plan_higieny_szpitala.pdf

(161 KB) Pobierz
plan_higieny_szpitala
Instytutu Medycyny Pracy i Zdrowia
Środowiskowego w Sosnowcu
PLAN HIGIENY SZPITALA
CZĘŚĆ SZPITALNA
I AMBULATORYJNA
OPRACOWAŁ:
PIELĘGNIARKA PRZEŁOśONA
PIELĘGNIARKA EPIDEMIOLOGICZNA
SPRAWDZIŁ:
PRZEWODNICZĄCA ZESPOŁU KONTROLI
ZAKAśEŃ ZAKŁADOWYCH
ZATWIEDZIŁ:
DYREKTOR DS. MEDYCZNYCH
PLAN HIGIENY SZPITALA
Instytutu Medycyny Pracy i Zdrowia Środowiskowego w Sosnowcu
Z uwagi na obecność drobnoustrojów chorobotwórczych w środowisku szpitala
istnieje prawdopodobieństwo skaŜenia powierzchni podłóg, ścian, mebli, sprzętu, aparatury
oraz przeniesienie czynnika zakaźnego na wraŜliwego pacjenta i personel. Powierzchnie
powinny być dokładnie myte i konserwowane a takŜe dezynfekowane w sposób odpowiedni
do zagroŜenia epidemiologicznego.
W szpitalu znajdują się pomieszczenia o róŜnym stopniu zagroŜenia infekcją. Podział
pomieszczeń na strefy zagroŜenia ułatwia określenie zasad sprzątania i dezynfekcji w
zaleŜności od ryzyka zagroŜenia. Ilość stref i kwalifikacje pomieszczeń do kaŜdej z nich
określa Zespół Kontroli ZakaŜeń Zakładowych.
Dla kaŜdej strefy naleŜy opracować plan dezynfekcji zawierający wykaz preparatów
stosowanych do mycia i dezynfekcji powierzchni i sprzętu medycznego. Do mycia powinno
się stosować preparaty myjąco – dezynfekujące.
Kolejność czynności wykonywanych przez personel zajmujący się utrzymaniem czystości ma
równieŜ wpływ na stan higieniczny szpitala. Ramowy podział pomieszczeń na strefy,
kolejność czynności podczas sprzątania i zalecenia do dezynfekcji zawiera tabela „Schemat
utrzymania czystości”. Dobór środków dezynfekcyjnych został określony przez Zespół
Kontroli ZakaŜeń Zakładowych z uwzględnieniem sposobu uŜycia (tabela „Stosowane środki
dezynfekcyjne”).
Sam proces sprzątania powinien być zorganizowany kompleksowo, tak by zapewnić
utrzymanie czystości na poziomie zapobiegającym szerzeniu zakaŜeń szpitalnych.
Zasadnym więc jest, aby proces sprzątania wykonywać zgodnie z następującymi zasadami:
1.
Powierzchnie urządzeń, aparatury medycznej, i inne często dotykane rękami,
powinny być czyszczone i dezynfekowane między kolejnymi pacjentami.
2.
Przed dezynfekcją i myciem naleŜy usunąć brudną bieliznę i odpady szpitalne, z
uwzględnieniem zasad transportu sprzętu i przemieszczania się personelu między
strefą brudną i czystą.
3.
Mycie naleŜy rozpocząć od przedmiotów najmniej zabrudzonych (za takie uwaŜa
się przedmioty najwyŜej połoŜone), a skończyć na najbardziej zabrudzonych.
Zasada dotyczy takŜe pomieszczeń - najpierw sale chorych, a potem sanitariaty.
4.
W przypadku skaŜenia powierzchni, sprzętu materiałem biologicznym
(potencjalnie zakaźnym) – krew, płyny ustrojowe, wydaliny i wydzieliny pacjenta,
najpierw stosuje się procedury dezynfekcyjne, a potem mycie (Procedura
postępowania z powierzchnią skaŜoną).
5.
Sprzęt do sprzątania ma zapewnić skuteczne i szybkie usuwanie zanieczyszczeń
oraz eliminować moŜliwość przenoszenia drobnoustrojów do kolejno sprzątanych
pomieszczeń
6.
Stosować mechaniczny sprzęt do czyszczenia lub wózki do ręcznego sprzątania
wyposaŜone stosownie do potrzeb strefy zagroŜenia.
7.
Wózki do ręcznego sprzątania powinny być wyposaŜone w kolorowe wiaderka i
pojemniki
2
8. Ściereczki powinny być w takim samym kolorze co wiaderka i pojemniki.
Ściereczka i wiaderko tego samego koloru są przeznaczone do określonej
powierzchni (tabela „Kod kolorów”).
9. Trzonki i mopy powinny być takiego rodzaju aby eliminować ręczne zdejmowanie
brudnych mopów.
10. Ilość mopów i ściereczek musi być dostosowana do ilości pomieszczeń i rodzaju
sprzątanych powierzchni.
11. Mopy ścierki raz uŜyte musza być odłoŜone do worka z brudnym sprzętem.
12. Brudne mopy i ściereczki musza być poddane dezynfekcji i praniu
13. Zebrane podczas sprzątania odpady usunąć do miejsc składowania (zgodnie z
procedurą „Postępowanie z opadami medycznymi”).
14. Sprzęt sprzątający po uŜyciu naleŜy zdezynfekować i umyć.
15. Sprzęt przechowywać w czystym pomieszczeniu w stanie suchym.
UWAGA! Wózkiem nie naleŜy wjeŜdŜać do sprzątanych pomieszczeń, powinien
pozostać na korytarzu .
TABELA KODÓW KOLORÓW MOPÓW, ŚCIEREK I WIADEREK.
Kolor sprzętu
Powierzchnie czyszczone
Czerwony
Mopy, szmaty,
wiaderka
- Łazienki, brudowniki, WC
- w/w pomieszczenia ROOZ (czerwone znakowane ROOZ)
Niebieski
Mopy, szmaty,
wiaderka
- mycie pozostałych powierzchni jednostki
- pozostałe pomieszczenia ROOZ (niebieskie znakowane ROOZ)
śółty
Mopy, szmaty,
wiaderka
- dezynfekcja powierzchni jednostki
- dezynfekcja powierzchni ROOZ (Ŝółte znakowane ROOZ)
Nadzór nad odpowiednim podziałem, oznakowaniem sprzętu do mycia i dezynfekcji, oraz
odpowiednim postępowaniem ze sprzętem po myciu i dezynfekcji powierza się pielęgniarce
oddziałowej.
OBSZARY SANITARNE I KATEGORIE POMIESZCZEŃ W INSTYTUCIE MEDYCYNY
PRACY I ZDROWIA ŚRODOWISKOWEGO
Środowisko szpitalne dzieli się na obszary i strefy sanitarne. W szpitalu moŜna wyróŜnić trzy
obszary: medyczny, administracyjno – gospodarczy i techniczny.
W ramach obszarów występują strefy sanitarne charakteryzujące się róŜnym poziomem
ryzyka.
3
18963190.003.png 18963190.004.png
I. STREFA – ciągłej czystości.
Magazyny zasobów czystych.
II STREFA – ogólnej czystości medycznej.
Sale chorych, komunikacje wewnętrzne, gabinety lekarskie.
III STREFA – skaŜenia zmiennego
Gabinety zabiegowe i ROOZ
IV STREFA – ciągłego skaŜenia
Toalety, brudowniki, składy brudnej bielizny, worki z odpadami, pomieszczenia na odpady.
Obszary i strefy wykazują zróŜnicowane zanieczyszczenie szczepami patogennymi i w
związku z tym wymagają zróŜnicowanych działań sanitarnych.
RODZAJ POMIESZCZENIA
Strefa
czystości
medycznej
Poziom
ryzyka
A
A1
Sale dydaktyczne
Pomieszczenia administracyjne
Korytarze, klatki schodowe
Pokoje personelu (socjalne, lekarskie, sekretariaty)
Kaplica
Szatnie
Rejestracja
II -
OGÓLNEJ
Niski
A2
Kuchenki oddziałowe
Apteka
Sale chorych
Pracownie: RTG, USG, EKG, EEG, alergologiczna.
Gabinety specjalistyczne (laryngolog, okulista )
Gabinet toksykologii
Gabinet spirometrii
Poczekalnie
Izba przyjęć (pomieszczenia)
Pracownia badań naczyń
Pokój kierownika przychodni
Średni
B
Łazienki, toalety
Brudowniki
Laboratoria
Pralnia (pomieszczenie dystrybucji brudnej bielizny)
Windy
Pomieszczenie do przechowywania zwłok
Pomieszczenie składowania odpadów
IV –
CIĄGŁEGO
SKAśENIA
Wysoki
4
18963190.005.png 18963190.006.png
C
ROOZ
III –
ZMIENNEGO
SKAśENIA Wysoki
Gabinety zabiegowe
Komora hiperbaryczna
Pobieralnia ( materiału do badań laboratoryjnych )
D
Pomieszczenie dystrybucji czystej bielizny
I - CIĄGŁA Wysoki
SPRZĄTANIE – jest zabiegiem higienicznym prowadzącym do usunięcia z powierzchni
zanieczyszczeń, wraz z którymi zostają usunięte drobnoustroje.
Aby efekty sprzątania były skuteczne, sprzątanie powinno być przeprowadzone z
odpowiednią częstotliwością, w określony sposób, przy uŜyciu odpowiedniego sprzętu.
Ramowy podział pomieszczeń na strefy, pod kątem stopnia czystości i poziomu
zagroŜenia zawiera tabela „schemat utrzymania czystości”.
Stopień czystości określa:
- powierzchnię wolną od zanieczyszczeń substancjami organicznymi
- powierzchnie zanieczyszczone substancjami organicznymi – zakaŜone.
Poziomy zagroŜenia określa:
- małe ryzyko zakaŜenia
- duŜe ryzyko zakaŜenia, gdzie często dochodzi do zanieczyszczenia materiałem
biologicznym i są pacjenci wraŜliwi lub będący źródłem zakaŜenia (np: ROOZ)
W miejscu gdzie jest małe ryzyko zakaŜenia np.: pomieszczenia administracyjne,
pokoje personelu, itp., powierzchnie powinny być czyszczone ciepłą wodą z detergentem –
rzadkie stosowanie środków dezynfekcyjnych. Od takich pomieszczeń powinien rozpoczynać
się proces mycia i sprzątania placówki (Schemat Sprzątania). Najpierw powierzchnie
czyściejsze – pionowe np.: ściany, drzwi, a następnie brudniejsze – poziome np.: stoliki
zabiegowe i na koniec podłogi (metodą: nie odrywając mopa od podłogi myć powierzchnię
ruchem ósemkowym w kierunku do siebie).
NaleŜy równieŜ zachować odpowiednią technikę mycia i dezynfekcji powierzchni
(1 raz na mokro, drugi raz na wilgotno) – nie wolno wycierać dezynfekowanych powierzchni
do sucha.
Personel sprzątający podzielony jest na dwie brygady.
1 Brygada.
Sprząta pomieszczenia szpitalne w następującej kolejności:
- pomieszczenia administracyjne i Kaplicę
- pokoje socjalne (pielęgniarki, lekarze)
- kuchenki oddziałowe
- sale chorych
- gabinety specjalistyczne (alergologiczny, USG)
- pokoje zabiegowe
- komorę hiperbaryczną i Izbę Przyjęć
5
Bardzo
wysoki
18963190.001.png 18963190.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin