ściąga organizacja.doc

(40 KB) Pobierz

Centralizacja

-          o centralizacji organizacji decyduje miejsce podejmowania podstawowych decyzji

-          organizacje scentralizowane to takie, w których większość podstawowych decyzji zapada na górnych szczeblach kierowania ( top management)

-          org. Zdecentralizowane to takie, w których większość podst. decyzji zapada na średnich i niższych szczeblach

-          centralizacja jest stopniowalna

-          każda organizacja poszukuje własnego, optymalnego stopnia centralizacji, dostosowanego do wykonywanych działań

-          na centralizacje narażone są głównie duże jednostki uzależnione od decydentów funkcjonujących poza ich strukturą (administracja, przedsiębiorstwa państwowe)

-          ujemne skutki nadmiernej centralizacji:

1.         inercja zachowań pracowników wynikająca z braku poczucia odpowiedzialności

2.         wydłużenie terminów podejmowania decyzji i jego skutek w postaci tzw. dekoncentracji decyzji

3.         zniekształcenie informacji płynących w dół struktur o dodatkowe uzupełnienia i instrukcje

4.         zniekształcenia informacji płynących w górę struktur  ze względu na konieczne uśrednianie danych

5.         lekceważenie komórek działalności podstawowej

6.         tłumienie inicjatywy pracowników i kierowników niższych szczebli kierowania

7.         podstawy roszczeniowe pracowników

8.         sztuczne wyolbrzymianie potrzeb struktury

9.         nadmierny optymizm sprawozdawczy

10.       pobudzanie skłonności korupcyjnych decydentów

Decentralizacja

-          pozytywne skutki decentralizacji

1.         rozdzielenie ciężaru zarządzania

2.         uproszczenie procesu zarządzania

3.         sprzyjanie rozwojowi twórczej i samodzielnej kadry pracowniczej

4.         podnoszenie poczucia wartości kadry pracowniczej niższych szczebli

-          ujemne skutki

1.         rozproszenie środków działania

2.         dublowanie wielu służb, stanowisk i komórek sztabowych

3.         tendencja do dublowania zapasów (tzw. chomikowanie)

4.         preferowanie celów i wyników bieżących kosztem celów strategicznych

-          nie należy decentralizować:

1.         procesu tworzenia strategii organizacji

2.         projektowania struktur organizacyjnych

3.         tworzenia zasad podziału zysku

4.         tworzenia systemu ocen pracowniczych

Formalizacja

-          organizacje sformalizowane to takie, w których niemal wszystkie działania oparte są na przepisach prawa wewnętrznego i zewnętrznego. Należą do nich głównie organizacje wykonujące zadania publiczne

-          organizacje niesformalizowane to takie, w których większość działań nie jest oparta na przepisach prawa lecz na więzach towarzyskich, sąsiedzkich, wspólnocie zawodów, zainteresowań, itp.,

-          wewnątrz organizacji formalnych działają grupy nieformalne

-          sprawność organizacji nie zawsze zależy od stopnia jej sformalizowania (np. mafie, grupy przestępcze)

-          formalizacja jest stopniowalna. Stopień formalizacji nie powinien być zbyt duży ani zbyt mały, organizacja powinna poszukiwać własnego, optymalnego stopnia formalizacji

-          miernikami formalizacji są:

1.         ilość dokumentów formalizujących (statuty, regulaminy, karty pracy, zakresy obowiązków, taryfikatory, itp.

2.         szczegółowość dokumentów formalizujących

3.         rygorystyczność (obowiązkowość) tych dokumentów

-          skutki niedoformalizowania organizacji:

1.         występowanie tzw. obszarów niczyich

2.         paraliż decyzyjny

3.         dowolność interpretacji przepisów

4.         rozmycie odpowiedzialności

5.         tworzenie się precedensów

-          skutki przeformalizowania organizacji:

1.         nakładanie się kompetencji

2.         konflikty kompetencyjne

3.         ograniczenie inicjatywy pracowników

4.         kształtowanie postaw konformistycznych

5.         wzrost kosztów funkcjonowania organizacji9

Struktura liniowo- sztabowa

-          cechy:

1.         grupuje specjalistów w specjalnych komórkach tzw. sztabach

2.         sztaby nigdy nie decydują, jedynie uczestniczą w procesie decyzyjnym z głosem doradczym

3.         przykłady sztabów: radca prawny, doradca ds. inwestycji, doradca ds. eksportu itp.

-          zalety:

1.         przy zachowaniu zasady jednoosobowego kierownictwa poszerza się trafność podejmowanych decyzji

2.         zwiększa się elastyczność organizacji9

-          wady:

1.         problemy z ustaleniem zakresu kompetencji i odpowiedzialności decydentów i doradców

2.         konflikty pomiędzy sztabem a decydentem na etapie przygotowania, podjęcia i wdrożenia decyzji

3.         wysokie koszty utrzymania struktury

-          różnica pomiędzy doradcą a niezależnym ekspertem

Struktura dywizjonalna (zakładowa, sektorowa)

-          cechy:

1.         wyodrębnia się na podstawie kryterium terenowego lub produktowego tworzy się niezależne i samodzielne jednostki ( oddziały terenowe, zakłady produkcyjne itp.) odpowiedzialne za poszczególne wyroby lub obszary działania

2.         na czele jednostki terenowej stoi samodzielny dyrektor. Zakres jego samodzielności jest zmienny i zależny od uzyskiwanego dochodu

-          zalety:

1.         struktura elastyczna, umożliwia czasowe utrzymywanie oddziałów nierentownych

2.         podstawowa praca wykonywana jest w terenie

3.         naczelne kierownictwo może koncentrować się na realizacji celów strategicznych

-          wady:

1.         struktura kosztowna w utrzymaniu

2.         możliwe konflikty między oddziałami w przypadku ograniczonych zasobów

3.         możliwa konkurencja między oddziałami w ramach tej samej firmy

Struktura liniowa

-          cechy:

1.         opiera się na specjalizacji i zasadzie najkrótszej drogi

2.         prosta budowa oparta na wykonywanych w organizacji funkcjach

-          zalety:

1.         jasna ścieżka awansu w ramach funkcji

2.         szybka komunikacja w ramach funkcji

-          wady:

1.         wymaga wielu czynności koordynacyjnych naczelnego kierownictwa

2.         trudności w dokładnym podziale wykonywanych funkcji

3.         rywalizacja o środki w przypadku ich ograniczoności

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin