21 marca
Dzisiaj przyszliśmy do szkoły wcześniej. Wybieraliśmy się na wycieczkę do lasu. Pani zapowiedziała, abyśmy mieli oczy i uszy otwarte.
Szliśmy łąkami nad brzegiem rzeki. Mijaliśmy kwitnące już wierzby. Nie mogliśmy się powstrzymać, aby nie dotknąć ich miękkich, szarych kwiatów – kotków. Zauważyliśmy wiszące na cienkich gałązkach lekkie, podobne do rękawiczek gniazda. Były jeszcze puste, bo ich mieszkańcy przylecą dopiero w kwietniu. Gdy szliśmy dróżką niemal spod stóp wyfrunął prosto w niebo niewielki brązowy ptaszek. Śpiewał jak srebrny dzwoneczek. Z pewnością na ziemi w trawie miał gniazdko, ale pani nie pozwoliła nam go szukać.
Na skraju lasu zaskoczył nas widok fioletowo-niebieskiej polanki. Drobne kwiatki roztaczały wokół bardzo przyjemny, mocny zapach. Parę kroków dalej znaleźliśmy inną roślinę. Na sztywnej, wyniesionej ponad gęste liście łodyżce, zakwitało kilka żółtych kwiatów. Wyglądały jak pęk niewielkich kluczy. O nich pani powiedziała, że są to „kluczyki wiosny”. Las okazał się niezwykle gościnny. Zobaczyliśmy jeszcze kilka innych kwitnących wczesną wiosną roślin. Obserwowaliśmy ożywione ptaki poszukujące miejsc na gniazdka. Na każdym kroku widzieliśmy, słyszeliśmy i czuliśmy jak inaczej pachnie powietrze. Uwierzyliśmy, że przyszła wiosna!
Wycieczka do lasu w pierwszy dzień wiosny, to bardzo dobry pomysł!
1.A. Zaznacz kółkiem poprawną odpowiedź.
Dokąd wybrały się dzieci?
a) Na wycieczkę na łąkę.
b) Na wycieczkę nad rzekę.
c) Na wycieczkę do lasu.
Którędy szły dzieci?
a) Polami i łąkami.
b) Łąką wzdłuż brzegu rzeki.
c) Łąką przy szkole.
Co widziały po drodze?
a) Gniazda i klucze przylatujących ptaków.
b) Gniazda, ptaki i kwiaty.
c) Młode listki, zajączki i kwiaty.
1.B. Odpowiedz pełnym zdaniem na pytania.
a) Dlaczego dzieci przyszły wcześniej do szkoły?
..............................................................................................................................
b) Kiedy jest pierwszy dzień wiosny?
2. Podaj nazwy tego, co widziały dzieci podczas wycieczki.
Wiszące na gałązkach gniazdko, które przypomina rękawiczkę należy do ............................ .
Ptaszek, który wysoko na niebie śpiewa jak dzwoneczek i ma gniazdko w trawie to ............................. .
Fioletowo-niebieskie, mocno pachnące kwiatki na skraju lasu to ................ .
„Kluczyki” to inna nazwa ............................. .
............................... ................................... ............................
3. Podane zdania napisz:
a) w liczbie mnogiej
Kwiat sasanki jest niebieski.
........................................................................................................
b) w liczbie pojedynczej
Jaskółki lepią gniazda pod dachami.
.......................................................................................................
4. Z rodziną pewnego wyrazu ułożono zdania. Podkreśl wyrazy z tej rodziny.
Mysikrólik to mała ptaszyna. Ptaki śpiewające wracają z ciepłych krajów.
W lasach, parkach i ogrodach słychać już ptasie śpiewy. W każdym ogrodzie zoologicznym jest ptaszarnia.
5. Ułóż rodzinę wyrazu (przynajmniej 3 nowe wyrazy)
las, ........................................................................................................................
6. W drodze powrotnej dzieci widziały siedzącego na gnieździe bociana. Spośród wyrażeń znajdujących się w tabeli wyszukaj te, które opisują bociana i zamaluj je na żółto.
wielki
Niewielki ptaszek
Długie, czerwone nogi
Mały, czarny dziobek
Długi czarny dziób
Czarne piórka
Pióra białe
i czarne
Krótkie, czarne nóżki
Rozwidlony ogonek
Białe piórka na brzuszku
Potężne, silne skrzydła
Gniazdko
z błota i trawy
Duże gniazdo
z patyków
Wąskie skrzydełka
Czy wiesz, jakiego ptaka można opisać pozostałymi wyrażeniami? Napisz jego nazwę.
.................................
7. Napisz kilka zdań opisujących bociana.
.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
8. Jakimi zmysłami dzieci zauważały zwiastuny wiosny?
miękkie kotki wierzby - ...............................
śpiew ptaków - ...................................
kolorowe kwiaty - ..................................
wiosenne powietrze - ................................
9. Na końcach wypowiedzi postaw właściwy znak interpunkcyjny (. ? !)
· Pierwszego dnia wiosny poszliśmy na wycieczkę do lasu
· A ty byłeś wiosną w lesie
· Pamiętaj, nie zrywaj pierwszych wiosennych kwiatów
· Nie płosz zwierząt
10. W lesie dzieci widziały ptaki, które zbierały sianko i patyczki do budowy gniazda. Przyjrzyj się ilustracjom i ponumeruj je w takiej kolejności, aby historyjka była prawdziwa.
11. Jednym zdaniem opisz, jakie prace musiały wykonywać ptaki.
1)..........................................................................................................
2)..........................................................................................................
3)..........................................................................................................
4)..........................................................................................................
5)..........................................................................................................
12. W jaki sposób ptaki robią swoje gniazda? Połącz czynność z obrazem ptaka i nazwij go.
...................... ........................ ...................... ........................
13. Nazwij kolejne postaci w rozwoju motyla.
................... ......................... .................... ........................................
Edukacja polonistyczna:
1.A
1.B
3
4
5
6
7
9
11
2
1,5
3,5
mg81s