
PRZEDMIOT INSTRUKCJI
Predmiotemintrukcjijetmetodaiproceduraocenyekonomicnejprediwiddrogowychimotowych
naiecidróggminnych 1)
Doocenyeektywnociekonomicnejpryjtometodanaliykoryci- kotyuwgldniającąkoryciużyt-
kownikówanaliowanejinwetycjiikotydrogowe(budowyremontówutrymania)
OKRELENIIDEFINICJE
1.
Rachunek dyskontowy
Rachunekdykontowypoleganaprowadeniudoporównywalnociwariantóworóżnymrokładie
caowymnakładówikoryci
2.
Stopa dyskontowa
Stopa dyskontowa r jettowyokodtopyoprocentowaniabankowegowłaciwejdladanegoroda-
ju zamierzenia. topadykontowamaaadnicywpływnawybórwariantuinwetycjiponieważwy-
rażamakymalnypryrotnakładówinwetycyjnychktóryopłacaiponiedwceluuykaniaokre-
lonychkoryci
3. Cynnikdykontujący
Cynnikdykontującyjetoblicanyewzoru:
v r
=
1
t
1.
r
1
+
100
gdzie:
v r cynnikdykontujący
r
stopa dyskontowa w %;
t
kolejny rok okresu obliczeniowego.
4. Korycinetto ( NV - Net Value ),
jettoumanakładównettoiocdnoci
5. Ekonomicnawartodbieżącanetto ( ENPV - Economic Net Present Value ),
jest wynikiem kalkulacji spodziewanego zysku lub straty netto poprzez dyskontowanie wszelkich przy-
łychkorycilubtratwtounkudoichaktualnejwartoci
6. Ekonomicnawewntrnatopawrotu ( EIRR - Economic Internal Rate of Return ),
jettopąoprocentowaniapryktórejekonomicnawartodbieżącanettokorycipodiewanych
z danejinwetycjirównabdiewartocinakładów
Ekonomicnawewntrnatopawrotunanajetjakotopawrotu,uwgldniającacynnik
cau,jettopądykontowąpowodującą,żeekonomicnawewntrnatopawrotujakiej
inwetycjirównaieru
7. Wkanikeektywnoci ( BCR - Beneit Cot Ratio wpółczynnik korzyci – nakłady ),
jettotounekdykontowanychocdnocidodykontowanychnakładówwanaliowanym
okreiedlakażdejtopydykontowejoddielnie
1)
Jeżelinaiecidróggminnychplanowanajetinwetycjanieobjtaniniejąintrukcjąnależykorytadintrukcjidla
drógpowiatowych
3
240128480.005.png 240128480.006.png 240128480.007.png
8. Budowa
a. drogi:
budowa nowej drogi,
prebudowadrogigruntowejnatwardą
b. mosty:
budowa nowego obiektu z drogami dojazdowymi.
9. Przebudowa (modernizacja)
a. drogi:
przebudowa (modernizacja) drogi polega na wykonaniu robót w wyniku których natpuje podwyż-
zenie parametrów technicznych i ekploatacyjnych itniejącej drogi
podwyżenienonocinawierchni(wmocnienie)
dotoowanieprekrojupoprecnegoitniejącejnawierzchni do przekroju normatywnego,
poszerzenie nawierzchni,
mianaprekrojupoprecnegonawierchniwłukachinakrywychprejciowych
b. mosty:
przebudowa (modernizacja) motu polega na podwyżzeniu parametrów technicznych i ekploata-
cyjnych istniejącego motu
prebudowaobiektównietrwałychnaobiektytrwałe
prebudowaobiektówtrwałychnienormatywnychnaobiektytrwałenormatywne(doeroko-
cinonociitputalonychdladanejklaydrogi)
10. Remont okresowy (odnowa)
a. drogi:
remont okresowy (odnowa) polega na wykonywaniu robót przywracających pierwotny tan drogi
także przy użyciu wyrobów budowlanych innych niż użyte w tanie pierwotnym z wyłączeniem
robót konerwacyjnych porządkowych i innych zamierzających do zwikzenia bezpieczeotwa
i wygody ruchu w tym odnieżania i zwalczania likoci zimowej Remont okreowy wykonuje i
jeli wicej niż 10% powierzchni jezdni wykazuje uzkodzenia
prywróceniepierwotnejrównocipodłużnejipoprecnej
prywróceniepierwotnychwłaciwocipreciwpoligowych
b. mosty:
remont okreowy (odnowa) ma na celu przywrócenie pełnej wartoci technicznej obiektowi moto-
wemu
wymianaukodonychelementówkontrukcji
prywróceniepierwotnychcechnawierchni
11. Remontcątkowy
a. drogi:
remontem czątkowym nawierzchni okrelamy zepół zabiegów technicznych wykonywanych na
bieżąco związanych z uuwaniem uzkodzeo nawierzchni zagrażających bezpieczeotwu ruchu jak
również zabiegi obejmujące małe powierzchnie hamujące proce powikzania i powtałych
uzkodzeo Remontowi czątkowemu podlegają odcinki dróg niewymagające remontu w podta-
wowych elementach kontrukcyjnych (nonod kontrukcji jet wytarczająca)
łatanienawierchni
uuwaniedrobnychukodeopknidłuceoiwykrueonawierchni,
uuwaniekutkówprełomów
uszczelnienie nawierzchni.
b. mosty:
remonty czątkowe dotyczą uunicia uzkodzeo powodowanych działaniem ruchu warunkami
atmosferycznymi i gruntowo-wodnymi oraz robót konerwacyjnych elementów kontrukcji
naprawa uszkodonychporcy
malowaniekontrukcjiiurądeo
naprawa rozmytych skarp,
uuwaniedrobnychukodeopknidiwykrueonawierchni
4
240128480.008.png 240128480.001.png 240128480.002.png 240128480.003.png 240128480.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin