PRZEWODNIK CBA_koszty_korzysci_nowy.pdf

(5174 KB) Pobierz
guide2008_pl
KOMISJA EUROPEJSKA
Dyrekcja Generalna ds. Polityki Regionalnej
Przewodnik do
ANALIZY KOSZTÓW I KORZY Ś CI
projektów inwestycyjnych
Fundusze strukturalne, Fundusz Spójno ś ci oraz Instrument Przedakcesyjny
Raport końcowy
przedłoŜony przez TRT Trasporti e Territorio oraz CSIL Centre for Industrial Studies
16.6.2008
240133548.001.png 240133548.002.png
Zespół redakcyjny Przewodnika do analizy kosztów i korzy ś ci
Niniejszy Przewodnik został napisany przez zespół wybrany przez Jednostkę Oceny w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki
Regionalnej Komisji Europejskiej w drodze zaproszenia do składania ofert w ramach przetargu ograniczonego ogłoszonego
po zaproszeniu do wyraŜenia zainteresowania nr 2007.CE.16.0.AT.024.
Wybrany zespół z firmy TRT Trasporti e Territorio (Mediolan) we współpracy z firmą CSIL Centre for Industrial Studies
(Mediolan) składa się z następujących osób:
prof. Massimo Florio, dyrektor naukowy, CSIL i Uniwersytet w Mediolanie;
dr Silvia Maffii, koordynator projektu, TRT;
doradcy naukowi: dr Giles Atkinson, London School of Economics and Political Science (Wielka Brytania); prof. Ginés
De Rus, Uniwersytet w Las Palmas (Hiszpania); dr David Evans, Oxford Brookes University (Wielka Brytania); prof.
Marco Ponti, Politechnika w Mediolanie (Włochy);
eksperci ds. ewaluacji projektów: Mario Genco, Riccardo Parolin, Silvia Vignetti;
asystenci ds. badań: Julien Bollati, Maurizia Giglio, Giovanni Panza, Davide Sartori.
Autorzy są wdzięczni za bardzo pomocne uwagi ze strony personelu Komisji Europejskiej, a szczególnie Veroniki Gaffey
i Francesco Marii Angeliniego (Jednostka Oceny) oraz uczestników spotkań Komitetu Sterującego, w tym ekspertów
z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), inicjatywy JASPERS oraz urzędników z kilku jednostek geograficznych
w DG Regio. Autorzy ponoszą całkowitą odpowiedzialność za wszelkie pozostałe w raporcie błędy i pominięcia.
2
240133548.003.png
SKRÓTY I SKRÓTOWCE
AKK
analiza efektywności kosztowej
AWE
analiza wpływu ekonomicznego
AWK
analiza wielokryterialna
DCF
Discounted Cash Flow (zdyskontowany przepływ pienięŜny)
DKW
dualny kurs wymiany
DOKK
długookresowy koszt krańcowy
EBI
Europejski Bank Inwestycyjny
EBOR
Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju
EFI
Europejski Fundusz Inwestycyjny
EFRR
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
EFS
Europejski Fundusz Społeczny
ELF
Environmental Landscape Feature (element krajobrazu przyrodniczego)
ENPV
Economic Net Present Value (ekonomiczna zaktualizowana wartość netto)
ERR
Economic Rate of Return (ekonomiczna stopa zwrotu)
FDR
Financial Discount Rate (finansowa stopa dyskontowa)
FNPV
Financial Net Present Value (finansowa zaktualizowana wartość netto)
FRR(C)
Financial Rate of Return of the Investment (finansowa stopa zwrotu z inwestycji)
FRR(K)
Financial Rate of Return of Capital (finansowa stopa zwrotu z kapitału własnego)
FSp
Fundusz Spójności
FSt
fundusze strukturalne
GDZ
gotowość do zapłaty
IPA
Instrument for Pre-Accession Assistance (Instrument Pomocy Przedakcesyjnej)
IRR
Internal Rate of Return (wewnętrzna stopa zwrotu)
K/K
wskaźnik korzyści/koszty
KE
Komisja Europejska
KKŚP
koszt krańcowy środków publicznych
NEF
Noise Exposure Forecast (prognoza naraŜenia na hałas)
NSRO
narodowe strategiczne ramy odniesienia
PC
państwo członkowskie
PJZ
„pracować jak zwykle”
PO
program operacyjny
PPP
partnerstwo publiczno-prywatne
QALY
Quality-Adjusted Life Year (długość Ŝycia skorygowana o jakość)
SDR
Social Discount Rate (społeczna stopa dyskontowa)
SOOŚ
strategiczna ocena oddziaływania na środowisko
SSPC
społeczna stopa preferencji czasowej
SWP
standardowy współczynnik przeliczeniowy
TEN-E
Trans-European Energy Network (transeuropejskie sieci energetyczne)
TEN-T
Trans-European Transport Network (transeuropejskie sieci transportowe)
UE
Unia Europejska
VAT
Value Added Tax (podatek od towarów i usług, podatek VAT)
WP
współczynnik przeliczeniowy
3
AEK
analiza kosztów i korzyści
240133548.004.png
SPIS TRE Ś CI
WPROWADZENIE I STRESZCZENIE
11
ROZDZIAŁ PIERWSZY OCENA PROJEKTU W RAMACH FUNDUSZY UE
17
S TRESZCZENIE
17
1.1 Z AKRES I CELE AKK
18
1.2 D EFINICJA PROJEKTÓW
18
1.3 W YMAGANE INFORMACJE
21
1.4 O DPOWIEDZIALNOŚĆ ZA OCENĘ PROJEKTU
22
1.5 D ECYZJA K OMISJI
25
ROZDZIAŁ DRUGI AGENDA ANALITYCZNA DLA EWALUATORA PROJEKTU
27
S TRESZCZENIE
27
2.1 A NALIZA KONTEKSTOWA I CELE PROJEKTU
28
2.1.1
Kontekst społeczno-gospodarczy
28
2.1.2
Definicja celów projektu
29
2.1.3
Spójno ść z programami UE i krajowymi
30
2.2 I DENTYFIKACJA PROJEKTU
30
2.2.1
Czym jest projekt?
30
2.2.2
Efekty po ś rednie i sieciowe
31
2.2.3
Kto si ę kwalifikuje?
32
2.3 A NALIZA WYKONALNOŚCI I ROZWIĄZAŃ ALTERNATYWNYCH
33
2.3.1
Identyfikacja rozwi ą za ń alternatywnych
33
2.3.2
Analiza wykonalno ś ci
34
2.3.3
Wybór rozwi ą zania
34
2.4 A NALIZA FINANSOWA
36
2.4.1
Całkowite koszty inwestycji
39
2.4.2
Całkowite koszty i przychody operacyjne
41
2.4.3
Finansowy zwrot z inwestycji
43
2.4.4 Ź ródła finansowania
46
2.4.5
Trwało ść finansowa
47
2.4.6
Finansowy zwrot z kapitału własnego
48
2.5 A NALIZA EKONOMICZNA
50
2.5.1
Przeliczenie cen rynkowych na ceny kalkulacyjne
54
2.5.2
Monetyzacja oddziaływa ń pozarynkowych
59
2.5.3
Uwzgl ę dnienie efektów po ś rednich
61
2.5.4
Dyskontowanie społeczne
62
2.5.5
Obliczenie wska ź ników efektywno ś ci ekonomicznej
62
4
 
2.6 O CENA RYZYKA
65
2.6.1
Analiza wra Ŝ liwo ś ci
66
2.6.2
Rozkłady prawdopodobie ń stwa dla zmiennych decyduj ą cych
69
2.6.3
Analiza ryzyka
69
2.6.4
Ocena akceptowalnych poziomów ryzyka
70
2.6.5
Zapobieganie ryzyku
71
2.7 I NNE PODEJŚCIA DOTYCZĄCE EWALUACJI PROJEKTU
72
2.7.1
Analiza efektywno ś ci kosztowej
72
2.7.2
Analiza wielokryterialna
74
2.7.3
Analiza wpływu ekonomicznego
75
ROZDZIAŁ TRZECI ZARYS ANALIZY PROJEKTU WEDŁUG SEKTORA
79
S TRESZCZENIE
79
3.1 T RANSPORT
79
3.1.1
Sieci transportowe
80
3.1.2
AKK inwestycji w kolej du Ŝ ej pr ę dko ś ci w Europie
92
3.1.3
Porty, lotniska i obiekty intermodalne
93
3.2 Ś RODOWISKO
96
3.2.2
Zaopatrzenie w wod ę i urz ą dzenia sanitarne
105
3.2.3
Zapobieganie zagro Ŝ eniom naturalnym
117
3.3 P RZEMYSŁ , ENERGIA I TELEKOMUNIKACJA
120
3.3.1
Inwestycje przemysłowe i inne produkcyjne
120
3.3.2
Transport i dystrybucja energii
124
3.3.3
Wytwarzanie energii i odnawialne ź ródła energii
126
3.3.4
Elementy infrastruktury telekomunikacyjnej
132
3.4 P OZOSTAŁE SEKTORY
135
3.4.1
Infrastruktura edukacji i szkole ń
135
3.4.2
Muzea i obszary kulturowe
138
3.4.3
Szpitale i inne składniki infrastruktury opieki zdrowotnej
139
3.4.4
Lasy i parki
142
3.4.5
Strefy przemysłowe i parki technologiczne
144
ROZDZIAŁ CZWARTY STUDIA PRZYPADKÓW
146
S TRESZCZENIE
146
4.1 S TUDIUM PRZYPADKU : INWESTYCJA W AUTOSTRADĘ
147
4.1.1
Wst ę p
147
4.1.2
Prognoza ruchu
147
4.1.3
Koszty inwestycji
149
4.1.4
Analiza ekonomiczna
149
4.1.5
Analiza scenariuszy
154
4.1.6
Ocena ryzyka
154
4.1.7
Analiza finansowa
155
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin